Lite återkoppling i tråden, efter att jag har testat olika cyklar och jämfört hur olika storlekar känns. Kanske kan vara till nytta för någon som halkar in här i framtiden.
Jag är alltså 185 (och en halv!) lång, 88 i beninnerlängd, lite större överkropp och armar än ben, knappt 90 kilo. Medelålders medelåkare, men jag gillar att köra hårt relativt min förmåga, och utvecklas. Så här uppfattar jag olika storlekar på en trail-cykel som även duger utför (har testat Occam, Stumpjumper ST, Trance X och Fuel EX).
Ca 480 reach + 50 styrstam (som verkar sitta på de flesta cyklar i storlek L och XL från början) känns lekfullt, men mindre blir instabilt. Lätt att svänga och hoppa över hinder. Men jag får jobba med cykeln och lyfta den över större hinder för att det inte ska kännas som att den fastnar. Får välja spår ordentligt, hålla igen lite om det går för fort genom en stenkista. Det känns som att jag sitter "på" cykeln, får krypa bak när jag står upp och det går fort nedför, lite svårt att få vikt och fäste på framhjulet. Framhjulet lättar en del när det är brant uppför. En bättre cyklist kan säkert hantera allt detta och samtidigt uppskatta lekfullheten.
Ca 490 + 50 känns balanserat. Lätt att svänga och hoppa, men också stabilt vid fart över ojämnheter, och uppåt. Egentligen ser jag ingen anledning för mig att ha kortare, det här är tillräckligt lekfullt men fortfarande stabilt.
Ca 500 + 50 känns stabilt. Jag kan stå centrerad ”i” cykeln och bara trampa, låta hjulen och dämparna göra sitt. Cykeln går av sig själv även över stora ojämnheter, jag behöver inte välja spår lika noga. Kan luta framåt med mycket vikt på framhjulet för bra fäste i svängarna. Behöver inte krypa bak för att komma nedför branta partier, utan kan stå kvar framåt och dämpa med armarna i stället. Fortfarande lätt att svänga och hoppa, men jag får jobba lite mer vilket säkert är bra för tekniken.
Intressant att det skiljer så mycket i känsla på någon cm! Föredrar balanserat, men hellre gå upp till 500 med kortare styrstam än att gå ner till 480. Mindre är inte fel, men stabiliteten från en större cykel gör att jag vågar köra hårdare och utvecklas mer, och jag vill ha den både till trail och gubb-enduro.
Återigen tack för all input!