Uppdatera till Di2 (6800/6870)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har för avsikt att uppdatera min 6800-utrustade cykel till Di2. Men när jag surfar runt på delar så finns det mer än bara the necessaries verkar det som.

Vad behöver jag?
Reglage
Framväxel
Bakväxel
Batteri
Laddare
Styrenhet av någon form?
Kabelhärva?

Har bestämt för mig att min ram är kompatibel men hur vet jag det? Förmodar det mest handlar om var batteri osv ska sitta?

Senast ändrad:
Sen finns det 2 olika system med. Ett för intern kabeldragning med batteriet i sadelstolpen och ett för externt batteri.

Kikar lite på det jag med, det är en djungel.

Väntar till nästa säsong. Då ska jag ha hydrauliska skivor och elväxlar :p

Uppgraderade just min frus tempohoj till 6870 och lärde mig en hel del...
Du behöver:

Reglage.

Framväxel.

Bakväxel.

Kopplingsbox vid styret: Di2 SM-EW90-A med 3 portar, finns en med 5 portar om du vill ha möjlighet att koppla in fler reglage vid styret (typ reglage på tempopinnar).

Kopplingsbox vid vevpartiet, utvändig dragning Di2 SM-JC40 eller intern dragning Di2 SM-JC41. Den interna är jätteliten 1,5x3 centimeter skulle jag tippa och 5mm tjock.

Batteri

Laddare

Kablar till de olika enheterna Di2 IEWSD50 kabel, finns i massa olika längder. Du behöver 2st från reglagen till kopplingsbox vid styret. 1st från kopplingsboxen vid styret till kopplingsboxen vid vevpartiet. 1 från resp. växel till kopplingsbox vevparti samt en från batteri till kopplingsgbox vid vevpartiet. Längder som behövs kan man lätt räkna ut med en tumstock och lägga på några centimeter så att det ej blir för kort.

Lycka till!

Kanon, tack!

För intern box behöver man en liten lucka i botten? Det har jag ej men två hål med gängor, förmodar det är för batteri och box?

Inte så sugen på att ha grejjer vid styret egentligen....priset går ju upp lite om det ska ingå en ny ram ;)

Raggamuffin skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte så sugen på att ha grejjer vid styret
> egentligen.

Det finns ju styrtappar med uttag för fördelningsboxen på undersidan o andra likn lösningar.

/Håkan

Kopplingsboxen vid styret måste du ha. Det är via den du laddar batteriet och kopplar ihop med dator för uppdateringar etc. Den sitter med ett "gummiband" och är jätteliten. Om du kör extern dragning av kablar sitter vevpartiboxen på samma ställe (under vevlagerhylsan) som den wirestyrare som sitter på alla racers jag sett. Alla kablar är desamma som vid intern dragning. Batteriet är dock ett annat med ett speciellt fäste.

Tillbaka
Topp