uppgradera bromsar Vitus Sentier 2018

plastbytta

Aktiv medlem
Hej

Har idag en Vitus Sentier 2018 med 1*10 deore. Lite uppgraderad hittils med en Pike Select samt en dropper.

lite funderingar på bättre bromsar. och har 2 alternativ. Idag sitter det enklare shimano MT 396 eller liknnande.

Hur mycket ger en uppdatering till lite bättre + större skivor (tänkt 200mm fram)

eller ska jag gå på alternativ 2 med Magura Mt Trail sport som går att få till bra pris. Behöver uppgradera skivorna ändå antar jag?

davlov

Aktiv medlem
jag hade uppgraderat. Mt trail är riktigt bra bromsar och ja, jag hade satt på nya skivor då jag byter. Dina gamla har ju några år på nacken.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Är det inte Tektro-bromsar på den?

Det är gaffeln som sätter begränsningarna på hur stor skiva du kan ha fram, en Pike kan nog ta 200 mm utan vidare men inte originalgaffeln. Börja med skivor + bättre belägg så ger det en del även om det inte blir ngn enorm skillnad. Räcker inte det så kan man väl komplettera med nya bromsar.

plastbytta

Aktiv medlem
Är det inte Tektro-bromsar på den?

Det är gaffeln som sätter begränsningarna på hur stor skiva du kan ha fram, en Pike kan nog ta 200 mm utan vidare men inte originalgaffeln. Börja med skivor + bättre belägg så ger det en del även om det inte blir ngn enorm skillnad. Räcker inte det så kan man väl komplettera med nya bromsar.
nää 2018 var det shimano.

Kanske som du säger börja med nya skivor och belägg. vad rekomenderas för skivor och belägg till en skaplig peng?

och vad för tusan ska jag ha för adapter 180mm till 200mm fram?

Berk

Aktiv medlem
Bromsar är mycket smaksak. Jag tycker mycket om Magura MT, andra inte. Så prov på olika, om du i redan har gjort det, när du möter andra cyklister eller i en butik.

Val av bromsar och skivor är inte beroende på varandra, förutom att inte alla skivor tar metalbelägg. Så om du saknar bromskraft, bytt skivor eller/och belägg om du tycker om din nuvarande bromsar, annars byt bromsarna först.

plastbytta

Aktiv medlem
Kan nån hjälpa mig med vad för adapter jag ska ha från min pike som har 180mm som standard och om jag vill gå upp på 200 eller 203mm skivor?

Höjdskräck

Aktiv medlem
nää 2018 var det shimano.

Kanske som du säger börja med nya skivor och belägg. vad rekomenderas för skivor och belägg till en skaplig peng?

och vad för tusan ska jag ha för adapter 180mm till 200mm fram?
Ok, tror jag hade Tektro på min men det var nog en VR.

Jag mailade CRC o fick ett bra svar vad jag skulle köpa för adaptrar o skivor. Tror jag köpte några sintrade Nukeproof-belägg men jag vet inte om de var bättre direkt. Shimanos belägg är väl ändå hyfsade? Trickstuff el liknande om man vill lyxa till det.

Ökade alltså diametern 20 mm fram o bak + skaffade nya belägg, det gav en del men det var inte som att sätta på helt nya bromsar. Räckte för mig dock o den terräng jag körde i där. Det ger m a o ingen enorm skillnad, men ngt ger det.

Topp