Uppgradera CAAD 12

Isakitao

Medlem
Uppgradera CAAD 12
Köpte en begagnad Cannondale CAAD 12 för ett par säsonger sedan som jag tänkt uppgradera lite. Cyklar mycket men har inte nördat ner mig så mycket i delar och undrar om något/några här har förslag på lämpliga uppgraderingar för att göra prestandan på cykeln bättre.

Vilka uppgraderingar hade ni gjort och varför?

Länkar nedan till cykelns spec. Ska tillägga att jag köpt en ny sadel och ett par kolfiberhjul från aliexpress.

Tack på förhand!

cerro

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Jag hade köpt ett schysst kolfiberstyre och sadelstolpe. Sen beror allt på budget, Ett par Cannondale Hollowgram SiSL2 är ju aldrig fel :)

uandt

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Jag tycker att din cykel verkar rätt fin som den är men wattmätare har den inte. Hittar du någon annan pryl du tycker är fin ska du såklart köpa den också även om funktionen inte blir bättre.

Skor kan en alltid hitta skönare varianter av även om det inte hör direkt till cykeln. Om du någonsin får ont i foten är det nog den bästa uppgraderingen

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Jag skulle köra i ungefär den här ordningen (efter att ha gjort rent nödvändiga förändringar för tex komfort):
- Hjul, däck, slang(eller slanglöst). Lätt, brett och dyrt.
- Stolpe, stam, styre. Gärna lättare och mer komfortabelt.
- Lyxvariant av sadeln och pedalsystemet jag gillar. Den varianten med extra kolfiber, typ.
- Skor och hjälm. Dyrt och lätt.
- Skitdyra flaskhållare och vevarmar.
- Grupp. Antagligen nån trådlös variant (enda Uspen jag ser mot ett väljusterat traditionellt system av enklare snitt).

Skogling

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Istället för wattmätare så kan du köpa ett fränt lågprofildäck du kan dra efter dig. Det är ungefär lika kul.

Vill du uppgardera till någon som gör cykeln roligare så är det i princip bara nya hjul som behövs.

Fulcrum Racing Zero t.ex. 🚀

Isakitao

Medlem
Uppgradera CAAD 12
Köpte en Cannondale c2 sadelstolpe begagnad föresten. Tips på styre/styrstam?

Om jag förstår rätt så kostar vevarmarna 5k styck, så känns som en lite överdriven uppgradering på en cykel som kostade mig 8500kr begagnad. Kan tänka mig uppgradera för typ 5-10 tusen lite beroende på vilken sorts uppgradering. Helst några stycken som får ned vikten som ligger på 8,3kg atm.

Skor har jag fina men håller i övrigt med, mycket viktigt!

Lingon

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Vad är målet? Vill du bygga en lätt klättrare eller en rapp hoj för spurter och gp-lopp? Hursom är caad12:an bra att bygga på och inga problem att få ner till 6.8kg om du skulle vilja. Här är min prioordning:
1, Hjul, qr och däck
2. Sadel, styre, stolpe, vevparti, bromsar, styrstam.
3. Resten av gruppen

Kolla beg delar på tex ebay.

Isakitao

Medlem
Uppgradera CAAD 12
Kommer försöka behålla gruppen. Hjulen har jag investerat i ett par 50mm kolfiberhjul som tog ned vikten med ett par hundra gram, där är jag nöjd. Sadel och sadelstolpe är ok.

Prio är väl styrstam och styre som idag är standard aluminium. Steg 2 är väl vevparti. Förslag på dessa delar kanske?

Tänkte ett spidering crankset men hittar inget att köpa någonstans..

För att svara på frågan så tänkte jag väl ha någorlunda aerodynamiska delar(50mm hjul etc) men försöka komma under iaf 8 kg.

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
För att hitta rätt förhållande mellan vikt och pris är ett bra tips att surfa in på R2-bike, hitta den kategori du är intresserad av, välj ”weight” i sorteringen, scrolla ned tills det slutar svida i plånboken. :-)

Jag gillar Lyti-grejor. Bra vikt och mycket konkurrenskraftigt pris. Har köpt Mtb-styre och sadelstolpe som har fungerat fint. Finns även lvg-styre (men inte på Dulight.fr där jag brukar handla) som kan vara värt att kolla!

Vevparti håller du koll på KoS, kan gå att göra fynd när folk byter till watt-vevar. Kolla även Rotor som gör schyssta vevar utan att fullständigt gräva hål i plånboken.

Isakitao

Medlem
Uppgradera CAAD 12
För att hitta rätt förhållande mellan vikt och pris är ett bra tips att surfa in på R2-bike, hitta den kategori du är intresserad av, välj ”weight” i sorteringen, scrolla ned tills det slutar svida i plånboken. :-)

Jag gillar Lyti-grejor. Bra vikt och mycket konkurrenskraftigt pris. Har köpt Mtb-styre och sadelstolpe som har fungerat fint. Finns även lvg-styre (men inte på Dulight.fr där jag brukar handla) som kan vara värt att kolla!

Vevparti håller du koll på KoS, kan gå att göra fynd när folk byter till watt-vevar. Kolla även Rotor som gör schyssta vevar utan att fullständigt gräva hål i plånboken.
Tack för tips!!

Vad är KoS dock?

klasnorden

Medlem
Uppgradera CAAD 12
I dagsläget:

FA273693-7F38-4DCD-BE2B-E9DF9E0D1038.jpeg

NickPick

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Köp ett par effektpedaler och märkeshjul, för sakens skull. Klar!
Vill du veta vikter så har någon idiot på internet vägt varenda del på en caad12 och lagt upp bilder.
Fin cykel, saknar min. Undra var alla caad12 tagit vägen?

klasnorden

Medlem
Uppgradera CAAD 12
Köpte en begagnad Cannondale CAAD 12 för ett par säsonger sedan som jag tänkt uppgradera lite. Cyklar mycket men har inte nördat ner mig så mycket i delar och undrar om något/några här har förslag på lämpliga uppgraderingar för att göra prestandan på cykeln bättre.

Vilka uppgraderingar hade ni gjort och varför?

Länkar nedan till cykelns spec. Ska tillägga att jag köpt en ny sadel och ett par kolfiberhjul från aliexpress.

Tack på förhand!
Vad ska du ha den uppgraderade Dalen till, race? Pendla? Söndagsturer?

uandt

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Du har inte så bra kolla på vad en Caad12a är eller? Behöver lägga rätt mycket mer än 10k om man ska uppgradera till en bättre ram än den.
Har aldrig cyklat på en nej. Jag tror inte en kolfiberram är märkbart bättre för TS men jag tror att den i alla fall är mätbart lättare vilket verkar vara ett av slutmålen här.

Det kanske finns något magiskt med Cannondale som skiljer de från andra moderna alu-ramar men jag tror inte det. Vet du något jag inte vet där så berätta gärna.

Annars, i brist på bättre förslag är väl annars den bästa uppgraderingen en veckas tjänstledigt/semester i bergig terräng. TS verkar täckt in det mesta andra så något mer prestandahöjande än det har jag svårt att tänka mig

cerro

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
uandt: Vad är mätbart lättare? Vet inte vad är för storlek men skulle säga ca 1100g för ram och 370g för gaffel. Caad12 lär vara en av de bästa och en av de lättaste serieproducerade aluramarna. Jag tycker det vore idioti att ersätta den med en medioker kolfiberram som troligen är tyngre, sämre andrahandsvärde och utan livstids garanti.

HåkanC

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
uandt: Vad är mätbart lättare? Vet inte vad är för storlek men skulle säga ca 1100g för ram och 370g för gaffel. Caad12 lär vara en av de bästa och en av de lättaste serieproducerade aluramarna.
Tidningen Tour har i nr 11-2015 testat fälgbromsade CAAD12 i strl 56, den fick riktigt bra testresultat.
CAAD12-ramen vägde 1.185g och gaffeln 406g,
för jämförelse fanns även Specialized Allez DSW SL Expert och Trek Emonda ALR 6 med i samma test, de hade båda tyngre ram+gaffel

Jag tycker det vore idioti att ersätta den med en medioker kolfiberram som troligen är tyngre, sämre andrahandsvärde och utan livstids garanti.
+1
Åtminstone om den passar TS

uandt

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
uandt: Vad är mätbart lättare? Vet inte vad är för storlek men skulle säga ca 1100g för ram och 370g för gaffel. Caad12 lär vara en av de bästa och en av de lättaste serieproducerade aluramarna. Jag tycker det vore idioti att ersätta den med en medioker kolfiberram som troligen är tyngre, sämre andrahandsvärde och utan livstids garanti.
Kinakol som inte är aero väger runt 800 g. Observera ordet mätbart. Ingenstans säger jag att det är bättre, jag säger att det väger mindre. Fan jag cyklar ju själv runt på alu-cyklar, men inte för att de väger så lite...

Så tyngre är kina ramen inte. Du måste gå till extrema tankevurpor för att hävda annat. medioker, förmodligen, medioker betyder medelbra vilket är bra nog för de flesta, andrahandsvärde, ja cannondalen är tveklöst bättre där men livstids garanti, tror inte det. Brukar bara gälla orginalägare och mot fabrikationsfel.

Lite svårt att förstå religionen här annars. Jag bara säger att den förmodligen enda mätbara uppgraderingen på en alucykel me bra hjul är att byta ut ramen. Förmodligen enda kännbara för TS också. Det är kul att testa nya grejjer även om de inte inte nödvändigtvis är bättre. Låter allt det här för dåraktigt har jag annars ett säkert alternativ:

Köp en CAAD13 ram. Den är bättre än 12'an

klasnorden

Medlem
Uppgradera CAAD 12
Jag tycker är jättekul att TS ska uppgradera sin CAAD12, mest för jag själv ska bygga en. Planerar själv att flytta allt som sitter på min nuvarande Allez -Sram Red 10sp, Quarq-vevar, kina-hjul (tub) mm. Jag byter mest för att jag alltid gillat hur CAAD:en ser ut och har en klassisk geo. Enda negativa är vajerdragningen men det kan jag leva med.

Kul bygge-följer med spänning! Kan dela mina framsteg om det är ok för TS?

cerro

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
tiagra optiman... Verkar vara samma ram fast med utanpåliggande vajrar och bäst av allt, den tar bsa lager! Nu har jag andra cyklar som gör jobbet men om jag var tvungen till att bara ha en skulle den stå högt på listan
Ganska stor skillnad mellan de två tyvärr. Syns ganska lätt irl men svårt att se hur Caad12 rören är på en bild då de bara ser runda ut.

HåkanC

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
tiagra optiman... Verkar vara samma ram fast med utanpåliggande vajrar
Ganska stor skillnad mellan de två tyvärr. Syns ganska lätt irl men svårt att se hur Caad12 rören är på en bild då de bara ser runda ut.
+1
Tidningen Tour har i nr 7-2021 testat Cannondale CAAD Optimo 2 (med Tiagra o fälgbroms), dess ram+gaffel väger hela: 2.037g Jmf med CAAD 12 i #22
Det är naturligtvis mkt mer än vikten som skiljer, det framgår även av testerna

Cyklargärna

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Jag tycker är jättekul att TS ska uppgradera sin CAAD12, mest för jag själv ska bygga en. Planerar själv att flytta allt som sitter på min nuvarande Allez -Sram Red 10sp, Quarq-vevar, kina-hjul (tub) mm. Jag byter mest för att jag alltid gillat hur CAAD:en ser ut och har en klassisk geo. Enda negativa är vajerdragningen men det kan jag leva med.

Kul bygge-följer med spänning! Kan dela mina framsteg om det är ok för TS?
Ja, caad:en ser ut som en normal cykel,rapp ram, själv har jag svårt för dom extremt slopade ramarna som är vanliga, otroligt fula, däremot inte på mtb 😁

Singular

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
CAAD12 och Optimo är lika i geometri/utseende, men inte i konstruktion - den sistnämnda är som sagt avsevärt tyngre. Under 12-generationen var det skillnad på Optimon för skiv- och fälgbroms, då den senare hade gängat vevlager (men det skivbromsade hade pressat) och med det var mer än 200g tyngre. Jag vet inte i vilken utrsträckning det ändrats, men en stor del av vikten då låg i gafflarna (som både för skiv- och fälgbroms låg runt 700g).

2.037g för hela ramen eller ram plus gaffel? är det för ramset är det faktiskt jättelätt
Ah, nja, jättelätt är att ta i för en aluram med kolfibergaffel. Men det är absolut ingen dålig maskin, tvärtom - det finns för få rejsiga instegscyklar i vettig brukskvalité (framförallt från premiummärkena), det tenderar att bli mer åt komfort-/endurandehållet (vilket inte behöver vara något dåligt).

uandt

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
CAAD12 och Optimo är lika i geometri/utseende, men inte i konstruktion - den sistnämnda är som sagt avsevärt tyngre. Under 12-generationen var det skillnad på Optimon för skiv- och fälgbroms, då den senare hade gängat vevlager (men det skivbromsade hade pressat) och med det var mer än 200g tyngre. Jag vet inte i vilken utrsträckning det ändrats, men en stor del av vikten då låg i gafflarna (som både för skiv- och fälgbroms låg runt 700g).

Ah, nja, jättelätt är att ta i för en aluram med kolfibergaffel. Men det är absolut ingen dålig maskin, tvärtom - det finns för få rejsiga instegscyklar i vettig brukskvalité (framförallt från premiummärkena), det tenderar att bli mer åt komfort-/endurandehållet (vilket inte behöver vara något dåligt).
Letar du efter aluhojjar med extern vajerdragning stänkisfästen, bb som inte suger, så finns vad jag kan se optiman, den här (som inte tar stänkisr så den går bort): https://www.decathlon.se/edr-af-centaur-id_8667858.html och sen inget annat.

Det finns fina stålcyklar också men den här är jättelätt i jämförelse

d_joh

Ny medlem
Uppgradera CAAD 12
Nya hjul kommer att ge överlägset störst skillnad.

Är det vikt du jagar så är nog styre-styrstam-sadelstolpe-vevparti det som ger mest effekt per krona.

Isakitao

Medlem
Uppgradera CAAD 12
Som någon skrev weightweenies tråden så är stammen och styret relativt lätt, så blir svårt att spara mycket mer än 100g där - och det kan dessutom bli dyrt.

Vevparti verkar vara boven. Någon som har förslag på var man kan få tag i ett spidering crankset eller något alternativ till detta?

Titanium qr från aliexpress kommer köpas in. Liten viktskillnad men till priset hög.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer