Uppgradera CAAD 12

HåkanC

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Använda den till att cykla på?
(Fast om du verkligen behöver alla distanser under stammen för att sitta bra,
kanske en annan ram, med högre stack, funkar bättre för dig)

Singular

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Jättefin maskin – jag hade bytt styrstam till en med mindre vinkel (så att man kan flytta ner den) och kapat styröret. Bortsett från det är det bara att gasa.

Lingon

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Tidningen Tour testade i nr 4-2016 Cannondale SuperSix Evo Hi-Mod
och åtminstone vikterna hos gafflarna skiljer en hel del mot den Cannondale CAAD12
av 2016-modell de testade i nr 11-2015
Jag har kollat the internetz. :) Den skivbromsade caad 12:an har en klumpigare gaffel. Gaffeln till den fälgbromsade fanns i två olika layups. BallisTec och HiMod. HiMod-gaffeln kom bara på Caad12 black inc. och S6 himod och är 70-100g lättare än BallisTec.
Skivbromsgaffeln är ännu tyngre.

Singular

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Letar du efter aluhojjar med extern vajerdragning stänkisfästen, bb som inte suger, så finns vad jag kan se optiman, den här (som inte tar stänkisr så den går bort): https://www.decathlon.se/edr-af-centaur-id_8667858.html och sen inget annat.

Det finns fina stålcyklar också men den här är jättelätt i jämförelse
Nu flyttades målstolparna betänkligt. Cykeln från Decathlon rekommenderade jag till en god vän (som första landsvägscykel, dock med 105-bestyckning) - jag är när jag fick kika på den mycket imponerad över vad man får för pengarna.
MER vinkel, minst -17 grader. 120-130mm lång också. Sen kapa utan en enda spacer ovan.
Det beror på vad mer eller mindre innebär. OM (vilket nu visar sig inte vara fallet, kanske) vederbörande vill sitta kvar på samma styrhöjd behövde denne mindre vinkel (typ -5) för att kunna skjuta ner stammen på styrröret.

Visst, ur ett rent estetiskt perspektiv är vågrät styrstam utan distanser snyggast - men det är ännu snyggare att sitta bra. Om positionen hade varit rätt (ännu en gång, det var ingångsvärdena) hade en mindre vinklad stam utan distanser varit bättre.
Tänkt göra en bikefit innan jag gör några permanenta justeringar av gaffeln. Sitter lite väl upprätt har jag upplevt men vill inte göra några misstag svåra att återställa.

Några förslag på cranksets som passar ramen?
Bra utgångspunkt! Därefter kan du börja pilla med längd/vinkel/distanser.

"Alla" vevpartier passar. Men jag hade inte bytt för bytandets skull.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Tänkt göra en bikefit innan jag gör några permanenta justeringar av gaffeln. Sitter lite väl upprätt har jag upplevt men vill inte göra några misstag svåra att återställa.
Vänta inte för länge, de flesta tillverkare rekommenderar MAX 1-2 cm distanser, med mer kan det bli problem med hållbarheten.
Några förslag på cranksets som passar ramen?
Cranksets? Varför inte vevparti?

NickPick

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Använda den till att cykla på?
(Fast om du verkligen behöver alla distanser under stammen för att sitta bra,
kanske en annan ram, med högre stack, funkar bättre för dig)
Misstänker att den dör konan under distanserna beror på att Cannondale har byggt en cykel som bara eliten kan cykla på, den är original liksom .

ejma

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Bjuder på en bild ☺️

Estetiskt sätt, vad skulle ni göra?
Fina däck, men på bild fungerar inte krämfärgen med gaffelns gula färg. När du cyklar spelar färg ingen roll.

Vevpartiet Shimano FC9000 är ganska lätt. Bör kunna köpas begagnat till ett hyggligt pris. Den ihåliga konstruktionen kan dock vara känslig. Kontrollera armar och stora klingan innan eventuellt köp.

uandt

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Sadelklämman är åt fel håll också. Förstör hela cykeln.

Jag skulle byta till spygröna vajerhöljen, skämmas, sen byta tillbaka till svart

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Om nu min överlägsna lista ovan inte gäller (längre) :-) och det ska behållas det ena och det andra med fokus på i första hand vevparti… Då skulle jag lägga hela budgeten på Hollowgram vevar! De är bra, sjukt snygga, endast ok på en C-dale (få undantag). Så det är bara att passa på.

De andra prylarna kan man ju alltid ta i nästa budget.

klasnorden

Medlem
Uppgradera CAAD 12
Jag kommer fö ta (nästan) allt från denna o flytta över till min CAAD.
56B64BC3-88CD-439D-819C-34625ACD5BCC.jpeg

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Titanium qr från aliexpress kommer köpas in. Liten viktskillnad men till priset hög.

Jag fick aldrig mina att sitta stabilt hur hårt jag än drog fast, hjulen hade flyttat sig i drop outsen efter nästan varje cykeltur. Och när man drar hårt gör det vansinnigt ont i fingrarna att lossa med den lilla tunna spaken. Men lätta är dom minsann, idag ligger dom i bra-att-ha-lådan och där lär dom få fortsätta ligga.

Isakitao

Medlem
Uppgradera CAAD 12
Jag fick aldrig mina att sitta stabilt hur hårt jag än drog fast, hjulen hade flyttat sig i drop outsen efter nästan varje cykeltur. Och när man drar hårt gör det vansinnigt ont i fingrarna att lossa med den lilla tunna spaken. Men lätta är dom minsann, idag ligger dom i bra-att-ha-lådan och där lär dom få fortsätta ligga.

Hoppar över dom då. Såg att wiggle har ett par från "lifeline" som typ väger detsamma, kostar något mer, men känns tryggare.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Hoppar över dom då. Såg att wiggle har ett par från "lifeline" som typ väger detsamma, kostar något mer, men känns tryggare.

Kikade på min orderhistorik och de är just de från lifeline jag har. Konstruktionen ser ut likadan som de på ali-e.
Shimano = tyngre, men fantastiska i funktion.

uandt

Aktiv medlem
Uppgradera CAAD 12
Har ett par lifelines i titan på en cykel. Helt ok tycker jag även om shimanos och dt-swiss varianterna är funktionsmässigt överlägsna

Uppgradera CAAD 12

Köp Dura-Ace qr dom är bra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer