Uppgradera Crescent Niak 2000

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Harn en gammal Niak av märket vi alla hatar Crescent.
Men väldigt trevlig ram att vinterpendla på.
Dock så är framförallt frambromsen i väldigt dåligt skick.

Går det att konvertera till nya skivbromsar på en sådan?

Bilagor

• cykel.jpg
    cykel.jpg
    190.9 KB · Besök: 401
Det går att byta framgaffel och hjul för att konvertera till skivbroms, men jag tror inte det är värt det. Renovera/serva istället befintlig broms. Den borde funka bra.

Rullbroms är världens bästa vinterbroms och nästan outslitlig. Har du verkligen lyckats slita ut bromsen eller behöver den några milliliter rullbromsfett? Fixar din seriösa handlare nästan gratis eller happykompis som har en tub hemma :)

johan44 sa:
Rullbroms är världens bästa vinterbroms och nästan outslitlig. Har du verkligen lyckats slita ut bromsen eller behöver den några milliliter rullbromsfett? Fixar din seriösa handlare nästan gratis eller happykompis som har en tub hemma :)

Jag har absolut noll koll :) men då tar jag den till cykelmekaren i Abrahamsberg :) trodde skiten var helt dödsdömd

Hej

Drar upp denna tråd.

Har en gammal Niak som jag tänkte rusta upp lite för jobbpendling.
Nytt vevparti med singelklinga. Nytt vevlager, nytt bakhjul, kasett, kedja och bakväxel.

Jag är förbannat dålig när de gäller prylar utanför MTB träsket. Någon som vet standarder och vad jag kan tänkas behöva på denna gamla hoj?

Hej

Drar upp denna tråd.

Har en gammal Niak som jag tänkte rusta upp lite för jobbpendling.
Nytt vevparti med singelklinga. Nytt vevlager, nytt bakhjul, kasett, kedja och bakväxel.

Jag är förbannat dålig när de gäller prylar utanför MTB träsket. Någon som vet standarder och vad jag kan tänkas behöva på denna gamla hoj?
Jag hade enbart bytt de slitdelar som behövs men inte ändrat något, trumbromsar till en pendlare är väl dessutom det bästa.

Jag hade enbart bytt de slitdelar som behövs men inte ändrat något, trumbromsar till en pendlare är väl dessutom det bästa.
Yes bakhjulet är helt slut och där sitter fälgbroms. Så tänker att jag vill ha ett helt nytt bakhjul med fälg för fälgbroms. vevparti är väl inget måste, men hade varit cleant med singelklinga, och behöver även nytt vevlager.

Tillbaka
Topp