Uppgradera/modda EPIC eller byta till Stumpjumper?

Robha

Medlem
Har efter drygt 20års uppehåll återupptäckt MTB-cykling och insett att utvecklingen av cyklar har sprungit ifrån mina kunskaper på området under samma period.

När jag cyklade MTB som tonåring gjorde jag det på en odämpad cykel. Heldämpade var rätt ovanliga ens i den lokala klubben.

Slog till på en begagnad Specialized Epic förra sommaren utan allt för mycket research utan tänkte mer, beggad heldämpad MTB i rätt storlek och bra skick, hur fel kan det bli?

Har nu i efterhand förstått att det som förr i tiden i princip var MTB eller downhill nuförtiden helt plötsligt blivit XC / DC / Trail / Enduro light / enduro / downhill.

Cyklar uteslutande i Nackareservatet/Hellas eftersom jag bor i närheten och har fattar nu i efterhand att Epic är att betrakta som en XC och att jag egentligen kanske borde skaffat en trail.

På uppsidan så flyger epicen fram så länge det är någorlunda platt.

På nedsidan har jag konstaterat att det känns sketchy i branta nedförsbackar pga avsaknad av dropper och att jag inte kan hänga ner bakom sadeln och fortfarande nå styret. I uppförsbackar går det bra så länge jag sitter ner men blir det tillräckligt brant så lättar framhjulet, skiftar jag fram vikten tappar bakhjulet fäste.

Så nu är frågan, ska jag:

1. Behålla Epicen men skaffa en dropper för att hantera nedförsbackar lättare och grövre däck för att hantera uppförsbackar bättre?

Eller

2. Sälja Epicen till nån som faktiskt vill ha en XC och leta reda på typ en Stumpjumper istället?

Alternativ 1 känns lättare och skönt att slippa börja jaga vettig begagnad cykel igen men det känns också som att kasta mer pengar på en kompromisslösning. Alternativ 2 kräver säkert lite mer letande men blir kanske mer rätt i längden.

95% av all cykling blir i hellas/nackareservatet. 4% XC-slingor i Åre björnen med kidsen och 1% skutan (men den procenten brukar jag hyra en downhill på plats)

Nu vet jag inte vilken variant på Epic du har, men den sista har riktigt progressiva vinklar, den hindrar dig inte om du inte kör utförsstök eller Bender-drop. En vettig dropper kan du säkert hitta för 1500-2000 (lite billigare begagnat) så där hade jag börjat. Om inte annat tycker jag hojen borde bli lättare att sälja. Att det släpper uppför lär ha med däck och position på cykeln att göra. Kompromissa fram fungerande däck för dig, och experimentera med styrstamslängd (kortare är inte alltid svaret).

Lycka till!

Nu vet jag inte vilken variant på Epic du har, men den sista har riktigt progressiva vinklar, den hindrar dig inte om du inte kör utförsstök eller Bender-drop. En vettig dropper kan du säkert hitta för 1500-2000 (lite billigare begagnat) så där hade jag börjat. Om inte annat tycker jag hojen borde bli lättare att sälja. Att det släpper uppför lär ha med däck och position på cykeln att göra. Kompromissa fram fungerande däck för dig, och experimentera med styrstamslängd (kortare är inte alltid svaret).

Lycka till!
Det är denna jag har: https://www.specialized.com/se/sv/epic-fsr-comp/p/115215

Jag var stolt ägare till en Epic kring 2012 och den trailfierade jag rätt mycket. Rejäla däck och en dropperpost. Jag hade, precis som du, en Reba och den ställde jag upp till 120mm.
Sen bytte jag Brain-dämparen till en Triad för lite följsammare bakdämpning.
Funkade skitbra! En DC-hoj innan det ens var uppfunnet.
Jag körde några Endurorace på den åxå.

Modda Epicen och du har en utmärkt DC-hoj som kommer kunna ta dig runt i Hellas både snabbast och snyggast.

Stalle

Här har du en lite. Filmsnutt där du kan kolla in hur tufft det blir med moddad Epic. ?

Om du tar en titt på de två vanligaste DC-hojjarna, Spec Epic EVO och Scott Spark DC så är det ju egentligen bara vanliga XC-modeller som man monterat en kralligare gaffel på, kanske ett slackset styrlager, dropper och kralligare däck.

Stalle

Om du tar en titt på de två vanligaste DC-hojjarna, Spec Epic EVO och Scott Spark DC så är det ju egentligen bara vanliga XC-modeller som man monterat en kralligare gaffel på, kanske ett slackset styrlager, dropper och kralligare däck.

Stalle
+1 Det roliga är att shorts-grabbarna gärna mobbat lycra-gossarna för konservativa cyklar som inte duger på stig. Nu, när XC-hojarna är där de är, vill shorts-grabbarna gärna ha en XC-hoj. Fast framgaffeltrimmad förstås eftersom ”more is more” och man alltid bör ha 20mm extra (och/eller helskägg) för att inte misstas för motionär. Att det har en negativ påverkan på resten av geon låtsas man inte om. :-)

Efter den lilla utläggningen så håller jag ändå med. Går Reban att justera enkelt kan det också vara något att prova istället för att köpa ny cykel.

+1 Det roliga är att shorts-grabbarna gärna mobbat lycra-gossarna för konservativa cyklar som inte duger på stig. Nu, när XC-hojarna är där de är, vill shorts-grabbarna gärna ha en XC-hoj. Fast framgaffeltrimmad förstås eftersom ”more is more” och man alltid bör ha 20mm extra (och/eller helskägg) för att inte misstas för motionär. Att det har en negativ påverkan på resten av geon låtsas man inte om. :-)

Efter den lilla utläggningen så håller jag ändå med. Går Reban att justera enkelt kan det också vara något att prova istället för att köpa ny cykel.
Helskägget är kirrat, låter som att en dropper, fetare däck och lite fintrim av dämparen är de små modifieringar som ska till ?

Tillbaka
Topp