Uppgradera till singelklinga

HejPåDej

Ny medlem
Har börjat tröttna på att alltid slå i stora klingan i massa stenar, och har därför tänkt tat köra singelklinga och bash.Men vet inte riktigt vad jag ska ha...Och det ska ju gärna inte heller kosta alldeles för mycket, helst inte över 700kr. Så, vad ska man ha? Alla tips mottages tacksamt! :)

Sök på 1x10 t.ex. det finns hur många trådar som helst. Shimabo funkar raceface nw klinga plus clutch bakväxel samt bash bra.

On-one har en billig N/W-klinga. Verkar funka lika bra som de dyrare.http://www.on-one.co.uk/i/q/CROOTHTH/on-one-ringmaster-chainring

/johan

Kom att tänka på en sak. Har ju 3x9 idag, och mellanklingan är ju 32 tandad. Är det då inte att ta bort stora och lilla klingan, och vips har jag 1x9! Eller, finns det någon som kan bli problem?

Det handlar att klingan som rekommenderas är en så kallad Narrow - Wide klinga. Den bygger på att tänderna är olika tjocka och anpassade efter kedjans utrymme mellan länkarna. Tanken är att kedjan ska sitta lite tajtare och inte hoppa av lika lätt. Med rätt bakväxel behövs knappt en kedjestyrare.

HejPåDej skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, okej. Hittade detta kit på bikester. Nått
> att ha?
> http://www.bikester.se/ethirteen-fckr-kedjefoering
> -gra-svart-225892.html
>
> Var tänkt att citera konvajl med tog fel
> knapp....

Det fungar säkert bra.

Ett gratis alternativ är annars att du justerar in framväxeln som styrare, monterar bort reglage (och lilla klingan om du orkar). Då har du stora klingan som bash.

Gillar du det så kan du sen köpa en 32t-NW och en bash.

HejPåDej skrev:
> Okej, vad blev nu slutsatsen av detta?

Att du antingen får betala för nya grejer eller göra det med det du har?

Jag plockade bara bort stora klingande och ställde in framväxten så den inte kund växla till stora. Har kört så i några veckor och aldrig haft problem att den vill hoppa av åt något håll... ska nog testa med åt kapa kedjan till rätt längd också. Då blir det nog ännu bättre med att inte bakvägen slår lika mycket skulle jag tro... jag kör mestadels i skogen med mycket rötter och stora stenar. Så storklingan är överflödig för mig..

Måste tillägga att tar man bort stora klingande så måste man sätta dit distanbrickor på mellan klingande för att kompensera att man tagit bort den stora klingande. Annars bottnar inte skruvarna och mellanklingan sitter inte fast ordentligt..

kay skrev:
> Måste tillägga att tar man bort stora klingande
> så måste man sätta dit distanbrickor på
> mellan klingande för att kompensera att man
> tagit bort den stora klingande. Annars bottnar
> inte skruvarna och mellanklingan sitter inte fast
> ordentligt..

tack för tipset! helt klart något att lägga på minnet!

andersen skrev:
> Är det inte en nedgradering att gå ifrån
> tredelat till singelklinga?

Tänkt samma sak sedan tråden skapades.

Vi behöver svar!

För mig var det en uppgradering att gå till singelklinga, främst av två skäl:
1) det blev roligare (mindre fippel med växlar, inget skrap i framväxeln, färre delar att underhålla).
2) jag kör snabbare nu när jag vant mig vid min utväxling.

Jag har tröttnat på att använda stora klingan som bash, svårt att hålla rent framväxeln, mer att olja och dessutom blir det en snyggare cockpit med ett växelreglage mindre!

Jag ville använda framväxelreglaget till att styra Command Posten istället så det var en stor anledning eftersom orginalreglaget var sääämst!

Behöver o behöver...
Jag är i samma läge. Idag körde jag enbart på mellanklingan fram för att testa och enda gången jag var påstörsta (34) bak så röck jag loss hjulet ur mossan och ramlade så för mitt användningspmråde, brötig stigcykling, så kommer jag börja med samma utväxling bak, men ny kasett för att matcha nya kedjan o nya NW-klingan, som troligen kommer få bli 2-4 kuggar större än gamla mellanklingan.
Testa med nuvarande setup ett par dagar.

HejPåDej skrev:
> Då kommer nästa fråga, vad ska man ha för
> kassett? Och behöver man byta kedja och bakväxel
> också?

Vad du ska ha för utväxling är nog lättast för dig att svara på. Som sagt, testa med att steloperera framväxeln på mellanklingan så känner du om omfånget du får är lagom eller inte.

Du behöver kanske korta av kedjan lite, och vill du ha mindre risk för kedjetapp kan du skaffa en shadow+ eller clutch-växel. Men med NW-klinga har jag haft få kedjetapp även utan sådan växel.

Kanske en dum fråga, men...

Jag ska bygga om min Scott Scale 30 till singelklinga fram tänkte jag.

Växelvajern till fram växeln går delvis invändig i ramen, något man bör tänka på där när jag plockar bort framväxel/vajer/reglage?

Tänkte om jag vill återställa till 3-delat och framväxel igen någon gång i framtiden....

patten skrev:
> Varför inte bara köra på som nu. Det är inte
> ett krav att växla med framväxeln bara för att
> du har en!

Det är sant. Men tar man bort stora fram får man större frigång, och slipper slå i klingan på riktigt trixiga stigar med mycketmstora stenar och liknande. Sedan jag fimpat stora fram har cyklingen blivit en fröjd. Nästa cykel jag köper blir garanterat en med barn en klingan fram.

Tillbaka
Topp