Uppgradering av hjul!

Primus76

Ny medlem
Uppgradering av hjul!
Hej!

Har läst en massa på detta eminenta forum som är en kunskapsbank utan dess like.
Känner att jag vill uppgradera min cykel, har förstått att hjulen är bästa stället att börja.

Lite förutsättningar.
Glad motionär, väger ungefär 65-70kg, cyklar mestadels själv, dock är tanken att gå med i en klubb och träna tillsammans med dem. Planen är att inom något år ge mig på att köra något eller några motionslopp.

Min cykel är en Trek Madone 2.1, (vet att det bara är en Madone till namnet) som jag trivs med. Den har original fälgar och däck, dvs. Bontrager TLR fälg med Bontrager R1 däck.

Ska jag välja högprofils kolfiber aerofälgar i budgetklass eller ska man gå på lätta alufälgar med bättre kvallitet på både lager och fälg t.ex. Fulcrum Racing 3 eller 5?

Däck har jag tänkt Conti GP 4000S II, då jag läst mycket gott om detta däck.

Är det troligt att man kommer att uppleva det som helt fantastiskt med nya hjul eller är det bara pengar i sjön?

Budgeten ligger på 4-5000kr.

Tankar, tips och idéer mottages varmt.

Senast ändrad:
Uppgradering av hjul!
Inget svar här så jag bumpar lite

Hur mycket väger dina nuvarande hjul och hur är vikt(prognosen) på de tilltänkta?

Vilken typ av landsvägscykling föredrar du? Själv tänker jag mig som boende i relativt platta och oftast blåsiga Göteborg att ett set moderat-profilerade aerofälgar vore grejen när det blåser sida med/mot.

Uppgradering av hjul!
Ett par Fulcrum 5 (2016 med 23mm (17C) bred fälg, de dyrare har 21mm (15C) om det nu spelar någon roll :-) ) vore nog inte feltänkt.
Och det är inte så dumt att ha två uppsättningar hjul med findäck på finfälgen för finkörning och vardagsdäck på vardagsfälgen för vardagskörning :-)

Däck finns det många bra. Borttager R3 eller Michelins nya kanske?
Däck är ju förslitningsvara (och håller sämre ju finare dom är :-) ) så det finns ju chans att prova sig fram.

Uppgradering av hjul!
Tack för svaren.

Enligt Treks spec för mina fälgar så ska de väga 700g resp 1020g.
Väger jag framhjulet, fälg + slang + däck så landar det på ca 1250g.

Jag bor i skåne så jag har ungefär samma förutsättningar som du Kristoffer R.
Så aerofälgar är helt klart ett alternativ, ska man då köra med 38 eller 50mm profil?

Fulcrum R 5 väger 1645g och R 3 väger 1555g, kostnadsmässigt skiljer det 1500kr.
Är R 3 värd de extra pengarna?

Mavicfälgarna skulle också kunna vara ett alternativ.

Finns det inga fälgar som är anpassade till lättare cyklister och på så vis få mindre vikt på fälgarna?

Uppgradering av hjul!
Kinakol från e-bay? Köpte ett par DIY 38mm, 1433g, leveranstid en vecka. Har kört 40 mil under april, funkar bra, fick hjälp med att rikta bakhjulet efter 30 mils körning. Betalade 3800 ca inkl. tull och avgifter.

Uppgradering av hjul!
Primus76 sa:
Fulcrum R 5 väger 1645g och R 3 väger 1555g, kostnadsmässigt skiljer det 1500kr.
Ingen av dem är särskilt prisvärda.
Åtminstone enl mig

Finns det inga fälgar som är anpassade till lättare cyklister och på så vis få mindre vikt på fälgarna?
Alpha 340-fälgarna är lätta, <390g
http://www.notubes.com/Alpha-Rim-C68.aspx

Jag har sedan flera år själv ett framhjul med den ursprungliga, ännu lättare (<360g), Alpha 340-fälgen. Det har fungerat riktigt bra, särskilt sedan jag balanserade hjulet.

/Håkan

Uppgradering av hjul!
Primus76 sa:
Gränsen mellan vanliga kullager och "riktiga" cup n' come går väl mellan 5 och 3.
Så hjullagren är trevligare, och fälgarna är lite lättare (fast alltjämt styva som helsike - försök rikta en sån :-) )

Uppgradering av hjul!
Det lutar åt någon aerofälg.
Ett par planetX 50mm hade varit nice.
Har kollat på Diy-bike wheelset 50mm fälgar, 1630g, novatec 271 nav 2700kr inkl frakt ex tull, moms
Känns som det är värt att prova.

Uppgradering av hjul!
Det blev ett par Kina kolfiberfälgar.
50mm, 1650g, 3000kr hemma?
Känns än så länge som en bra affär.
Fälgarna är 700x23.
Tänkte sko dessa med Conti GP 4000s ll. Frågan är om man ska köra på 23mm eller 25mm bredd på däcket? Vilken slang? Längd på ventil?

Mycket frågor nu?

Uppgradering av hjul!
25 eller 28mm är väll rätt val nu för tiden på däck..? 80mm ventil behöver du, om du vill kunna fästa pumpen i ventilen när du pumpar...

Uppgradering av hjul!
Ett tips är annars att skaffa ett par-tre ventilförlängare. Då kan man köpa billigare standardslangar (kort ventil) som är billigare än 80 ventilerna. Du vill ju kunna byta slang vid punka för punka får man förr eller senare.

Uppgradering av hjul!
Primus76 sa:
Det blev ett par Kina kolfiberfälgar.
50mm, 1650g, 3000kr hemma?
Känns än så länge som en bra affär.
Fälgarna är 700x23.
Tänkte sko dessa med Conti GP 4000s ll. Frågan är om man ska köra på 23mm eller 25mm bredd på däcket? Vilken slang? Längd på ventil?

Mycket frågor nu?

Var hittar du för 3k? Ebay?

Uppgradering av hjul!
Fälgarna inhandlades på Ebay av DIY-bike. Galet snabb leveranstid.
Hade hjulen hemma inom en vecka.
Tänkte i min enfald att det inte var någon panik att skaffa däck och slang. Det brukar ju ta ganska lång tid att få hem prylar från Kina.
Beställde däck och slang igår från Wiggle, beräknad lev.tid 6 arbetsdagar.?

Tillbaka
Topp