[Uppgraderingen] hjulklappar till barnen

Cinder2i40

Aktiv medlem
Funderar på vilken bakväxel som blir bäst?

Bilagor

• 20171110_195912.jpg
    20171110_195912.jpg
    302.8 KB · Besök: 23
Det är ju verkligen barn som har mest nytta av elektronisk växel, antar att de krävs mindre muskelkraft att växla elektroniska. Hade jag haft ekonomi för det hade det varit skoj att testa. Tyvärr är det nog för dyrt för de flesta föräldrar speciellt med tanke på att man får räkna med att de körs sönder med jämna mellanrum.

SafeSurfer sa:
Det är ju verkligen barn som har mest nytta av elektronisk växel, antar att de krävs mindre muskelkraft att växla elektroniska. Hade jag haft ekonomi för det hade det varit skoj att testa. Tyvärr är det nog för dyrt för de flesta föräldrar speciellt med tanke på att man får räkna med att de körs sönder med jämna mellanrum.

Skulle absolut vilja ha elektroniska växlar på barnens cyklar om jag kunde hitta en bra lösning. På 20" vill jag inte ha en för bred och stor kassett då det snabbt blir problem med kedjelinjen.

10-växlat med shimano zee bakväxel. Slår allt! Shimano zee är kort o du slipper att bv hänger ända ner till fälgen som allt d andra på marknaden. Den e typad för kassett upp till 36t men funkar ända upp till 40 beroende på stjänornas position o födelsedatum.
Har två pojkar som cyklar på varsin 20-tummare. Shimano zee med Radr, kassett på 11-42t, framklinga på 38t. För lätta växlar är ingen nytta för de saknar vikten till friktionen som behövs i såpass branta backar (iaf skog). Radr gör bv lite längre än original men ändå 1 cm kortare än normala mellanlånga bv.

Hurvas... Kommer ihåg hur klasskompisen retades, genom att upprepat köra in precis framför framhjulet. Jag sa att nästa gång kör jag på dig!
Hans inte fullt så dyra bakväxel gjorde snart eker-spaghetti.
-Så mogna var vi i mellanstadiet. Tidig singlifiering.

kogoyo sa:
10-växlat med shimano zee bakväxel. Slår allt! Shimano zee är kort o du slipper att bv hänger ända ner till fälgen som allt d andra på marknaden. Den e typad för kassett upp till 36t men funkar ända upp till 40 beroende på stjänornas position o födelsedatum.
Har två pojkar som cyklar på varsin 20-tummare. Shimano zee med Radr, kassett på 11-42t, framklinga på 38t. För lätta växlar är ingen nytta för de saknar vikten till friktionen som behövs i såpass branta backar (iaf skog). Radr gör bv lite längre än original men ändå 1 cm kortare än normala mellanlånga bv.

Helt klart det mest lockande förslaget hittills. Hur skulle det fungera att köra zee med en växelförare för 8 eller 9 växlar? Dottern har zee på sin 24" det blir väldigt snävt med på lättaste växeln för kedjan men det fungerar. På en 20" blir det inte väldigt snävt för kedjan med 10 växlar?

Det kan bli tight med kedjelinjen på en liten cykel med 10 delat. På vår islabike har de 10s växel kasett men plockat bort ett drev på kasetten för att köra 9växlat. Jag tyckte inte min 4 åring behövde högsta växeln 30*11 så jag satte stoppskruven så att den blir 8växlad, tänkte sätta på en smalare 11s kedja då denna är utsliten för att minska skrapet i kasettens ändläge. Kedjelinjen var tight och det gör att kedjan kan skrapa i närliggande drev. Låter som en del lyckats med 10s på så små cyklar men det kan bli problem. Jag tycker nog att de lättrampade växlarna är viktiga. Jag hade gärna satt en 28t klinga fram men det finns inte för 104bcd vevar. Jag tycker att tubless är kanon på barncyklar. De får enormt med fäste då man kör riktigt låga tryck.

Spånar...

Avståndet mellan dreven på kassetten är mindre ju fler drev på kassetten.
8-delat: C-C 4,80 mm, avstånd mellan 8 drev är 33,60 mm.
9-delat: C-C 4,35 mm, avstånd mellan 8 drev är 30,45 mm.
10-delat; C-C 3,95 mm, avstånd mellan 8 drev är 27,65 mm.

Rimligen borde kedjelinjen bli mindre sned genom att använda 10-delad kassett/bakvxl/reglage på vilken stoppskruvarna ställs in att begränsa vxlförarens slaglängd att nå drev 1 och 10 (eller 1-2, 9-10). Jämfört att använda en 8-delad kassett med vilken man använder alla 8 dreven. Man behöver alltså inte fysiskt ta bort dreven från 10-delade kassetten, om man inte vill förstås för att spara vikt. En CS-M771-10 kassett är prisvärd och rimligt lätt, jämfört med de avsevärt tyngre HG81, HG62, HG50/500 kassetterna. Även Shimano lvg kassetter funkar, som Ultegra, samt alla andra 10-delade kassetter från Sram, Sunrace etc. då de har samma 3,95 mm delning.

Bilagor

• M771 11-34T.jpg
    M771 11-34T.jpg
    142 KB · Besök: 21
  • M771 11-36T.jpg
    M771 11-36T.jpg
    177.9 KB · Besök: 22
  • HG81 11-36T.jpg
    HG81 11-36T.jpg
    168.3 KB · Besök: 18
  • HG500 11-34T.jpg
    HG500 11-34T.jpg
    179.5 KB · Besök: 14
  • HG62 11-36T.jpg
    HG62 11-36T.jpg
    168.9 KB · Besök: 15
Senast ändrad:
Ja det verkar klokt. Att islabike tog bort drev var nog för att kunna ha mindre bredd på kedjestaget. Antagligen är det specialbody för smalare kasett då också.

Kanske får bli 10 delat och köra som 9 växlar eller 8 växlar. Zee bakväxeln är klart snyggaste lösningen för 20" hjul. Ska se om jag hittar några delar till bra priser. Det är slut på delar i lådorna ?

Zee kostar 456 på crc. Kör med reglage utan display, så får dom mindre att tänka på. Med display så tittar dom varje gång dom växlar o tappar koncentrationen från det viktiga (terräng/trafik). Har kört zee reglage på mina 2 20" och pojkarna vet exakt vilka växlar dom e på utan att ens snegla på kassetten.
10 växlat funkar bra på mina, fick byta vevlager så klingan hamnade i mitten bara, annars lugnt.

Senast ändrad:
När du ändå håller på med det jag gjort så kan jag beskriva mitt, så får du en idé.
10-delat 11-42t bak. 38t singelklinga fram. Vevparti original 140mm som jag bytte till 125mm. 140mm gör att knät lyfts för högt, vinkeln i benet blir för snävt vilket gör att de inte får kraft till att faktiskt nyttja låga och höga växlar. 125mm vevparti blev en perfekt längd för dom: båda e ca 123 cm långa.
På pendlingen till o från skolan har dom kommit upp i 39,xx kmh (använde appen runkeeper), vilket inte är maxhastighet på utväxlingen, men än har dom inte provat i tillräckligt långa nerförsbackar. Visserligen behövs inte snabbare.
Det viktigaste och mest märkbara förändringen var att byta de dämpade framgafflarna i bly (?) till lätta stela gafflar. Mycket mer lättrampade och manöverdugliga hojar nu. Dom saknar inte dämpargafflarna det minsta. För att behålla längden/vinkeln någorlunda blev det 24"-gafflar.

Tillbaka
Topp