mikipedia_
Aktiv medlem
Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik
Bring sa:Oj, nu blev jag sugen på att byta Luftkappen mot coil.
Mycket trevligt blev det?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bring sa:Oj, nu blev jag sugen på att byta Luftkappen mot coil.
Jimel sa:Bring sa:Oj, nu blev jag sugen på att byta Luftkappen mot coil.
Bra då kan jag köpa din luftkappe innan jag köper coil :)
Bring sa:Jag kommer ha dig i åtanke om jag ska sälja. Har precis beställt ett coil conversion kit.
Jimel sa:Bring sa:Oj, nu blev jag sugen på att byta Luftkappen mot coil.
Bra då kan jag köpa din luftkappe innan jag köper coil :)
Jo, det stämmer. Men O-ringar, fett och olja påverkas. Luftfjädern har i vart fall en O-ring och en klick fett extra. Egentligen borde man säkert hälla i lösare olja på vintern.... Eller åka skidor.mikipedia_ sa:Fjädern borde inte bli påverkad alls, borde iofs inte luftfjäder heller! Det är snarare dämperiet som påverkas av kylans påverkan på oljan
Octagon sa:Jo, det stämmer. Men O-ringar, fett och olja påverkas. Luftfjädern har i vart fall en O-ring och en klick fett extra. Egentligen borde man säkert hälla i lösare olja på vintern.... Eller åka skidor.mikipedia_ sa:Fjädern borde inte bli påverkad alls, borde iofs inte luftfjäder heller! Det är snarare dämperiet som påverkas av kylans påverkan på oljan
Scut sa:Push Industries har kommit med ett fjäderkonveratations kit till pike, yari och lyric!
https://www.pushindustries.com/pages/acs-fork-models
marr sa:Scut sa:Push Industries har kommit med ett fjäderkonveratations kit till pike, yari och lyric!
https://www.pushindustries.com/pages/acs-fork-models
Det har varit uppe ett par gånger innan. Förhållandevis dyrt verkar det som. Men en fint paketerad lösning :)
marr sa:Jag kanske ska göra något kul med gäddan nu när jag inte behöver den längre :p
Coil drar ju ner en del på ubderhållet iallafall. Om jag bygger mig en vinter ht.
AX3L sa:marr sa:Jag kanske ska göra något kul med gäddan nu när jag inte behöver den längre :p
Coil drar ju ner en del på ubderhållet iallafall. Om jag bygger mig en vinter ht.
Notera dock, som jag också tror att de skriver, att det är svårt/omöjligt att konvertera tillbaka den till luft igen efter att du gått över till fjäder.
Bring sa:Blir kul att höra vad du tycker.
Är det någpn här som kör Tftuneds coil i sin Pike? Jag gör det sen ett par månader tillbaka och är mycket nöjd. Man glömmer liksom bort att tänka på hur gaffeln beter sig. Sånär som på att den klonkar lite vid topout. Funderar på att plocka isär och stoppa in nåt som reducerar det. Nån med förslag?
Bring sa:Jag väger 95-105 och fick 60 och 70. Har bara kört med 60 och är nöjd. Bottnar lagom ofta. Om jag ska köra mycket utför byter jag kanske till 70.
Oring är en bra idé. Hade också tänkt mig nåt sånt. Har dock inte prioriterat då det inte är så kraftigt klonk. Klonkar inte din?
Löser inte problemet. Gött, ja. Mer dämpning, nej. Snarare borde än mer linjär fjäder förstärka problemet som upplevs.mikipedia_ sa:Fjäder?
Rattnalle sa:Chargern är klent dämpad. Det lär vara det du märker. Och det är högfartskompression du behöver skruva på mer av men det kan du inte på den som standard.
Det går förmodligen att tuna bort, men du får då fortfarande bara en inställning som du inte lätt ändrar själv på stående fot. Alternativen är att byta dämparenhet eller gaffel*.
*Mattoc så klart ;-)
Luthman Photography sa:Om högfartskompen styrs av en shimstack så går den ju säkert att fippla med. Men det är ju så klart roligare med en ny gaffel. Mitt förslag är att följa H.s exempel. För det är ballt, franskt och lite custom.
Schreddan sa:Luthman Photography sa:Om högfartskompen styrs av en shimstack så går den ju säkert att fippla med. Men det är ju så klart roligare med en ny gaffel. Mitt förslag är att följa H.s exempel. För det är ballt, franskt och lite custom.
Du tänker alltså på: http://www.fast-suspension.co.uk/Charger-Damper-Kit.html ??
Luthman Photography sa:Schreddan sa:Luthman Photography sa:Om högfartskompen styrs av en shimstack så går den ju säkert att fippla med. Men det är ju så klart roligare med en ny gaffel. Mitt förslag är att följa H.s exempel. För det är ballt, franskt och lite custom.
Du tänker alltså på: http://www.fast-suspension.co.uk/Charger-Damper-Kit.html ??
Nej jag tänker alltså på att sälja befintlig gaffel, eller bara ställa den i ett mörkt hörn av förrådet och sen köpa en Yari och den där pluggen som H. har. Fast en som passar din nya gaffel.
Så du menar att raka en säl känns jobbigt först men när du väl gör det är det väldigt roligt? Huh? Sälar har stora tänder, de är rovdjur. ;)Luthman Photography sa:Saker känns inte alltid roliga först, men är väldigt roliga när de görs. Typ det jag föreslog. Eller att raka en säl.
Så eh. Vaska Pikens chassi för att köpa en Yari och sen ändå byta ut innehållet. Låter ju sjukt prisvärt jämfört med att bara köpa en ny dämpare till Piken. Kulturmänniskor alltså..Luthman Photography sa:Schreddan sa:Luthman Photography sa:Om högfartskompen styrs av en shimstack så går den ju säkert att fippla med. Men det är ju så klart roligare med en ny gaffel. Mitt förslag är att följa H.s exempel. För det är ballt, franskt och lite custom.
Nej jag tänker alltså på att sälja befintlig gaffel, eller bara ställa den i ett mörkt hörn av förrådet och sen köpa en Yari och den där pluggen som H. har. Fast en som passar din nya gaffel.
Rattnalle sa:Så eh. Vaska Pikens chassi för att köpa en Yari och sen ändå byta ut innehållet. Låter ju sjukt prisvärt jämfört med att bara köpa en ny dämpare till Piken. Kulturmänniskor alltså..Luthman Photography sa:Schreddan sa:Luthman Photography sa:Om högfartskompen styrs av en shimstack så går den ju säkert att fippla med. Men det är ju så klart roligare med en ny gaffel. Mitt förslag är att följa H.s exempel. För det är ballt, franskt och lite custom.
Blåsan är jag helt med på att man vill slippa. Men ny dämparenhet utan blåsa går väl att stoppa i båda gafflarna? Om inte blir ditt förslag genast mycket mer begripligt.Luthman Photography sa:Rattnalle sa:Så eh. Vaska Pikens chassi för att köpa en Yari och sen ändå byta ut innehållet. Låter ju sjukt prisvärt jämfört med att bara köpa en ny dämpare till Piken. Kulturmänniskor alltså..Luthman Photography sa:Schreddan sa:Luthman Photography sa:Om högfartskompen styrs av en shimstack så går den ju säkert att fippla med. Men det är ju så klart roligare med en ny gaffel. Mitt förslag är att följa H.s exempel. För det är ballt, franskt och lite custom.
Jag gör lite som du, projicerar mina egna önskningar på stackars schreddan. Yarichassit är styvare, och eftersom jag inte vill ha gummiblåsa så vill schreddan så klart inte heller det. Vad jag vet finns det inte någon alternativdämpare som tar bort gummiblåsan till en chargerdämp. Eller har Avalanch det? Då kostar det ju ändå i krokarna av vad man får punga ut för en ny gaffel. Så då är det lite sak samma.
Tjata om Mattoc trots att man blivit ombedd att låta bli. Ja se göteborgare.....
mikipedia_ sa:Jag vet att fjäder inte löser ditt bekymmer egentligen, ville bara propagera lite?
Däremot så löser Fast chargerkit dina bekymmer. Då får du 24clik hög och lågfarts comp, jag är mycket nöjd med min?
Schreddan sa:mikipedia_ sa:Jag vet att fjäder inte löser ditt bekymmer egentligen, ville bara propagera lite?
Däremot så löser Fast chargerkit dina bekymmer. Då får du 24clik hög och lågfarts comp, jag är mycket nöjd med min?
Kool! Du köpte från RBS va? Vad gick det på, ungefärlig summa räcker... :)
Schreddan sa:Mitt största problem (och nästan enda) med gaffeln är att den vid vissa tillfällen bara ramlar genom slaget. Ska försöka beskriva ett tillfälle när det händer.
Bla bla bla...
Är detta en akilleshäl i (standard) Chargern som jag stöter på?
Vad ska jag göra?
Här är mina egna förslag:
- Mecka mer med inställningar. Var ska jag börja?
- Köpa nåt kustom-kit (Ava, Fast).
- Skicka in till nån guru med beskrivning av problemet och se om det går att tjuna bort.
NI har nu mitt gaffelöde i era händer. :)
Nä men nåt tips kanske nån har!
jofahjalm sa:Hur ska byte av den där shimsen ge mer HSC? Skulle det öppna läget bli mycket mindre för att shimsen är lite styvare? Borde det inte bara göra öppningskraften högre? Behöver du inte byta delen under den oragemarkerande shimsen för att du ska få något som motsvarar mer HSC?