Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Nu har min Luftkappe gått i arv till Jimel. Lycka till och slit den med hälsan!
Själv har jag fått ett par kortare rundor med min nya coilbestyckade Pike. Och är mycket nöjd. Eftersom jag mellanlandade på en luftkappe är inte revolutionen lika stor som om jag kommit från en standardutrustad Pike, men ändå en klar skillnad i känsla.
Långsam är jag dock fortfarande.

Hur är vinteregenskaperna med coil vs luft? På en gammal 26" använde jag både Revelation (luft) och Bomber Z1 (fjäder och öppet oljebad). Z1 gick att få att funka bra även på vintern, Revelation inte lika bra. Men det kan ju bero på andra saker än själva fjädern.

Fjädern borde inte bli påverkad alls, borde iofs inte luftfjäder heller! Det är snarare dämperiet som påverkas av kylans påverkan på oljan

mikipedia_ sa:
Fjädern borde inte bli påverkad alls, borde iofs inte luftfjäder heller! Det är snarare dämperiet som påverkas av kylans påverkan på oljan
Jo, det stämmer. Men O-ringar, fett och olja påverkas. Luftfjädern har i vart fall en O-ring och en klick fett extra. Egentligen borde man säkert hälla i lösare olja på vintern.... Eller åka skidor.

Octagon sa:
mikipedia_ sa:
Jo, det stämmer. Men O-ringar, fett och olja påverkas. Luftfjädern har i vart fall en O-ring och en klick fett extra. Egentligen borde man säkert hälla i lösare olja på vintern.... Eller åka skidor.

Olja!

Jag kanske ska göra något kul med gäddan nu när jag inte behöver den längre :p

Coil drar ju ner en del på ubderhållet iallafall. Om jag bygger mig en vinter ht.

marr sa:

Coil drar ju ner en del på ubderhållet iallafall. Om jag bygger mig en vinter ht.

Notera dock, som jag också tror att de skriver, att det är svårt/omöjligt att konvertera tillbaka den till luft igen efter att du gått över till fjäder.

AX3L sa:
marr sa:

Notera dock, som jag också tror att de skriver, att det är svårt/omöjligt att konvertera tillbaka den till luft igen efter att du gått över till fjäder.

Jo det är jag helt med på.

Fördelen med Push kitet är att du har en luft”kudde” som fjädern sitter fast i så du kan kontrolera upprampningen sista 20% av slaget. Däremot kostar det typ400$ medan Tftuneds kit bara har en bottomout bumper men är betydligt billigare.

Luftkappad

0EB3C236-7662-4F0F-A8D7-37E5227FE5B8.jpeg

Blir kul att höra vad du tycker.

Är det någpn här som kör Tftuneds coil i sin Pike? Jag gör det sen ett par månader tillbaka och är mycket nöjd. Man glömmer liksom bort att tänka på hur gaffeln beter sig. Sånär som på att den klonkar lite vid topout. Funderar på att plocka isär och stoppa in nåt som reducerar det. Nån med förslag?

Bring sa:
Blir kul att höra vad du tycker.

Är det någpn här som kör Tftuneds coil i sin Pike? Jag gör det sen ett par månader tillbaka och är mycket nöjd. Man glömmer liksom bort att tänka på hur gaffeln beter sig. Sånär som på att den klonkar lite vid topout. Funderar på att plocka isär och stoppa in nåt som reducerar det. Nån med förslag?

Ja jag kör oxå på coilkitet, mycket nöjd! Men har även annan dämparkrets (Fast chargerkit)
Det borde gå att få i nån tjock oring på en där röda saken man monterar på airshaftet? Tror iaf det är där klonket kommer ifrån.

Vad kör du för fjäder? Vad väger du påklädd? Jag har en 60lbs till mina ca 110-100 kg beronde på årstid å bottnar sällan, fick med 70 & 80lbs i kitet.

Jag väger 95-105 och fick 60 och 70. Har bara kört med 60 och är nöjd. Bottnar lagom ofta. Om jag ska köra mycket utför byter jag kanske till 70.

Oring är en bra idé. Hade också tänkt mig nåt sånt. Har dock inte prioriterat då det inte är så kraftigt klonk. Klonkar inte din?

Jag vet inte hur de där ser ut inuti men när jag fjäderkonverterade min gamla Revelation var det dämparen som klonkade när rebound-enheten slog i botten av dämparbenet, inte fjäderenheten.

Bring sa:
Jag väger 95-105 och fick 60 och 70. Har bara kört med 60 och är nöjd. Bottnar lagom ofta. Om jag ska köra mycket utför byter jag kanske till 70.

Oring är en bra idé. Hade också tänkt mig nåt sånt. Har dock inte prioriterat då det inte är så kraftigt klonk. Klonkar inte din?

Njae nån gång ibland men inget jag tänker på faktiskt.

@Rattnalle det är en aluhylsa med en bottomoutfjäder som är på pressad på airshaften som fjädern sitter runt. Sen är det en liten plastbricka som klonkskydd. Finns bilder högre i tråden från när jag monterade.

Monterade precis en luftkappe i min pike. Ska bli spännande att se vilken skillnad den gör.

Är det någon som är intresserad av att prova en så skicka PM, jag har en att avvara då jag fick två st levererade av tftuned..

Vette fan om detta eg här hemma här men vi säger så nu. :)

Jag har en 2014 Pike RCT3 27.5 160 mm som Fillariosa har gjort nåt med (högst oklart vad visade det sig), skickade in en Luftkappe men det var väl eg mest för att det skulle vara kul att testa och inte för att "lösa" nåt problem.

Mitt största problem (och nästan enda) med gaffeln är att den vid vissa tillfällen bara ramlar genom slaget. Ska försöka beskriva ett tillfälle när det händer.

Tänk att du åker på en lagom stökig, svängig stig lätt utförs, med sten och rötter i kanske 60-70% av maxfart. Kommer fram till en liten klack som kanske är 5-8 cm hög, framhjulet kommer till kanten och rullar över, gaffeln sträcker ut och når till slut marken efter klacken. Sedan kommer tyngden på den igen och den komprimeras. Det är just vid såna tillfällen det ofta händer, att känslan av kontroll försvinner då det känns som gaffeln fort "ramlar" ner genom slaget. Och det är vid såna ställen jag vill inte vill ha den där korta känslan av tappad kontroll.

Kör alltid med gaffeln helt öppen. Har testat olika inställningar med det jag kan justera, LSC och retur. Har också kört en del med en SjokkWiz men den ger inte heller nåt som hjälpt. Den vill bara ha mer och mer LSC.....
Är detta en akilleshäl i (standard) Chargern som jag stöter på?

Vad ska jag göra?
Här är mina egna förslag:
- HTFU, det är ju faktiskt inget jätteproblem.
- Mecka mer med inställningar. Var ska jag börja?
- Köpa ny gaffel av nån roligt sort.
- Köpa nåt kustom-kit (Ava, Fast).
- Skicka in till nån guru med beskrivning av problemet och se om det går att tjuna bort.
- Nåt annat som jag inte kommit på.

**Är du ägare av en Manipoo Mattoc och återigen vill manifestera dess storslagenhet mot Gäddan --> Tack, det är bra, jag vet vad ni tycker.

NI har nu mitt gaffelöde i era händer. :)
Nä men nåt tips kanske nån har!

Chargern är klent dämpad. Det lär vara det du märker. Och det är högfartskompression du behöver skruva på mer av men det kan du inte på den som standard.

Det går förmodligen att tuna bort, men du får då fortfarande bara en inställning som du inte lätt ändrar själv på stående fot. Alternativen är att byta dämparenhet eller gaffel*.

*Mattoc så klart ;-)

För att närmare relatera till problemet du beskriver på stigen så gör f ö en Mattoc exakt likadant om man skruvar kompressionen till noll. Därav min analys att det är vad du saknar.

Om högfartskompen styrs av en shimstack så går den ju säkert att fippla med. Men det är ju så klart roligare med en ny gaffel. Mitt förslag är att följa H.s exempel. För det är ballt, franskt och lite custom.

Rattnalle sa:
Chargern är klent dämpad. Det lär vara det du märker. Och det är högfartskompression du behöver skruva på mer av men det kan du inte på den som standard.
Det går förmodligen att tuna bort, men du får då fortfarande bara en inställning som du inte lätt ändrar själv på stående fot. Alternativen är att byta dämparenhet eller gaffel*.
*Mattoc så klart ;-)

Jag TROR att jag har mer HSC i öppna läget än standard, det var alltså det finnarna gjorde. Men det räcker förmodligen inte då.

Haha, nä blir ingen sån vettu..... :)

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:
Om högfartskompen styrs av en shimstack så går den ju säkert att fippla med. Men det är ju så klart roligare med en ny gaffel. Mitt förslag är att följa H.s exempel. För det är ballt, franskt och lite custom.

Du tänker alltså på: http://www.fast-suspension.co.uk/Charger-Damper-Kit.html ??

Nej jag tänker alltså på att sälja befintlig gaffel, eller bara ställa den i ett mörkt hörn av förrådet och sen köpa en Yari och den där pluggen som H. har. Fast en som passar din nya gaffel.

Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Du tänker alltså på: http://www.fast-suspension.co.uk/Charger-Damper-Kit.html ??

Nej jag tänker alltså på att sälja befintlig gaffel, eller bara ställa den i ett mörkt hörn av förrådet och sen köpa en Yari och den där pluggen som H. har. Fast en som passar din nya gaffel.

Ach so! Det kändes inte så kul.

Luthman Photography sa:
Saker känns inte alltid roliga först, men är väldigt roliga när de görs. Typ det jag föreslog. Eller att raka en säl.
Så du menar att raka en säl känns jobbigt först men när du väl gör det är det väldigt roligt? Huh? Sälar har stora tänder, de är rovdjur. ;)

Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Så eh. Vaska Pikens chassi för att köpa en Yari och sen ändå byta ut innehållet. Låter ju sjukt prisvärt jämfört med att bara köpa en ny dämpare till Piken. Kulturmänniskor alltså..

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Så eh. Vaska Pikens chassi för att köpa en Yari och sen ändå byta ut innehållet. Låter ju sjukt prisvärt jämfört med att bara köpa en ny dämpare till Piken. Kulturmänniskor alltså..

Jag gör lite som du, projicerar mina egna önskningar på stackars schreddan. Yarichassit är styvare, och eftersom jag inte vill ha gummiblåsa så vill schreddan så klart inte heller det. Vad jag vet finns det inte någon alternativdämpare som tar bort gummiblåsan till en chargerdämp. Eller har Avalanch det? Då kostar det ju ändå i krokarna av vad man får punga ut för en ny gaffel. Så då är det lite sak samma.

Tjata om Mattoc trots att man blivit ombedd att låta bli. Ja se göteborgare.....

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Jag gör lite som du, projicerar mina egna önskningar på stackars schreddan. Yarichassit är styvare, och eftersom jag inte vill ha gummiblåsa så vill schreddan så klart inte heller det. Vad jag vet finns det inte någon alternativdämpare som tar bort gummiblåsan till en chargerdämp. Eller har Avalanch det? Då kostar det ju ändå i krokarna av vad man får punga ut för en ny gaffel. Så då är det lite sak samma.

Tjata om Mattoc trots att man blivit ombedd att låta bli. Ja se göteborgare.....
Blåsan är jag helt med på att man vill slippa. Men ny dämparenhet utan blåsa går väl att stoppa i båda gafflarna? Om inte blir ditt förslag genast mycket mer begripligt.

Jag gör som Jehovas, försöker frälsa en värld som inte förstår bättre än att streta emot ;-)

Jag vet att fjäder inte löser ditt bekymmer egentligen, ville bara propagera lite?

Däremot så löser Fast chargerkit dina bekymmer. Då får du 24clik hög och lågfarts comp, jag är mycket nöjd med min?

mikipedia_ sa:
Jag vet att fjäder inte löser ditt bekymmer egentligen, ville bara propagera lite?

Däremot så löser Fast chargerkit dina bekymmer. Då får du 24clik hög och lågfarts comp, jag är mycket nöjd med min?

Kool! Du köpte från RBS va? Vad gick det på, ungefärlig summa räcker... :)

Schreddan sa:
mikipedia_ sa:

Kool! Du köpte från RBS va? Vad gick det på, ungefärlig summa räcker... :)

Precis, 3200 monterat å klart. Sen sålde jag luftkappen å lite annat krafs som ändå inte fnkade å ha längre då jag coilifierat gaffeln.

Schreddan sa:
Mitt största problem (och nästan enda) med gaffeln är att den vid vissa tillfällen bara ramlar genom slaget. Ska försöka beskriva ett tillfälle när det händer.

Bla bla bla...
Är detta en akilleshäl i (standard) Chargern som jag stöter på?

Vad ska jag göra?
Här är mina egna förslag:
- Mecka mer med inställningar. Var ska jag börja?
- Köpa nåt kustom-kit (Ava, Fast).
- Skicka in till nån guru med beskrivning av problemet och se om det går att tjuna bort.

NI har nu mitt gaffelöde i era händer. :)
Nä men nåt tips kanske nån har!

Precis som beskrivits tidigare så är det för klent stöd i HSC du upplever, detta är tyvärr en "feature" på Pike...
(Läs, när RS designade Charger'n så tänkte dom att den skulle framföras som plush gaffel i "makligt" USA-gubbs tempo...)
Lösningen kom jag fram till var att byta ut EN shims i Charger'ns dämparkrets, lite vagt beskrivet här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3093898/3150316#msg-3150316 (och på sidan 1 i samma tråd...)
För min vikt och framfart vart 0.25mm bättre än 0.20mm, men det beror som sagt på din vikt och hur mycket du laddar på... (Tips, jag kör som en mes och väger 80'ich i underkläder...)
Brickan i sig kostar typ ingenting, men att hitta någon som kan meka är bökigare...

Eftersom jag inom kort troligen kommer att bli Pike-hora igen, så kan vi ju samköpa lite shims.
Och eftersom jag ändå kommer att riva ner en Charger, så kan jag ju lika gärna riva ner TVÅ om det kan göras samtidigt ;)

För att demonstrera vilka brickor det rör sig om så bifogar jag även en bild (för eftervärlden...)

ReShimsStegTHESHIM2EXCHANGE20_25mm.JPG

Hur ska byte av den där shimsen ge mer HSC? Skulle det öppna läget bli mycket mindre för att shimsen är lite styvare? Borde det inte bara göra öppningskraften högre? Behöver du inte byta delen under den oragemarkerande shimsen för att du ska få något som motsvarar mer HSC?

jofahjalm sa:
Hur ska byte av den där shimsen ge mer HSC? Skulle det öppna läget bli mycket mindre för att shimsen är lite styvare? Borde det inte bara göra öppningskraften högre? Behöver du inte byta delen under den oragemarkerande shimsen för att du ska få något som motsvarar mer HSC?

Nix, dom markerade shimsen bidrar alla för att "hålla emot" oljan att rusa igenom shimstacken...
Ett annat (och kanske bättre eller iaf enklare) alternativ för Schreddan, är att ta bort en Token och höja trycket med 10-20 psi, samt så klart justera rebound efter tycke o smak...

Tillbaka
Topp