Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min erfarenhet är att du får välja mellan det och stöd när det kommer större saker. Men eftersom man har olika smak är det inte alls givet att du uppelever det likadant.Bring sa:Det är en RC jag har. Och jag vill ju helst flyta över småstöket även i högre farter utan att vare sig studsa eller skaka sönder.
Det var riktigt fett i min gammel-Revelstion ihop med en 6-6,5w olja istället för original 5w.Luthman Photography sa:När man läser folks anekdoter angående kåjl så verkar ju det vara the dogs bollocks.
jofahjalm sa:Då jag är krympling har jag försökt internetcykla lite i https://www.shockcraft.co.nz/media/wysiwyg/Manitou ABS+Tuning Guide.pdf
Det verkar helt klart som man kan öka hsc genom att ha andra shims. Jag tror däremot förändringen bör vara mer än den förslagna om jag fattar larsas bild rätt?
BjornR sa:http://www.shimrestackor.com/Code/Sample_Applications/Stack_Config/stack-config.htm
Crossover t.ex kan göra att du sätter en jättelätt shim mot pistongen för att få mjukare LSC och sedan vid en viss skaftfart så kommer shimsen att flexa till nästa grupp och därmed får man mer HSC då nästa grupp hindrar olja att flöda. Preload är lite tvärt om, mer LSC men fortfarande lite HSC.
Finns en anledning att RS/Fox släpper gafflar med kass dämpning. Tar sådan otrolig tid att få till en bra shimsetup som fungerar för alla och med deadline så får dom ofta bara ta det som är good enough. Brukar väl bli bättre när samma modell funnits några år och dom haft mer tid på sig att få ordning på dämperiet. Det betyder att dom som producerar dämpare är lika duktiga som oss internetcyklister ;)
Antex66 sa:Kul. Mitt kit skall dyka upp imorgon, lagom till helgen:) ska bli kul att skruva bort sig.
Vad tycker du om rampcontrol? Känns det som en värd uppgradering förutom liftköfaktorn då :)
mikipedia_ sa:Skoj med lite köpstarka cyklister! Vart handlar du?
Scut sa:Antex66 sa:Kul. Mitt kit skall dyka upp imorgon, lagom till helgen:) ska bli kul att skruva bort sig.
Vad tycker du om rampcontrol? Känns det som en värd uppgradering förutom liftköfaktorn då :)
Kul! Börjar bli många med franska prylar i gafflarna.
MRPn är värd ifall du justerar progressivteten ofta: tex, rådjurstig - bikepark om vart annat.
Sen skulle jag vilja påstå att känslan är annorlunda mot att fylla gaffeln med motsvarande antal tokens. Känslan är att med MRPn så börjar upprampingen längre ned i slaget.
Skillnaden med MRPn i läge 0 och motsvarande antalet tokens (2st) så är gaffeln mer känslig uppe i slaget och mer linjär längs hela än med 2st tokens.
Ju mer man skruvar desto högre upp börjar upprampingen men med bibehållen småstöks känslighet. Körde 4st tokens som mest och gaffeln låg generellt djupare i slaget övertiden men kunde inte bottna.
Ska tydligen ha något med att portarna stänger vid snabba tryckökningar.
Hänger jag på gaffeln statistikt med mina +100kg så går gaffeln ihop lika mycket oavsett om jag kör läge "0" eller "16"
Gjorde inte det med 2 resp. 4 tokens.
Men detta är sannerligen mest placebo och fabriceringar.
Antex66 sa:BjornR . Du kan väl ändra på chimsen för att ställa högfart . Är väl anpassat för något snitt som den kommer. Iaf vad jag förstått. Skumt att du inte kunde komprimera den utan luft? Är det så stor skillnad på 2cm..
happymtb.fr sa:BjornR har du provat utan Luftkappe? Med 180 slaglängd på en Yari är väl Luftkappe knappast rekommenderat av Vorsprung själva...
happymtb.fr sa:Intressant också att du klarar dig med så lite shims för 75kg. Jag har också 2 Yari, en med den enkla dämpare från Fast och en med en Splug från Novyparts, vilket är samma sak eftersom båda samarbetar, jag väger lite mindre än du, dvs runt 72kg, och tycker att det funkar fint med dom shims som kom med.
Har du provat med fler shims, dvs hur det kom originalt?
För lite hsc är inte bra för följsamhet.
Du skrev högre upp att du lyckades inte komprimera gaffeln helt även utan luft. Hur kunde du då "kalibrera" shockwizen, dvs mäta compression ratio?BjornR sa:happymtb.fr sa:Intressant också att du klarar dig med så lite shims för 75kg. Jag har också 2 Yari, en med den enkla dämpare från Fast och en med en Splug från Novyparts, vilket är samma sak eftersom båda samarbetar, jag väger lite mindre än du, dvs runt 72kg, och tycker att det funkar fint med dom shims som kom med.
Prövat det mesta och försöker följa shockwiz för en baseline. Original så var kompressionen rött (för styvt) på både hsc och lsc. Med 22x0,1 och den näst lättaste oljan man kan få tag på så har jag aningen för styvt på lsc hsc. Fick aldrig den där känslan av däcket fastklistrat i marken utan mer studsa på ytan som om man körde 40psi i däcket.
happymtb.fr sa:Du skrev högre upp att du lyckades inte komprimera gaffeln helt även utan luft. Hur kunde du då "kalibrera" shockwizen, dvs mäta compression ratio?BjornR sa:happymtb.fr sa:Intressant också att du klarar dig med så lite shims för 75kg. Jag har också 2 Yari, en med den enkla dämpare från Fast och en med en Splug från Novyparts, vilket är samma sak eftersom båda samarbetar, jag väger lite mindre än du, dvs runt 72kg, och tycker att det funkar fint med dom shims som kom med.
Prövat det mesta och försöker följa shockwiz för en baseline. Original så var kompressionen rött (för styvt) på både hsc och lsc. Med 22x0,1 och den näst lättaste oljan man kan få tag på så har jag aningen för styvt på lsc hsc. Fick aldrig den där känslan av däcket fastklistrat i marken utan mer studsa på ytan som om man körde 40psi i däcket.
Haha, det förstår jag! :)BjornR sa:Trycka i buntband i packningarna innan jag komprimerar gaffeln. Inget jag vill ha i gaffeln när jag kör.
happymtb.fr sa:Haha, det förstår jag! :)BjornR sa:Trycka i buntband i packningarna innan jag komprimerar gaffeln. Inget jag vill ha i gaffeln när jag kör.
Märkligt att shockwiz klagade på för mycket kompression. Jag antar att den klagade inte samtidigt på för hög tryck? Om jag minns rätt vet den inte hur mycket slaglängd den mäter på.
Vernersson sa:Själv satsade jag på ett grönt uppgraderings kit till min Pike....
Bild kommer när den är monterad ?
marr sa:Vernersson sa:Själv satsade jag på ett grönt uppgraderings kit till min Pike....
Inte monterat än?
Vernersson sa:marr sa:Vernersson sa:Själv satsade jag på ett grönt uppgraderings kit till min Pike....
Inte monterat än?
Nej, saknade ett verktyg. Det ligger nu och väntar på att hämtas hos postombudet ?
Vernersson sa:marr sa:Vernersson sa:Själv satsade jag på ett grönt uppgraderings kit till min Pike....
Inte monterat än?
Nej, saknade ett verktyg. Det ligger nu och väntar på att hämtas hos postombudet ?
marr sa:Vernersson sa:marr sa:Vernersson sa:Själv satsade jag på ett grönt uppgraderings kit till min Pike....
Inte monterat än?
Vad fasen behöver man för verktyg för att montera en sån, som du inte redan hade?
mikipedia_ sa:Vernersson sa:marr sa:Vernersson sa:Själv satsade jag på ett grönt uppgraderings kit till min Pike....
Inte monterat än?
Överge jobbet å alla andra pliktkännslor du har å omedelbums montera!
Seså rappa på nu?
BjornR sa:Är det någon som har koll på vad den där ring- och vågbrickan hade för funktion i rs-gafflarna? Dom har plockat bort den i nya luftfjädern och jag har undrat vad för funktion dom här två sakerna hade då dom ligger löst.
MickeMud sa:Var hittar man info och pris om vad man ska beställa för att uppgradera Lyric 18 till 19?
MickeMud sa:Var hittar man info och pris om vad man ska beställa för att uppgradera Lyric 18 till 19?
marr sa:Nya luftfjädern från rs verkar ju kunna bli ett prisvärt alternativ att trimma gamla gafflar med också.
Sub 50dollar.
...
Vore trevligt :)ceel sa:marr sa:Nya luftfjädern från rs verkar ju kunna bli ett prisvärt alternativ att trimma gamla gafflar med också.
Sub 50dollar.
...
Klart intressant faktiskt.
Undrar om edvin_m får royalties? :) https://happyride.se/forum/read.php/1/3309316/3309788#msg-3309788