Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Det är en RC jag har. Och jag vill ju helst flyta över småstöket även i högre farter utan att vare sig studsa eller skaka sönder.

Bring sa:
Det är en RC jag har. Och jag vill ju helst flyta över småstöket även i högre farter utan att vare sig studsa eller skaka sönder.
Min erfarenhet är att du får välja mellan det och stöd när det kommer större saker. Men eftersom man har olika smak är det inte alls givet att du uppelever det likadant.

jofahjalm sa:
Då jag är krympling har jag försökt internetcykla lite i https://www.shockcraft.co.nz/media/wysiwyg/Manitou ABS+Tuning Guide.pdf

Det verkar helt klart som man kan öka hsc genom att ha andra shims. Jag tror däremot förändringen bör vara mer än den förslagna om jag fattar larsas bild rätt?

Bravo! Internetcykling FTW!!!

BjornR sa:
http://www.shimrestackor.com/Code/Sample_Applications/Stack_Config/stack-config.htm

Crossover t.ex kan göra att du sätter en jättelätt shim mot pistongen för att få mjukare LSC och sedan vid en viss skaftfart så kommer shimsen att flexa till nästa grupp och därmed får man mer HSC då nästa grupp hindrar olja att flöda. Preload är lite tvärt om, mer LSC men fortfarande lite HSC.

Finns en anledning att RS/Fox släpper gafflar med kass dämpning. Tar sådan otrolig tid att få till en bra shimsetup som fungerar för alla och med deadline så får dom ofta bara ta det som är good enough. Brukar väl bli bättre när samma modell funnits några år och dom haft mer tid på sig att få ordning på dämperiet. Det betyder att dom som producerar dämpare är lika duktiga som oss internetcyklister ;)

+1 på båda delarna!

En grej som jag aldrig tänkt på är att byta till större "stödbrickor"...

För diskussionens skull lägger jag upp en bild från ShimsRestractor, där mitt förslag från sida 11 (att byta ut en bricka till en kraftigare) motsvarar deras förslag med 0.07mm "face"shim (rödmarkerat), medans varianten med att öka stoleken på "stöd"-brickorna (blåmarkerat) verkar nästan ge ännu större/bättre effekt...

ReStackSampleApplications_LOW.jpg

Det åkte iväg en beställning på en FAST Yari'UP! igår.

Har en Yari 29 Boost 160mm med en MRP Ramp control cartridge i sen tidigare. MRPn fungerar klockrent och gör det den skall.

Tanken på en annan dämparenhet dök upp i somras då min framgaffel valde att kasta av mig pga. en strategisk placerad sten i Itziy Bitziy (JBP).

Förväntningarna är ju att mina köpta uppgraderingar kommer göra mig till en bättre cyklist och att framgaffeln kommer svälja allt från berg till småsten utan att bry sig om min kassa teknik och dåliga linjeval.
Dessutom så ger ju färgglada vred mer "bro-factor" i liftkön. Risken för gedigen placeboeffekt och "chansen att ratta bort sig" är överhängande.

Så Yari+MRP+FAST kanske är receptet på framgång eller förödelse.

IMG_20180222_081604.jpg

Framgång
received_1865115650473371.jpeg

Förödelse
received_10154597654706109.jpeg

Kul. Mitt kit skall dyka upp imorgon, lagom till helgen:) ska bli kul att skruva bort sig.

Vad tycker du om rampcontrol? Känns det som en värd uppgradering förutom liftköfaktorn då :)

Antex66 sa:
Kul. Mitt kit skall dyka upp imorgon, lagom till helgen:) ska bli kul att skruva bort sig.

Vad tycker du om rampcontrol? Känns det som en värd uppgradering förutom liftköfaktorn då :)

Kul! Börjar bli många med franska prylar i gafflarna.

MRPn är värd ifall du justerar progressivteten ofta: tex, rådjurstig - bikepark om vart annat.
Sen skulle jag vilja påstå att känslan är annorlunda mot att fylla gaffeln med motsvarande antal tokens. Känslan är att med MRPn så börjar upprampingen längre ned i slaget.
Skillnaden med MRPn i läge 0 och motsvarande antalet tokens (2st) så är gaffeln mer känslig uppe i slaget och mer linjär längs hela än med 2st tokens.
Ju mer man skruvar desto högre upp börjar upprampingen men med bibehållen småstöks känslighet. Körde 4st tokens som mest och gaffeln låg generellt djupare i slaget övertiden men kunde inte bottna.
Ska tydligen ha något med att portarna stänger vid snabba tryckökningar.

Hänger jag på gaffeln statistikt med mina +100kg så går gaffeln ihop lika mycket oavsett om jag kör läge "0" eller "16"
Gjorde inte det med 2 resp. 4 tokens.

Men detta är sannerligen mest placebo och fabriceringar.

Scut sa:
Antex66 sa:

Kul! Börjar bli många med franska prylar i gafflarna.

MRPn är värd ifall du justerar progressivteten ofta: tex, rådjurstig - bikepark om vart annat.
Sen skulle jag vilja påstå att känslan är annorlunda mot att fylla gaffeln med motsvarande antal tokens. Känslan är att med MRPn så börjar upprampingen längre ned i slaget.
Skillnaden med MRPn i läge 0 och motsvarande antalet tokens (2st) så är gaffeln mer känslig uppe i slaget och mer linjär längs hela än med 2st tokens.
Ju mer man skruvar desto högre upp börjar upprampingen men med bibehållen småstöks känslighet. Körde 4st tokens som mest och gaffeln låg generellt djupare i slaget övertiden men kunde inte bottna.
Ska tydligen ha något med att portarna stänger vid snabba tryckökningar.

Hänger jag på gaffeln statistikt med mina +100kg så går gaffeln ihop lika mycket oavsett om jag kör läge "0" eller "16"
Gjorde inte det med 2 resp. 4 tokens.

Men detta är sannerligen mest placebo och fabriceringar.

Låter ju inte så tokigt :) ändrar iof aldrig antalet tokens nu. Men att kunna justera hur linjär/progressiv den känns lite bättre än med tokens hade inte varit fel.

Sådär nu var den på plats. Har bara provat att gunga lite i garaget. Så får återkomma med synpunkter.

Till min förvåning räknade jag 29 klick justering på både lsc och msc istället för utlovade 24 ? den är ju iaf garanterat "made in France" ?

Bilagor

• IMAG0482.jpg
    IMAG0482.jpg
    186.2 KB · Besök: 73
Gick från Yari "enkla fast" till Charger 2 för att kunna använda all slaglängd och pröva charger igen. Med 180mm slaglängd så är yarin extremt progressiv pga liten volym i nederbenen. Chargern tar mindre plats och gör gaffeln mindre progressiv. Med 75kg kroppsvikt så klarade jag inte av att komprimera 180mm, öppet bad och med luftventilen urskruvad. Inte ens att ta tag i framdäcket och dra ihop gaffeln gick...

Fast-dämparen fick jag aldrig i ordning på då jag väger för lite och att pistongen med shimsen har alldeles för dåligt flöde vilket skapar rejält med kompressionsdämpning, kanske fungerar för någon på 90kg eller elcykel. Hade tänkt att borra upp hålen men nu med charger så är jag nöjd igen, gaffeln är mycket smuttare och jag har blivit av med klånket när gaffeln ändrar riktning från komp till retur.

Scut . Snyggt!

BjornR . Du kan väl ändra på chimsen för att ställa högfart . Är väl anpassat för något snitt som den kommer. Iaf vad jag förstått. Skumt att du inte kunde komprimera den utan luft? Är det så stor skillnad på 2cm.

Jag har 160mm och använde hela slaget med 2 tokens och 60psi. Då är jag flugviktare (65kg).

Antex66 sa:
BjornR . Du kan väl ändra på chimsen för att ställa högfart . Är väl anpassat för något snitt som den kommer. Iaf vad jag förstått. Skumt att du inte kunde komprimera den utan luft? Är det så stor skillnad på 2cm..

Endast 22x0,1mm som shim, och öppen nåldämpare. Problemet är att 18cm luftpelare som ska tryckas ihop till 0cm(?) och båda innerrören är blockerade av luftenhet och kompressionsenhet. Det är absolut sista 1-2cm som är svårast att trycka ihop. Med charger så är ena benet nästan tomt då dämparen är kompakt vilket gör att bara luftsidan blir progressiv. Fick ändå ta tag i framhjulet för att komprimera gaffeln men det gick till skillnad från öppet bad. Kör man buntband i packningarna så kan vem som helst komprimera gaffeln men det vore fusk :)

Min setup med fastdämparen var 180mm, 75psi och luftkappe(räknas som en token). Med charger så kommer jag nog köra 85psi eller en extra token. Så sjukt mycket mer följsam.

Mycket mindre problem med mindre slaglängd. Alltid kul att pröva lite mer exotiskt och om det inte fungerar så finns valet att köpa charger 2 rct3-dämparen för 2000kr. 'Fast' har ju sin fördel med 2C-varianten att kunna leka med lite inställningar för att känna vad dom olika inställningarna gör vilket var min tanke först men insåg att 180mm är ett problem och köpte chargern istället.

BjornR har du provat utan Luftkappe? Med 180 slaglängd på en Yari är väl Luftkappe knappast rekommenderat av Vorsprung själva...

happymtb.fr sa:
BjornR har du provat utan Luftkappe? Med 180 slaglängd på en Yari är väl Luftkappe knappast rekommenderat av Vorsprung själva...

"- If you run a Yari (not Lyrik) at 180mm or a Pike at 160mm, it will be quite progressive. You may well like it more than stock anyway, but you may also find it hard to use the last 5-10mm of travel - if this would bother you then have a think about it first. At any lower travels, it will be fine."

Det blir inte bättre utan luftkappe, bara lättare att nå botten. Anledningen är att Yari har helt blockerade innerben och luftkammaren i nederbenen är därför extremt progressiva. Byter man till charger så blir man av med 50% av motståndet. Försök trycka ihop 18cm stor luftkammare till 1cm och gör samma sak fast till 10cm.

Nederbenen är trots allt en sluten kammare (till en viss del).

Intressant också att du klarar dig med så lite shims för 75kg. Jag har också 2 Yari, en med den enkla dämpare från Fast och en med en Splug från Novyparts, vilket är samma sak eftersom båda samarbetar, jag väger lite mindre än du, dvs runt 72kg, och tycker att det funkar fint med dom shims som kom med.
Har du provat med fler shims, dvs hur det kom originalt?
För lite hsc är inte bra för följsamhet.

happymtb.fr sa:
Intressant också att du klarar dig med så lite shims för 75kg. Jag har också 2 Yari, en med den enkla dämpare från Fast och en med en Splug från Novyparts, vilket är samma sak eftersom båda samarbetar, jag väger lite mindre än du, dvs runt 72kg, och tycker att det funkar fint med dom shims som kom med.

Prövat det mesta och försöker följa shockwiz för en baseline. Original så var kompressionen rött (för styvt) på både hsc och lsc. Med 22x0,1 och den näst lättaste oljan man kan få tag på så har jag aningen för styvt på lsc hsc. Fick aldrig den där känslan av däcket fastklistrat i marken utan mer studsa på ytan som om man körde 40psi i däcket.

Har denna varit uppe tidigare?
http://akira-tuning.com/suspension/tuning.html

En snabb sökning säger att den inte har det men sökfunktionen på happy levererar inte alltid ;)

Schweiz baserade Akira verkar ha tune till lite av varje på marknaden enligt eras hemsida (som tyvärr bara finns på tyska), dessutom bode det vara lagom halvobskyrt eftersom man från EU måste plita ihop proforma osv för att skicka prylar dit för tuning ;)

BjornR sa:
happymtb.fr sa:

Prövat det mesta och försöker följa shockwiz för en baseline. Original så var kompressionen rött (för styvt) på både hsc och lsc. Med 22x0,1 och den näst lättaste oljan man kan få tag på så har jag aningen för styvt på lsc hsc. Fick aldrig den där känslan av däcket fastklistrat i marken utan mer studsa på ytan som om man körde 40psi i däcket.
Du skrev högre upp att du lyckades inte komprimera gaffeln helt även utan luft. Hur kunde du då "kalibrera" shockwizen, dvs mäta compression ratio?

happymtb.fr sa:
BjornR sa:
happymtb.fr sa:

Du skrev högre upp att du lyckades inte komprimera gaffeln helt även utan luft. Hur kunde du då "kalibrera" shockwizen, dvs mäta compression ratio?

Trycka i buntband i packningarna innan jag komprimerar gaffeln. Inget jag vill ha i gaffeln när jag kör.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Trycka i buntband i packningarna innan jag komprimerar gaffeln. Inget jag vill ha i gaffeln när jag kör.
Haha, det förstår jag! :)

Märkligt att shockwiz klagade på för mycket kompression. Jag antar att den klagade inte samtidigt på för hög tryck? Om jag minns rätt vet den inte hur mycket slaglängd den mäter på.

happymtb.fr sa:
BjornR sa:
Haha, det förstår jag! :)

Märkligt att shockwiz klagade på för mycket kompression. Jag antar att den klagade inte samtidigt på för hög tryck? Om jag minns rätt vet den inte hur mycket slaglängd den mäter på.

Så länge man når 90% av slaglängden så klagar inte shockwizen på trycket. Jag vill ha den där känslan av att däcket verkligen glider på ytan fast ändå med kontroll. Min Pike 160 DPA -14 så körde jag med 110psi och ändå kändes dämpningen följsam, men bottnade lätt, inga tokens i denna årsmodell.

Känslan med 'fast' var lite att dämpningen "hakar" upp sig istället för att flytta på sig, visserligen känns det grymt bra i fart men lägre fart så blev det mer att framhjulet inte ville spåra stigen riktigt. Sällan jag kör i 35km/h på stigen, händer typ bara på sommaren en bra och torr dag.

Senast ändrad:
Nya luftfjädern från rs verkar ju kunna bli ett prisvärt alternativ att trimma gamla gafflar med också.
Sub 50dollar.

Även nya rc2 dämparen kanske blir intressant för någon. Lite högre pris där, runt 250usd om jag förstod det rätt.

mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
marr sa:
Vernersson sa:
Själv satsade jag på ett grönt uppgraderings kit till min Pike....

Bild kommer när den är monterad ?

Inte monterat än?

Nej, saknade ett verktyg. Det ligger nu och väntar på att hämtas hos postombudet ?

Överge jobbet å alla andra pliktkännslor du har å omedelbums montera!

Seså rappa på nu?

Om jag fortsatt ska kunna finansiera mitt missbruk av cykelprylar och belgisk ale så får jag nog allt fortsätta med att upprätthålla en chimär av att jag jobbar och sliter ????

Ska vara ledig nästa vecka så ???

Är det någon som har koll på vad den där ring- och vågbrickan hade för funktion i rs-gafflarna? Dom har plockat bort den i nya luftfjädern och jag har undrat vad för funktion dom här två sakerna hade då dom ligger löst.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Är det någon som har koll på vad den där ring- och vågbrickan hade för funktion i rs-gafflarna? Dom har plockat bort den i nya luftfjädern och jag har undrat vad för funktion dom här två sakerna hade då dom ligger löst.

De ska inte ligga lösa när allt är monterat, ringen ska ligga mot en kant inne i innerbenen, vågbrickan fungerar som en fjäder och pressar mot plastcylindern som airshaften glider i.

Jag tänker så här, under slaget så går det från att vara ett tryck innifrån på den, till att vara ett tryck utifrån på den (I början på slaget så är det ett högt tryck inne i negativa kammaren och och atmosfärstryck i nederbenet, mot slutet av slaget så är det ett tryck lägre än atmosfärstrycket i negativa kammaren och ett tryck högre än atmosfärstrycket i nederbenen).

Om man får en förspänning från den fjäderbrickan så kommer den plastcylindern ligga still men det är ganska mekigt att montera låsringen utanpå den som alla som servat RS gafflar vet. Därför har RS gått ifrån den konstruktionen och kör nu utan fjäderbrickan men har istället en längre cylinder, nu också i aluminium och med en bussning i för att den ska hålla sig rak och därigenom ge mindre friktion.

Tillbaka
Topp