Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Nu har den jevla chargern gett upp igen. Servad relativt nyligen hos en riktig Mek och efter bara kanske 20-30 timmar har jag noll komressionsdämpning.

Vilka kit finns om man vill få bort chargern från en pike? Alltså inte nåt som uppgraderar och behåller delar av den #¡÷! skiten utan nåt annat som förhoppningsvis håller. Jag är glad och snål motionär som bara vill att det funkar. Gärna nåt man kan beställa och meka i själv med rimlig leveranstid. Vikt är helt ointressant.

Octagon sa:
Nu har den jevla chargern gett upp igen. Servad relativt nyligen hos en riktig Mek och efter bara kanske 20-30 timmar har jag noll komressionsdämpning.

Vilka kit finns om man vill få bort chargern från en pike? Alltså inte nåt som uppgraderar och behåller delar av den #¡÷! skiten utan nåt annat som förhoppningsvis håller. Jag är glad och snål motionär som bara vill att det funkar. Gärna nåt man kan beställa och meka i själv med rimlig leveranstid. Vikt är helt ointressant.

En charger2 kanske? :p

Tftuned har väl något? Push? Fransk grodor, avalanche? Mycket är nämnt i tråden :)

För nåt år sedan försökte jag beställa ett fast kit. Tog månader innan jag till sist inte fick den. Tänkte undvika just det. Det ska finnas på lager och komma hem till mig innan midsommar.

Charger 2, nä. Jag är redan bränd.

Avalanche. Jo, men kostar vad hela cykeln är värd.

Det ska bara funka och inte kosta skjortan.

Senast ändrad:
Octagon sa:
För nåt år sedan försökte jag beställa ett fast kit. Tog månader innan jag till sist inte fick den. Tänkte undvika just det. Det ska finnas på lager och komma hem till mig innan midsommar.

Charger 2, nä. Jag är redan bränd.

Avalanche. Jo, men kostar vad hela cykeln är värd.

Det ska bara funka och inte kosta skjortan.

En dvo diamond? Mattoc kanske? :p

happymtb.fr sa:

Han påstod 5 dagar för att få klart cartridgen. Jag beställde 26:e. Har ej fått något än. Men man kan nog räkna med 3-4 dagar leverans utöver de 5 dagarna. För min det gör det inget om det tar några dagar till, har ändå inte fått cykeln och foten är kaputt och lär vara det ett tag till.

Provkört debonair mot luftkappe nu i en före detta yari. Debonair har mindre stiction. Större skillnad än så kan jag inte känna.

Bytt packning i chargerdämparen till SKF? För mig var halva dämparen tom efter 25h med gamla packningen, nya packningen har klarat sig bra mycket bättre.

Service kit till Pike Charger: 320 kr
Charger 2 komplett dämpare: 2100 kr
Crconception open bath 3000 kr
Komplett Manitou Mattoc 4200 kr (Synd man har 29")
MoCo för Pike... Finns det nåt som passar? Har en gammal utan boost så den till nya Revelation lär inte funka (fel gänga?).

Mitt cykelkonto var inte alls inne på att gaffeln skulle paja IGEN. Jag får väl laga skiten och ha den till rådjursstigar eller vad den nu är gjord för och putta runt min Voltage FR om det finns risk för sten. Jag är inte ens tung (90 kg) eller särskilt snabb. Skitgaffel! Ska fanken bygga ihop nåt med den gamla marzocchin som ligger i garaget, flexig men helt fri från gummitutor.

Det var Racing Bike som fixade, tror han är noggrann.

Senast ändrad:
Reklamera servicen!
Blåsan ska vara bytt i samband med den service du fått och blåsan ska som sagt hålla.
Sen kompletterar du med nya DebonAir-shaft’n som gör livet betydligt lättare både för dig OCH din Charger-dämpare...

Man kan inte få en Moco i en Pike. Ytterbenet är helt slät i botten på dämparsidan...

@BjornR tack för återkoppling!
Jag har en på ingång och hoppas få gaffeln en aning mindre progressiv med tanke på att den positiva kammaren blir lite större mot vad den är nu med Luftkappe.

happymtb.fr sa:
Jag har en på ingång och hoppas få gaffeln en aning mindre progressiv med tanke på att den positiva kammaren blir lite större mot vad den är nu med Luftkappe.

Hur många Tokens kör du idag, noll?!

Vilka packboxar är det man ska ha till Pike? Original, SKF, Racingbros? Dvs, är det nån idé att använda nåt annat än original?

Octagon sa:
Vilka packboxar är det man ska ha till Pike? Original, SKF, Racingbros? Dvs, är det nån idé att använda nåt annat än original?

Jag gillade SKF gröna skrapringar.
Kanske ren placebo men jag tyckte att gaffeln gick "mjukare" med dessa än original.

happymtb.fr sa:
Man kan inte få en Moco i en Pike. Ytterbenet är helt slät i botten på dämparsidan...

Körde samma setup som luftkappe; Debonair med en token och försökte med samma tryck(1-2psi skillnad).
Dock suger luftkappe ner dämpningen så 180mm blev 165-170mm.
Med debonair så fick jag konsekvent ~175mm slaglängd.

Så med debonair ser det ut som att jag kör lägre tryck men när debonair har sjunkit ner till 165mm så är trycket högre än luftkappe.

Octagon sa:
Alla du nämner har näst intill exakt samma friktion enligt Novyparts. Jag skulle gå på dom billigaste om du inte vill ha en speciell färg

BjornR sa:
happymtb.fr sa:

Körde samma setup som luftkappe; Debonair med en token och försökte med samma tryck(1-2psi skillnad).
Dock suger luftkappe ner dämpningen så 180mm blev 165-170mm.
Med debonair så fick jag konsekvent ~175mm slaglängd.

Så med debonair ser det ut som att jag kör lägre tryck men när debonair har sjunkit ner till 165mm så är trycket högre än luftkappe.
Ok. Jag har beställt en 10mm längre skaft än vad jag har idag för att kompensera för luftkappe-effekten du beskriver. Det blir kanske onödigt med tanke på hur det gick för dig...

Jag fick syn på en bild på hur Debon Air airhaftet ser ut jämfört mot det gamla i denna artikel: https://www.bike-components.de/blog...pike-rct3-debonair-boost-275-suspension-fork/

Top-the-new-negative-air-chamber-Bottom-the-old-ve-50362336aa4da02e68b256edc34733f1.jpeg

Inte så stor skillnad. Var ligger den nya större luftkammaren?

Nedan har jag gjort en skiss av hur jag förstått att luftkappe fungerar. Det gröna området är negativa kammaren när gaffeln är helt obelastad. Genom att sätta en kupol ovanför översta oringen har man lånat volym från positiva kammaren till den negativa kammaren.

Luftkappe.png

Första gången jag läste att nya piken hade större negativ kammare tänkte jag att man helt enkelt flyttat upp tryckutjämnings-hacket och samtidigt förlängt air shaftet. Men sen har det ju kommit debon air upgrade kit till gamla Pike, så hacket lär ju inte ha flyttats. Ni som köpt nya uppdaterade air shaftet, var har man gömt den ökade volymen? Mindre diameter på top out bumpern lär ju inte göra nån astronomisk skillnad.

Kört med modden i totalt nästan ett år i två olika gafflar. Funkar bra :) rev ur gummibumpern när jag servade gaffeln igår. Inga konstigheter där heller förutom att man får vara lite försiktig när man ska i och ur med luft eftersom det är enkelt att sealheaden inte hamnar exakt vid utjämningsgropen.

Nu med Rockshox nya variant kan jag ju inte riktigt rekommendera dwn här modden längre om man ändå ska byta airshaft. Men "gratis" uppgradering är ju inte helt fel OM MAN VET VAD MAN PYSSLAR MED :)

Har planer på att kombinera debonair och luftkappe, men det verkar som att Sram/rock shox velat hindra ev. eftermarknads-kitt genom att sätta någon form av nit(?) på air shaftet. Någon som vet hur man kan få av toppdelen utan att riskera att förstöra något?

0BDAC92D-9103-4377-9036-6C15B1CC6E1D.jpeg

Själva skaftet är en del av negativa kammaren och att den svarta delen tar upp så mycket plats som möjligt i positiva kammaren utan att sänka max-tokens. En bult hade tagit 1-2cm3 negativ kammare. Viss risk att det inte ens är gängat.

BjornR sa:
Själva skaftet är en del av negativa kammaren och att den svarta delen tar upp så mycket plats som möjligt i positiva kammaren utan att sänka max-tokens. En bult hade tagit 1-2cm3 negativ kammare. Viss risk att det inte ens är gängat.

Hmm, frågan är om man ska försöka flytta över den röda delen med o-ring till ett gammalt airshaft för att få lägre friktion eller bara skita i allt och sälja av airshaftet ?

Shrue sa:
BjornR sa:

Hmm, frågan är om man ska försöka flytta över den röda delen med o-ring till ett gammalt airshaft för att få lägre friktion eller bara skita i allt och sälja av airshaftet ?
Jag skulle säga att det högst osannolikt att det är gängat i den änden som niten sitter...

Flytta över den röda delen låter vettigt om du frågar mig, jag har inte räknat men ökning av volymen på den negativa kammaren lär vara större med Luftkappe än med insidan av skaftet. Du behöver nog bara en 10mm axelklämma för att skruva loss "muttern" i botten av Debonair skaftet

happymtb.fr sa:
Shrue sa:
BjornR sa:

Jag skulle säga att det högst osannolikt att det är gängat i den änden som niten sitter...

Flytta över den röda delen låter vettigt om du frågar mig, jag har inte räknat men ökning av volymen på den negativa kammaren lär vara större med Luftkappe än med insidan av skaftet. Du behöver nog bara en 10mm axelklämma för att skruva loss "muttern" i botten av Debonair skaftet

Pinne bort
82E2B9D7-E5BE-4FCD-A6D1-AFC7A8D4A9E4.jpeg

Det var inte gängat
90671A3C-F8ED-4D43-A513-C2DCE12804C1.jpeg

Nu är det gängat
F104A209-CD10-4194-80AD-427F5FE30743.jpeg

Klart!
F88056E4-9FAB-44C8-B022-36067902407E.jpeg

Nu ska jag bara vänta på att luftkappen dyker upp ✌?

Vafalls!
20180630_234253.jpg

Jag trodde alla nya Revelation kom med DebonAir shafts. I alla fall om man ska tro denna artikel https://www.google.se/amp/s/singlet...nces-new-pike-revelation-lyrik-yari-rs-1/amp/ på singletrack.
Det övre är från en 150mm Revelation 2018 tillverkad 2017 om jag minns rätt hur man läser serienumret. Det undre är från en 150mm Pike från 2016.
Men vad är detta jag hittar inuti?
20180630_234723.jpg

Fast jag förstår inte hur det är tänkt att det ska komma in någon luft i shaftet. Finns inga hål eller nåt på övre delen.

Oh, höll på att glömma! Ligger en FAST RevelationUp cartridge utanför bild som väntar på att tryckas ned i andra benet.

Shrue sa:
happymtb.fr sa:
Shrue sa:
BjornR sa:

Pinne bort

Det var inte gängat

Nu är det gängat

Klart!

Kool modd och tack för återkoppling!
Det fanns en packning runt skruven mellan toppen av skaftet och pistongen på förre Debonair varianten. Hur har du gjort med den?

happymtb.fr sa:
Shrue sa:
happymtb.fr sa:
Shrue sa:
BjornR sa:

Pinne bort

Det var inte gängat

Nu är det gängat

Klart!

Kool modd och tack för återkoppling!
Det fanns en packning runt skruven mellan toppen av skaftet och pistongen på förre Debonair varianten. Hur har du gjort med den?

Jag borrade försiktigt några millimeter ner i shaftet så det blev försänkning för tätningen. Typ samma som på original air-shafts.

Ut med denna
20180701_211115.jpg

I med denna
20180701_211157.jpg

VA FAAN, den går inte i!
20180701_211216.jpg

Jag har fått fel, har fått för en Yari istället för Revelation.

Ingen som vet något om mitt airshaft ett par poster upp? Är det DebonAir eller ej? Känns ju onödigt att köpa uppgraderings shaftet om jag redan har det. Men var kommer i så fall luften in i det? Funderar på om jag skulle borra ett litet hål det. Var ska man borra i så fall? Precis under bottom out bumpern?

Vizual54 sa:
Ut med denna

I med denna

VA FAAN, den går inte i!

Jag har fått fel, har fått för en Yari istället för Revelation.

Ingen som vet något om mitt airshaft ett par poster upp? Är det DebonAir eller ej? Känns ju onödigt att köpa uppgraderings shaftet om jag redan har det. Men var kommer i så fall luften in i det? Funderar på om jag skulle borra ett litet hål det. Var ska man borra i så fall? Precis under bottom out bumpern?

Det där verkar de ha lite problem med. Att skilja på Yari och Revelation alltså.

Hur svårt kan det va?
Grymt besviken just nu, drar till fjällen om 1 och 1/2 vecka och det är inte säkert jag hinner få en ny.

Hehe, verkar ha lite kvaliets problem på Fast. Går väl lite väl "snabbt" när de ska skickas iväg.

Du har iaf inte det nyaste airshaften. Rockshox uppgraderade hela revelation 2018 till debonair. 2019 modellerna har fått ytterligare en uppgradering med ihåligt airshaft och nedre sealheadcap i aluminum.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp