Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Hittade bildjävel på det också:
irt_konstant.png

Väldigt ocoiligt beteende, ocoolt!

konken sa:
Här ser man tydligt vad IRTn gör, följande med huvudkammaren i konstant tryck

Dvs. man ändrar lutningen på kurvan, den effektiva fjäderkonstanten. Hade man bara ökat trycket i huvudkammaren hade man i princip flyttat hela kurvan snett uppåt, och tappat känsligheten i början av slaget.
det går utmärkt att vända på förhållandet mellan irt och luftfjädern, mindre luft i irt mera i luftfjädern.

ja precis, det är ju att justera förhållandet som är själva grejen. I andra gafflar är man ju låst till ett visst ratio, och får fulfixa med tokens.

Så, vill man kunna bottna en 180 mm Yari med bibehållet mittenstöd så kan AWK vara en lösning...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rock Shox Lyrik / Yari AWK LT 160-180

Die Lyrik/Yari (160-180mm) sollte mit LT-AWK in einem Bereich von 20-25% SAG gefahren werden.
Achtung: Die folgenden Druckangaben gelten nur für die Lyrik LT AWK!
Hinweis: Die AWK (gekennzeichnetes Ventil) immer zuerst befüllen!

So wird der Druck der AWK berechnet:

(Körpergewicht [kg] -12%) x 2 = Druck Ausweichkammer [psi]
Körpergewicht [kg] -12% = Druck Hauptkammer [psi]

1. AWK-Kammer (markiertes Ventil) mit dem berechneten Luftdruck befüllen.
2. Hauptkammer (nicht markiertes Ventil) mit dem berechneten Luftdruck befüllen.

Hinweis: Ein Druckverhältnis ziwschen Ausweichkammer und Hauptkammer darf nicht mehr als 160psi betragen! Der Druck in der Ausweichkammer darf 185 psi nicht übersteigen!

Fein-Tuning Hauptkammer:
SAG (Negativ-Federweg) auf 20-26% einstellen, um den finalen Druck anzupassen.

Fein-Tuning Ausweichkammer:
Das beste Druck-Verhältnis zwischen AWK-Kammer und Hauptkammer

180mm Federweg: Hauptkammerdruck x 1,8-2,1 = AWK Druck
170mm Federweg: Hauptkammerdruck x 1.85-2.2 = AWK Druck
160mm Federweg: Hauptkammerdruck x 1.9-2.3 = AWK Druck
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.fahrrad-fahrwerk.de/awk-drucktabelle/

Rattnalle sa:
konken sa:
AWKn funkar väl som IRTn på Mattoc, som gör att man "slipper" köra coil :)
Sen är det intressant att dom rekommenderar 2.5 wt olja för åkare under 90 kg på COMOn, det rimmar rätt väl med egna erfarenheter... Det visar dock också hur felgafflade många blir som default.
Vad ska vi gaffla om härnäst? Ska vi slanta ihop till en maskin som mäter upp alla gafflar en gång för alla? :)
IRT gör om något Mattocen mindre lik en coil. Den är rätt linjär från början.
Finns ingen gaffel som är linjär genom hela sin slaglängd inte ens en gaffel med fjäder som är linjärt lindad = lika långa avstånd på lindnings varven Hooke's Law .

Jag avvaktar vad Novyparts ska komma med. Han planerar också att ha en anti bottom out funktion.
Push kostar 390usd, Vorsprung lär vara 300usd, inte direkt billig... Vi får se vad det kommer kosta i Frankrike.

fan vad bra, 10 olika springrates!

sen så ville jag bara säga det att det är glapp i min yari, verkar vara en ny trend med glappiga gafflar...

Köpte Debonair uppgradering till min 2017 Lyrik 170, nu ångrar jag att jag inte köpte ett airshaft som var 180 då det skulle sitta fint med lite längre slag. Jag kollade lite på airshaften och visst borde det gå att kapa av top out bumpern lite grann för att få mer slag? Jag tänkte mig att man tar bort 5mm i mitten på den, enligt bild. Finns det något som skiter sig i och med detta? Lånad bild, har den nyare varianten med grå topp.

Capture.JPG

WSB sa:
Köpte Debonair uppgradering till min 2017 Lyrik 170, nu ångrar jag att jag inte köpte ett airshaft som var 180 då det skulle sitta fint med lite längre slag. Jag kollade lite på airshaften och visst borde det gå att kapa av top out bumpern lite grann för att få mer slag? Jag tänkte mig att man tar bort 5mm i mitten på den, enligt bild. Finns det något som skiter sig i och med detta? Lånad bild, har den nyare varianten med grå topp.
Du kan ta bort top out bumpernt helt om du vill men får inte mer slag för det. Utsticket/slaget bestäms av när o-ringen i toppen på airshaften hamnar mitt för en liten grop på insidan av innerbenen. Då utjämnas trycket mellan positiva och negativa kammaren och det bestämmer slaget.

WSB sa:

Om du minskar måttet på den sidan av o-ringen så försvinner ju liksom idén med DebonAir då det innebär att du minskar den negativa luftksmmaren.

Swehedman sa:
WSB sa:

Om du minskar måttet på den sidan av o-ringen så försvinner ju liksom idén med DebonAir då det innebär att du minskar den negativa luftksmmaren.
Nix, se mitt tidigare svar. Du ökar tvärtom storleken på den negativa kammaren vilket gör gaffeln känsligare längre in i slaget

Bumpar tråden då det har blivit dags för service av min 2017 år Lyrik som sitter på min Specialized Enduro med en Öhlins TTX Coil bak.
Har starka misstankar om att op out bumpern har gett upp och tänkte att då kanske det är lika bra att uppgradera till Debionair eller Luftkappe. Blandar stigcykling i Göteborg med någon tur till såväl Åre, Hafjell som Vallåsen per år.

Vad säger happys samlade elit, Debionair eller Luftkappe?

Tack på förhand och trevlig helg
/C

Jag läste på lite om det där nu när jag skulle skaffa nytt airshaft. Luftkappe kostar mer och gör mer skillnad, däremot är alla inte överens om att det är bra med mer skillnad. Typ. Jag köpte debonair, men den är fortfarande på en postbil nånstans i Tyskland.

carl.josefsson sa:
Jimel sa:
Jag tyckte luftkappen gjorde större skillnad än debonair 2.0

Intressant, kan du berätta lite mer av din upplevelse?
jag har ju inte ens Debonair.....

Thanx!
/C

Jag kan (i väntan på Jimel’s redogörelse) då jag kört båda...
Eftersom LuftKappe ger en större negativ kammare, så upplevs den som mer linjär, dvs mer plush i början på slaglängden (typ från SAG och 20-30mm in...)
Debonair är dock en stor förbättring mot std, men ändå inte RIKTIG lika bra som ”Knappen”.

larsaw sa:
carl.josefsson sa:
Jimel sa:

Thanx!
/C

Eftersom LuftKappe ger en större negativ kammare, så upplevs den som mer linjär, dvs mer plush i början på slaglängden (typ från SAG och 20-30mm in...)
Debonair är dock en stor förbättring mot std, men ändå inte RIKTIG lika bra som ”Knappen”.

+1
Jag tyckte gaffeln kändes lenare eller vad man ska säga ?

Är man nörd kan man göra såhär:
IMG_20180823_184017_025.jpg

Luftkappe för största negativ kammare och Debonair bearing assy för låg friktion! ?

Nån här satt en Luftkappe på en Debonair airshaft.
Han vinner! ???

Jimel sa:
larsaw sa:
carl.josefsson sa:
Jimel sa:

Thanx!
/C

+1
Jag tyckte gaffeln kändes lenare eller vad man ska säga ?

Känns som att det får bli en LuftKappe då även om den är typ dubbelt så dyr som Debonair.....

/C

Hur mycket slaglängd har du? Eftersom luftkappen blir som en token brukar de inte rekommenderas vid de längre slaglängderna eftersom gaffeln redan är progressiv.

Tror det jag läste som var dåligt med Luftkappe var nåt sånt. Att långa gafflar blir för progressiva: Antingen kör man med lågt tryck och då far man rakt igenom slaget ner till den progressiva botten, inget motstånd i mitten, eller så pumpar man hårt och kan inte utnyttja hela slaglängden. Jag har en gammal Pike med max 160 mm slaglängd och behövde 150 mm slaglängd så det fick bli en debonair.

Jag har en 2017 Pike med 160 slag. Provade Kappe och gillade litegrann.
Men det var först när jag monterade TFTuned fjäderkonvertering som jag började trivas riktigt bra med gaffeln. Och när jag väl valt rätt fjäder började jag älska den på riktigt. Innan fjäderkonverteringen höll jag på och pillade med tryck och spacers och var aldrig helt nöjd. Numer funderar jag inte ens på den, jag bara kör och njuter..
Kostar lite mer men absolut värt det i längden för mig.
Tilläggas bör att jag innan Piken endast kört med ett par olika Leftys, så jag har inte så vansinnigt mycket att jämföra med.

https://www.tftuned.com/pike-coil-conversion-kit/p3314

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Hur mycket slaglängd har du? Eftersom luftkappen blir som en token brukar de inte rekommenderas vid de längre slaglängderna eftersom gaffeln redan är progressiv.

Octagon sa:
Tror det jag läste som var dåligt med Luftkappe var nåt sånt. Att långa gafflar blir för progressiva: Antingen kör man med lågt tryck och då far man rakt igenom slaget ner till den progressiva botten, inget motstånd i mitten, eller så pumpar man hårt och kan inte utnyttja hela slaglängden. Jag har en gammal Pike med max 160 mm slaglängd och behövde 150 mm slaglängd så det fick bli en debonair.

Om jag inte misstar mig något vansinnigt så är det väl 160mm slaglängd som sitter med från start på min Spec. Enduro.
Har sett lite om just detta också men att alla hanterat detta genom att ta bort en eller två "bottomless tokens" och det sitter väl två från början på en 160mm gaffel?! Kanske lika bra att gå på Debonair isf??? då kan man ju dessutom gå upp i slaglängd, men då ska väl en eller två "bottomless tokens" bort i vilket fall.

/C

carl.josefsson sa:
Om jag inte misstar mig något vansinnigt så är det väl 160mm slaglängd som sitter med från start på min Spec. Enduro.
Har sett lite om just detta också men att alla hanterat detta genom att ta bort en eller två "bottomless tokens" och det sitter väl två från början på en 160mm gaffel?! Kanske lika bra att gå på Debonair isf??? då kan man ju dessutom gå upp i slaglängd, men då ska väl en eller två "bottomless tokens" bort i vilket fall.

/C

Verkar som att två är standard i 160 mm. Jag har nya airshaftet i min lyrik och inga tokens. Jag hade kunna haft en mindre progressiv gaffel utan att klaga.

jofahjalm sa:
carl.josefsson sa:

/C

Verkar som att två är standard i 160 mm. Jag har nya airshaftet i min lyrik och inga tokens. Jag hade kunna haft en mindre progressiv gaffel utan att klaga.

körde du med det gamla airshaftet innan? för isf är jag sjukt nyfiken på den nya känslan.

/C

carl.josefsson sa:
jofahjalm sa:
carl.josefsson sa:

/C

körde du med det gamla airshaftet innan? för isf är jag sjukt nyfiken på den nya känslan.

/C

Innan körde jag gaffeln som en 2018 Yari med 2018 debonair airshaft och mocodämpare. Då tyckte jag gaffeln var väldligt plush, men den spikade troligen i högfartssmällar och framför allt så var den extremt progressiv, troligen främst av den begränsade volymen i nederbenen. Jag uppgradera till 2019 Lyrik med Charger 2 RC2 och 2019 airshaftet. Gaffeln blev bättre, ingen spikning och mindre progressiv, men fortfarande progressiv. Jag kör så högt lyfttryck att jag inte kan säga att jag märker någon större skillnad i friktion när jag använder gaffeln, men den är helt klart mindre progressiv och spikar inte. Airshaftet i sig har helt klart mindre friktion när man mekar med det. Man märker helt klart skillnad med nya airshaftet eftersom man använder ett annat tryck för att få liknande känsla. Jag tror luftkappe ger större negativ volym och du kan ju göra båda tillsammans, men då blir det som att ha tokens i gaffeln. Jag vet inte vad man får ge för en luftkappe, men jag tror inte jag hade betalt för det. Men jag har inte testat och vi kanske har olika önskinar om hur gaffeln ska bete sig. Nya airshaftet istället för luftkappe på gamla airshaftet verkar som en bättre affär enligt mig.

Jo, jag visste om det när jag köpte den och det tog emot att slanta upp. Jag tänker regelbundet dra ut den och kolla så blåsan inte växer.

jofahjalm sa:
carl.josefsson sa:
jofahjalm sa:
carl.josefsson sa:

/C

/C

Innan körde jag gaffeln som en 2018 Yari med 2018 debonair airshaft och mocodämpare. Då tyckte jag gaffeln var väldligt plush, men den spikade troligen i högfartssmällar och framför allt så var den extremt progressiv, troligen främst av den begränsade volymen i nederbenen. Jag uppgradera till 2019 Lyrik med Charger 2 RC2 och 2019 airshaftet. Gaffeln blev bättre, ingen spikning och mindre progressiv, men fortfarande progressiv. Jag kör så högt lyfttryck att jag inte kan säga att jag märker någon större skillnad i friktion när jag använder gaffeln, men den är helt klart mindre progressiv och spikar inte. Airshaftet i sig har helt klart mindre friktion när man mekar med det. Man märker helt klart skillnad med nya airshaftet eftersom man använder ett annat tryck för att få liknande känsla. Jag tror luftkappe ger större negativ volym och du kan ju göra båda tillsammans, men då blir det som att ha tokens i gaffeln. Jag vet inte vad man får ge för en luftkappe, men jag tror inte jag hade betalt för det. Men jag har inte testat och vi kanske har olika önskinar om hur gaffeln ska bete sig. Nya airshaftet istället för luftkappe på gamla airshaftet verkar som en bättre affär enligt mig.

Thanx Jofa,

Efter pratat lite med folk IRL också så blir siktet nu i ställt på nya debonair airshaft, vilka är det bäst och säkrast att beställa ifrån, https://www.bike-components.de/en/R...r-Lyrik-Yari-starting-from-2016-Model-p63788/ ??

/C

Det är nog ingen större skillnad på de större firmorna, CRC , Wiggle (samma ägare). Bike components, Bike Discount mm
Bikester med flera har fri frakt över 500kr t.ex.

BjornR sa:
carl.josefsson sa:
Thanx Jofa,

Efter pratat lite med folk IRL också så blir siktet nu i ställt på nya debonair airshaft, vilka är det bäst och säkrast att beställa ifrån, https://www.bike-components.de/en/R...r-Lyrik-Yari-starting-from-2016-Model-p63788/ ??

/C

Smidigast är väl bikeplace, dom har kanske rätt längd inne.

C-dale sa:
Det är nog ingen större skillnad på de större firmorna, CRC , Wiggle (samma ägare). Bike components, Bike Discount mm
Bikester med flera har fri frakt över 500kr t.ex.

Om det inte beställs ngt mer så är det ju faktiskt bra mycket smartare för mig att supportera min LBS :-)

/C

Proffsen verkar samlas i denna tråd, så frågar här.

Har tidigare bytt airshaft i min revelation från 2018 140mm Debonair till 2019 150mm. Funkade ypperligt i början, men senaste tiden har den inte expanderat till fulla slaglängden.

2018 hade en ventil i botten för att jämna ut trycket. Det har inte 2019.
Tog då av ytterbenen och passade på att göra lower leg service då skumringarna var helt torra, trots service för kanske 20 timmar sedan.
Men nu är det något negativt tryck i fjädern, ännu värre än tidigare.
Tömmer jag gaffeln på luft så sugs benen upp i topp. Brukar ligga runt 90psi, men det ger nu en kompression på typ 25%, och vid 140psi känns gaffeln ungefär som den ska men då 50psi högre än normalt, och ändå inte helt expanderad i utgångsläget.

Tar jag av ytterbenen så sugs fjädern upp i topp.

Hur fasen får jag bort det negativa trycket på 2019 fjädern? Hittar inget i rockshox manualen

Edit. Hittade denna tråd https://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=195160 och provade det där, men med topcapen helt borta kan jag dra ut gaffeln max 10cm för hand, men det hände inget. Pumpade upp till 150psi, och hoppade på den, utan resultat.

Senast ändrad:
Disregard.

Det var alltså ett tryck under pistonhuvudet eller vad det heter, som tryckte upp airshaften. Tog ut alltihop och då poppade det till ordentligt. Gjorde rent, smörjde in och satte tillbaka. Nu är den som den ska igen. Hoppas det inte letar sig dit luft igen.

Tillbaka
Topp