Upphängning för cyklar

Upphängning för cyklar
Kan cykeln på något sätt fara illa av att man häger den i hjulet, tänker om den hänger där typ 4-5månader tänker på hydrauliska bromsar ,gaffel ,Bakdämpare ?

Med vänlig hälsning
Nicholas

Upphängning för cyklar
Med risk för att verka neggo tror jag det som talar mest emot hänggrejer i cykelrum är de tunga asen till cyklar verklighetens folk* envisas med att ha.

*folk utanför cyklistforum. Som ställer cyklar i cykelrum. Som inte visar upp sin hoj i en märkestråd, förvara cykel i lägenhet-tråd, fulmek-tråd, vars cykel inte syns på nätet. Som köper Kronan o säger kvalité om det.

Upphängning för cyklar
Varför måste cyklarna hängas i ett cykelrum? Vad har dom gjort för brottsligt?

Nej men allvarligt talat så tycker jag det vore vettigare att installera rejäla öglor i golvet som sticker upp en 30 - 40 cm som man kan låsa fast cykelns kedjestag/bakhjul i, med förslagsvis ett rejält bygellås.

Upphängning för cyklar
Det är förstås inte helt smidigt att hänga upp och plocka ner cyklar i ett trångt cykelrum på daglig basis, men hur många av cyklarna där inne används på daglig basis? Åtminstone i vår förening finns det mängder av cyklar som mer eller mindre aldrig används men som givetvis inte kan slängas på tippen hursomhelst. Krokarna i taket gör att åtminstone något dussin cyklar tar upp lite mindre plats och förenklar passage in och ut för de cyklar som används oftare.

Upphängning för cyklar
Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är förstås inte helt smidigt att hänga upp
> och plocka ner cyklar i ett trångt cykelrum på
> daglig basis, men hur många av cyklarna där inne
> används på daglig basis? Åtminstone i vår
> förening finns det mängder av cyklar som mer
> eller mindre aldrig används men som givetvis inte
> kan slängas på tippen hursomhelst. Krokarna i
> taket gör att åtminstone något dussin cyklar
> tar upp lite mindre plats och förenklar passage
> in och ut för de cyklar som används oftare.

Ah. Jag tänkte fel. Glömde att verklighetens folk äger sina härken men inte använder dem. Bra där!

Upphängning för cyklar
Ni har inga pensionärer i föreningen? Jag ser en 85 årig spröd tant framför mig som försöker lyfta ner en tung cykel. Det är ingen vacker syn ;)'

Edit: Kanske missförstod. Upphängning skulle inte vara enda alternativet? Svårt att tänka mig att många skulle välja det frivilligt, så det andra alternativet skulle nog ta slut först innan upphängningen började användas.

Senast ändrad:
Upphängning för cyklar
Tack för tipsen. Nu är vi en väldigt liten förening, åtta "lägenheter" i ett flerfamiljshus där alla känner alla. Cykelrummet är en liten träkåk i vår gemensamma trädgård. Inga 85-åringar finns. En majoritet av de ca 12 cyklarna används sällan eller nästan aldrig, och de är dessa jag har tänkt hänga. Det jag är ute efter är alltså om det är skonsamt för cykeln att bli upphängd i ena pedalen enligt Julas lösning.

Upphängning för cyklar
nasso skrev:
> Kanske missförstod. Upphängning skulle
> inte vara enda alternativet? Svårt att tänka mig
> att många skulle välja det frivilligt, så det
> andra alternativet skulle nog ta slut först innan
> upphängningen började användas.

I min förening är det inte enda alternativet nej, längs ytterväggen är det vanliga ställ man kör in ett hjul i en alkov längs innerväggen sitter det krokar i taket. Att se till så krokarna används är inga problem, när man monterat upp dem (lämpligen i samband med en städdag eller liknande) är det ju bara att själv välja ut ett antal cyklar som inte ser ut att ha rört sig en millimeter sedan ägaren flyttade in i föreningen. I många fall kan man misstänka att ägaren inte kommer märka att cykeln bytt plats förrän det är dags att flytta ut...

Upphängning för cyklar
Man märker cyklarna med ett rött snöre, samt ber folk att ta bort snöret för de cyklar som de vill behålla. Låt gå tre månader. De cyklar som står kvar med orörda snören körs bort till tippen.

Möjlighet till cykelförvaring medför att cyklar förvaras på obegränsad tid, och när en cykel därmed passerat bästföredatum, eller helt sonika glömts bort av ägaren, så finns den där i all oändlighet, om den inte tas bort.

Av ren självbevarelsedrift måste en förening alltså rensa ut dessa oanvända härken från tid till annan.

Märkningen med rött snöre och att vänta tre månader medför att det inte kan ses som egenmäktigt förfarande.

Upphängning för cyklar
Vi har två rum fyllda med cyklar i vår förening (27 lgh), och krokar i taket i båda rummen. Krokarna används främst av oss som har racers/CX och MTB utan fotstöd, hade de hojarna alla stått lutade mot en vägg hade det blivit väldigt trångt där inne.

Folk med svensson/Kronancyklar osv brukar inte hänga sina hojar, främst gissar jag för att det är rätt jobbigt att lyfta 15-20 kg cykel så högt.

Upphängning för cyklar
Fliken skrev:
> Man märker cyklarna med ett rött snöre, samt
> ber folk att ta bort snöret för de cyklar som de
> vill behålla. Låt gå tre månader. De cyklar
> som står kvar med orörda snören körs bort till
> tippen.
>
> Möjlighet till cykelförvaring medför att cyklar
> förvaras på obegränsad tid, och när en cykel
> därmed passerat bästföredatum, eller helt
> sonika glömts bort av ägaren, så finns den där
> i all oändlighet, om den inte tas bort.
>
> Av ren självbevarelsedrift måste en förening
> alltså rensa ut dessa oanvända härken från tid
> till annan.
>
> Märkningen med rött snöre och att vänta tre
> månader medför att det inte kan ses som
> egenmäktigt förfarande.

Nu bor jag inte i BRF men här städar de cyklar en gång på hösten och en gång på våren. Skickar ut lappar ett par veckor i förväg om att alla cyklar ska märkas med namn och lägenhetsnummer under en viss vecka annars försvinner de. Se hamnar alla i en fullproppad garagebur i sex månader så att folk ska hinna hämta saknade cyklar innan de försvinner för gott (delas ut till studenter).

Upphängning för cyklar
Fliken skrev:
> tippen.
>
>
> till annan.
>

Och när man ändå är på det kan man lika gärna sätta ett litet rött snöre på dörren vid varje vinds/källarförråd. Har de inte nyttjats på tre månader, kan man sen klippa låset och slänga det som är däri.

Nä, då låter Rattnalles exempel bättre; uppmana alla att märka sina cyklar (som man vill ha kvar) och ta hand om resten men först ett halvårs karenstid för att folk som är bortresta eller av annan anledning inte är hemma över en längre tid inte behöver få sin egendom konfiskerad.

Upphängning för cyklar
Mayhem skrev:
> Vi satte upp sådana här krokar i taket längs
> med ena väggen i föreningens cykelrum:
>
> http://www.blidsbergs.se/cykelkrok

+1

Fungerar utmärkt. I vårt cykelrum hänger bara fina cyklar på krokraden, vanliga hojar är nog för tunga att lygta upp. Min 17 kg Cycle-Pro är gränsfall, men riktiga MTB:er går bra. Men för att förvara lätta cyklar funkar det suveränt. Alla måste ju inte förvaras på samma sätt och ofta finns det ju korrelation mellan cykelns vikt och rädslan för att den ska välta eller bli vält på.

Upphängning för cyklar
NLC skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man märker cyklarna med ett rött snöre, samt
> > ber folk att ta bort snöret för de cyklar som
> de
> > vill behålla. Låt gå tre månader. De cyklar
> > som står kvar med orörda snören körs bort
> till
> > tippen.
> >
> > Möjlighet till cykelförvaring medför att
> cyklar
> > förvaras på obegränsad tid, och när en
> cykel
> > därmed passerat bästföredatum, eller helt
> > sonika glömts bort av ägaren, så finns den
> där
> > i all oändlighet, om den inte tas bort.
> >
> > Av ren självbevarelsedrift måste en förening
> > alltså rensa ut dessa oanvända härken från
> tid
> > till annan.
> >
> > Märkningen med rött snöre och att vänta tre
> > månader medför att det inte kan ses som
> > egenmäktigt förfarande.
>
> Och när man ändå är på det kan man lika
> gärna sätta ett litet rött snöre på dörren
> vid varje vinds/källarförråd. Har de inte
> nyttjats på tre månader, kan man sen klippa
> låset och slänga det som är däri.
>
> Nä, då låter Rattnalles exempel bättre;
> uppmana alla att märka sina cyklar (som man vill
> ha kvar) och ta hand om resten men först ett
> halvårs karenstid för att folk som är bortresta
> eller av annan anledning inte är hemma över en
> längre tid inte behöver få sin egendom
> konfiskerad.

Jag kan ju tillägga att jag bor i studentbostad så omsättningen på lägenheter med tillhörande kvarglömda/lämnade cyklar är ganska stor. Står ett par vrak utanför som av någon outgrundlig anledning märks upp varje gång. Platta däck, kedjor som ser ut att inte ens gå att röra på med våld etc. Men tydligen någon som bryr sig :)

Upphängning för cyklar
Fliken skrev:
> tippen.
>
>
> till annan.
>

Min förening gjorde så när jag bodde i lund. Fast tvärt om. Vi fick ut en lapp där det stod något i stil med:
"Cykelrensning. Sätt fast en lapp någonstans på cykeln senast 12/7 om du vill behålla cykeln."
Det stod senast. Då förväntade jag mig att jag kunde sätta dit lappen 12/7. Jag ville ju inte cykla runt med någon lapp i flera dagar. När jag kom ner på morgonen kl 8 12/7 var cykeln borta... Senast måste väl innebära att man har den dagen på sig? Om man ska lämna in en uppgift i skolan senast på onsdag så har man väl onsdagen på sig med? Om man ska besiktiga bilen senast i mars så har man väl hela mars på sig?!

Jag ringde och var förbannad. Men det var för sent. Den var körd till tippen. Cykeln hade köpts begagnad för typ 400kr så jag orkade inte med att krångla om det.

Förstår inte hur de tänker. Att sätta en klisterlapp eller liknande som ska tas bort är så sjukt mycket smidigare.

Så gjorde de i resten av lund. De kommunala och de stora bostadsbolagen gjorde räder och satte klistermärken med information på alla cyklar de kunde hitta. Där stod det ett datum och vad som skulle hända med cykeln om märket satt kvar. Hörde talas om folk som behövde en cykel som gick ut dagen innan det var skrotningsdags, letade upp en fin cykel som fortfarande hade klistermärke, tog bort det och klippte låset. :)

Upphängning för cyklar
Fliken skrev:
> tippen.

Problemet är ju att du ändå inte blir av med många av skrothögarna med punkterade däck och sönderrostad kedja eftersom ägarna trots att de inte använt cyklarna sedan urminnes tider tänker sig att någon gång kan det vara bra att ha till hands. Endast cyklar som lämnats kvar av utflyttade kommer ha markeringen kvar när det är dags att åka till tippen men det bör ju inte vara så hemskt många om inte föreningen är väldigt stor.

Upphängning för cyklar
Mayhem skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> de
> till
> > tippen.
>
> Problemet är ju att du ändå inte blir av med
> många av skrothögarna med punkterade däck och
> sönderrostad kedja eftersom ägarna trots att de
> inte använt cyklarna sedan urminnes tider tänker
> sig att någon gång kan det vara bra att ha till
> hands. Endast cyklar som lämnats kvar av
> utflyttade kommer ha markeringen kvar när det är
> dags att åka till tippen men det bör ju inte
> vara så hemskt många om inte föreningen är
> väldigt stor.

Om de tycker att det är bra att ha till hands bör de väl få det? :P Syftet är väl snarare att köra cyklar till tippen åt de som vill bli av med den men är för lata för att göra det själva. Jag hade någon cykel stående som var trasik. Det var inte värt att laga den men jag hade inget sätt att göra mig av med den som student utan bil. Lät bara lappen sitta kvar och blev av med cykeln.

Upphängning för cyklar
Mayhem skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> de
> till
> > tippen.
>
> Problemet är ju att du ändå inte blir av med
> många av skrothögarna med punkterade däck och
> sönderrostad kedja eftersom ägarna trots att de
> inte använt cyklarna sedan urminnes tider tänker
> sig att någon gång kan det vara bra att ha till
> hands. Endast cyklar som lämnats kvar av
> utflyttade kommer ha markeringen kvar när det är
> dags att åka till tippen men det bör ju inte
> vara så hemskt många om inte föreningen är
> väldigt stor.

Erfarenhetsmässigt kan man bli av med ett tiotal vrak vi varje tillfälle.

Tillbaka
Topp