Uppsala kommun vill veta mer om MTB

Är det ingen som har något att säga i frågan?

Med tanke på den diskussionen som har varit om allemansrätten och kommuner som begränsar cykling så är det här ett bra tillfälle att höra vad kommunen har tänkt sig och påverka kommande beslut.

Jag är nog upptagen just den kvällen. Kan någon framföra mitt önskemål att flytta Åreskutan söderut? Jag tänker mig typ Bälinge...

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är nog upptagen just den kvällen. Kan någon
> framföra mitt önskemål att flytta Åreskutan
> söderut? Jag tänker mig typ Bälinge...

Bälinge är ok, jag stöttar det initiativet. När dom ändå är i farten så ser jag gärna att Åre by åker med i flyttlasset. Himlans trevligt att ta en öl där efter cyklingen.

Kanske ska förtydliga att jag inte bor i Bälinge utan mer vill ha berget lite utanför stan för att slippa uppförsbackar på väg till, och nedförsbackar på väg från, krogen.

I övrigt måste jag säga att jag är tveksam till uttalade mtb-stigar/banor i Uppsala. Vi har bra leder som det är och skapas rena mtb-leder är risken att man använder det som argument mot cykling i Lunsen och Nåsten. "Här får ni inte cykla, det är vandringsled, ni ska vara på mtb-leden." Det bästa isf. är att satsa på lite underhåll av befintliga leder och cykelanpassa spängerna.

Bara det inte blir IMBA-approved är jag nöjd.

Michael-Kelley_Interview_0020-600x529.jpg

Mårten skrev:
> I övrigt måste jag säga att jag är tveksam
> till uttalade mtb-stigar/banor i Uppsala. Vi har
> bra leder som det är och skapas rena mtb-leder
> är risken att man använder det som argument mot
> cykling i Lunsen och Nåsten. "Här får ni inte
> cykla, det är vandringsled, ni ska vara på
> mtb-leden." Det bästa isf. är att satsa på lite
> underhåll av befintliga leder och cykelanpassa
> spängerna.

+1

Lulle skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I övrigt måste jag säga att jag är tveksam
> > till uttalade mtb-stigar/banor i Uppsala. Vi
> har
> > bra leder som det är och skapas rena mtb-leder
> > är risken att man använder det som argument
> mot
> > cykling i Lunsen och Nåsten. "Här får ni
> inte
> > cykla, det är vandringsled, ni ska vara på
> > mtb-leden." Det bästa isf. är att satsa på
> lite
> > underhåll av befintliga leder och cykelanpassa
> > spängerna.
>
> +1

+1

Nu bor jag inte i Uppsala men tror allmänt att det är viktigt att vi som ägnar oss åt stigcykling för nöjes skull gör våra röster hörda i dialogen med kommuner och markägare. Annars är jag rädd att de traditionella cykelklubbarnas mtb-sektioner blir de som får representera alla som cyklar i skogen.

Men det är ju ett fantastiskt initiativ från Uppsala kommun. Hoppas ni som bor där och cyklar i Lunsen mm kan ta er till mötet.

Kul, det känns som att de verkligen försöker satsa lite mer på cykling.

Det bästa vore att inte peta i vem som får köra på vilka stigar och istället bygga lite mer banor för teknikträning som tex pumptracken i Sävja. Enduroaktigaspår ev inkl XCO slinga på någon av åsarna söder om stan eller i Nåsten skulle kunna var en grej, kanske som ett första steg innan man flyttar Åre till Bälinge.

Kring de dedikerade cykelspåren i Lugnet och vid Vårdsätra/Graneberg har jag ännu inte mött några konflikter med andra användare av skogen.

Jag tänkte dyka upp.

Jag räknar med att dyka upp. Fick lite ändrade planer.

Eftersom jag för tillfället är cykellös (ganska precis en månad till, sen jävlar) och tjock (mentalt) kommer jag att ta mördarmaskinen till Sunnersta från Luthagen. Någon som vill åka med? Hojta till isf.

Håller också med om att det är kul att kommunen vill jobba för cyklingen. Det ska uppmuntras!

Om någon frågar om klubbtillhörighet kommer jag att svara "Uppsala trenduro- och trialstjockisar", jag behöver två medlemmar till, sen kan vi bilda förening.

Mårten skrev:
> Jag räknar med att dyka upp. Fick lite ändrade
> planer.
>
> Eftersom jag för tillfället är cykellös
> (ganska precis en månad till, sen jävlar) och
> tjock (mentalt) kommer jag att ta mördarmaskinen
> till Sunnersta från Luthagen. Någon som vill
> åka med? Hojta till isf.
>
> Håller också med om att det är kul att kommunen
> vill jobba för cyklingen. Det ska uppmuntras!
>
> Om någon frågar om klubbtillhörighet kommer jag
> att svara "Uppsala trenduro- och trialstjockisar",
> jag behöver två medlemmar till, sen kan vi bilda
> förening.

Aja, joinar "Uppsala trenduro- och trialstjockisar". Nu behöver vi en till då? Mikael?

Jag dyker nog upp också förresten.

snickarklas skrev:
> +1 från mig med. Uppdelningar leder bara till
> bråk.

Måste förtydliga. Menade inte att låta så bitter, tänkte också försöka dyka upp på mötet. Och om det inte funkar med Åre så nöjer vi oss väl med Järvsö?

En Stockholm Stigcyklist (jag) kommer och infiltrerar er uppsaliensare på mötet. Ska bli intressant att se vad Uppsala kommun har att säga, och om det finns nåt som kommunerna i Stockholmsområdet borde ta efter. Eller om Uppsala tänker bygga grusvägar av hela skogen och ska få agera avskräckande exempel.

Är det någon som har något som ni vill att vi tar upp på mötet?
Verkar ju som att det ska handla specifikt om Vårdsätra och Graneberg, vilket jag så klart inte har någon som helst koll på. Men förhoppningsvis blir det lite mer generella diskussioner också.

Karin_P skrev:
> En Stockholm Stigcyklist (jag) kommer och
> infiltrerar er uppsaliensare på mötet. Ska bli
> intressant att se vad Uppsala kommun har att
> säga, och om det finns nåt som kommunerna i
> Stockholmsområdet borde ta efter. Eller om
> Uppsala tänker bygga grusvägar av hela skogen
> och ska få agera avskräckande exempel.
>
> Är det någon som har något som ni vill att vi
> tar upp på mötet?
> Verkar ju som att det ska handla specifikt om
> Vårdsätra och Graneberg, vilket jag så klart
> inte har någon som helst koll på. Men
> förhoppningsvis blir det lite mer generella
> diskussioner också.

Du får gärna trycka på att vi inte vill förlora rätten att cykla på de "vanliga" stigarna och vandringslederna (som diskuterats ovan)! Dels nu på kort sikt, men även på lång sikt. Även om det inte är aktuellt med några cykelförbud från kommunens sida i nuläget så kan tillgången på rena cykelleder användas som "hävstång" om (när?) griniga icke-cyklister vill ha stigarna för sig själva.

Jag hade tänkt vara där, men jobbet kom i mellan. Är det någon som har lust att skriva en sammanfattning om vad som avhandlades.

Jag skrev ihop en sammanfattning till Stockholms Stigcyklister. Kan lika gärna posta den här också:

Uppsala kommun bjöd in till informations- och diskussionskväll om mountainbike igår, och jag var där och utförde lite omvärldsbevakning å Stockholms Stigcyklisters vägnar. Kudos till Uppsala för att anordna sånt här! På plats var tre representanter från kommunen, en från Upplandsstiftelsen (som har hand om Upplandsleden) och tjugotalet cyklister.

Mötet började med lite information om allemansrättens rättigheter och skyldigheter, och information om de nya mtb-lederna kring Uppsala som invigs i höst. Mannen från Upplandsstiftelsen informerade om deras (ännu så länge lösa) planer på att bygga cykelspecifika leder i anslutning till Upplandsleden. Kommunen tycktes vara inne på spåret att separera brukare av skogen; cyklister för sig, ryttare för sig, skidåkare, vandrare etc för sig. De framhöll konflikterna mellan olika brukare och kommunen försöker hålla liknande möten med alla olika friluftsgrupper för att ta reda på behov och önskemål.

Största delen av mötet gick till diskussioner i smågrupper tillsammans med en representant från kommunen, ett bra upplägg där alla kunde komma till tals. Det blev ganska omgående uppenbart att det inte finns en typisk mtb-cyklist.

De flesta jag pratade med kom från klubbar och föreningar, men det var också några som inte var föreningsanslutna. Klubbarna ville inte oväntat ha leder för träning och tävling, gärna med olika svårighetsgrad och olika längd. Cykelspecifika leder på kommunens mark skulle till exempel göra det enkelt att anordna tävlingar utan att behöva söka tillstånd från flera markägare. Någon från Knivsta berättade om deras goda samarbete med kommunen kring en träningsslinga de anlagt i anslutning till kommunens elljusspår. Någon annan efterfrågade träningsanläggningar för enduro, bmx, xco, xc etc.

Jag frågade om det inte var risk att cyklister blir hänvisade till att BARA cykla på cykelslingorna, och inte lite som man vill runtom i skogen som man har rätt till enligt allemansrätten. Om varje friluftsgren har sin egen slinga lär man ju få onda ögat om man vågar sig utanför sitt spår. Jag vill ju mest lalla runt i skogen och dricka kaffe, och inte rejsa runtruntrunt på en träningsslinga. De höll med om att det ju skulle kunna bli så, men att det inte finns några planer att skriva in ytterligare inskränkningar av rätten att cykla i reservatsföreskrifterna för naturreservaten inom kommunen (i vissa reservat finns det redan lite olika regler gällande cykling).

Vad gäller Upplandsleden är den anlagd för vandring, och det är vandring markägarna har gått med på när de gett tillåtelse till att ha en markerad led på sin mark. Därför ses det som lite problematiskt att främja cykling på leden (även om det, vad jag förstod, inte är förbjudet att cykla på den). Upplandsstiftelsen funderar därför på att anlägga specifika cykelslingor i anslutning till leden, och knyta ihop till en riktigt lång led. Och kanske också rundslingor så att man kommer tillbaka till samma plats (=förenklar logistiken om man tar sig ut med bil). Jag har inte cyklat Upplandsleden, men om den är det minsta lik Sörmlandsleden så är problemet snarast att den växer igen, och inte överdrivet slitage på den.

Andra som var där som har något att tillägga? Eller dementera?

Tack för en bra sammanfattning Karin och för att du förde talan för oss lalla runt i skogen-cyklister. Hade tyvärr inte möjlighet att vara där.

Trist att de fokuserade på konflikter. Jag har lallat runt i Lunsen och Nåsten snart tio år och inte en enda gång upplevt nåt som liknar en konflikt (men kan ju förstås missat att nån retat sig...)

/johan

Senast ändrad:
Ett eventuellt cykelförbud på upplandsleden och omkringliggande vandringsleder skulle vara en mycket, mycket, mycket stor förlust för mountainbikecyklingen i och runt Uppsala. Det speciella med cyklingen i Lunsen är ju just att det inte är iordninglagt eller specifikt anpassat för cykling.

Kan också tillägga att jag inte uppelvt några konflikter mellan cyklister och andra användargrupper i varken lunsen eller nåsten under alla år som jag cyklat.

Jag var (är) tyvärr lite väl förkyld för att beblanda mig med annat folk så jag missade mötet så tack för sammanställningen Karin!
Har aldrig upplevt några konflikter heller och det vore riktigt tråkigt att dela upp skogarna mellan olika "grupper"! Den del av Upplandsleden som det lär gälla mest är Flottsund-Lunsentorpet och den sträckan är isf inte så lik Sörmlandsleden i slitage/igenväxthet. Vet inte vad som sliter mest på leder, men tycker nog att sålänge det gäller muskeldrivna sätt att ta sig fram så kanske skogen kan ta lite slitage på några stigar för mänsklighetens välmående.

Tack Karin för sammanfattningen.
Det ska bli intressant att följa hur kommunen kommer att gå vidare i ärendet.

Sven

En bra sammanfattning från Karin.

Frågan om träning och tävlingsbanor för XCO,enduro och downhill kom upp men då hamnar vi på kommunens avdelningen för idrottsanläggningar och där kanske CK UNI har möjlighet att få till ett samarbete.
När det gäller Lunsen fanns det önskemål om bredare spänger

Göran

Det är ju rätt många nybyggda spänger i Lunsen nu och det är faktiskt lite synd att det inte är tre plankor för jag tror att många gärna cyklar i mitten och är det då en skarv kommer de slitas där. Men som sagt är det väl byggt för vandrare och då är två bättre.

Att kommunen säger att det kan bli separering av brukare innebär att det är vad man har tänkt sig men inte vågar säga inför de som drabbas. Tror jag.

Stiglallare unite?

Mårten skrev:
> Att kommunen säger att det kan bli separering av
> brukare innebär att det är vad man har tänkt
> sig men inte vågar säga inför de som drabbas.
> Tror jag.
>
> Stiglallare unite?

+1

Även om det låter osannorligt att Uppsala kommun faktiskt skulle komma till skott med någonting.

De kan väl gärna få anlägga en renodlad cykelstig, så länge de inte begränsar vad som är tillåtet i övrigt. Gör de den tillräckligt bra kommer majoriteten kanske välja den frivilligt.

Samma logik som borde användas för cykelbanor. Att via lagstiftning tvinga folk att använda ett sämre alternativ är ju typexempel på maktmissbruk.

På riktigt kanske det inte är så dumt att organisera stiglallarna. Inte i en riktig klubb utan bara i en intresseförening som kan föra talan för de som cyklar för rekreation snarare än tävling.

Scf-klubbarna har ju ett helt annat fokus...

H. skrev:
> De kan väl gärna få anlägga en renodlad
> cykelstig, så länge de inte begränsar vad som
> är tillåtet i övrigt.

Det är ju det som inte kommer att hända.

För stiglallare torde Friluftsfrämjandet vara en lämplig organisation att lobba genom. MTB växer redan nu inom FF och det är rätt stor spridning på vad folk vill ha ut av det. Allt från tränande MTB-cyklister till folk som vill lalla runt i skogen och andra som vill gå på tur i fjällen fast på cykel.

Jag lyckade glömma bort det där mötet, men jag kan tycka att separata banor för träning är ett bra komplement till att få lalla runt i skogen. Då kan man separera de som vill stå på av olika orsaker från söndagsflanörer. Vill man cykla runt enligt allemansrätten så får man också visa lämplig hänsyn till övriga intressenter. Separata banor finns också i relativt stor utsträckning numera på flera håll i landet, osäker på hur det ser ut just i Uppsala dock. Tittar man i Uppland så finns det i Storvreta, Bålsta(flera stycken tror jag), Enköping. I Västerås finns också flera och Högbo har byggt ut sina slingor. Det växer helt enkelt överlag och Uppsala börjar hamna lite på efterkant.

Intressant med Högbo och likaså Sunne(Selma Spa, http://www.selmaspa.se/cykling__1053) är där används cykling ur ett kommersiellt perspektiv för att locka turister/kunder. Gissar att Sandviken CK inte fått så stort tack för det arbete de påbörjade. Det finns på fler ställen runt om i landet. Även där är Uppsala på efterkant.

Gissar att det många ggr krävs en förening motsvarande att anlägga och sköta dylika spår. För om kommunen gör det så ökar antagligen kraven på tillsyn och tillgänglighet.

Det är intressant att Upplandsleden är avtalad för gående och inte enligt allemansrätten. Känns som någon hade otur när de tänkte till inför det avtalet.

Jag har alltid haft en tanke om att alla motionsspår skulle kunna vara vikta åt cyklister en dag/kväll i veckan. Anlagda XCO-spår är många ggr lite överkurs för den vanlige motionären.

Upplandsleden i Lunsen är ju Uppsalas absolut bästa cykling, och såpass tekniskt att ytterst få personer klarar att hålla ett rullsnitt över joggingfart. Har aldrig stött på några konflikter, bara glada miner och trevliga tillrop från andra som är ute i skogen, oavsett om de vandrar, springer eller cyklar. Det känns som högsta prioritet att vi inte blir utkastade därifrån på grund av ett ytterst fåtal gnällspikar.

Det är kul och uppskattat att kommunen vill satsa på cykling, och ingen skulle bli gladare än jag över en teknisk XCO-slinga, men inget kan kompensera för inskränkt cykling i Lunsen.

Mårten skrev:
> På riktigt kanske det inte är så dumt att
> organisera stiglallarna. Inte i en riktig klubb
> utan bara i en intresseförening som kan föra
> talan för de som cyklar för rekreation snarare
> än tävling.
>
> Scf-klubbarna har ju ett helt annat fokus...

En av anledningarna till att vi har en bra MTB bana i Knivsta är att vi har lyckats locka stig och skogscyklister till Knivsta CK. Dom cyklister som har en såg o yxa i ryggsäcken har i stort sett haft fritt fram att hjälpa oss att bygga den bana vi har idag.

Var inte rädda för att ansluta er till en cykelklubb

Vi är många som kör xco men vi tycker också om att stiglalla

Någon som har koll på hur det här har utvecklats? Igår skrev jag av mig lite av min oro i torsdags-tråden, efter att ha bevittnat en del förändringar i Vårdsätra och längs Gula Stigen. Är dåligt grusade 'vägar' kommunens bild av vad en stig eller led bör vara? Och kommer det här spridas vidare dels längs hela Gula Stigens sträckning, men betydligt mer oroväckande, kanske ut i både Morga, Nåsten och Lunsen? Är visionen att 'det är lugnt' så länge man bygger iordninglagda banor som komplement åt oss skogscyklister? Eftersom jag pluggar i Göteborg och nu bara är hemma högst tillfälligt, har jag svårt att själv följa händelserna på plats, men är ju rädd att man ska komma hem till belysta grusvägar i sommar...

Snabbcykelled Studenternas-Morga samt Håga högen-Lunsentorpet står klart nästa sommar. Fin och platt asfalt hela vägen så alla kan njuta av naturen. Saltas dessutom i överflöd på vintern :)

Tillbaka
Topp