Jag skrev ihop en sammanfattning till Stockholms Stigcyklister. Kan lika gärna posta den här också:
Uppsala kommun bjöd in till informations- och diskussionskväll om mountainbike igår, och jag var där och utförde lite omvärldsbevakning å Stockholms Stigcyklisters vägnar. Kudos till Uppsala för att anordna sånt här! På plats var tre representanter från kommunen, en från Upplandsstiftelsen (som har hand om Upplandsleden) och tjugotalet cyklister.
Mötet började med lite information om allemansrättens rättigheter och skyldigheter, och information om de nya mtb-lederna kring Uppsala som invigs i höst. Mannen från Upplandsstiftelsen informerade om deras (ännu så länge lösa) planer på att bygga cykelspecifika leder i anslutning till Upplandsleden. Kommunen tycktes vara inne på spåret att separera brukare av skogen; cyklister för sig, ryttare för sig, skidåkare, vandrare etc för sig. De framhöll konflikterna mellan olika brukare och kommunen försöker hålla liknande möten med alla olika friluftsgrupper för att ta reda på behov och önskemål.
Största delen av mötet gick till diskussioner i smågrupper tillsammans med en representant från kommunen, ett bra upplägg där alla kunde komma till tals. Det blev ganska omgående uppenbart att det inte finns en typisk mtb-cyklist.
De flesta jag pratade med kom från klubbar och föreningar, men det var också några som inte var föreningsanslutna. Klubbarna ville inte oväntat ha leder för träning och tävling, gärna med olika svårighetsgrad och olika längd. Cykelspecifika leder på kommunens mark skulle till exempel göra det enkelt att anordna tävlingar utan att behöva söka tillstånd från flera markägare. Någon från Knivsta berättade om deras goda samarbete med kommunen kring en träningsslinga de anlagt i anslutning till kommunens elljusspår. Någon annan efterfrågade träningsanläggningar för enduro, bmx, xco, xc etc.
Jag frågade om det inte var risk att cyklister blir hänvisade till att BARA cykla på cykelslingorna, och inte lite som man vill runtom i skogen som man har rätt till enligt allemansrätten. Om varje friluftsgren har sin egen slinga lär man ju få onda ögat om man vågar sig utanför sitt spår. Jag vill ju mest lalla runt i skogen och dricka kaffe, och inte rejsa runtruntrunt på en träningsslinga. De höll med om att det ju skulle kunna bli så, men att det inte finns några planer att skriva in ytterligare inskränkningar av rätten att cykla i reservatsföreskrifterna för naturreservaten inom kommunen (i vissa reservat finns det redan lite olika regler gällande cykling).
Vad gäller Upplandsleden är den anlagd för vandring, och det är vandring markägarna har gått med på när de gett tillåtelse till att ha en markerad led på sin mark. Därför ses det som lite problematiskt att främja cykling på leden (även om det, vad jag förstod, inte är förbjudet att cykla på den). Upplandsstiftelsen funderar därför på att anlägga specifika cykelslingor i anslutning till leden, och knyta ihop till en riktigt lång led. Och kanske också rundslingor så att man kommer tillbaka till samma plats (=förenklar logistiken om man tar sig ut med bil). Jag har inte cyklat Upplandsleden, men om den är det minsta lik Sörmlandsleden så är problemet snarast att den växer igen, och inte överdrivet slitage på den.
Andra som var där som har något att tillägga? Eller dementera?