Usel bromsverkan

garfunkel

Aktiv medlem
Usel bromsverkan
Har en MTB med Deore-bromsar som aldrig har funkat särskilt bra. I början trodde jag det berodde på inkörning, men nu blir det nästan bara sämre och sämre.

Symptom: Knappt någon bromsverkan alls trots hårt tryck mot skivan, tjuter rätt rejält, tjuter mer när bromsar blir varma

Har provat att göra ren skivor och klossar med lösningsmedel och även Disc Cleaner från Muc-Off, men ingen skillnad alls.

Finns det något annat uppenbart att prova innan jag kapitulerar och lämnar in den?

Senast ändrad:
Usel bromsverkan
Du kan bränna av bromsbeläggen med t.ex. en gasolbrännare och sedan putsa till dem lite med grövre smärgelduk innan du slänger dem och köper nya. För övrigt gör du enligt föregående inlägg.

Usel bromsverkan
arneman sa:
Du kan bränna av bromsbeläggen med t.ex. en gasolbrännare och sedan putsa till dem lite med grövre smärgelduk innan du slänger dem och köper nya. För övrigt gör du enligt föregående inlägg.

Den där bränna belägg teorin har jag provat ett par gånger - det har aldrig funkat bra.
Har de blivit kontaminerade läcker nåt.

Lufta, gör rent skivorna, kolla att allt är tätt innan du sätter dit nya belägg och testa sen.

Du kan testa genom att göra rent allt sen lägga de röda transportklossarna emellan beläggen, bromsa sen ordentligt flera gånger så beläggen trycks ihop mot transportskyddet.
Pumpa många gånger, känns det stumt? Bra! Plocka loss beläggen och kolla noga på oken, runt kanterna på oken, på baksidan av beläggen. Allt torrt och lika rent som efter du gjort rent?
Bra montera nya belägg, ja rena skivor och montera ihop allt.

Usel bromsverkan
glitch sa:
arneman sa:

Den där bränna belägg teorin har jag provat ett par gånger - det har aldrig funkat bra.
Jag har fått det att funka en stund lite beroende på hur mycket det läcker.

Usel bromsverkan
Mina Shimano BR-M395, som sitter på min pendlare, har gått felfritt i två år och genom två vintrar, men i somras började de tjuta och få dålig bromsverkan. Jag följde proceduren enligt https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Silence-That-Squeaky-Disc-Brake-2011.html + grillade bromsbeläggen i ugnen, 225 grader i 20 min.
Efter det blev det tyst och fantastiskt bra bromsverkan - i två veckor. Sedan började det att tjuta igen. Det sägs att dessa ok kan börja läcka efter ett tag. Jag tyckte att det såg torrt ut när jag höll på med dem sist, men ska titta noggrannare nästa gång. Läcker oken, så verkar det inte finnas mycket hopp. Någon som lyckats täta läckande Shimano-ok?

Usel bromsverkan
Cadde sa:
Kan man blanda i något färgämne i bromsvätska för att se om det läcker? Bara en tanke.

Vätskan brukar rätt fort blanda sig med smutsen runt så färgteorin funkar mindre bra på riktigt. Det brukar inte skräckläcka direkt utan minimala läckage räcker för att sabba beläggen.

Usel bromsverkan
ALK sa:
Jag hatar M395 och M315. När de väl blir dåliga tycker jag det meckar som fan.

Det gäller bara att inse att man köper nya så snart de bråkar. Spar mycket jobb och surhet. Jag höll på strula i säkert ett år med min bakbroms på mtbn. Bytte tillslut och ångrar att jag inte gjorde det redan när strulet började. Det är lite engångsgrejor över shimano hydrauliska bromsar...

Usel bromsverkan
Bengt-re sa:
ALK sa:

Det gäller bara att inse att man köper nya så snart de bråkar. Spar mycket jobb och surhet. Jag höll på strula i säkert ett år med min bakbroms på mtbn. Bytte tillslut och ångrar att jag inte gjorde det redan när strulet började. Det är lite engångsgrejor över shimano hydrauliska bromsar...

Finns det några hydrauliska skivbromsar som håller längre än 500 mil, och när de väl börjar krångla går att reparera så att de blir bra igen. På de flesta punkter är skivbromsar bättre än V-bromsar, men på V-bromsar byter man klotsar på 5 min, och sedan är de som nya igen.

Usel bromsverkan
Rattnalle sa:
glitch sa:
arneman sa:

Jag har fått det att funka en stund lite beroende på hur mycket det läcker.

Mina ok läcker inte men när jag har cykeln hängandes bakom bilen på dragkroksstället när det är taskigt väder så blir mina belägg lätt kontaminerade. För att få bort det tjutande bromsljudet som uppstår så är det gasolbrännare och skivrengöring som hjälper.

Usel bromsverkan
Andreas T sa:
Bengt-re sa:
ALK sa:

Finns det några hydrauliska skivbromsar som håller längre än 500 mil, och när de väl börjar krångla går att reparera så att de blir bra igen. På de flesta punkter är skivbromsar bättre än V-bromsar, men på V-bromsar byter man klotsar på 5 min, och sedan är de som nya igen.

Man får betala för prestandan i leran helt enkelt. Struligt, kort livslängd och förhållandevis dyrt, men det kan det vara värt - fälgbromsar var inget vidare när hjulen är geggiga.

Usel bromsverkan
Dessutom har jag lite samma problem med fälgbromsar som med skivbromsar. Kommer det lite jobbig skit på fälgen så måste jag rengöra noga för att de skall fungera igen.

Nu har jag inte meckat skivbroms men är det inte ändå ganska enkelt att ta ut bromsoken?

Usel bromsverkan
Cadde sa:
Dessutom har jag lite samma problem med fälgbromsar som med skivbromsar. Kommer det lite jobbig skit på fälgen så måste jag rengöra noga för att de skall fungera igen.

Nu har jag inte meckat skivbroms men är det inte ändå ganska enkelt att ta ut bromsoken?

Jo. Det är inte så svårt att skruva med. Luftning kan dock vara lite knepigt fast att justera in fälgbromsar väl är i mitt tycke svårare.

Usel bromsverkan
Läckande ok..... ?

Bilagor

• 06ADF35C-7291-4D28-89A2-D69C191E85D3.jpeg
    06ADF35C-7291-4D28-89A2-D69C191E85D3.jpeg
    322.3 KB · Besök: 40
Usel bromsverkan
Shimano använder oxå några usla skivor till sina billiga grupper. Där brukar stå resin only på dem. På nåt skumt sätt kan de bli polerade o sen funkar inte beläggen. Kan hända sintrade belägg hade väckt liv i ytan igen ;) Hade några gamla rt96 skivor liggandes som aldrig använts. La på dem och sen nöp bromsarna direkt. Det var xt bromsar på cykeln men de hade prutat på skivorna när man kittade hojen. Vet inte vilken modell men de ser ut att vara pressade/stansade och inte skurna. Tror allt från SLX skivor o upp är bra o deore o ner är resin only. Billig uppgradering.

Usel bromsverkan
Annors sa:
Shimano använder oxå några usla skivor till sina billiga grupper. Där brukar stå resin only på dem. På nåt skumt sätt kan de bli polerade o sen funkar inte beläggen. Kan hända sintrade belägg hade väckt liv i ytan igen ;) Hade några gamla rt96 skivor liggandes som aldrig använts. La på dem och sen nöp bromsarna direkt. Det var xt bromsar på cykeln men de hade prutat på skivorna när man kittade hojen. Vet inte vilken modell men de ser ut att vara pressade/stansade och inte skurna. Tror allt från SLX skivor o upp är bra o deore o ner är resin only. Billig uppgradering.

Var står det?

Usel bromsverkan
Precis som på bilden men det skumma är att de inte behåller den matta ytan som alla andra skivor jag har. De blir nästan spegelblanka. Skriker som en stucken gris gör de när de är blanka oxå. Speciellt när det är fuktigt. På en hoj har jag wiggle/CRC skivor som kostar under hundringen (lifeline) o de är klart bättre och har överlevt på pendlaren i dåligt väder.

Usel bromsverkan
Håller med om RT54/56.

Ett hopp upp till 60-serien eller högre från Shimano gör susen, om inte det föreligger problematik med läckande ok då.

Senast ändrad:
Usel bromsverkan
Du kan inte göra rent bromsklossar. Får du olja på dem så kan du endast byta dem. Får du olja på skivan och bromsar så överförs oljan till klossen.

Usel bromsverkan
Fulkinesen sa:
Du kan inte göra rent bromsklossar. Får du olja på dem så kan du endast byta dem. Får du olja på skivan och bromsar så överförs oljan till klossen.
Jag har lyckats bra flertalet gånger. Men oftast när belägg behöver göras rent öht är det för att något smutsar ner dem och det försvinner inte när man rengör klossarna och sen blir det dåligt igen.

Usel bromsverkan
Annors sa:
Precis som på bilden men det skumma är att de inte behåller den matta ytan som alla andra skivor jag har. De blir nästan spegelblanka. Skriker som en stucken gris gör de när de är blanka oxå. Speciellt när det är fuktigt. På en hoj har jag wiggle/CRC skivor som kostar under hundringen (lifeline) o de är klart bättre och har överlevt på pendlaren i dåligt väder.

Det förklarar ett o annat. Tack!

Tillbaka
Topp