[Utmaning] Billdalstempot - OBS! Ny sträckning!!

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem är Thomas Nilsson?
>
> http://www.direktpress.se/uppsalatidningen/Aktuell
> t/nyheter/Nyheter-Soffpotatisen-som-tanker-bli-eli
> tcyklist/
>
> Finns även en (urspårad) tråd här på forumet.
> :-)

Jaså han? Haha...

uuuurk... ösregn och snålblåst... kämpade in i väggen och lyckades nästan slå mitt personbästa på MTB ändå... men tyvärr, 27,56 i snitt... var nog lite taskiga förhållanden tröstar jag mig med.. bra träning i alla fall..

:-)

Nu har jag kört. Det blåste nåt rent förjävligt. 7-8 m/s skulle jag tro. Som vanligt klarade jag inte att hålla effekten uppe i motvinden, så snittet blev ganska lågt.

Inte kollat filen än, men ca 62 minuter.

Utmärkt jobbat!

62 min i den sjuka vinden?

Imponerande, ge mig slutresultatet så lägger jag upp dig på en hedervärd pallplats!

Senast ändrad:
Ok...

Distans: 35.15 km
Tid: 1 tim 2 min 10 sek
Snittfart: 33.9 km/h
Snittkadens: 69 v/min
Snittpuls: 161 (av 198)
Maxpuls: 174 (av 198)
Snitteffekt: 249 W (inkl 0 W)

På vanlig räser, utan aerotillbehör.

Med tanke på hur satans blåsigt det var är jag nöjd. Ca 10-12 slag och kanske 15-20 W kvar till tröskeln för en timme, så det säger en del om hur besvärlig banan är - det är helt enkelt för många farliga korsningar och ofrivilliga lugna partier för att vara rättvisande, om ren fysisk prestanda är det man är ute efter. Till exempel korsningen vid tappen intill Brottkärrsmotet. Där har jag aldrig kunnat passera utan att behöva stanna för korsande eller mötande trafik, och jag har cyklat där säkert 35-40 gånger, vid många olika tidpunkter och veckodagar. I kväll var inget undantag. Stillastående kanske 10-12 sekunder, plus den förlorade farten. Det gör mycket, det! Sånt slipper man på "min" bana! ;)

picture384.png

Senast ändrad:
geologen skrev:

Sånt
> slipper man på "min" bana! ;)

Ha ha.... allt för reklam ;-)

Då kan man väl säga som så att om "min" bana är som att hoppa från hotellbalkongen ner i poolen på fyllan så är din som att ligga och spreta med fötterna i barnbaljan? :-)

MYCKET BRA kört som sagt, hoppas du provar igen någon gång i vindstilla, vore klart intressant!
Ser att du är som mig och har en riktigt låg kadens trots alla förmaninga om annat, jag brukar hamna på runt 70 i snittkadens.

You´re on the list!

Hmmmm...

Ser att vi har ett lite dilemma med andraplatsen mellan geologen och Turambar... den senare har en lägre snitthastighet trots kortare totaltid?

Anatar att detta antingen beror på mätfel i GPS eller att ni helt enkelt cyklat olika långt? Någon kanske har kört mer på cykelbanan än den andra?

Nåväl, jag låter er båda dela andraplatsen så länge, det känns mer rätt när det är så oerhört tight :-)

Bra jobbat båda två!

xenomorf skrev:
> MYCKET BRA kört som sagt, hoppas du provar igen
> någon gång i vindstilla, vore klart intressant!

Jodå, det ska jag. Gäller bara att pricka in en av de fyra dagar om året när det inte blåser halv orkan... ;)

> Ser att du är som mig och har en riktigt låg
> kadens trots alla förmaninga om annat, jag brukar
> hamna på runt 70 i snittkadens.

Japp, jag får inget tryck alls i pedalerna vid kadenser runt 90 och uppåt, om det inte är spurt där det bara är maxning som gäller. Dessutom är min verkningsgrad mycket sämre vid högre kadens. Det har jag testat på testcykel. Vid 60-65 kan jag köra 20-minutersintervaller (tröskel) med 15-20 W högre effekt än vid 90, för samma upplevd ansträngning och puls. Det är STOR skillnad!

Lite bättre förhållende i dag minsann...

01:04:02 = 32,8 Kmh

En smärre förbättring i alla fall... fast jag fattar fortfarande inte hur i Hela helvete man kan ha över 36 i snitt?

Senast ändrad:
xenomorf skrev:
>
> En smärre förbättring i alla fall... fast jag
> fattar fortfarande inte hur i Hela helvete man kan
> ha över 36 i snitt?

Jag tror att hans hemlighet är att han trampar hårdare på pedalerna. ;-)

DT skrev:

>
> Jag tror att hans hemlighet är att han trampar
> hårdare på pedalerna. ;-)

Det tror inte jag...

...vissa säger att han är byggd som en säl och klyver vinden perfekt...

...vissa säger att hans överdimensionerade underkropp producerar tillräcklig energi för att driva en mindre stad...

...vissa säger att NASA försökt anställa honom för att trampa upp rymdfärjan i omloppsbana...

;-)

Körde även i dag, fast utan prestationsambitioner. Snittpuls 149, så i överkant av distanspuls, på gränsen till snabbdistans. Fan vet om det inte var blåsigare i dag än förra gången!? Nu upplevde jag bara medvind bitvis på sträckan Hede-Lindome, och större delen av Lindome-Snipen.

Distans: 35.14 km
Tid: 1 tim 7 min 22 sek
Snittfart: 31.3 km/h
Snittkadens: 68 v/min
Snittpuls: 149 (av 198)
Snitteffekt: 215 W (inkl 0 W)

Eftersom det fanns funderingar kring distansen på min runda jämfört med Turambars, så vill jag bara få bekräftat att jag använder rätt punkt för start/mål.

Här är en bild som visar övergångsstället jag räknar som start/mål. Fel/rätt?

picture390.png

geologen skrev:
> Eftersom det fanns funderingar kring distansen på
> min runda jämfört med Turambars, så vill jag
> bara få bekräftat att jag använder rätt punkt
> för start/mål.
>
> Här är en bild som visar övergångsstället jag
> räknar som start/mål. Fel/rätt?

Helt korrekt!

...frågan är varför det skiljer såpass mycket? Antar att det beror på mätfel i någons GPS-enhet... inte för att det spelar kvitta :-)

Bra kört i stormen, fast värdena visar att du bara finkörde som sagt...

Efter att ha studerat mina egna rundor ser jag vad min Akilleshäl är... Uppförsbackar med stort U! Jag är fruktansvärt värdelös vid minsta lutning åt fel håll..

Och går man då ett steg längre i slutsatsen så kan man lösa ut X ur ekvationen..

Där X=Fet

Jag höftade med avståndet och läste det godtyckligt från kartan. Jag antog att det var tiden som var det relevanta och att medelhastigheten var mest för skoj. Jag använde varvtider på klockan under rundan och kan då inte få ut en medelhastighet.

Sedan har jag en taktikfråga: backen innan man kommer in i Kungsbacka, hur bör man köra där?
Jag brukar inte växla ner särskilt mycket och trycka på hårt uppför med viss mjölksyra i benen, lurar jag mig själv när jag tycker att mjölksyran försvinner i nerförsbacken efteråt?

Jag kör alltid hårdast i backarna. Det är där jag är bra, och där vinner man mest på att ta ut sig. Utför i medvind vinner man väldigt lite tidsmässigt på att trycka på, som motsats.
En snabb titt på mitt diagram ovan ger att jag bör ha snittat ca 350 W i den backen, dvs ca 100 W mer än rundan i stort.

Min tid ska nog försämras med ca 20 sekunder ser jag baserat på Geologens bild.
Jag gör ett nytt försök vid tillfälle.
/Peter

Nu när jag tittat lite noggrannare på bilden ser jag att jag har startat vid övergångsstället vid Bärnaps (hållplats Billdals kyrka) medan "fotot" är från hållplatsen Billdal.
Så jag får också lägga på 20-30 s på min tid.

PeterA skrev:
> Min tid ska nog försämras med ca 20 sekunder ser
> jag baserat på Geologens bild.
> Jag gör ett nytt försök vid tillfälle.
> /Peter

Ok, jag uppdaterar både dig och Turambar...

sjogren skrev:
> Då har även jag gett mig på ett försök.
> Tiden blev 1:02:01 Även jag på en Columbus
> Navigare.

Ännu en grym tid, det är riktigt tight i toppen nu!!! Kul!

Jag lägger in dig, BRA KÖRT!

xenomorf skrev:
> Men går man då på ren tid så skall faktiskt
> Turambar knipa andraplatsen före geologen...
>
> På det igen geo! :-)

Jodå. Men var det orkan när Turambar cyklade? ;)

Jag redigerade till alla topptider utefter totaltiden och räknade ut snittet på en konstant sträcka om 35,47 km (som jag själv fått på min GPS de sista 2 gångerna..)

detta för att det är så jävla jämt och att det faktiskt är tiden som räknas såklart...

;-)

Då var det dags igen. Nu var det mer vind, mer trafik, mer fart.
Fast denna gången så var det dags för tri/TT cykeln. Och tiden...
59:22

Måste säga att jag gillar banan trots att den går genom lite väl trafikerade korsningar.

sjogren skrev:

> Fast denna gången så var det dags för tri/TT
> cykeln. Och tiden...
> 59:29

>
> Måste säga att jag gillar banan trots att den
> går genom lite väl trafikerade korsningar.

Grymt! Nu leder du klassen "tempohoj" :-)

Kan du nu bara hindra JT från att köra sträckan med en dylik cykel så kanske säsongsvinsten är i asken?

Verdammt!

Jag tyckte förhållandena var närmast perfekta i kväll. Stack iväg och satte fart i Billdal. Åter i Billdal tryckte jag "lap" på datorn, saktade ner och svängde av vänster in på cykelbanan. Fem sekunder senare susar en tempocyklist förbi och trycker till på cykeldatorn precis på samma plats för att sen slå av. Jag vände och cyklade efter, och det visade sig vara gabbeon. Jag var ganska nöjd med min nya tid, men gabbeon var några minuter vassare...

Om ingen annan dyker upp med bättre tid så har vi nu en ny totalledare. Han får själv publicera resultatet.

Själv får jag i alla fall glädja mig åt en "pallplats", för en tredjeplats ska detta vara (och andraplats i räserklassen - gabbeon körde ju tempohoj). Hur länge det nu varar... :D

Distans: 35.17 km
Tid: 58 min 49 sek
Snittfart: 35.9 km/h
Snittkadens: 75 v/min
Snittpuls: 166 (av 198)
Maxpuls: 177 (av 198)
Snitteffekt: 249 W (inkl 0 W)

På vanlig räser, utan aerotillbehör. Nästan vindstilla - kanske 1-2 m/s.
Dessutom fortfarande inte helt återhämtad efter ett riktigt hårt pass med HCK Race i tisdags, vilket också märks på att snitteffekten blev samma trots flera slag högre puls, förutom känslan i kroppen och benen. I går var jag så slut i benen att jag hade svårt att jobba! :D

Senast ändrad:
Jovars, det var finfina förhållanden att rasta De Rosinante idag.

Distans: 35.14 km
Tid: 54 min 53 sek
Snittfart: 38.4 km/h
Snittkadens: 87.1 v/min
Snittpuls: 168 (av 192)
Maxpuls: 174 (av 192)
Snitteffekt: 256,6 W (inkl 0 W)

Mina mål var att inte dricka (lyckades) och att inte tappa fokus (lyckades nästan).

Körde som sagt var en tempohoj, fast med träningshjul och utan tempohjälm/dräkt osv. Planen är att köra med mer o mer temoprylar o se om det ger nåt. Antagligen ger det mer att hitta runt banan utan att tveka (gjorde det i två korsningar, tappar en del fart på det). Det kompenserades kanske av att jag fick bra pace av en moppe-tjej längs nästan hela Gamla Särövägen. Det blir dock svårt att tajma in lika fina förhållanden som man fick ikväll.

Försök övertala Vito att köra ett varv, han slog mig med nästan 2:30 på 16,5 km i lördags. Han fixar sub50 utan att blinka.

Billdal_1.jpg

Senast ändrad:
Som gabbeon skrev så var det fina förhållanden ikväll. Lite lätt medvind ner till Kyrkby-Dala och således lite lätt motvind från KBA till Lindome. Körde sent så jag fick cykla med lampor. Ingen trafik men fick ta det lugnt i korsningarna.
Mitt mål var att närma mig timmen.

Distans: 35:10km
Tid: 1:01:34
Snittfart: 34.3km/h
Snittkadens: 80v/min
Snittpuls: 146 (av 180)
Maxpuls: 153 (av 180)
Snitteffekt: Hade varit otroligt roligt att få reda på...
Cykel: Columbus Navigare

Bra kört gabbeon.
/Peter

Senast ändrad:
DT skrev:
> Starka tider. Nu kommer Xenomorf att få spel. :-)

Haha, japp!

DT skrev:
> Starka tider. Nu kommer Xenomorf att få spel. :-)

ERA JÄVLAR!!!!!

Nu skiter jag i det här och öppnar barnens påsar med godisnappar i stället.... Här skall snaskas!! för så här får det bara inte gå till!! Oansvarigt och högst obemyndigat från högre ort (min ort alltså)!
Jag delar ut en Varning till er alla och ett rött kort kommer på posten!

FAA vad deprimerande... suck... och jag som skall köra Hallandsloppet på lördag, känns ju kul...
.. Asgam!

Jaja, om man åsodosätter min högs personlig känslor för denna typen av prestationer i jämförelse med min egna så är det ju helt FENOMENALT bra kört idag!!! Har Gatukontoret vallat sträckan med någon ny superbeläggning som skall testas eller?

Jag är mer än grymt imponerad (av alla såklart), dock speciellt av att någon kan hålla över 38 Kmh utan motoriserat fordon på en sådan sträcka. Är det bara jag eller är det inte jävligt fort med tanke på att det ändå är lite kuperat och åtminstone halvtekniskt?

Att det sedan är obegripligt för mig hur man kan andas i tempostälning i över 50 minuter är en annan sak :-)

Som sagt, sanslöst bra kört allihop och ni är härmed uppflyttade i resp. listor!! Jag vet inte ens om jag skall köra sträckan något mer i år... satsar nog på Torrekullaleden där jag fortfarande ligger i den övre percentilen åtminstone ;-)

Gabbeon: Du känner säker redan till denna studie där man jämför vindtunneldata med track data för en lvg hoj standardkittad vs aerobars med eler utan struthjälm mot en timetrial hoj med ungefär samma förutsättningar: http://www.bikeradar.com/gear/article/how-aero-is-aero-19273

Ungefär samma hastigheter som dig. Hade varit kula att se dina effektresultat med rät kläder och struthjälm etc under likartade förutsättningar:

Capture.JPG

Hmmm. Bättre tid än Turambar men sämre snitt. Jag körde i och för sig bara 35,10km istället för 35,14km;-)

Xenomorf: Om jag kunde förbättra mig mer än 5 minuter så kan väl du det oxså?

JT skrev:
> Jag måste uppenbarligen damma av tempohojen.

Nej låt bli det är du snäll... jag orkar inte mer.... :-(

Jag vill ju inte behöva belägga dig med startförbud :-)

PeterA skrev:
> Hmmm. Bättre tid än Turambar men sämre snitt.
> Jag körde i och för sig bara 35,10km istället
> för 35,14km;-)
>
> Xenomorf: Om jag kunde förbättra mig mer än 5
> minuter så kan väl du det oxså?

Ja, nu är vi där igen, märkligt det här med hur olika allas GPS:er loggar? Jag vet inte om vi helt enkelt skall bestämma att sträckan är ex. 35.15 km och sedan får tiderna gälla? Min egen GPS loggar ju ex. 35,16, 34,67, 34,47?? Jävla märkligt...

Det kanske beror på olika spårval och placering på vägen vid olika tillfällen men detskiljer ju en hel del på olika enheter...

Jag tror att vi tar och bestämmer att sträckan ÄR 35,15 Km och så räknar jag ut snittet efter det. Det borde ju bli förhållandevis rättvist?

JEPP, Så får det bli, jag uppdaterar i första inlägget...

Jo just det, förbättra sig med 5 minuter... njaeee... känns inte troligt... men man kan ju hoppas :-)

JT skrev:
> Jag måste uppenbarligen damma av tempohojen.

Tror inte damm är så oaero.

Billdal_moppe.jpg

Det var en laglig moppe.

Billdal_hist.jpg

Hastighetshistogram.

gabbeon skrev:
> @xenomorf: De Rosa Avant är min linjecykel, De
> Rosinante är min fulkinestempohoj.
>
> MVH
>
> //Petimeter

OK då för fan!

Mvh

//Bisserwesser

JT skrev:
> Borde vi inte ha separata topplistor för ful-
> respektive fintempohojar?

NEJ!

Tillbaka
Topp