Utrustning långlopp.

Utrustning långlopp.
Niko/Frost skrev:
--------------------------------------------------
> Jag har då aldrig stött på ett enda XC-spår
> under mina snart 8 år som "seriös" cyklist där
> det har varit så pass stökigt att man inte kan
> dricka ur en vattenflaska på en sträcka längre
> än 1 minut. Undantaget då givetvis för
> uppförsbackar, men där kan du ju knappast
> hantera en Camelbak i vilket fall som helst...

Hmm, vi måste cykla på olika ställen. Eller så har du yberbra teknik. Men som alltid är det skillnad på seriös elit och glada motionärer, man har helt enkelt olika syfte med cyklingen. Nåväl. Det jag egentligen störde mig på var:
> Undantaget då givetvis för
> uppförsbackar, men där kan du ju knappast
> hantera en Camelbak i vilket fall som helst...

Vad har jag missat här? Kan man inte hantera en camelbak i uppförbacke? På vilken sida i manualen står det? Jag som bara har bitit tag i munstycket och druckit. Märkligt.

Att du inte gillar CB är en annan sak, och det lyser igenom ganska tydligt.

Angående orginalfråan:
Har du cyklat den längden (i km räknat) tidigare? Vad tog du med dig då? Vad tycker du själv är rimligt att släpa med dig?

Utrustning långlopp.
Mr Handley, då har vi nog slangen monterad lite olika, för jag har den så att jag måste föra den till munnen med ena handen... monterar jag upp den i en böj så den ligger nära mungipan tycker jag bara den är plågsamt mycket i vägen...

Tänk efter hur lång en sträcka på 1 minut är, i 20 km/h talar vi om en bit över 300 meter, i 30 km/h talar vi om en halv kilometer.

Utrustning långlopp.
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Vic, jag håller nog med Håkan där istället...
> prova att köra varannan dag Camelbak och varannan
> dag flaskor, i ett par veckor så tror jag du
> kommer hålla med om att du kände dig tröttare
> Camelbak-dagarna för att överkroppen blev
> begränsad i rörelserna, du blev
> varmare/svettigare, osv...
>
> Nu menar jag _givetvis_ att den jämförelsen ska
> göras helt UTAN någon form av ryggsäck dagarna
> du kör med flaska. Är du typen som ändå
> använder ryggsäck vare sig du har vatten lr inte
> i den, så kan jag väl sträcka mig till att
> Camelbak inte är en rakt igenom ond idé.
>
> Dessutom blir ju drickat i en Camelbak typ
> kroppstempratur efter 20 minuter. I ett ord:
> Äckligt!

bara en fråga, har du testat själv, eller gissar du bara :D
den sista meningen tyder ju på att du gissar eller har haft dåliga camelbacks, me tanke på att det inte är sant med dagens camelbackar. i alla fall hade jag då kall dricka efter 3 timmar i 32 graders sol under förra årets lida loop. drickan i flaskorna därmot, de va pissjumna efter 20 min ute i solen :D det ända som va ljummet av drickan i camelbacken, ja det som för tillfället låg i slangen.

dessutom finns det ju camelbacks som har ventilering mot ryggen, o tro mig, ventilationen funkar. var precis lika skeptisk som du innan jag förra sommaren blev tvungen att köpa en, då anthem ramen jag hade då bara tog en flaska, vilket inte håller för mig näre är 30 grader ute eller för den delen 25 o man ska köra i ett lopp som lida loop.

den det där me att man spänner dig, det är en vanesak, du spänner dig inget när du är van med den och du menar allvarligt att du känner stor skillnad mellan att inte ha nått på ryggen o att ha 2 kg typ. det är ju inget.

angående dricka i uppförsbacke, Niko/Frost , om du vill ha händerna på styret så mycket du kan i en uppförsbacke, vilket tar längst tid, att föra upp munstycket till munnen eller att plocka upp flaskan, dricka o sätta tillbaka den? du vet nog svaret.

att inga av top 20 t.ex. kör me camelback skulle jag tro är pga. det som mollo nämner. har man skitbra langning, så behövs det oftast inte. beror oxå på hur mycket flaskor/dricka man får med på ramen, som jag som hade en anthem, som bara har ett vettigt fäste för flaskan (det på undersidan på diagonalröret räknar ja inte som vettigt), så blire ju en flaska i stället o en i en ryggficka, o då kan ja ju direkt säga att den där flaskan i ryggfickan stör mer, känns mer o ä mer ohanterbar än va en bra camelback är.

rent kraftmässigt har jag ingen aning, men ska jag vara ärlig tror jag det är försumbart.
drickmässigt äre svårt att säga, jag fick kliva av 2006 års lida loop pga. frossa. troligen orsakad av att jag druckit för lite pga. att langning en gång per varv inte räckte för mig. men det är ju högst personligt hur mycket vätska man måste ta in.

vad som stör mig mest Niko/Frost, är den totala ignoransen över att det är en högst subjektiv fråga. att det inte finns nån gyllene regel om vad som passar.

o ska vi alla vara helt ärliga. så rent kraftmässigt äre säkerligen försumbart.

Håkanf, blåser man ner i camelbacken via slangen, brukar man få en retur me massa dricka. funkar i alla fall för mig.

Utrustning långlopp.
Jag har en sån här, någon som vet om den funkar bra när det är riktigt varmt?

Bilagor

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    7.9 KB · Besök: 13
Utrustning långlopp.
gör den säkert, pröva det nått nu i veckan, ska ju vara varmt, du behöver inte köra nån långtur för att inse om det funkar eller inte

Utrustning långlopp.
Jensen

Jag brukar ge mig på att köpa ungefär en ny Camelbak vartannat år (således uppe i fyra stycken totalt nu) i hopp om att det ska vara en bra lösning, eller att jag ska ha "mognat till mig" tillräckligt för att uppskatta det geniala i en Camelbak... men det har tyvärr varit samma besvikelse gång på gång och jag återvänder efter ett par-tre veckor till flaskorna...

Angående dåliga Camelbaks så har jag uteslutande köpt CB och Source, inte "Kina-påsarna".

Sen ditt påstående att man inte skulle känna någon skillnad på att vara fri om ryggen eller ha två kilo på ryggen - jag hoppas du hör själv hur orimligt det låter?! Det är väl helt uppenbart att det gör skillnad, annars skulle väl inte 20 kilo på ryggen göra någon skillnad heller?

Angående dricka i uppförsbacke så talar vi väl givetvis UPPFÖRSBACKAR, inte stigningar. Jag tror inte någon släpper händerna i en brant, teknisk uppförsbacke vare sig för att dricka lr ngn annan anledning då man hela tiden arbetar med överkroppen i uppförsbackar.

Visst håller jag med om att det tar någon sekund snabbare att dricka från en CB än en flaska, men min poäng här är som sagt den matematiska uträkningen, i 30km/h är 1 minut en halv kilometer... Det är sällan man stöter på en halv kilometer långa sträckor där du inte hinner dricka ur en flaska, men du kanske måste dricka oftare än var 60:e sekund?

Vad gäller dina besvär om att placera vattenflaskan på vissa ramar så kan jag bara tipsa om att det finns gott om universalfästen på marknaden för valfritt ramrör, sadelstolpe, etc etc...

Och slutligen, visst är det självklart en subjektiv fråga - men här möter vi eld med eld när det påstås att min personliga favorit flaska skulle vara sämre. Om vi alla skulle gå runt och vara pacifister så skulle det inte ens finnas ett forum :-)

Utrustning långlopp.
Niko/Frost skrev:
> Jensen
>
> Jag brukar ge mig på att köpa ungefär en ny
> Camelbak vartannat år (således uppe i fyra
> stycken totalt nu) i hopp om att det ska vara en
> bra lösning, eller att jag ska ha "mognat till
> mig" tillräckligt för att uppskatta det geniala
> i en Camelbak... men det har tyvärr varit samma
> besvikelse gång på gång och jag återvänder
> efter ett par-tre veckor till flaskorna...

har du t.ex. prövat en som har ventilation mot ryggen?

>
> Sen ditt påstående att man inte skulle känna
> någon skillnad på att vara fri om ryggen eller
> ha två kilo på ryggen - jag hoppas du hör
> själv hur orimligt det låter?! Det är väl helt
> uppenbart att det gör skillnad, annars skulle
> väl inte 20 kilo på ryggen göra någon skillnad
> heller?

självklart känner man av den, men herregud, du kan ju inte jämföra 2 kg o 20 kg. men du kanske tycker det är lika tungt att bära hem 2 kg mjölk från affären som att bära hem 20 kg mjölk? :D:D
där kan man ju snacka om en orimlig jämförelse :D brukar du ha en flaska i ryggfickan ibland? om så är fallet, så är det ju 100 gånger mer irriterande.
inte ens jag som har problem me ryggen, tycker att 2 kg på ryggen gör varken mer eller mindre.

>
> Angående dricka i uppförsbacke så talar vi väl
> givetvis UPPFÖRSBACKAR, inte stigningar. Jag tror
> inte någon släpper händerna i en brant, teknisk
> uppförsbacke vare sig för att dricka lr ngn
> annan anledning då man hela tiden arbetar med
> överkroppen i uppförsbackar.

är backen lång, vilket jag antar att vi snackar om (annars äre ju inget problem), så finns det alltid nån sekund övers till att få upp muckstycket till munnen.
du talar ju med en som om man inte har en aning :D har ändå tävlat i 13 år (du skylta ju me hur länge du tävlat tidigare :D), så nog vet ja va en uppförsbacke innebär.

>
> Visst håller jag med om att det tar någon sekund
> snabbare att dricka från en CB än en flaska, men
> min poäng här är som sagt den matematiska
> uträkningen, i 30km/h är 1 minut en halv
> kilometer... Det är sällan man stöter på en
> halv kilometer långa sträckor där du inte
> hinner dricka ur en flaska, men du kanske måste
> dricka oftare än var 60:e sekund?

har jag påstått att det inte skulle funka bra att dricka me flaskor nånstans? kan inte se det. det ända jag sätter mig emot är hur blind du är för att det är en smaksak och att alla kanske inte har langning eller ens två flaskställ på hojen. som på lida loop förra året när ja hade en anthem, som har ett ställ, då räckte det inte med 2 langningar (varvningarna), vilket va det jag kunde få och ville inte stanna i vätskekontrollerna.
folk säger en del fördelar med camelback som utan tvekan finns där, du försöker snacka bort dessa fördelar som om de inte fanns.för dig kanske 2 kg är tungt på ryggen, för andra inte. flaskor har sina fördelar med, absolut, men de problem du radar upp me camelback är ju väldigt individuella och tveksamma om de kan räknas som så stora minus för alla.

>
> Vad gäller dina besvär om att placera
> vattenflaskan på vissa ramar så kan jag bara
> tipsa om att det finns gott om universalfästen
> på marknaden för valfritt ramrör, sadelstolpe,
> etc etc...

jajo, de grejjerna är ju SÅÅÅÅ bra. på en anthem ryms bara en flaska på diagonalröret. visst finns färste under diagonalröret, men hru värdelös plasering är inte det. på stolpen? skojjar du? du vill man ju fan inte ha en. varför? ja vart sprutar skiten från bakdäcket? dessutom, 500-750 gram så pass högt upp på hojen som på stolpen, känner du inte av det när du använder hojen i kurvor osv. så förstår ja inte hur du kan känna så mycket av 2 kg på ryggen. sadelstolpsröret på ramen går ju inte hller på anthem t.ex.

>
> Och slutligen, visst är det självklart en
> subjektiv fråga - men här möter vi eld med eld
> när det påstås att min personliga favorit
> flaska skulle vara sämre. Om vi alla skulle gå
> runt och vara pacifister så skulle det inte ens
> finnas ett forum :-)

har aldrig påstått att det är sämre. det är ju du som påstår att det ena är mycket sämre än det andra.dessutom drar du upp lite konstiga argument, som att vätskan skulle bli varm (vilket jag inte upplevt, snarare tvärt om, att den varit kallare i en camelback än vad den hade varit i en flaska), men du nämner inget om hur snabbt drickan i flaskor blir varm näre är varmt väder :D

som jag skrev nyss så har camelback sina fördelar vilket du försöker måla bort. sen har de nackdelar med, men de grejerna är mer individuella, alltså där spelar användaren en rätt stor roll, alltså om man känner att det är en nackdel. allt handlar ju om at väga fördelar mot nackdelar. en del tycker att det är tungt me 2 kg på ryggen o då är flaskor bättre, en del tycker inte att det är nått problem, då kan camelback vara ett bättre alternativ.

o som jag nämnde, ibland finns det inga bra lösningar me flaskor, en del ramar (som anthem) har inte nå bra lösning på två flaskor

Senast redigerad av en moderator:
Utrustning långlopp.
Nu blev det så långt så ja orkar faktiskt inte ens bry mig om att svara, haha... Vi säger väl att vi har olika åsikter då bara. Det här börjar urarta i löjliga hårklyverier... Jag gillar inte CB's trots att det fått en ärlig chans. Du tycker flaskor är sämre trots att du säkerligen gett det en ärlig chans. That's life...

Utrustning långlopp.
nä, nu tolkar du saker igen. jag tycker inte att CB är bättre än flaskor, o jag tycker inte att flaskor är bättre än CB. båda har sina fördelar.
och då har jag kört me flaskor i 12 år och flaskor eller CB (beroende på tur/lopp) senaste året. mina åsikter om CB va exakt som dina, tills jag skaffade min senaste CB, som faktiskt är sval mot ryggen och som faktiskt kan hålla vätskan kall 4 timmar i 32 graderas gassande sol vilket inte flaskorna klarar

Utrustning långlopp.
En liten undran bara från en som är ganska okunnig om XC då mitt cyklande enbart har varit landsväg till för någon månad sedan. Måste man ha allt i ryggfickorna så som extraslang, pump och verktyg? Är det bannlyst med sadelväska, själv gillar jag inte grejer (en kletig Snickers är inga problem) som skumpar på ryggen men man får ju samtidigt inte se helt bortkommen ut.

Utrustning långlopp.
CR1Falun skrev:
> Måste man vara småfet för att få ha CB?

Jepp. Det är bara AM-fetton som har CB. Är man XC-svetto tynger man ned cykeln med flaskor.

Utrustning långlopp.
De uppenbara fördelarna med CB, som inte diskuterats så mycket, är ju att man inte riskerar tappa sina flaskor. Inte heller är man beroende av langare. Som jag försökte visa i länken ovan - till Långa lugnet - illustrerar det att tappade flaskor och missad langning är verkliga problem som man slipper med CB. Sen tycker väl jag också att det är skönare att slippa ha något på ryggen, men så farligt är det inte med en liten smidig CB. Hellre det än flaskor i ryggfickorna...

Tillbaka
Topp