Utrustning långlopp.

Utrustning långlopp.
Pump slang avdragare och multiverktyg med kedjebrytare...

2 flaskor
Och sen Energi efter längd på loppet.

Det är vad jag har.
Suggan 2008 på Cross!!!!

Roger

Utrustning långlopp.
Precis som imrog skriver. Du kan välja mellan flaskor eller camelbak. Själv föredrar jag camelbak eftersom jag inte har langning.
Ta med både bars och gel. Räkna med en bar eller en gel i timmen. Gelen ger snabb energi. Tänk på att äta och dricka hela tiden under loppet så undviker du att bonka.
Lycka till!
/J

Utrustning långlopp.
Hej Har samma bekymmer om jag ska köra camelback eller inte. Körde camelback på Billingracet och fördelen är ju såklart att man bara behöver stanna i max en depå (sparar ju en del tid) plus att man vet vad man dricker. Jag kör bara Vitargo under loppet. Nackdelen är ju dels en massa vikt att släpa på och sen att man ser ut som en mupp i skogen. Fan, varför har inte jag langning... :-(

Utrustning långlopp.
Är det inte smartare att ha vikten på ryggen än på cykeln? Jag kör Camelback. Varför lasta på 1,5kg extra på sin hoj som man spenderat massor med pengar på för att få så lätt som möjligt, ibland för några futtiga gram. Sen lastar man gladeligen på massor med vatten..

har jag missat nåt? Sen kan man ju alltid gömma sin Camelbak under tröjan. Ser ju lite kutryggigt men är desto mer aero.

Utrustning långlopp.
jag har kört flera långlopp med bara en stor flaska på hojen. Sen fyller man snabbt på den i depåerna och man brukar inte tappa speciellt mycket mot dem som har langning, då det ändå går lite långsammare runt depåerna.

Gäller det Lida Loop återkommer man ju till samma langning på alla varven och man kan själv ställa ut fyllda flaskor där så byter man snabbt själv när man kommer dit igen.

Utrustning långlopp.
Jag har kamelen för att det är enklare att dricka på skumpiga stigar. Är det huvudsakligen grusvägar, så väljer jag flaskor.

Utrustning långlopp.
Ydebrink skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska köra i motionsklassen, så jag har ingen
> större brådska.
> då kanske det är bättre och stanna och fylla en
> flaska.

Exakt! Det är helt ok att stanna till, fylla på flaskan , käka en gurka och snacka ett ord med bananlangaren.

Utrustning långlopp.
Är det bara jag som bojkottar camelback till renodlad tränings-XC just p.g.a att man blir så förbannat varm och svettig om ryggen? Sen tycker jag personligen att en camelbak känns fasen så mkt mer på ryggen än en/två stora fyllda flaskor på hojen, man spänner sig mer och är inte i närheten av lika rörlig. Åtminstone när man i övrigt är klädd i lycra rakt igenom...

Utrustning långlopp.
peterwis skrev:
> Är det inte smartare att ha vikten på ryggen än
> på cykeln?

Nej.
Tvärtom mot bvad de flesta tror, så "bromsar" 1,5kg xtra på kroppen mer än 1,5kg på cykeln.
Varje gång du ställer dig upp, eller bara rätar eller "guppar" med överkroppen förbrukar du mer energi pga dessa 1,5kg.
Hade du istället haft dem på cykeln hade de varit stilla.

/Håkan

Utrustning långlopp.
HåkanC skrev:
> Varje gång du ställer dig upp, eller bara rätar
> eller "guppar" med överkroppen förbrukar du mer
> energi pga dessa 1,5kg.

Finns det nåt tyskt test som visar ungefär hur mycket det rör sig om? Snackar vi 1% av totala energin man gör av med eller är det mer i stil med 0.000001%? "Mer" säger liksom inte så mycket...

Utrustning långlopp.
HåkanC skrev:
> peterwis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte smartare att ha vikten på ryggen
> än
> > på cykeln?
>
> Nej.
> Tvärtom mot bvad de flesta tror, så "bromsar"
> 1,5kg xtra på kroppen mer än 1,5kg på cykeln.
> Varje gång du ställer dig upp, eller bara rätar
> eller "guppar" med överkroppen förbrukar du mer
> energi pga dessa 1,5kg.
> Hade du istället haft dem på cykeln hade de
> varit stilla.
>
>
> /Håkan

Fel!
Vikt på cyklen är mer ofjädrad än vikt på kroppen, alltså tar flaskor mer energi, förmodligen försumbara mängder men ändå.
På slät landsväg funkar det som du säger, men just nu pratar vi ojämt underlag och MTB.

Senast redigerad av en moderator:
Utrustning långlopp.
Vic, jag håller nog med Håkan där istället... prova att köra varannan dag Camelbak och varannan dag flaskor, i ett par veckor så tror jag du kommer hålla med om att du kände dig tröttare Camelbak-dagarna för att överkroppen blev begränsad i rörelserna, du blev varmare/svettigare, osv...

Nu menar jag _givetvis_ att den jämförelsen ska göras helt UTAN någon form av ryggsäck dagarna du kör med flaska. Är du typen som ändå använder ryggsäck vare sig du har vatten lr inte i den, så kan jag väl sträcka mig till att Camelbak inte är en rakt igenom ond idé.

Dessutom blir ju drickat i en Camelbak typ kroppstempratur efter 20 minuter. I ett ord: Äckligt!

Utrustning långlopp.
Niko/Frost skrev:
> Dessutom blir ju drickat i en Camelbak typ
> kroppstempratur efter 20 minuter. I ett ord:
> Äckligt!

Jag kör med Lundhags T24 väska och i den Platypus vätske-system.
Vattnet håller sig hur kallt som helst i massor av timmar, det enda som blir varmt är det som är i slangen som hänger ut ur väskan.
Men det beror väl då antagligen på den kraftiga vaderingen i ryggen på väskan som gör att innehåller inte värms av min kropp.

Utrustning långlopp.
Standardkit för långlopp:
2 powerbars
2 gel
2 vattenflaskor på ramen och en på ryggen
1 slang
1 pump
ev bilnyckel om man inte lyckas mygla undan den innan start... :-) T

Utrustning långlopp.
Vid MTB-lopp har man mindre möjligheter att hantera en vattenflaska, än vid LVG-lopp. Långa sträckor kanske det hoppar och studsar hela tiden. Camelryggan kan man alltid hinna att komma åt även om detär stökigt.

Utrustning långlopp.
Niko/Frost skrev:
> Vic, jag håller nog med Håkan där istället...
> prova att köra varannan dag Camelbak och varannan
> dag flaskor, i ett par veckor så tror jag du
> kommer hålla med om att du kände dig tröttare
> Camelbak-dagarna för att överkroppen blev
> begränsad i rörelserna, du blev
> varmare/svettigare, osv...

Du pratar dina personliga erfarenheter Niko, vad Håkan misslyckas med är att med hjälp av fysik bevisa att flaskor är bättre.

Sen håller jag i och för sig inte med dig, svett på ryggen besvärar mig inte, och jag tycker inte att jag begränsas i min rörlighet av Camelbacken.
Den största fördelen med CB, som jag ser det, är dock att jag kan dricka oftare och mindre klunkar från en CB än om jag har vattnet i flaskställen. När det går fort i skogen kan det vara långt mellan tillfällena då man kan plocka upp en flaska och dricka.

Utrustning långlopp.
Jag har då aldrig stött på ett enda XC-spår under mina snart 8 år som "seriös" cyklist där det har varit så pass stökigt att man inte kan dricka ur en vattenflaska på en sträcka längre än 1 minut. Undantaget då givetvis för uppförsbackar, men där kan du ju knappast hantera en Camelbak i vilket fall som helst...

Så det där handlar väl i sådant fall mer om vanan att hantera flaskan och sitt flaskställ. Är man ovan/otränad så blir man naturligtvis klumpigare när det gäller att få fram och stoppa tillbaka flaskan...

Om vi ska prata Håkans misslyckanden inom ämnet "fysiska bevis", så har jag inte heller sett någonting i den här tråden till camelbaks fördel som kan klassifieras som bevis. Tråden står väl fortfarande ord mot ord, erfarenhet mot erfarenhet, upplevelse mot upplevelse...

Men att komma och påstå att svett på ryggen inte besvärar dig, är väl samma sak som att påstå att regnställ i galon fungerar lika bra till cykling som goretex?

Utrustning långlopp.
Niko/Frost skrev:
> Så det där handlar väl i sådant fall mer om
> vanan att hantera flaskan och sitt flaskställ.
> Är man ovan/otränad så blir man naturligtvis
> klumpigare när det gäller att få fram och
> stoppa tillbaka flaskan...

Just det. Camelbak kräver ingen, eller väldigt lite övning.

> Om vi ska prata Håkans misslyckanden inom ämnet
> "fysiska bevis", så har jag inte heller sett
> någonting i den här tråden till camelbaks
> fördel som kan klassifieras som bevis. Tråden
> står väl fortfarande ord mot ord, erfarenhet mot
> erfarenhet, upplevelse mot upplevelse...

Så en cykleflaska som sitter och skakar i ett flaskställ lyder inte samm fysiska lagar som allt annat som påverkas av gravitation? Den går på känsla istället. Fantastiskt.

> Men att komma och påstå att svett på ryggen
> inte besvärar dig, är väl samma sak som att
> påstå att regnställ i galon fungerar lika bra
> till cykling som goretex?

Ja, Gore-Tex andas ju marginellt lite så det har du rätt i :-)
Det där är som sagt personligt, har aldrig upplevt just det som ett problem med Camelbak. Men du vet kanske bättre än jag hur jag mår.

Utrustning långlopp.
Vic, att du inte upplevt svetten på ryggen som ett problem med Camelbak är lite som att säga:

- "Jag har aldrig upplevt det som ett problem att den nya styrstammen väger 25 gram mer än den gamla..."

Vilket förstås är helt korrekt, det är osannolikt att man upplever den skillnaden. Dock, och här tror jag inte _någon_ säger emot mig, så lyder detta under lagen "Många bäckar små..." precis som en svettig rygg p.g.a Camelbak gör. Du kanske inte upplever det direkt, men i slutet av dagen är det väl ändå möjligt att du kanske hade orkat lite längre än du gjorde - om din rygg hade haft bättre ventilation?

Sen Håkans kanske lite klumpiga formulering i sitt förklarande är ju en sak, men det jag reagerar på är motståndsargumentet att en Camelbak skulle vara bättre som helhet, för att vikten ligger på cyklisten istället för cykeln. Visst, teoretiskt kanske det är en bättre lösning om vi ser ENDAST till aspekten av viktplacering. Men det finns ju lite fler saker att ta hänsyn till i avgörandet vilken som är bäst.

I slutändan är jag helt övertygad om att man totalt förbränner avsevärt mer energi på att släpa en camelbak än att släpa samma mängd vatten på cykeln. Och då tar jag hänsyn till alla faktorer jag kan komma på, som värme, viktfördelning, rörelsehinder, funktionalitet i brukandet, etc...

Ser du ENBART till viktfördelning, så visst vinner Camelbak - men så simpel är ju tyvärr inte verkligheten.

Edit: Det kanske ska tilläggas, om inte annat så för objektivitetens skull, att jag är inte född till motståndare mot camelbak, utan har ägt ett flertal av dom. Och jag har verkligen velat få det att fungera med min cykling, just för att spara lite vikt på cykeln. Men när det kommer till verkligheten, så är nackdelarna mot en flaska alldeles för stora... Slutresultatet har i princip varje gång blivit att vätskepåsen åkt i förrådet och väskan använts som allt-i-allo väska för nycklar, mobil, etc till freerideåkning. För XC så vill jag ha ryggen fri och det som inte kan tejpas fast på sadelstolpen åker i bakfickorna på tröjan. Men jag är inte av motvillighet anti camelbaks, för skulle det funka vore det guld värt!

Utrustning långlopp.
Niko/Frost skrev:
> I slutändan är jag helt övertygad om att man
> totalt förbränner avsevärt mer energi på att
> släpa en camelbak än att släpa samma mängd
> vatten på cykeln. Och då tar jag hänsyn till
> alla faktorer jag kan komma på, som värme,
> viktfördelning, rörelsehinder, funktionalitet i
> brukandet, etc...

Håller med fullständigt om att det är helheten som är det viktiga. Därför cyklar du med flakor och jag med Camelbak, för vi trivs bäst/är snabbast på det viset.

> Ser du ENBART till viktfördelning, så visst
> vinner Camelbak

Ja, och det var det, och inget annat, jag påpekade när jag kommenterade HåkanC.

Utrustning långlopp.
en nackdel med camelbak tycker jag är att man måste suga i sig vattnet, vilket gör det svårare att flåsa samtidigt... Löses genom att ta en klunk, flåsa och sen ta en till klunk, men drickandet tar lite längre tid än med flaska där man trycker på flaskan och får i sig drickat snabbare.

Sen ska vi inte snacka om strulet om man haft sportdryck i sin camelbak och sen ska rengöra den... När jag haft camelbak på långlopp har jag haft enbart vatten i den och sen haft en flaska på cykeln med rätt stark sportdryck. Då står man sig rätt länge.

Utrustning långlopp.
Vic skrev:

> Ja, och det var det, och inget annat, jag
> påpekade när jag kommenterade HåkanC.

Njäh, jag motsatte mig lite din slutsats om energiförlust som följde därefter, och det var den jag ville motargumentera:

Vic skrev:

> Vikt på cyklen är mer ofjädrad än vikt på kroppen, alltså
> tar flaskor mer energi, förmodligen försumbara mängder men
> ändå.

Det var ju ganska långt ifrån en fullständig analys av fysikens lagar, eller möjligtvis en sådan där man bortser från allt som inte stöder det slutresultat man redan bestämt sig för... Men du har ju helt rätt i att vardera cyklist får cykla med den utrustningen han/hon själv trivs bäst med, så är alla nöjdast och gladast :-)

Utrustning långlopp.
Vic skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > peterwis skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är det inte smartare att ha vikten på
> ryggen
> > än
> > > på cykeln?
> >
> > Nej.
> > Tvärtom mot bvad de flesta tror, så "bromsar"
> > 1,5kg xtra på kroppen mer än 1,5kg på
> cykeln.
> > Varje gång du ställer dig upp, eller bara
> rätar
> > eller "guppar" med överkroppen förbrukar du
> mer
> > energi pga dessa 1,5kg.
> > Hade du istället haft dem på cykeln hade de
> > varit stilla.
> >
> >
> > /Håkan
>
> Fel!
> Vikt på cyklen är mer ofjädrad än vikt på
> kroppen, alltså tar flaskor mer energi,
> förmodligen försumbara mängder men ändå.
> På slät landsväg funkar det som du säger, men
> just nu pratar vi ojämt underlag och MTB.

Jag skulle påstå att det inte heller är så enkelt som du vill göra detm. Man kan ju rulla över hinder även om man har flaskor på ramen. I långloppsterräng behöver man ju rätt sällan göra stora tyngdpunktsförskjutningar för att ta sig över hindren, även om man har flaskor på ramen... Dessutom kostar ju återfärden till balanspunkten mer energi om du har ngt tungt på ryggen.

Min gut feeling, utan att ha gjort några som helst försök till räkneexempel, är nog ändå att vattenflaskor vinner energimässigt på de flesta långlopp medan rygga säkert kan vinna på typ vandringsled. Sedan kan ju andra praktiska orsaker (ej tillgång till lagning) tala för ryggans fördel ändå.

Utrustning långlopp.
Det är väl bara kolla på topp-100 placeade på ett långlopp och se hur många som tyckte camelback var ett bra alternativ ? Min gissning är att det är mindre än 5% CB-cyklister där... Om det inte är extremt varmt fixar man ett långlopp 3 flaskor vid starten och en påfyllning i depå, långlopp har så mycket grussträckor att du har all tid i världen på dig att dricka ur flask. Är det något man kan lida av är det att det blir varmt när luften står stilla i skogen och det minst attraktiva jag kan tänka mig då är en stor varm camelback på ryggen. Däremot vid lugn stigcykling funkar den grumt bra :-) T

Utrustning långlopp.
Om man kollar top 20 så har alla flaskor. Men det beror på att de har langning. Det är en väldans skillnad. Om man har tänkt sig att köra utan langning så tycker jag själv att camelbak är bättre, en tight med bara vattenpåse, just för att det inte finns nån extra vikt på cykeln. Det är en väldig skillnad mellan lvg och mtb. Jag inbillar mig att en tung cykel rullar sämre på stökigt underlag. Kroppsvikten kan man parera för. Ett långlopp tar bara runt 3 timmar så nåt extra kilo på ryggen lär inte göra att man kroknar. Men som vanligt så gäller det att ta det som funkar bäst för en själv. Jasg besväras inte av nåt extra kilo på ryggen medans andra tycker det är värdelöst.
Så mitt inlägg är egentligen helt värdelöst också.
/J

Utrustning långlopp.
bigmollo skrev:
> Om man kollar top 20 så har alla flaskor. Men det
> beror på att de har langning. Det är en väldans
> skillnad. Om man har tänkt sig att köra utan
> langning så tycker jag själv att camelbak är
> bättre, en tight med bara vattenpåse, just för
> att det inte finns nån extra vikt på cykeln. Det
> är en väldig skillnad mellan lvg och mtb. Jag
> inbillar mig att en tung cykel rullar sämre på
> stökigt underlag. Kroppsvikten kan man parera
> för. Ett långlopp tar bara runt 3 timmar så
> nåt extra kilo på ryggen lär inte göra att man
> kroknar. Men som vanligt så gäller det att ta
> det som funkar bäst för en själv. Jasg
> besväras inte av nåt extra kilo på ryggen
> medans andra tycker det är värdelöst.
> Så mitt inlägg är egentligen helt värdelöst
> också.
> /J

Finns det skopåsar kvar ännu?

Utrustning långlopp.
mytomspunnen skrev:
> > > Hade du istället haft dem på cykeln hade de
> > > varit stilla.
> > >
> > >
> > > /Håkan
> Min gut feeling, utan att ha gjort några som
> helst försök till räkneexempel, är nog ändå
> att vattenflaskor vinner energimässigt på de
> flesta långlopp medan rygga säkert kan vinna på
> typ vandringsled. Sedan kan ju andra praktiska
> orsaker (ej tillgång till lagning) tala för
> ryggans fördel ändå.

Har inte heller räknat på det, till skillnad från dig så kan jag inte ens det :-)
Det jag vill tro är som Mollo skriver, de kan kompensera för rörelsen med hjälp av kroppen om du har vattnet på ryggen (fjädrat) men inte om du har dem på cykeln (inte helt ofjädrat men mindre än på ryggen). Att som Håkan påstå att flaskorna skulle var stilla är det jag vände mig emot.

Utrustning långlopp.
Det måste ju vara smuttare med påsen från en så'n här:

donken.jpg ht=364

eltejpad på ryggen med lämpligt lång snabel till munnen än två sådana här:

vinflaska.jpg ht=400

skakandes i flaskställen. Eller vad säger ni?

Utrustning långlopp.
Haha, perfrkt Ostkakan. Så blir det på Paris - Roubaix nästa helg, en bib rödtjut tejpad på ryggen och ett par bagutter i ryggfickorna. Sen är det bara att skaka iväg på pavén.

Utrustning långlopp.
ostkaka skrev:
> Det måste ju vara smuttare med påsen från en
> så'n här:
>

Viket ger mest energi, rött elller vitt?

Det bästa är en gigantisk ryggsäck med mycket tillbehör i; tre par handskar, extra brallor, extra tröja kaffetermos, kanelbullar etc.

Utrustning långlopp.
bruce skrev:
> Det bästa är en gigantisk ryggsäck med mycket tillbehör i; tre par handskar, extra brallor,

Fast extra brallor behöver man väl bara om man ska sätta personbästa på göteborgsvarvet efter att ha frossat rå solvärmd köttfärs dagen innan.

Utrustning långlopp.
Mitt standard kit.

Slang.
Patron, pump och eller tätspray.
Multiverktyg.
1 flaska på ramen, har heldämpad så det får inte plats fler.
Camelback om jag inte har langning(går att fylla den med isbitar så håller den sig kall lite längre).
Energi. bar och gel, ibland banan.

Lycka till.

Utrustning långlopp.
Det jag har med mig.

1 slang
1 kolsyrepump (numera 2 patroner)
1 multiverktyg
2 bars
1 gel
2 små flaskor på cykeln med sportdryck om det inte är för varmt

Sen tar jag och dricker vatten och kanske tar något att tugga på av de underbara människorna som delar ut vid depåerna så man slipper stanna.

Utrustning långlopp.
bruce skrev:

> Viket ger mest energi, rött elller vitt?

Helt klart rött. Både energi och glädje. Fan vad bra det är med rött.

Utrustning långlopp.
bruce skrev:
> Det bästa är en gigantisk ryggsäck med mycket
> tillbehör i; tre par handskar, extra brallor,
> extra tröja kaffetermos, kanelbullar etc.

Har du slutat med hamburgare?

Utrustning långlopp.
Niko/Frost skrev:
> Jag har då aldrig stött på ett enda XC-spår
> under mina snart 8 år som "seriös" cyklist där
> det har varit så pass stökigt att man inte kan
> dricka ur en vattenflaska på en sträcka längre
> än 1 minut. Undantaget då givetvis för
> uppförsbackar, men där kan du ju knappast
> hantera en Camelbak i vilket fall som helst...

Jag kan komma på ganska många sträckor där det skulle gå mer än 1 minut mellan flaskdrickandet. Men så är jag å andra sidan ganska långsam. Jag har visserligen i en annan tråd i kväll lärt mig att XC är lika med tävling. Och då förstår man ju att det måste gå jättejättefort. Då susar man säkert förbi alla svårigheter på mindre än en minut.

Eller vänta! Har långloppsterräng helt plötsligt blivit lika med XC? När vi var i Sierra Nevada i våras så var det brittiska XC-landslaget där samtidigt på träningsläger. Shit vad lurade de måste känt sig när det inte fanns ett enda svenskt löparspår så långt ögat kunde nå. Känner mig faktiskt väldigt villrådig.

Utrustning långlopp.
Sprockets skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Det bästa är en gigantisk ryggsäck med
> mycket
> > tillbehör i; tre par handskar, extra brallor,
> > extra tröja kaffetermos, kanelbullar etc.
>
> Har du slutat med hamburgare?

Ha, den gången ägde jag! Någon gång skall jag ha en nygrillad kyckling i ryggfickan.

Inga hamburgare nu, har mer slutat cykla ju.. :(

Aron-man: trodde såna som du inte behövde dricka, mest tugga bark och sånt ;) Du låter aningen sarkastisk i ditt inlägg :)

Osten: i morgon på maran skall det bli spännande att se om ngn smaskat på solvärmd, rå köttfärs. Blir inga vita kläder på sig.

Utrustning långlopp.
Aron: Finns ju olika tävlingsklasser, olika hastigheter där alla inte är så snabba. Det som är det bästa, att alla kan tävla emot andra som också vill tävla på sin nivå. Alla behöver ju inte tävla emot eliten precis.

Utrustning långlopp.
Aron, självklart finns det väl partier som tar mer än 1 minut om man bara är ute och söndagsåker, jag vet sträckor på mindre än en kilometer som har tagit mig en timme att komma igenom på söndagsåkning. Det har förstås att göra med att jag stannade och tittade på rådjuren, solnedgången, fotograferade landskapet och drog djupa andetag och livet... Sen att dra paralleler till Sierra Nevada, det är lite som att diskutera utväxling på en landsvägshoj för svensk cykling och dra paraleller till bergen i frankrike/österrike/italien, etc...

Tillbaka
Topp