Vic, att du inte upplevt svetten på ryggen som ett problem med Camelbak är lite som att säga:
- "Jag har aldrig upplevt det som ett problem att den nya styrstammen väger 25 gram mer än den gamla..."
Vilket förstås är helt korrekt, det är osannolikt att man upplever den skillnaden. Dock, och här tror jag inte _någon_ säger emot mig, så lyder detta under lagen "Många bäckar små..." precis som en svettig rygg p.g.a Camelbak gör. Du kanske inte upplever det direkt, men i slutet av dagen är det väl ändå möjligt att du kanske hade orkat lite längre än du gjorde - om din rygg hade haft bättre ventilation?
Sen Håkans kanske lite klumpiga formulering i sitt förklarande är ju en sak, men det jag reagerar på är motståndsargumentet att en Camelbak skulle vara bättre som helhet, för att vikten ligger på cyklisten istället för cykeln. Visst, teoretiskt kanske det är en bättre lösning om vi ser ENDAST till aspekten av viktplacering. Men det finns ju lite fler saker att ta hänsyn till i avgörandet vilken som är bäst.
I slutändan är jag helt övertygad om att man totalt förbränner avsevärt mer energi på att släpa en camelbak än att släpa samma mängd vatten på cykeln. Och då tar jag hänsyn till alla faktorer jag kan komma på, som värme, viktfördelning, rörelsehinder, funktionalitet i brukandet, etc...
Ser du ENBART till viktfördelning, så visst vinner Camelbak - men så simpel är ju tyvärr inte verkligheten.
Edit: Det kanske ska tilläggas, om inte annat så för objektivitetens skull, att jag är inte född till motståndare mot camelbak, utan har ägt ett flertal av dom. Och jag har verkligen velat få det att fungera med min cykling, just för att spara lite vikt på cykeln. Men när det kommer till verkligheten, så är nackdelarna mot en flaska alldeles för stora... Slutresultatet har i princip varje gång blivit att vätskepåsen åkt i förrådet och väskan använts som allt-i-allo väska för nycklar, mobil, etc till freerideåkning. För XC så vill jag ha ryggen fri och det som inte kan tejpas fast på sadelstolpen åker i bakfickorna på tröjan. Men jag är inte av motvillighet anti camelbaks, för skulle det funka vore det guld värt!