Utvärdering Huck Norris

Utvärdering Huck Norris
durietz sa:
Stream sa:
Ännu en urkukad tråd där man inte kan hålla sig till ämnet.
Huck Norris utvärderades väl i första inlägget? Hur fan hade du tänkt dig vi ska hålla tråden levande utan att gå off topic???

Ok. Jag kan sammanfatta som testat nästan allt: Man får vad man betalar för i vikt. Huck Norris, 50g, ok. Huck Norris DH, 80g, bättre. Flat Tire Defender, 250g, ännu bättre. CushCore, 300g, bäst. Välj vikten du står ut med.
Det jag saknat i alla recensioner av de där sakerna jag läst är hur de står sig mot att addera motsvarande vikter till däcket. Ingen skriver om det. Jag har förstås egna teorier men lite åsikter från folk som faktiskt provat vore trevligt.

Utvärdering Huck Norris
larsaw sa:
durietz sa:
Stream sa:
Huck Norris utvärderades väl i första inlägget? Hur fan hade du tänkt dig vi ska hålla tråden levande utan att gå off topic???

Ok. Jag kan sammanfatta som testat nästan allt: Man får vad man betalar för i vikt. Huck Norris, 50g, ok. Huck Norris DH, 80g, bättre. Flat Tire Defender, 250g, ännu bättre. CushCore, 300g, bäst. Välj vikten du står ut med.

Fast med tillägget att OM du skrotar ett däck med CC så vår du traska hem då däcket inte går att få av/på...

EDIT. Om vi nu ändå var OT, hur rullar Madonnan?

Medans med de andra fortsätter du cykla utan däck?

Utvärdering Huck Norris
Rattnalle sa:
durietz sa:
Stream sa:

Det jag saknat i alla recensioner av de där sakerna jag läst är hur de står sig mot att addera motsvarande vikter till däcket. Ingen skriver om det. Jag har förstås egna teorier men lite åsikter från folk som faktiskt provat vore trevligt.

Om vi nu ska prata om vad vi saknar i recensionerna eller skulle vilja testa. Dels vill jag i riktigt tyskt maner se ett lite mer vetenskapligt test typ som i denna videon: https://m.vitalmtb.com/videos/features/17-Questions-Roval-Traverse-Wheel,22070/sspomer,2. Dvs med samma däck och samma eller jämförbart tryck vikter som släpps på däcket helt utan skydd, med HN, PC osv. Mest vikter alt högst fallhöjd innan 1) punktering och 2) synlig åverkan på fälgen vinner. Det där med kontrollgrupp saknar jag ofta för övrigt, dvs hur stor åverkan blir det utan skydd alls. Sen tycker jag man ger sig för lätt när det inte blir punka, jag vill gärna se hur bra den skyddar fälgen också.

Utvärdering Huck Norris
Sant det där med att traska. Men tafsa jättemycket på hård trä, det har fortfarande inte hänt efter väldigt mycket cyklande med klen casing på däcken. Där vinner FTD för de är asenkla att stoppa i, men även där tror jag att man får vad man kämpar för. För att CC är hårdare gör att de skyddar bättre och sitter stenhårt över fälgkanten och skyddar, och att de gör däcken svåra att kränga av gäller även för sidokrafter när man svänger vid lågt tryck. Något säger mycket är att jag skulle våga cykla hem på en kolfiberfälg helt utan luft med CC men inte med FTD eller någon annan lösning.

OT: Madonnan är fortfarande på inkörnkingsstadie och har bara cyklats på 4 ggr då den står och väntar på Mallorca och jag är i Sverige. Får ge utlåtande längre fram.

Utvärdering Huck Norris
Någon som kan ge ett utlåtade om Cushcores påstådda dämpande effekt vid bottning? Jag kör HN som verkar skydda mina LB38:or bra (3.5 år i ÄGB utan skador ta-i-trä). Men det smäller ändå ganska rejält när däcket bottnar. Med Cushcore dämpas smällen säkert upp mjukare och samtidigt borde hjulet kicka tillbaka mindre efter smällen. Lite som en returdämpning. Märker man av denna effekten?

Utvärdering Huck Norris
Har någon hunnit testa Vittorias airliner? Kostar 60€ per däck så inte särskilt billigt, och en vikt på runt 150g. Men en rätt snygg grön färg som syns när man river upp däcksidan.

Utvärdering Huck Norris
durietz sa:
Stream sa:

Vet inte vad du har för något men mina vikter var iaf annorlunda.
Huck Norris 29" small 80g
Huck Norris 29" DH 130g
CushCore 29" 260 tror jag det var.

Kör väldigt låga tryck vid stigcykling (ökar rätt mkt om det ska köras mer utför).
Huck Norris har jag i plushjulen (vet inte vikten nu) har har inte burpat, däremot bucklat bakfälgen men klantade mig rejält och hade kanske för lågt tryck för hur jag körde då helt enkelt, känns som att det hjälper väldigt bra än så länge iaf men kör inte som Wallnerbröderna direkt =)

CushCore har jag bara cyklat på 10mil eller nå sånt men känns bra i låga tryck (fram och bak med 29x2.6 HT), hör att jag tar i bakfälgen ibland men inte sett att det blivit några bucklor. Borde väl kanske höja trycket lite där, haha =) Tror nog att det bara blir cushcore bak på HT. Slår inte i hårt iaf så lär dämpa rejält och burpat har jag verkligen inte gjort. Kör man mkt utför kanske det är lättare att känna skillnad och märka dämpningen mer hela tiden.
Med CushCore kan man ju cykla hem trots total punka utan att skada hjulet, det kan man inte med Huck Norris iaf. Förutom att det är tungt förstår jag inte det negativa, vikten är märkbar men inte så mkt som jag trodde. I Hellas där det är mkt stök och mindre flyt tänkte jag inte på det, när man trampar konstans länge i halvstökigt märker jag mer. Som durietz säger så lär man känna det på en lång klättring.

Lyckes med 7min Cushcore installation med rätt mkt grönsåpa och vatten på däck och CushCore och sedan trycka in däcket under CushCoregrejen. Det var hjul nr 2, första tog 1h eller så ;)

Senast ändrad:
Utvärdering Huck Norris
Den lätta varianten av HN, agressor DD 29x2,5 och alldeles för lågt tryck ?

Har blivit för bekväm med mycket slaglängd samt coil att jag helt tappat kontakten med verkligheten. Känner ju inte av stöket längre ?

2E46763A-076C-455C-93EE-770D9B0F49DF.jpeg

Utvärdering Huck Norris
Konvalj sa:
Har någon hunnit testa Vittorias airliner? Kostar 60€ per däck så inte särskilt billigt, och en vikt på runt 150g. Men en rätt snygg grön färg som syns när man river upp däcksidan.
Lol
LDG sa:
Vet inte vad du har för något men mina vikter var iaf annorlunda.
Var hundra procent höftning av lättja men min poäng gäller fortfarande.
R-P sa:
Någon som kan ge ett utlåtade om Cushcores påstådda dämpande effekt vid bottning?
Man bottnar helt enkelt aldrig. Dom är så pass massiva att iaf jag aldrig fått något riktigt "klonk" i fälgen när man når Cushcoren.

Sen hade jag också tankar på att bara köra CushCore bak pga vikten i början. Men nu är jag nästan av omvänd åsikt att jag hellre skulle bara köra fram om jag var tvungen att välja pga den stum-görande effekten. Så skjut nice känsla i fronten med Cushcore som gör att hela cykeln känns stum och man blir mindre trött i armarna när det blir riktigt skakigt. Detta förstås viktigare vid storabergscykling än svensk skog men ändå.

Utvärdering Huck Norris
Rattnalle sa:
Hur upplevs den stumma känslan jämfört med förstärkta däck, typ DH eller tunga Enduro däck, som ju bidrar med samma sak på sitt sätt.

Kan inte riktigt uttala mig då jag aldrig testat DH-däck fram. Men jag skulle tippa på att det är stor skillnad ändå då även DH-åkare som Gwin sagt att han gillar korv i däcken fram av samma anledning och de kör ju DH däck redan innan.

Utvärdering Huck Norris
durietz sa:
Rattnalle sa:
Hur upplevs den stumma känslan jämfört med förstärkta däck, typ DH eller tunga Enduro däck, som ju bidrar med samma sak på sitt sätt.

Kan inte riktigt uttala mig då jag aldrig testat DH-däck fram. Men jag skulle tippa på att det är stor skillnad ändå då även DH-åkare som Gwin sagt att han gillar korv i däcken fram av samma anledning och de kör ju DH däck redan innan.
DH däck och korv blir ju verkligen extra allt. Är mer nyfiken på jämförelsen antingen eller som kanske är mer rimlig för oss långsamma amatörer :-)

Utvärdering Huck Norris
Ok, tack duriez. Cush fram alltså. Ska nog testa ett kitt i höst. Vill också kunna gå ner rejält i däckstryck när det är blött. Vågar inte gå ner i tryck med HN.

Utvärdering Huck Norris
Rattnalle sa:
durietz sa:
Rattnalle sa:

DH däck och korv blir ju verkligen extra allt. Är mer nyfiken på jämförelsen antingen eller som kanske är mer rimlig för oss långsamma amatörer :-)

Jag inbillar mig att däck med tunnare sidovägg och HN eller motsvarande rullar bättre än tjockdäck. Men jag vet inte.

Utvärdering Huck Norris
H. sa:
Rattnalle sa:
durietz sa:
Rattnalle sa:

Jag inbillar mig att däck med tunnare sidovägg och HN eller motsvarande rullar bättre än tjockdäck. Men jag vet inte.

Givet att inte HN bidrar till någon enorm inre friktion hade jag blivit förvånad om så inte var fallet.

Utvärdering Huck Norris
AX3L sa:
H. sa:
Rattnalle sa:
durietz sa:
Rattnalle sa:

Givet att inte HN bidrar till någon enorm inre friktion hade jag blivit förvånad om så inte var fallet.
Det är min misstanke också. Men just HN borde åas inte bidra särskilt mycket till stabilre känsla. Cush kanske är mer intressant att jämföra med ur det perspektivet. För mig är det ungefär lika viktigt som att de tjockare däcken tål mer.

Det är iofs inte med tjocka däck i riktiga berg jag tror jag skulle ha glädje av det utan med lägre tryck i tunnare däck hemma om något.

Senast ändrad:
Utvärdering Huck Norris
Rattnalle sa:
AX3L sa:
H. sa:
Rattnalle sa:
durietz sa:
Rattnalle sa:

Det är min misstanke också. Men just HN borde åas inte bidra särskilt mycket till stabilre känsla. Cush kanske är mer intressant att jämföra med ur det perspektivet. För mig är det ungefär lika viktigt som att de tjockare däcken tål mer.

Det är iofs inte med tjocka däck i riktiga berg jag tror jag skulle ha glädje av det utan med lägre tryck i tunnare däck hemma om något.

Jag tänker exakt lika!

Sedan tycker jag fortfarande att vi diskuterar lite olika saker i tråden. Punka är ju tråkigt och speciellt i en race-situation. Men för min del är det oavsett så sällan jag får snakebite på tubeless, och oftast är det ingen större fara att sätta in en slang om nu guckan inte löser det. En kvaddad fälg är däremot betydligt jobbigare, och där vet jag inte om ett tjockare däck ger så otroligt mycket mer skydd? Lite tjockare casing absolut, både vid själva smällen och som gör att det krävs mer för genomslag vid samma tryck. Men där tror jag HN osv gör all skillnad.

Utvärdering Huck Norris
AX3L sa:
Rattnalle sa:
AX3L sa:
H. sa:
Rattnalle sa:
durietz sa:
Rattnalle sa:

Jag tänker exakt lika!

Sedan tycker jag fortfarande att vi diskuterar lite olika saker i tråden. Punka är ju tråkigt och speciellt i en race-situation. Men för min del är det oavsett så sällan jag får snakebite på tubeless, och oftast är det ingen större fara att sätta in en slang om nu guckan inte löser det. En kvaddad fälg är däremot betydligt jobbigare, och där vet jag inte om ett tjockare däck ger så otroligt mycket mer skydd? Lite tjockare casing absolut, både vid själva smällen och som gör att det krävs mer för genomslag vid samma tryck. Men där tror jag HN osv gör all skillnad.
Tjockare däck gör faktiskt en enorm skillnad för hur snabbt fälgarna blir bucklig och skeva med snarlikt lufttryck. När det väl smäller igenom låter det sällan lika illa heller utan mer dämpade smällar. Med tunnare däck som Maxxis EXO låter det allt som oftast som metall direkt mot sten tycker jag. Det försvinner med ett par hundra gram casing till.

Sen är förstås smällar fortfarande smällar. För eller senare blir det skevt ändå även om varje smäll inte ger lika stora bulor I kanterna.

Senast ändrad:
Utvärdering Huck Norris
Finns vettiga däcklagningslappar och bra kontaktlim att tillgå? en kompis fick en så sjukt snygg reva i ett däck igår och känns ju värdelöst att slänga däcket bara för ett hål. Hur gör ni? Är ju juste om man kan laga både i fält och hemma.
Tror tyvärr inget annat än starkare casing hade hjälpt här =(

Utvärdering Huck Norris
LDG sa:
Finns vettiga däcklagningslappar och bra kontaktlim att tillgå? en kompis fick en så sjukt snygg reva i ett däck igår och känns ju värdelöst att slänga däcket bara för ett hål. Hur gör ni? Är ju juste om man kan laga både i fält och hemma.
Tror tyvärr inget annat än starkare casing hade hjälpt här =(
Vanliga lappar till slangar är väl det som bjuds. Ska finnas lite större vävförstärkta också. Men större hål får man nog sy först.

Utvärdering Huck Norris
Finns ju lite olika metoder att fixa däck.

I fält funkar Salami bra mot snake bite stora hål. Men inte mot revor
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=141827;menu=1000,185,188;page=6
Mycket smidigare än att behöva slänga i slang, 2-3 minuter sen är det bara att rulla vidare

Sen finns ju tire patches mot lite större hål, men då måste däcket tas av.
Tex:
https://www.rosebikes.se/birzman-26...YigeaXO1VjeqkDEQ7e9Yo6bcGPFE_TsRoCEhAQAvD_BwE

Men den bästa långtidslösningen mot större revor är som Ratten skriver, att först sy ihop däcket med en stark tråd och sen lappa det.

Utvärdering Huck Norris
Salami är en sån där produkt som är precis så bra som man inte riktigt trodde var möjligt när man såg reklamen.

Förslagsvis klipps korvarna i två halvor i förväg. De är onödigt långa.

Utvärdering Huck Norris
Jo jag kör Samurai Sword istället för salami o funkar fint, är revorna som är problemet, man kanske får slakta ett gammalt däck och köpa en tub kontaktlim helt enkelt =)

Utvärdering Huck Norris
Jag brukar sy ihop revor med ”björn”tråd och sen på med vulkmassa (sånt man lagar revor i våtdräkter med), ev. kan det bli en lagningslapp också... :)

Utvärdering Huck Norris
Huck Norris räddade mitt framhjul (kanske) från en punka/bucklad fälg. Det sjöng rejält om hjulet men hände inget mer än en svag antydan till buckla (typ tiondelar).

Däremot räcker det inte på bakhjulet. Trots halvhögt tryck fick jag ett däck-snakebite med dubbla hål i däckssidan och en liten skada på fälgen.

Funderar på att uppgradera till HN DH till bakhjulet senare.

Utvärdering Huck Norris
Nu har jag inte läst hela tråden... Men att det sjunger om framhjulet behöver nog inte betyda så mycket om det inte rör sig om typ 2 meter till platt (brukar sjunga typ en gång per tur för mig). Jag kör supergravity utan inlägg och det enda jag märker är att jag alltid får rikta 30 mm fälgen men 23 mm klarar sig... Dock är dom inte likasamma. Det vore intressant att köra 4-5 hjulpar på en tuff bana och jämföra ordentligt.

Tillbaka
Topp