Utvärdering Huck Norris

jofahjalm

Aktiv medlem
Utvärdering Huck Norris
Den här säsongen har jag testat att köra Huck Norris och nu har jag kört tillräckligt för att försöka göra något slags utvärdering. Mitt Huck Norris har suttit i mitt bakhjul och gått drygt 100 mil. Det mesta av detta har varit huck-xc i Hellas med ett Agressor EXO bakdäck. Det har också gått ett gäng #trenduro-rejs, då med Schwalbe sueprgravity-däck.

Under de första 100 milen har jag klarat mig helt utan punkor, men smällt två fälgar. Den första fälgen gick på flatspot i Gesunda-endurot och den andra fick bytas ut för en mängd bucklor.

IMG_7129.JPG

När jag fick första pukan (efter 100 mil) kunde man se att Huck Norris-inläggt var helt fyllt av genomslagskador. Man får nog anse att det är förbrukat vi detta laget.

IMG_7135.JPG

IMG_7136.JPG

Efter jag hade punkat stoppade jag in en slang och ökat trycket lite. Då kunde jag cykla 15 minuter utan Huck Norris innan jag punkade igen.

Jag är väl nu villig att säga att Huck Norris är en bra grej. Det är ju ganska dryt att köpa ett inlägg per 100 mil, men för mig så är alternativet att stigcykla med Supergravity/Maxxis DD-däck. Jag är också väldigt skeptisk till att man kan klippa sönder ett liggunderlag och få samma effekt av detta.

Nu väntar jag på att få hem den nya DH-versionen av Huck Norris. Pepp!

Utvärdering Huck Norris
Hmm nä inte så lite, håller med jag brukar ju ha 2 bar å väger över 90 med allt så....Fast mina fälgar håller dock inte däcken?

Utvärdering Huck Norris
Klockren utvärdering Jofa!
Sen kanske varken din eller EST sätt att cykla på kan kallas representativt för gemene Happy'it, men det ger ju iallafall värdefull info till likasinnade ;)

Själv tyckte jag dessa såg intressanta ut: https://www.mtb-mag.com/en/abs-roc-a-better-tire-insert-solution/

9A6CFC6E-8147-4961-B788-71DD39464B37-12818-00000EC2996EBFFC.jpeg

E870BE55-27FB-4749-8A1D-68D379419DBB-12818-00000EC28F767F87.jpeg

Dock tycker jag att vikten springer iväg på dessa och andra likvärdiga, då kan en ju lika gärna dra på DD eller SuperGravity istället för att betala en massa dollars för skumplast...

Utvärdering Huck Norris
Det är lustigt att jag lyckas förstöra så mycket fälgar, men inte punkar så ofta. Tur att fäglar är billigare än däck :D

Jag kan ju köra Schwalbe Supergravity utan någon form av inlägg utan att punka. Men det mest lättrullade sådant däck jag har testat, Hans Dampf i trailstar, rullar fortfarande riktigt dåligt. Det skulle vara kul att testa hur Agressor i DD rullar. Om det rullar bra är det ju en billigare lösning jämfört med Huck Norris.

1500 kr för två skumkorvar är fan för mycket. Något måtta får det allt vara! Då kan jag köra 2,5 bar i däcken, inte ha något grepp och bryta nyckelbenen, för att sedan köpa öl för pengarna jag har sparat.

Utvärdering Huck Norris
Heh ja saftigt pris. Även om vanligt liggunderlag kanske inte räcker (fast det ser ju extremt likt ut Försvarsmaktens svarta liggunderlag..) så borde ett tillräckligt likt material finnas tillgängligt i bulk någonstans.

Jag bucklar också fälgar mer än jag punkar men inte till den grad att jag orkar bry mig om att göra något åt saken. Dvs jag punkar typ aldrig och fälgarna blir bara småbuckliga.

Utvärdering Huck Norris
Innan min punka så hade fälgen blivit såpass bucklig att den höll trycket sämre. Det är fullt möjligt att jag hade tappade tryck till lågt när jag väl bombade sönder fälgen såpass att slanglöst inte längre var ett alternativ. Huck Norris-materialet är inget som jag skulle vilja använda som liggerunderlag, men om någon hittar ett motsvarande material som tar stryk och som kostar lite så är jag lätt intresserad.

Utvärdering Huck Norris
Du måste köra tubeless för att kunna använda Huck Norris. Cykel blir fortfarande inte oförstörbar trots man slänger in lite extra skydd i däcket...

Utvärdering Huck Norris
Jag har också kört huck norris på min enduro hoj denna säsongen och kan lugnt sagt säga att dem räddat mina fälgar ett par gånger.
På min DH hoj använder jag dock cush core vilket är klart överlägset huck norris. Inte bara med det skyddet som det ger utan också hur det förändra karaktären på hojen till det bättre. Det studsat betydligt mindre och hojen går jämnare över ojämnheter. För mig är detta det klart bästa systemet av foam inserts som finns på marknaden.

Huck norris tycker jag är en bra kompromiss som gör sitt jobb hyfsat bra på en xc hoj eller lättare trail. För mer stök eller enduro så är det helt klart cush core som gäller.

Utvärdering Huck Norris
Du borde kanske testa ghetto-procore som någon här på happy gjorde en tråd om. Alltså ett lvg-tubdäck i däcket. Det, om något, borde väl rädda dina fälgar.

Utvärdering Huck Norris
Procore är rätt dyrt men måste säga att det funkat riktigt bra. Två säsonger på två hojar, inga punkor och hela fälgar. När jag körde slang så punkade jag hela tiden och fälgarna såg ut som skit, trots högt lufttryck. Men det jag framförallt gillar är att de klämmer fast däckskanten så att man inte burpar ens med löjligt låga lufttryck.

Utvärdering Huck Norris
jofahjalm sa:
Jag har verkligen ingen som helst lust att försöka med ghettoprocore. Det verkar vara extremt osmidigt, dyrt och tungt.

Fast så dyrt är det ju inte, billigaste tubdäcket på Wiggle kostar 185kr/st. Sen någon extra ventil och lite småpill för att lösa det, säg en hundring till per däck. Det är väl fortfarande billigare än Huck Norris? Tungt dock, de där 185kr-däcken väger 300g/st.

Osmidigt däremot, jo, absolut. Men det är å andra sidan ganska osmidigt att byta fälg jämfört med att inte byta fälg.

Jag har dock själv inte testat ghettoprocore, så det kanske är värre/sämre än jag tänker mig. Jag brukar istället böja tillbaks fälgar, både fälgkantsbucklor och flatspots. Det blir kanske inte perfekt, men hittills håller det tätt och ingen av dem har spruckit i bucklorna.

Utvärdering Huck Norris
Kör cushcore på DH hojen och är helt såld. Köpte det för att skydda fälgar/däck men den extra dämpningen den ger är vad som får mig att verkligen älska det, helt annat känsla, och vad som känns som mer fart över stök. Har faktiskt köpt till min 29" trail hoj också...

Utvärdering Huck Norris
Utvärdering Huck Norris
Bra tråd Jofa! ?

Ni som skaffade cushcore, går det att köpa inom EU? Den höga priset + frakt och tull är inte direkt lockande...

Jag har kört ghettocore i över ett år nu. Det funkar bra med är lite pilligt att få till när man är ovan.

Utvärdering Huck Norris
Att köra ghetto är väl nästan som Enves. senaste "uppfinning", ett gummiskikt som går upp över fälghornet o skyddar både fälg o däck.
( Men tycks inte hjälpa Greg M). Problemet med ghetto är väl då att man vill ha tjockast möjliga slang, men då uppstår problem med att få på däcket och få det på rätt läge på fälgen.

I Bikes test var rörisolering nästan lika bra som Huck Norris, men förmodligen har den sämre hållbarhet än HN, i alla fall om man använder den vanliga grå cellplasten. Men det finns ju en variant kallad Armaflex som är gjord på gummibas. Det vore intressant att veta om den är hållbarare och inte väger bly?

Utvärdering Huck Norris
Jag tycker att det är värt det. Om vi ser ekonomiskt på det så har det räddad mina fälgar flera gånger om.

Ser man sedan till hur det förändra känslan i hojen så är det definitivt värt det.

Det är ändå så mycket man lägger pengar på inom denna sport så en 2000:- kan man väll leva med.
happymtb.fr sa:
Ni som skaffade cushcore, går det att köpa inom EU? Den höga priset + frakt och tull är inte direkt lockande...
.

Utvärdering Huck Norris
happymtb.fr sa:
Bra tråd Jofa! ?

Jag har kört ghettocore i över ett år nu. Det funkar bra med är lite pilligt att få till när man är ovan.

Var det inte du som trodde du spräckte fälgar p.g.a. ghettocore? Oavsett så verkar systemet vara sjukt meckligt, även Schwalbes svindyra version. Det verkar ocksås om det är vanligt att hjulen tappar ekerspänning när man pumpar upp innerdäcket. Jag är inte det minsta frestad att testa.

Sean på DHn behöver jag kunna ta av däcken för att flyga med cykeln i väska som går under 23 kg.

Crushcore ser ju grymt ut, men det är för dyrt. Ett sådant inlägg kostar ju mer än en fälg. På DHn skruvar jag på en ny Mavic EX729 i början på säsongen. Det kostar ca 500 kr och tar 90 minuter att byta fälgen. Känns hanterbart.

Utvärdering Huck Norris
C-dale sa:
Att köra ghetto är väl nästan som Enves. senaste "uppfinning", ett gummiskikt som går upp över fälghornet o skyddar både fälg o däck.
( Men tycks inte hjälpa Greg M). Problemet med ghetto är väl då att man vill ha tjockast möjliga slang, men då uppstår problem med att få på däcket och få det på rätt läge på fälgen.

I Bikes test var rörisolering nästan lika bra som Huck Norris, men förmodligen har den sämre hållbarhet än HN, i alla fall om man använder den vanliga grå cellplasten. Men det finns ju en variant kallad Armaflex som är gjord på gummibas. Det vore intressant att veta om den är hållbarare och inte väger bly?

Länk till bikes test ?
Funderar på att testa rörisolering efter gårdagens bukla i fälgen ...

Utvärdering Huck Norris
Tack, men ville se bild på hur tjock rörisolering dom hade i .

Jag var förbi fultema och plocka upp två st ett 12mm och för 22mm invändigt.
Känns lite mycket att ha i hela "röret"
Tror det blir att dela det större till att börja med.

Utvärdering Huck Norris
Har också kört Huck Norris nu ett bra tag. Tror också det räddat mina kol-fälgar ett antal gånger här nere på Mallis. Dock har jag lyckats knäcka 2 st bakfälgar på 6 mån trots HN, vilket säger en del om hur stenigt det är här nere. Ena gången körde jag HN + 1300g DH-casing DHF och knäckte ändå fälgen. Hade ca 28psi vilket kändes mer än tillräckligt för den setupen men icke. Är väldigt sugen på att testa CushCore men förutom priset och mecket med spanska tullen så är fan 260g riktigt mycket vikt när det saknas lift upp. Var inte kul att trampa uppför med ovan DH-casing-däck.

Utvärdering Huck Norris
1_2590fde7b2.jpeg

Lite svårt att säga hur stor korven är.
Är det inte lika bra att börja med en riktigt fet korv? Nån uppfinnarJocke har ju lanserat en lätt skumkorv som fyller nästan hela däcket.
Fast jag tror att det då är bäst att köra med gucka så att däcket tätas innan korven monteras.
Ett annat alternativ är ju varianten som Greg Miinars mek gjort med en remsa som är så bred att den följer däckets hela insida, men inte går ner i fälgbotten.

Utvärdering Huck Norris
jofahjalm sa:
happymtb.fr sa:
Bra tråd Jofa! ?

Var det inte du som trodde du spräckte fälgar p.g.a. ghettocore? Oavsett så verkar systemet vara sjukt meckligt, även Schwalbes svindyra version. Det verkar ocksås om det är vanligt att hjulen tappar ekerspänning när man pumpar upp innerdäcket. Jag är inte det minsta frestad att testa.
Inga problem med mina fälgar pga ghettocore här. Jag fick dock spänna ekrarna på bakhjulet på min ht efter lite användning. Hjulet var dock inne på sitt tredje eller fjärde säsong och behövde nog spännas upp iallafall. Inga problem med det nya bakhjulet på Troyen.

Jag håller med att det är meckligt (för att använda dina ord) och tung. Jag lyckades punktera ett grid casing 2 gånger också så att idiotproof är det inte heller! :) men jag är nöjd ändå med att kunna gå från 2bar till 1,7, få bättre grepp och mindre stutsiga däck.

Ska köra med HN framöver för att se om jag klarar mig med det...

Utvärdering Huck Norris
Intressant tråd.

Min enda input är att vad Greg Minnaar kör för grejer norde hamna på listan av setuper som INTE funkar. Synd att tappa chansen på både världscuptotal och VM-medalj på punkor två rejs i rad.

Utvärdering Huck Norris
Jag kör med Cushcore och det är ett förjäkla bra system, utöver att det väger en smula och att det är lite jäkligt att installera. Men den ändrar verkligen karaktären på hur både stora och mindre smällar tas upp. Det blir som en sugande effekt och istället för att däcket kanske smäller igenom å studsar, så suger den fast och ger en fäste.
Samt fastän man kör lite lägre tryck så tycker jag sidostabiliteten i däcket bibehålls väldigt bra. Det blir inte den här slingriga känslan som om man skulle köra för lågt i vanlig tubeless setup.

Samt är det ju en bättre foam som är helt sluten och ej suger upp tubeless guckan som diverse andra insatser ger. Så de känns verkligen som en väl genomtänkt lösning.
Nackdelarna med lite mer vikt och jävligare att installera, vägs upp i flertal på alla andra fördelar. För den spöar verkligen konkurrenterna på dom viktigaste punkterna!

Utvärdering Huck Norris
C-dale sa:
Lite svårt att säga hur stor korven är.
Är det inte lika bra att börja med en riktigt fet korv? Nån uppfinnarJocke har ju lanserat en lätt skumkorv som fyller nästan hela däcket.
Fast jag tror att det då är bäst att köra med gucka så att däcket tätas innan korven monteras.
Ett annat alternativ är ju varianten som Greg Miinars mek gjort med en remsa som är så bred att den följer däckets hela insida, men inte går ner i fälgbotten.

Är verkligen Miinar en bra förebild här? Punkade bort sig både från vm och vc. :p

Utvärdering Huck Norris
cushcore kanske kan vara kul att prova sen. Just nu kör jag Procore och det funkar ju rät bra men det är lite meckigt med dubbla lufttryck osv. Jag köper cushcores argument om att få mer "dämpning" i däcken. Efter att ha provat lätta men stora däck och upplevt studsbollseffekten inser jag att en stor poäng med däck med grövre sidoväggar inte bara är det extra punkaskyddet det ger utan att det blir en inbyggd dämpning i däcket.

Vore helt klart intressant att testa cushcore med ett par lite nättare däck än mina Maxxis med Exo-casing.

Tillbaka
Topp