Utvärdering Huck Norris

Utvärdering Huck Norris
Funderade lite på det här med CushCore här om dan, när du H körde PLUS-hjul, visst var det pga genomslag du fick punkafest?
Om den svaga punkten med PLUSifierat är genomslagspunka, så vore det ju perfekt att komplettera med CushCore?

Utvärdering Huck Norris
Jag hade ju däck med klena sidoväggar, men ja, det var svårt att hitta en sweetspot mellan följsamhet och punkaskydd.

Utvärdering Huck Norris
Nu har jag fått hem ett Huck Norris DH. DH-versionen känns ganska mycket styvare/hårdarre jämfört med den första versionen. Den gick att montera i ett 2,3" Agressor på en fälg med 25 mm innerbredd, men det var lite trångt.

Utvärdering Huck Norris
Luthman Photography sa:
Då känns ju den vekare versionen rätt meningslös. Är man sugen på att fylla däcket med skumplast gör ju knappast 20g vare sig till eller från.

Sist jag kollade på mina veka Norris så verkade de inte meningslösa.

/Ja jag valde att missförstå för det var roligare så.

Utvärdering Huck Norris
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:
Då känns ju den vekare versionen rätt meningslös. Är man sugen på att fylla däcket med skumplast gör ju knappast 20g vare sig till eller från.

Dags för DeHÅversionen då!

Utvärdering Huck Norris
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Dags för DeHÅversionen då!

40 g i ökad vikt? Glöm!

Utvärdering Huck Norris
Ok, tack!
Jag testade/provade huck norris med slang mest för att se om det går att klara sig utan gucka och inlägget blev väldigt platt, typ halverat tjocklek efter si sådär 10 dagar.
20170925_162217.jpg

Jag hade inlägget mot fälgen och det har funkat ok till idag där jag märkte att trycket var lägre än vanligt när jag väl var i skogen så jag tog det lugnt eftersom jag hade ingen pump med mig. Till slut växte hornen fram när jag kom till en utförslöpa med genomslag som slutpris...
Ska fortsätta med det för att se om det var det låga trycket som blev mitt förfall

Utvärdering Huck Norris
Lär ju va slangen som trycker ihop den .
Påverkas knappast om man kör utan som tänkt.

Edit : eller ? Blir lite osäker...

Senast ändrad:
Utvärdering Huck Norris
Det är ett riktigt Huck Norris. Vill du se på kvittot? ?

Vad skulle vara skillnaden mellan båda sätt? Kan man säga att mitt sätt halverar ytan mot trycket så att komprimeringskraft blir dubbelt?

Utvärdering Huck Norris
Ditt sätt går ju att slangen trycker inlägget mot fälgen och mosar det. Lufttrycket i ett slanglöst däck verkar i alla riktningar. Cellerna är väl tillräckligt öppna för att inlägget inte ska komprimeras av trycket utifrån.

Utvärdering Huck Norris
Det är väl rätt självklart att det inte funkar med slang? :-O Hela vitsen är ju att det ska ligga mitt i däcket och inte plattas till under slangen.

Utvärdering Huck Norris
Tack Makten! Det självklara blev nu bevisat av praktisk erfarenhet :)

Nu återstår bara att se om inlägget tar tillbaka sin ursprunglig form...

Utvärdering Huck Norris
Saken är att jag gärna skulle haft det åt helgen då en Åre tur nalkas. Och ska det skeppas från Tyskland till norra Sverige så hinner jag ej få det.

Utvärdering Huck Norris
Ett år senare. Många mil körda i Hellas och på ännu jävligare platser både med vanliga HN och HN DH. Ska antagligen prova kokosfiber-fälgar snart och behöver skydd av dessa i första hand. Vad köper jag? HN DH känns mest rimligt just nu. Håller det lika bra som utlovat? Bättre än vanliga HN? Märks den extra vikten av mycket och väger DH-varianten i praktiken ännu mer när man fyller upp med gucka?

Utvärdering Huck Norris
Klavikel sa:
Köp Santa Cruz Reserve till din Santa Cruz så behöver du inte några HN ?

Tanken slog mig. Från 1600 GBP eller typ 19kkr. Med 350-nav. Industry 9 nav lägger på ganska exakt 300 GBP till härliga 1900 GBP eller 22kkr.

Kanske inte ändå.. ? Dessutom är jag fortfarande lite fram och tillbaka kring om kolfiberhjul is the way to go och det känns som ett dyrt sätt att göra det på.

Utvärdering Huck Norris
Förstår dig fullt.
Att skrota ett hjulpar för 22tkr är inte nåt man önskar ens sin värsta fiende ?

Jag körde ganska så duktigt på mina Light Bicycle under 2 år och dom höll ihop förvånansvärt nog.
Drog i stenar och körde såna genomslag att jag trodde ramen skulle gå av men hjulen höll fasen för allt.
Man kan så klart ha otur men mina var definitivt inga måndagsexemplar iaf.

Bygg egna så kommer du undan med kanske en fjärdedel komplett.
Mindre om du redan har schyssta nav hemma.

Utvärdering Huck Norris
Klavikel sa:
Bygg egna så kommer du undan med kanske en fjärdedel komplett.
Mindre om du redan har schyssta nav hemma.

Jag har kört Light Bicycle i typ 3 år och tycker de är toppen. Lyckats knäcka 3 st hittills men lärt mig nu att inte vara för vågad med lågt tryck utan CushCore eller Flat tire defender så nu bör de hålla ihop finfint. MEN, skarva inte och påstå att du kan bygga dom för en fjärdedel av Reserve-hjulen utan de landar alltid på ~10000kr så ungefär hälften. Men är själv lite inne på Reserve till nästa cykel bara pga förhoppningsvis enklare garanti. Sjukt besvärligt att medla med Kartrin på LB, vänta på produktion och leverans 6v, tulla, sen bygga om hjulet varje gång något händer.

Utvärdering Huck Norris
En fjärdedel är kanske att pusha siffrorna, jag byggde mina för cirka 8000
Men då är ALLT inräknat.
Fälgar, framnav, baknav, frakt, tull, moms, försäkring, ekrar, nipplar, tejp, gänglås, ventiler samt en extra body som gick lös på 900kr.

Har man några delar hemma och bara behöver fälgar o ekrar så kommer man långt under det.

För övrigt bra jobbat att köra sönder tre fälgar.
Måste varit du som fick måndagsexemplaren ?

Nåt som är skönt med kolfiberhjul, förutom att dom är lätta och styva, är att man slipper rikta o pilla lika mkt som på vanliga hjul.

Utvärdering Huck Norris
Henke brukar ju köpa tre fälgar (till ett hjulpar), då har han alltid en reservfälg när det skrotas och garantin ska klaras av...

Utvärdering Huck Norris
Du får gärna visa mig nedbrytningen av den kalkylen för jag har svårt att få ihop det.

Dom är inte svåra att knäcka om man bara kör tillräckligt fort och osmutt i tillräckligt stenig terräng. Fälgkanten är den svaga punkten. Genomslag här tillräckligt kraftigt slutar tyvärr oftast i brott. Man skulle vilja kunna förstärka den istället för kroppen som man kan med HD-varianten, då skulle dom vara bombsäkra.

Utvärdering Huck Norris
durietz sa:
Du får gärna visa mig nedbrytningen av den kalkylen för jag har svårt att få ihop det.

Dom är inte svåra att knäcka om man bara kör tillräckligt fort och osmutt i tillräckligt stenig terräng. Fälgkanten är den svaga punkten. Genomslag här tillräckligt kraftigt slutar tyvärr oftast i brott. Man skulle vilja kunna förstärka den istället för kroppen som man kan med HD-varianten, då skulle dom vara bombsäkra.

Köpa en bitigare fälg eller skydd i däcken mot genomslag. Att du knäckt tre säger ju inte mycket egentligen utan att du prövat nå annat o konstaterat att det håller bättre. Resultatet kunde varit samma med nå dyrare.

Utvärdering Huck Norris
Jensen sa:
durietz sa:

Köpa en bitigare fälg eller skydd i däcken mot genomslag. Att du knäckt tre säger ju inte mycket egentligen utan att du prövat nå annat o konstaterat att det håller bättre. Resultatet kunde varit samma med nå dyrare.

Skrev ju precis ovan att jag tycker LB är toppen. Tror absolut inte de är sämre än något annat. Bara jobbig garanti/ersättningsprocess ifall man knäcker. Skulle bara önska att de gjorde en variant med fälgkant som var tjockare för att de ska hålla ännu bättre. Ska testa deras fälg med 3.2mm kant nästa gång och se om den är bättre, men den är också dyrare.

Utvärdering Huck Norris
durietz sa:

LB AM wide carbon 29mm, Hope Pro Evo II 36 POE, DT Comp, DT Messing, WTB tejp, SRAM XD driver, Spesh tubeless valves.

Byggde ihop hjulparet under våren 2015 så har inte siffrorna klart för mig men vet att det landade på ca. 8000kr.

Har du redan tejp, body, ventiler och vill bygga på billigare nav så är det väl inget konstigt att komma nära 6000kr?

En fjärdedel AX3L's exempel med hjul för 22tkr blir 5500kr.
Har du allt utom fälgar så lär du komma under det.

Att du dina hjul alltid landar kring 10000 har väl inget med saken att göra?

Utvärdering Huck Norris
C-dale sa:
Det finns ju alternativ till HN. Csixx var man tvungen att skicka efter från Sydafrika tidigare, men finns nu hos https://www.bike-components.de/en/Tyres-Tubes/tyre-inserts/ Billigare o bättre än HN enligt Bike.
Variant: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=270607;menu=1000,185,188;mid=0;pgc=0 Inplastade, så de suger väl inte gucka.

Nu börjar vi snacka! Csixx låter ju som en klar konkurrent till HN. Är det någon som testat denna?

Klavikel sa:
durietz sa:

LB AM wide carbon 29mm, Hope Pro Evo II 36 POE, DT Comp, DT Messing, WTB tejp, SRAM XD driver, Spesh tubeless valves.

Byggde ihop hjulparet under våren 2015 så har inte siffrorna klart för mig men vet att det landade på ca. 8000kr.

Har du redan tejp, body, ventiler och vill bygga på billigare nav så är det väl inget konstigt att komma nära 6000kr?

En fjärdedel AX3L's exempel med hjul för 22tkr blir 5500kr.
Har du allt utom fälgar så lär du komma under det.

Att du dina hjul alltid landar kring 10000 har väl inget med saken att göra?

Procent hit och tusenlappar dit, när man väl har ett par hjul vill man gärna att de ska hålla. Jag betvivlar inte att man kan bygga ihop ett hjulset för 5-6k och speciellt inte om man har nav eller köper billiga sådana.

Nu kanske kolfibern i sig imploderar likt en Canyon Spectral efter första droppet till platt på över 60cm, men någonstans vill jag ändå tro att min största fiende är genomslag. De hjul jag ska köpa i så fall är ett par Roval-fälgar, och de verkar ha ganska gott rykte ändå. Med risk för att gå ännu mer OT, vad är er erfarenhet kring hållbarhet på alu vs kolfiber? Förutom att man behöver pilla mindre med kolfiber så länge de väl håller (det är min uppfattning efter internetcyklande också), håller de de fakto längre också?

Och som sagt, åter till grundfrågan. Ska man skaffa HN DH, vanliga HN eller något annat? CushCore ser ju awesome ut, men att inte kunna byta däck på ett rimligt sätt i skogen (eller rent allmänt om förhållandena ändras) avskräcker lite..

Utvärdering Huck Norris
durietz sa:
Jensen sa:
durietz sa:

Skrev ju precis ovan att jag tycker LB är toppen. Tror absolut inte de är sämre än något annat. Bara jobbig garanti/ersättningsprocess ifall man knäcker. Skulle bara önska att de gjorde en variant med fälgkant som var tjockare för att de ska hålla ännu bättre. Ska testa deras fälg med 3.2mm kant nästa gång och se om den är bättre, men den är också dyrare.

menade egentligen inte att du sagt det heller, utan menade mer att tre knäckta kanske mer beror på åkstil än nå annat :D Men ja, att garanti blir knepigare går ju inte att förneka. Nextie har inget som passar dig då? de har ju en del fälgar me lite högre maxvikt o har några med 3,5 mm kant

Utvärdering Huck Norris
Stream sa:
Ännu en urkukad tråd där man inte kan hålla sig till ämnet.
Huck Norris utvärderades väl i första inlägget? Hur fan hade du tänkt dig vi ska hålla tråden levande utan att gå off topic???

Ok. Jag kan sammanfatta som testat nästan allt: Man får vad man betalar för i vikt. Huck Norris, 50g, ok. Huck Norris DH, 80g, bättre. Flat Tire Defender, 250g, ännu bättre. CushCore, 300g, bäst. Välj vikten du står ut med.

Utvärdering Huck Norris
durietz sa:
Stream sa:
Huck Norris utvärderades väl i första inlägget? Hur fan hade du tänkt dig vi ska hålla tråden levande utan att gå off topic???

Ok. Jag kan sammanfatta som testat nästan allt: Man får vad man betalar för i vikt. Huck Norris, 50g, ok. Huck Norris DH, 80g, bättre. Flat Tire Defender, 250g, ännu bättre. CushCore, 300g, bäst. Välj vikten du står ut med.

Kort och koncist som man sällan ser på happy. Tack!

Utvärdering Huck Norris
durietz sa:
Stream sa:

Fast med tillägget att OM du skrotar ett däck med CC så vår du traska hem då däcket inte går att få av/på...

EDIT. Om vi nu ändå var OT, hur rullar Madonnan?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp