Utvärdering på prisvärda cyklar...

Jay Jay

Aktiv medlem
Hej, tänkte byta upp mig på MTB fronten.

Har ju kollat runt hur mycket som helst på cyklar och vissa e ju "mer cykel för pengarna" än andra.

Skulle vilja ha lite omdömen gällande kvalité och åkkänsla på Canyon, Poison och Full dynamix. (mest canyon då det är den det lutar åt).

Skulle som sagt vilja ha omdömen från er som glider runt på dessa. Skriv gärna om helhetsintryck, vilken modell (läs: utrustning) samt vad du har haft för cyklar innan att jämföra med.

Tacksam för svar.

Givetvis kan ni komma med andra tip i 15-25 tusenkronersklassen (HT).

Hmmm.. skiljer bara 0,3kg på samma prisklass canyon... Funkar inte blandningen av komponenter bra menar du.. ngn som har koll?

Blandning av komponenter kan vara skitbra. "Ren" Shimano är bara tråkigt. Se bara till att nivån ändå är skapligt jämn och att det exmpelvis inte sitter en HG53-kedja och deore-kassett på hojen. (iofs lätt och billigt att fixa i efterhand.) Sådan fulsnikning är vanlig, man sätter dom fina komponenterna där folk tittar och sparar på andra ställen. Kedja, framväxel, kassett och nav är klassiskt.

Jag kikade lite på Canyon 9 ltd, den verkar helt ok.
Det skiljer ju dessutom 1 kg!
Jag har ingen erfarenhet av att blanda komponenter av olika märken, så jag vet ärligt talat inte om det är så otroligt viktigt att köra med "ren" XT.
Mest en grej från jobbet som IT-nisse, att man skall hålla sig till ett märke och leva med de för- och nackdelar som kan finnas.

Köper du Canyon:en i Tyskland?
Har du någon länk?

Mårten: Jag sitter o åker på en Merida just nu där dom gjort just den typen av insparningar som du nämner. En fälla man som ny garanterat går i. Nu har jag å andra sidan cyklat ett litet tag o har bättre koll på vad sneakenheten kommer innebära

JonasCarlsson: Jag vet ju inte heller hur det blir med blandningar. I övrigt hade jag tänkt handla via canyons svenska agent: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/equipment.html?b=115#equipment

Finns det nån annan möjlighet att handla Canyon som blir ännu billigare?

För övrigt e jag fortfarande intresserad av att höra folks intryck av ramarna!

Hmmm... Blev väldigt klent med svar här. Eftersom så många rekomenderar Canyon så trodde jag att det också fanns ngn som körde runt på en. NÅGON som cyklar Canyon????

Jay Jay skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm... Blev väldigt klent med svar här.
> Eftersom så många rekomenderar Canyon så trodde
> jag att det också fanns ngn som körde runt på
> en. NÅGON som cyklar Canyon????

Jag har beställt en Grand Canyon 6.0, men den levereras inte förrän v.11. Detta blir min första "riktiga" MTB så jag kommer inte ha så mycket att jämföra med. Har beställt via http://www.canyon.com/_se/

En fördel med endast xt är ju att det är Shimano och - trots att det finns sexigare märken - så funkar det bra och är lätt att hitta reservdelar till. Vilken lbs som helst får ju tag i Shimanodelar. Det samma kan kanske inte sägas om du ska ha någon liten pyttepryl till dina Formulabromsar.

Men. Det är inte så ofta man verkligen behöver de där udda reservdelarna.

Alla cyklar som nämnts är prisvärda. Canyonramen är bra säger de som jag känner som kör med sådana.

Billigare går det inte att få Canyon än via deras hemsida.

Och ja, ramarna är bra. Full Dynamix har jag sett med sprickor i rören, dock inte sett samma hos Canyon. Tycker personligen att de har dålig geometri både Canyon och FD, men det är ju bara vad gäller att få dessa cyklar att passa MIN kropp. Så geometrin är snarare olämplig då antar jag.

Jag cyklar på en räser som jag är otroligt nöjd med. Har fungerat klockrent, t o m växlarna var perfekt justerade när jag fick den från dem.

Hmmm... skönt, var osäker på om cykeln kom monterad eller i delar.. men monterad alltså? Vad har du åkt runt på för räser tidigare? Har lite bättre koll på LVG hojar eftersom jag cyklat mer där, skulle va kul o veta vad du jämför med. Tack för svaret kuba!

Det finns oändligt med nöjda Canyonägare här på forumet. canyon gör sjukt prisvärda, riktigt bra hojar så det där kan inte bli fel.
Poison gör också riktigt prisvärda hojar men Canyon är strået vassare. Hade lätt köpt Canjooonen av de där.

Gällande att blanda komponenter så finns det ingen anledning varför man inte skulle göra det så länge man håller sig till saker som är kompatibla. Att säga att det måste vara ren XT eller dylikt osv. är totalt nonsens i mina ögon. Finns ingen anledning. Har haft blandade komponenter på alla mina hojar. T.ex. Shimano drivlina och ngt annat märke på bromsarna. Varför skulle inte det funka? Eller FSA vevparti med Shimano kedja och kassett. Där du kan få problem är om du börjar blanda saker som inte är kompatibla med varandra så som SRAM bakväxelreglage med Shimano bakxäel eftersom de drar olika mycket vajer men köper du en komplett hoj finns det ingen som är så dum att de sätter ihop 'omöjliga' kombinationer.

Sen gäller givetvis som Mårten säger att det gäller att det är samma nivå på blandgrejerna. Ren XT är så klart bättre än blandkompott med lite XT och lite andra märken på lägre nivå än XT.

Tack för svaret glitch. Åker sjäkv runt med komponentsblandning från flera "nivåer", xt-bakväxel, Alivio framväxel och regalge (reglagen e verkligen inget vidare), shimano blaha-vevparti-kasett o kedja... för att inte nämna tekros skivbromsar (kassa). Därav önskan att byta upp mig! Hur som helst skulle jag fortfarande vilja ha folks omdömen av ramarna gällande styvhet, reaktionssnabbhet etc..

Jag kör en 2008 Canyon ES 9.0. Jag har iofs bara haft cykeln i två månader men är nöjd än så länge. Geometrin känns väldigt skön (storlek L, 185cm) när jag jämför med min gamla HT Merida Matts Comp. Mycket bekvämare sittposition och betydligt läattare att köra teknisk terräng. Dock kanske inte lika effektiv uppför. Ändå klarar jag nu sådana tekniska uppförsbackar jag inte klarade med Meridan på grund av Canyonens betydligt bättre grep och kontroll. Finishen på ram och detaljer är toppklass. Canyon är ett bra köp.

Det blir aldrig någon rättvis jämförelse i åkkänsla om man inte kört just de modeller som du tittar på. Jag kör på en Canyon FS modell halvrejsig. Det känns meningslöst att jämföra den med min gamla HT av betydligt lägre prisklass. Du får väldigt mycket för pengarna om du köper en Canyon. Finishen på cyklarna är grym. Rören är flortunna på gott (lätta) och ont (ömtåliga?). Om den cykel du tänkt köpa inte finns som "express bike" kan det ta tid och evighet innan du får den. De är småsinta när det gäller frångående från orginalspecen (typ styrstam av annan längd).

Även Poison och Full Dynamix är ju väldigt prisvärda. Att Poison inte ritar sina ramar själva betyder i sig ingenting alls i mina ögon. Full Dynamix kanske känns lite ovaligare och därför roligare? Halva happy verkar ju ha köpt en Canyon i vår...

Tillbaka
Topp