utväxling cykelvasan 2016 NU MED FACIT

pennan

Aktiv medlem
Orkar en halvklenis CV med singel 38 i fram och 36 i bak eller måste man kliva av och gå då?
Edit: Jajjamen, gick hur bra som helst.
3.35 rullade jag in på, grymt nöjd!

Senast ändrad:
Jag tror en halvklenis får problem med 38 fram/36 bak i de brantaste backarna. Jag körde 38 fram och 40 bak 2015 och det var på gränsen för mig. Och jag är också en halvklenis som kör på 3:50.

Jag kör på 36 klinga fram och 11-36 bak. Hade gärna gått upp på 38 fram men då går klingan i kejdestaget så det är inget alternativ på min nuvarande cykel om jag inte ska ändra kedjelinjen.

Ok, då provar vi med en 11-36 kassett och 38 i fram!
Jag skyller på Happy om jag får kliva av och gå.. :-)

Tror jag hade 36 fram och 28 bak som lägsta när jag körde och har inget minne av att det inte skulle räcka.
Efter startbacken är det bara utför till mål? :)

Jag körde 38x10-42 och tyckte det var helt perfekt. Kände mig aldrig obekväm uppför och behövde bara gå upp på tyngsta växeln någon enstaka gång.

Körde på 11-36 bak och 28-40 fram. Trampade ur väldigt ofta nerför och hade gärna velat haft en växel till, får fixa 28-42 till nästa år. Körde in på 3.42

36t fram och 11-36 bak. Går ju att veva upp till 50 med 110(?) i kadens så det räckte alldeles utmärkt för min tid på strax under 3:08.
Använde aldrig största klingan/klingorna bak så en 38 hade inte skadat.

En sak jag funderar på när jag tittar i denna tråd - kör alla med 29:er iom att det står tidigt i tråden? Och inte minst - har alla samma maximala kadens?

;)

Kristoffer R sa:
...kör alla med 29:er iom att det står tidigt i tråden?
Och inte minst - har alla samma maximala kadens?
;)
Det första har jag oxå funderat över, liksom att skillnaden mellan 2.0:or och 2.5:or är två kugg bak (ungefär och om de är hyfsat pumpade så säg en kugg fram istället med modernt punkatryck).

Det här med maxkadens och trampa ur. Hur många hundra meter orkar man vid den kadensen? Även om man inte trampar ur förrs fyrtio så undrar man ju hur många meter man orkar hålla fyrtio utan att veva till sig mjölksyra utför/på platten (där man har chans att tampa bort lite mjölksyra istället)

Lulle sa:
Shrue sa:
Körde på 11-36 bak och 28-40 fram. Trampade ur väldigt ofta nerför och hade gärna velat haft en växel till, får fixa 28-42 till nästa år. Körde in på 3.42

Vilken kadens trampar du ur vid?

Enligt en simpel uträkningssida (http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence) verkar det vara vid 100-110 i kadens. Det kanske hade gått att kräma ut lite mer hastighet, men det kändes inte effektivt att trampa på mer i de situationerna.

emmer sa:
Kristoffer R sa:
...kör alla med 29:er iom att det står tidigt i tråden?
Och inte minst - har alla samma maximala kadens?
;)
Det första har jag oxå funderat över, liksom att skillnaden mellan 2.0:or och 2.5:or är två kugg bak (ungefär och om de är hyfsat pumpade så säg en kugg fram istället med modernt punkatryck).

Det här med maxkadens och trampa ur. Hur många hundra meter orkar man vid den kadensen? Även om man inte trampar ur förrs fyrtio så undrar man ju hur många meter man orkar hålla fyrtio utan att veva till sig mjölksyra utför/på platten (där man har chans att tampa bort lite mjölksyra istället)
Skiljer däckbredd verkligen så mycket...?

Att trampa ur är lite kul. Folk anser sig själv att trampa ur vid säg 90 om dom brukar ligga på 70.
Trampa ur gör man väl rimligtvis typ vid kanske 110 eller något?

Och de flesta verkar rulla 29a.

Mja fast jag misstänker att om man rullar in på 3.42 och kör 11x40 har man svårt att trampa ur cykeln på CV i kadens 110. Då tror jag snarare att man kör 26:a så jag är inte säker på att alla i den här tråden kör 29:a.

Kan vi inte utse en officiell standardiserad happykadens? :D

Lite som styrbreddsformeln, andrahandsvärdeskalkyl och apindex?

Jag har själv ca 110 rpm som bekvämlighetsgräns men på spinning har jag mött några riktiga fantomer som trycker närmare det dubbla - dessutom även stående - så kadensträning verkar göra skillnad. Jag försökte givetvis själv och efter ett tag blev jag "bättre" och att kunna vispa på i nån minut är alltid värdefullt.

38 vs 36 framklinga är ca 5% skillnad.

2.1" vs 2.3" är enligt Cateyes cykeldatorkalibreringsomkretstabell (jag orkade inte googla mer) ca 1,5% på en 29:er.

Tänkte att denna tråd ändå snart bör ersättas med utväxlingstråden för 2017 så jag hoppas det är OK om den spårar ur en smula? ;)

Supersonic sa:
Mja fast jag misstänker att om man rullar in på 3.42 och kör 11x40 har man svårt att trampa ur cykeln på CV i kadens 110. Då tror jag snarare att man kör 26:a så jag är inte säker på att alla i den här tråden kör 29:a.

Jag kör 29". Tror inte ditt resonemang ang. 26" vs 29" håller, det borde vara lättare att trampa ur 26" än 29" vid samma utväxling (eftersom mindre hjulradie ger mindre motstående hävarm = samma effekt/resultat som att köra på lättare växel).

Shrue sa:
Supersonic sa:

Jag kör 29". Tror inte ditt resonemang ang. 26" vs 29" håller, det borde vara lättare att trampa ur 26" än 29" vid samma utväxling (eftersom mindre hjulradie ger mindre motstående hävarm = samma effekt/resultat som att köra på lättare växel).

Tänkte nog att även om det körts på 2.42 hade det nog inte trampats ur något med 40-11

hm sa:
Tänkte nog att även om det körts på 2.42 hade det nog inte trampats ur något med 40-11

Kan meddela att jag gärna hade haft en tyngre växel än den setupen (40 singelklinga fram och 11-36 bak) och jag var inte riktigt så snabb, men heller inte så långt därefter (2:50) och det var på en 29:a. Låg nog +90 % på de två-tre tyngsta växlarna och använde nog aldrig de två-tre lättaste överhuvudtaget, men jag är å andra sidan kanske inte något bra jämförelseobjekt... Blir väl till att skaffa sram-växlar med 10 som minsta bak till nästa år då så man kan få tillräcklig utväxling utan 42 fram, fast egentligen har jag annars inget behov av 11-delat.
I vanliga fall kör jag 36 eller 38 fram för stigcykling. Har aldrig känt behov av lättare växel än 1:1.

Tillbaka
Topp