V-bromsar...

V-bromsar...
Det är mycket justeringar med v-bromsar för att få bra nyp! Du kan ju testa att justera på skruven som sitter på bromshandtaget, kan räcka. För att få det att nypa bättre kan du gnugga bort skiten från fälgen med lite t-röd eller liknande, funkar rätt bra. Att ta lite saft på fälgen skulle vara bra har jag läst lite här o där, men det är inget jag kan rekommendera, mina bromsklossar fastnade i fälgen o då tog det stopp :) Hände inget allvarligt men...Sen kan du rugga upp gummit på bromsklossen med en fil eller vad du nu har tillgängligt. Eller så kanske det är dax att byta klossar till nya?
För att få klossarna på rätt avstånd från fälgen kan du sätta ett plastkort på var sida mellan fälg o bromskloss, typ csn kortet eller nåt som man aldrig använder ändå, sen är det bara o spänna vajern.

Ja det var dom tips jag har, hoppas nåt kan vara till hjälp.

Vet inte om en booster hjälper så mycket? Dagens dämpade gafflar har ju en inbyggd fet booster, men kanske det blir ännu bättre med en på bromsen också.

V-bromsar...
Hmm skippar nog saften... Men ska nog tvätta fälgen ordentligt. Klossarna är nya så det borde inte va dags att byta men dom kanske e lite hårda på ytan så det får bli en omgång med sandpappret...
Har ingen booster då cykeln inte e dämpad för tillfället, kanske köper mig en dämpare så småningom, har precis börjat med MTB.

V-bromsar...
Jag tycker min V-broms tar dåligt också, efter att ha testat kompisens skivbromsar...
Ändå värre blir det efter ett besök i det lokala surhålet. Skivbromsar nästa för
min del!
/Nicke

V-bromsar...
Jag har lite erfarenhet. De är inte särskillt svåra att installera, ungefär lika pilliga som en vbroms men man slipper att göra "toe in" på klossarna. Bra bromseffekt men jag tror att en fyrapunktsboster är en bra uppgradering om man vill få maximal bromsverkan. De är så kraftfulla att de får en fatty r gaffel att flexxa med originalboostern.

/rikard

V-bromsar...
Jag kör med maguras Hydrauliska bromsar på min pendlarcykel sedan 4-5 år och de är väldigt enkla att handha. Det tar dock gott och väl ett par timmar att montera dem men när det sedan är gjort är det bara att köra. Ingen justering av toe in, helt ok bromsverkan men inte bättre en ett par bra V-bromsar (tycker jag) nu har jag misskött min gammelhoj så fälgarna är ganska smetiga vilket kan förklara en minskad bromsverkan. Jag har sett dessa bromsar på ett flertal trialcyklar och jag gissar att de killarna är petiga med att kunna bromsa.

De magurabromsar jag har heter HS22 tror jag och jag har haft ett problem med dom och det är att den lilla justerskruv som styr hur fort beläggen ska röra sig mot fälgen/ligga nära fälgen har gått av. 2 ggr har detta hänt utan någon som helst våld. Måste ha hänt när jag bromsat. Nu går det bara att köpa nya bromshandtag (för flera hundra spänn) men inte den lilla skriven som borde kosta 25:-. OCH bromshandtagen säljs endast i PAR! Skit samma nu har jag ju behövt använda bägge dessa mina reservdelar.

Jag trivs i vilket fall som helst mycket bra med mina Magura.

;~}

Tillbaka
Topp