va e d för skillnad på en dirt och en mtb

• Trådstartare Trådstartare Bjwrn
  • Start datum Start datum
"Mountainbike" är ett vitt begrepp, och jag anser att en "dirt-cykel" hamnar inom kategorin "mountainbike". Dirt-cykeln har en kaftigare ram och en geometri som är anpassad för att hoppa i en dirt med cykeln. :)

oskar.. du skrev att dirten använder du i dirten. ungefär som att säga att maten äter man med maten. eller man äter gaffeln med gaffeln.

viktigt/vanligt med en dirt cykel är en låg ram, tillverkas vanligast i ca 14" även för oss som är längre än 180cm är det riktigt små ramar som gäller. Bara som ett litet tillläg på Cals annars perfekta beskrivning

ged.jpg

Typ så här brukar det se ut. Sen diffar självklart designen mellan de olika fabrikaten

Senast redigerad av en moderator:
Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> oskar.. du skrev att dirten använder du i dirten.
> ungefär som att säga att maten äter man med maten.
> eller man äter gaffeln med gaffeln.

hehe, okaj!

Dirtramar har oftare MYCKET MER lut än vanliga mtb ramar.För att få tyngden så långt bak som möjligt.
Vilket gör det lättare att droppa/hoppa.

/M

Tjenare.
Jag antar att det du menar med mtb i själva verket ska vara XC - cross country. Precis som cal säger har dirthojjen en kraftigare och lägre ram vilket anpassar den till hopp...En xchoj däremot har en högre ram där du får en mer framåtlutad, rejsig, ställning. Den är även lättare. Valet beror på vad du tycker verkar roligast. Trixa med hojjen i hopp eller dra ut på långa cykelturer i skogen.

Ha det
Jocke

jo. om dirt-cykelns karakteristiska finns mycket att säga i en jämförelse med en i princip oändligt varierade mtb.

Rock Skrev:
-------------------------------------------------------
> viktigt/vanligt med en dirt cykel är en låg ram,
> tillverkas vanligast i ca 14" även för oss som är
> längre än 180cm är det riktigt små ramar som
> gäller. Bara som ett litet tillläg på Cals annars
> perfekta beskrivning
>
>
> Typ så här brukar det se ut. Sen diffar självklart
> designen mellan de olika fabrikaten
>
> ____________
>
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-01-26
> 20:48 av Rock.

fan oxå.....

ja e typ 160. ska jag köpa en putte cykel då eller

dirt hojjarna brukar vara 12-15" (vad jag vet).
de finns inte större, det är anledningen till att de stora grabbarna har lika stora ramar som de kortare.

du köper då den minsta storleken givetvis.

en med ännu mindre ram, de flesta görs i riktigt små ramar. Åk till någon butik i närheten och kolla.

och så är det som så att det är mycket möjligt att du också ska ha en 14" det jag ville få fram var att ramarna bara görs i små storlekar, jat tror att det är omöjligt att hitta en 19" dirtram.

Jag är 183, har lååånga ben och en Orange Hitman som bara finns som 14". Helt perfekt till det jag har den till, d v s street, "dirt" (Fånigt namn på det man gjort sen man var 7 år. nu är jag 39... :D ) och åkning så teknisk (Helst extremt teknisk...) att det ändå inte går att sitta ner och jag alltså inte behöver full sadelhöjd. Ska jag ut och köra skogstig tar jag min gamla XC-Fisher. Man "måste" alltså ha flera hojar...

:D

Tillbaka
Topp