Vääxelöra - är det hur dyrt som helst?

Mathieu

Medlem
Behövde ett nytt växelöra till Scotten (contessa 50) och får reda på att den kostar över 200 kr. Kan det verkligen stämma, det är ju bara en liten alu-bit. Något förslag på bra affär att köpa (nätet och Stockholm).

Jo visst ere dyrt.
Och väldigt lätt att köpa fel och oftast finns inte rätt öra hos Lbsen.
Störigt att det inte är en standard för öron.
Typ en per växeltillverkare eller en per "gren". Xc-öra, lvg-öra osv.

Håller med helt. Man borde vara i växelörebranchen, en platt metallbit med två hål kostar typ en tredjedel mot en hel bakväxel. Det är sjukt.

Beställa en utskrift på närmaste LBS, betala på nätet och åka och hämta upp nån timme senare. :)

Ofta har ju även samma tillverkare flera olika modeller av växelöron beroende på årsmodell... En djungel. Håller med om att priserna är överdrivna. Som sagt- en liten metallbit med ett par hål som ibland kostar över 300:- (värsta priset som jag sett är KHS för 350:- hos Evalds). Men det är väl så att dom kan ta vilket pris som helst för när växelöronen går av så har man ju inget val...

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, men hur många SKUs är det?
> 3d-print i nån superpolymer kanske?

Nu blev jag sugen på att printa ut ett öra i abs-plast och förstärka med epoxy :-)

42Hz skrev:
> Beställa en utskrift på närmaste LBS, betala
> på nätet och åka och hämta upp nån timme
> senare. :)

Det najsa är att det bara behöver vara en genrell printshop, du skickar en pekare till 3d-modellen. De printar och skiter i vad det är. Ramtillverkarna skippar gärna intäkten mot att slippa serva och lagerhålla för ett internationellt återförsäljarnät.

Det verkar vara på G för den vanliga människan. Inte svårare än att beställa julkort.

http://www.shapeways.com/materials

Finns rostfritt.

Nu behöver jag bara en 3d-modell av den här:
Desert_Eagle1.jpg

Sorry för trådkapning, men jag tror att vi adresserar hur problematiken med lagerhållning av uddadelar kommer att skötas i framtiden.

Det är väl knappast en liten alubit du betalar för, utan frakt, lagerhållning, mellanhänder, moms o så vidare. Inte direkt så att växelöron till resp cykelmodell är storsäljare direkt...

200kr är väl inget för att fixa problemet. Billigare än ny ram som hade varit alternativet om du inte hade löst växelöra..
Å skillnaden mot ett billigt växelöra o ett dyrt är väl säkert en hel hundring... att ni orkar bekymra er.. Köp o var glad att du kan cykla.. :)

På mina hojar med fast växelöra så går jag ned och riktar det för en hundring eller mindre. Verktyget kostar 637kr på CRC (plus frakt)

Johan_Olsson skrev:
> om du tycker 200 är dyrt så bör du nog byta
> hobby.

+1

...fast vissa standardmodeller (för t ex Crescent) fanns hos min LBS (Cykelhuset, Väsby) för facila 85:-
Men då hade jag förstås tur att de råkade passa just min soprumsfyndsram.

Tillbaka
Topp