Vad använder dom för att montera höljena?!

jolov

Aktiv medlem
Snubblade in på någon aussie-mekanikers
Instagram, han vänder något som är betydligt snyggare än vanliga buntband men det verkar vara lite hemligt vad det faktiskt är för något.

någon som vet?
DAD75E9E-BCB3-4BA2-9101-029142A25C5D.jpeg

Senast ändrad:
Ser ut som glasfibertejp(?). Väldigt noggrant applicerat. Eller ser kanske lite tjockare ut ändå.

skulle kunna vara typ 0.40mm nylon/flourocarbon-lina fast det ser för tight ut tycker jag, ser ut som någon förstärkt plastring, men då är ju frågan hur han får fast den...

Ah, Shifter Dan här Melbourne.

Jag skulle tro fiskelina precis som @freddag och @mzi redan gissat.
Bara att leta runt lite på knop-forum för att hitta hur man knyter en snygg knut. :)

[Redigering: Bild på möjlig knop.]

Nåt sånt här kanske. Med ändarna gömda så de inte syns ovanifrån.

sliding-knot_lrg.jpg

Senast ändrad:
Skulle precis säga att det inte är en vanlig sket knut i så fall. Men kan man svetsa en cykel så kanske man löser det också

Det är definitivt inte fiskeline. Det är ingen lina. Om man kollar under bromslinan så ser man att fästet inte kramar åt bromslinan

Tror heller inte på fiskelina om den skulle vara knuten. Omöjligt att få till med en knut. Men kanske sammanlimmade 0,50-linor som man sedan klippt till och limmat mot sig självt? Om det nu finns ett så flexibelt lim vill säga.

Bara lindat och limmat, skulle jag gissa. Jag kollade lite mer på hans insta och han har delat med sig av sin "hemlighet" till någon annan också.

"Friends don't let friends use zip ties..."
I started posting pics of my zip guide finishing technique in Dec 2015.
Since then I've had plenty of requests for info on what it is and how's its done, which I haven't been that keen to share...
@augustbicycles reached out recently to ask, so I decided to share my method. Seeing him post a pic on his feed and share credit for the inspiration was something I truly appreciate.
Thanks Gav!",
saxat från ett av hans instagraminlägg

Skum grej att vilja hålla så hemlig. :P

Tjena!

Det är ett plastclip, känner igen det som f-n men kan inte komma på vart jag kommit i kontakt med det. Används i nån form av förpackning.
Det är nästan hjärtformat.

Edit: Väldigt snarlikt clipsen man använder till Loombands (alla pappor med döttrar födda efter 2005 vet vad jag pratar om)

Edit2: Typ såhär.. https://www.etsy.com/se-en/listing/239515265/200-pcs-transparent-white-heart-clips

Edit3: Fasiken, det enda som är fel med loomsclips är att dom är för tjocka jmf med bilden (då det ser ut att vara sex stycken) i övriga två dimensionerna så är dom 1mm mindre än vanliga c-clips som man använder där.

Senast ändrad:
Tycker egentligen också det ser ut som Steri-Strip (försluta sår)

Men notera urklippet i länken ovan. Från sidan ser det rundat ut plus att den nedre ringen glidit ner, stärker fiskelineteorin även om lina känns småpilligt!
/D
Edit: eller flera loombandsclips månne? Ngn som kan mäta...
9E05D339-2C57-4811-8273-187E4B29503A.png

Senast ändrad:
den transparenta plasten lär ju inte hålla sig snygg när smutsen letat sig in under dem nästa höstrunda.

fanns de i solid färg skulle det ju funka.

Tjena!

Aldrig sett så transparenta SteriStrips.
Det är inte looms heller, som jag skrev inatt så är looms för tjocka. Loomclipsen är över 1mm i tjocklek. Det där är inte mer än 4mm i total bredd. Dessutom är finishen för hög.

Hej.. Inga problem med att fixa sånt där. Pilligt ja, omöjligt nej. Jag bjuder på en australisk cliffhanger tills jag kommer ihåg att skriva mer. mvh borano20

Kan det inte vara en transparent plastspiralfjäder som man rullar in varv efter varv och sen klipper av när bredden i fästet är fylld? Med lite tajtare innerdiameter än slang+fäste ligger den i spänn.
Bästa förslaget hittils.
Screenshot_20200725-100158_Samsung Internet.jpg

Annars kom katten in med delat öra igår kväll och fick plocka fram sår strep, och dom är det inte .
20200724_211929.jpg

Tillbaka
Topp