Vad använder ni för hjälm till stigcykling?

johfo sa:
köp en som sitter bekvämt på huvudet vet'ja! Bara att prova runt. Passar den inte på huvudet så är den kass, oavsett vad tester och andra säger.

Sant, och några har fallit bort på det. Lazer, Sweet Protection, och POC. Den som sitter bäst just nu är en Oakley, snäppet tung dock även om den ser smäckrast ut.... jag tycker de flesta mtb hjälmar är så sjukt stora.

Bell, Giro el Specialized har jag inte provat än, Giro och Spesh, brukar passa mig...

Om det finns på den som passar ta en med fidlock, väldigt skönt. Med det sagt så tipsar jag om troy lee A2 som jag tycker är skön men saknar fidlock.

Har som sagt provat en massa hjälmar, köpt hem några för att prova, och just nu sitter Oakleyn bäst på min skalle, boa -spänner känns bra också. Betydligt bättre känsla än det som sitter på Sweet Protection dissenter...

Jag har länge kört med en lätt landsvägshjälm, en giro som väger strax över 200g. Oakleyn (drt5) väger 400g... känns inte speciellt jobbigt när jag provar, men hur känns det efter 3-4 timmar?

Valhalla_ sa:
thomalin sa:
Valhalla_ sa:
Kör numera bell super 3r. Utan hakskydd vid stigcykling och med hakskydd när jag kör utför.

Den ser nice ut, ska dock försöka komma ner lite i pris... Den väger 440g utan hakskydd, och det är inget du reflekterat över?

Har reflekterat över att den är väldigt lätt och väldigt luftig.?

Håller inte med, den är varken lätt eller luftig jämfört med många andra hjälmar. Blir sjukt varmt i min jämfört med min sweet tex.

marr sa:
Valhalla_ sa:
thomalin sa:
Valhalla_ sa:
Kör numera bell super 3r. Utan hakskydd vid stigcykling och med hakskydd när jag kör utför.

Den ser nice ut, ska dock försöka komma ner lite i pris... Den väger 440g utan hakskydd, och det är inget du reflekterat över?

Håller inte med, den är varken lätt eller luftig jämfört med många andra hjälmar. Blir sjukt varmt i min jämfört med min sweet tex.

Blir till att åka runt och prova några till.... får bli vanliga lvg hjälmen idag, för nu vill jag komma ut i skogen...☺️

Det blir varmt med fullface och svårare att andas. En dag skippade jag min fullface och tog vanliga krukan, skulle bara ta en kort tur. Det var som att få extra skjuts av det extra luftintaget som man inte fått annars så det gick bättre o bättre tack vare detta. Men tyvärr slutade turen i ambulansen på väg till Karolinska. Självklart kommer olyckan fram när man hade som minst skydd på sig men jag tror för att jag fick in den extra luften i mig så presterade jag mer o mer.

Tomcaten sa:
Det blir varmt med fullface och svårare att andas. En dag skippade jag min fullface och tog vanliga krukan, skulle bara ta en kort tur. Det var som att få extra skjuts av det extra luftintaget som man inte fått annars så det gick bättre o bättre tack vare detta. Men tyvärr slutade turen i ambulansen på väg till Karolinska. Självklart kommer olyckan fram när man hade som minst skydd på sig men jag tror för att jag fick in den extra luften i mig så presterade jag mer o mer.

Fast hur många använder fullface till stigcykling? Skulle aldrig falla mig in..

100% Altec ser ju jädra fin ut. Mycket lufthål, lätt, långt ner i nacken osv. Går att köpa på bikester, enkelt att skicka tillbaka om den inte passar.

Nackdel, 1700 isch.

marr sa:
100% Altec ser ju jädra fin ut. Mycket lufthål, lätt, långt ner i nacken osv. Går att köpa på bikester, enkelt att skicka tillbaka om den inte passar.

Nackdel, 1700 isch.

Såg fin ut, dock ej mips, utan nåt annat. Priset är en faktor, och hittade de jag har hemma nu på rea, Dissenter 800kr istf 1400kr och DRT5 1590kr istf 1890kr. Båda med mips.

Ska prova Giro Fixture, sen får det nog bli beslut.

thomalin sa:
marr sa:

Nackdel, 1700 isch.

Såg fin ut, dock ej mips, utan nåt annat. Priset är en faktor, och hittade de jag har hemma nu på rea, Dissenter 800kr istf 1400kr och DRT5 1590kr istf 1890kr. Båda med mips.

Ska prova Giro Fixture, sen får det nog bli beslut.

Dissenter var klart trevlig. Hade en ett tag, men hade för många hjälmar så den åkte vidare inom familjen.

marr sa:
Valhalla_ sa:
thomalin sa:
Valhalla_ sa:

Jag håller med båda lite här. Inte så välventilerad jämfört med en del annat. Det är ju ingen fånigt lätt hjälm heller men det har jag inte reflekterat över i samma utsträckning (även i ff-läge är den i stort sett försumbar för nacken jämfört med skoterhjälm). Ventilationen är i alla fall tillräckligt stor skillnad för att det ska ta emot att investera i super DH som har ännu mindre ventilation men verkar otroligt smutt i övrigt.

Alfakrull sa:
marr sa:
Valhalla_ sa:
thomalin sa:
Valhalla_ sa:

Jag håller med båda lite här. Inte så välventilerad jämfört med en del annat. Det är ju ingen fånigt lätt hjälm heller men det har jag inte reflekterat över i samma utsträckning (även i ff-läge är den i stort sett försumbar för nacken jämfört med skoterhjälm). Ventilationen är i alla fall tillräckligt stor skillnad för att det ska ta emot att investera i super DH som har ännu mindre ventilation men verkar otroligt smutt i övrigt.

Super2r och 3r i FF läge är däremot något annat. Riktigt lätt och bra för lite enklare enduro eller svåra / snabba utförspassager på stigen.

Själv kör jag 3 olika hjälmar.
Bushwacker 2 för stigcykla.
Super2r, med lampa på, när det är mörkt.
Super2r har jag använt till en del enduro, då med hakskydd på.
Nu ersätter en 100% trajecta för trampenduro. Under förutsättning att den passar. Får leta vidare annars.
Bell stor/"riktig" FF hjälm till liftåka.

Den enes stig den andres dödsenduro har vi precis lärt oss i en annan tråd. Jag kör ff i skogen - för pushbike. Självklart inte för xc. Jag gillar super 3r och tycker inte den är tung. Om jag börjar få upp farten i park så får jag kanske komplettera med en riktig.

jonte987 sa:
Den enes stig den andres dödsenduro har vi precis lärt oss i en annan tråd. Jag kör ff i skogen - för pushbike. Självklart inte för xc. Jag gillar super 3r och tycker inte den är tung. Om jag börjar få upp farten i park så får jag kanske komplettera med en riktig.

Jag anser att man bör ha en dh klassad hjälm vid liftåka. Men det är jag :)

Safety first.

Senast ändrad:
marr sa:
jonte987 sa:

Jag anser att man bör ha en dh klassad hjälm vid liftåka. Men det är jag :)

Safety first.

Jag får titta på det nästa år, helt klart. Jag åker med rätt stora marginaler än så länge.

marr sa:
thomalin sa:
Ok, vad har hänt sen 2016? Letar hjälm... så vad ska man ha?

Bushwacker 2.

Tack för tipset,

Efter galet många turer till olika butiker för att prova hjälm så blev det till slut denna. Rätt dåligt utbud irl om man behöver small och är kräsen när det gäller passform och samtidigt vill ha en hyfsat smidig hjälm.

thomalin sa:
marr sa:
thomalin sa:
Ok, vad har hänt sen 2016? Letar hjälm... så vad ska man ha?

Bushwacker 2.

Tack för tipset,

Efter galet många turer till olika butiker för att prova hjälm så blev det till slut denna. Rätt dåligt utbud irl om man behöver small och är kräsen när det gäller passform och samtidigt vill ha en hyfsat smidig hjälm.

Gött. Alltid nice när man hittar något som passar ens huvud.

Tillbaka
Topp