rouster
Aktiv medlem
Vad är Cykeln värd??
Man kan ju undra vad som är lurendrejeri egentligen. Jag var ute med min gamla 26-tummare idag och hade nästan lika kul som på min moderna 29". Att begagnatpriserna kryper upp lite på "ocyklingsbara" cyklar känns som en trevlig grej. Då kanske de tas om han en längre tid. Att bara det senaste som cykelföretagen tycker är rätt, med senaste axelstandarden eller flackaste vinklarna är värt pengar känns klart osunt.rent konkret kan det ju bli en tråkig situation för den som köper cykeln baserat på att det står xtr på bakväxeln, och sedan kommer ut i skogen och ser att alla andra har helt annorlunda modernare cyklar.
att ingen på det här forumet skulle betala en spänn över 5000 för den cykeln (om cykeln köptes för att användas, inte för slakt eller vidaresäljning på blocket) tycker jag visar att ett högre pris på blocket bygger på att utnyttja någons okunnighet. om en blocketmänska betalar 10 000 för den idag, cyklar på den i ett år och sedan vill sälja den då när utbudet är tillbaka i normalläge så kommer det inte gå att få mer än 3000 typ.
men vi vet ju att vissa verkar se det som en sport att lura folk på pengar, och att de tycker att varje affärsuppgörelse exakt speglar värdet av varan i just den sekunden. i den världen är det alltid meningslöst att tala om värdet av något som inte just exakt då säljs, eftersom värdet uppstår i transaktionsögonblicket och kan vara något helt annat dagen efter. den 1 juli 2009 var nuon värt 52 miljarder kronor, varken mer eller mindre! det var således inte en dålig affär, eftersom nuon var värt just precis 52 miljarder.
Du har dessutom en skev prisbild. Den där kolfiberghosten kommer gå att sälja för mer än 3000 efter pandemin. Jag sålde en 26" kolfiber hardtail cresent med mycket sämre grejer på som var väldigt omodern innan pandemin för 5000 och det var massvis av intresse. Gemene man skiter i boost och 35mm breda fälgar.
Edit. Jag tycker såklart inte att det är rimligt att begagnade cyklar säljs för mer än nypriser. Det har man ju testat med bilar i Sovjet utan så bra slutresultat.