Vad är Cykeln värd??
Hej, jag ska åka och kolla på denna cykel på söndag och har en uppfattning om vad jag är villig att ge, men skulle vara intressant att höra vad ni tycker den är värd? Genom konversation med säljaren kom det fram att denne inte är förste ägare, något som inte framgår i annonsen. Så det är väl lite av ett frågetecken hur förra ägaren använt cykeln, något som jag tycker borde påverka priset. Vad tror ni? Visa bilaga 508924
En räser har väl ett ganska så lugnt liv jämfört med en DH-hoj t.ex. så om den haft 1 eller 2 ägare spelar ingen större roll.
Gå på skicket och kolla allt noga.

Vad är Cykeln värd??
Som @weldion säger har det väl inte någon större betydelse i sak.

Personligen är jag dock känslig för köpare som inte framstår som ärliga och seriösa. Den här säljaren utlovar att cykeln inte gått mer än ett visst antal mil, vilket jag har svårt att se honom kunna garantera om han inte är enda ägaren. Säljaren framhåller att han har kvitto och uppger vad han betalt för cykeln och skall givetvis, i min värld, redogöra för att den affären genomfördes med den tidigare ägaren av cykeln.

I kombination med att han kollar intresset samt undanber sig oseriösa bud är det en säljare jag skulle avstå från att göra affär med. Om jag inte för cykeln till ett skrattretande lågt pris. Så pass lågt att jag bör fundera över att cykel är stulen. Ungefär.

Ett uruselt svar på din fråga måhända men generellt sett hade jag kunnat tänka mig att betala snäppet över halva nypriset för cykeln i fråga (måhända något litet mer i dagsläget givet rådande omständigheter, å andra sidan börjar det onekligen bli lägger att åberopa höstpriser). Däremot hade jag inte varit intresserad av att göra det till den här säljaren, givet den information jag har tillgänglig.

Vad är Cykeln värd??
Som @weldion säger har det väl inte någon större betydelse i sak.

Personligen är jag dock känslig för köpare som inte framstår som ärliga och seriösa. Den här säljaren utlovar att cykeln inte gått mer än ett visst antal mil, vilket jag har svårt att se honom kunna garantera om han inte är enda ägaren. Säljaren framhåller att han har kvitto och uppger vad han betalt för cykeln och skall givetvis, i min värld, redogöra för att den affären genomfördes med den tidigare ägaren av cykeln.

I kombination med att han kollar intresset samt undanber sig oseriösa bud är det en säljare jag skulle avstå från att göra affär med. Om jag inte för cykeln till ett skrattretande lågt pris. Så pass lågt att jag bör fundera över att cykel är stulen. Ungefär.

Ett uruselt svar på din fråga måhända men generellt sett hade jag kunnat tänka mig att betala snäppet över halva nypriset för cykeln i fråga (måhända något litet mer i dagsläget givet rådande omständigheter, å andra sidan börjar det onekligen bli lägger att åberopa höstpriser). Däremot hade jag inte varit intresserad av att göra det till den här säljaren, givet den information jag har tillgänglig.
Tycker inte annonsen är konstig på något sätt. Skicket visar sig ju på plats. Kvittodelen likaså. Har ingen aning om vad den kostade ny, men en CF 8 kostar 26 k ny idag. Kostade den 24 k ny från Canyon kan jag tycka 16k är rimligt om den är så fin som det sägs.

Vad är Cykeln värd??
50 mil på två ägare och två år låter lite underligt, men kan förstås vara korrekt.
Sedan är fälgbromsade hojar inte så hett 2021/2022, även om det funkar bra.
Skulle säga 12-15' är rimligt om den är i så bra skick som man kan förvänta sig av beskrivningen.

Vad är Cykeln värd??
50 mil på två ägare och två år låter lite underligt, men kan förstås vara korrekt.
Sedan är fälgbromsade hojar inte så hett 2021/2022, även om det funkar bra.
Skulle säga 12-15' är rimligt om den är i så bra skick som man kan förvänta sig av beskrivningen.

Nej visst är det lite suspekt få mil - men helt ärligt om den gått 50 eller 100 mil spelar ingen större roll om det varit torra fina sommarmil. Det ser man ju snabbt på skicket, däcken, stenskott på ramen osv.

Vad är Cykeln värd??
Nej visst är det lite suspekt få mil - men helt ärligt om den gått 50 eller 100 mil spelar ingen större roll om det varit torra fina sommarmil. Det ser man ju snabbt på skicket, däcken, stenskott på ramen osv.
Avsluta, det håller jag med om. Jag har hört många affärer genom åren, en del med bra motpart och ibland med dålig motpart. Det finns få varor som är så intressanta för mig att jag kan tänka mig att göra affärer med en dålig motpart igen. Jag är helt enkelt väldigt petig när jag har chansen att vara det.

Det skall också nämnas att jag själv inte haft någon kontakt med annonsören. Hade jag haft det hade mitt omdöme kanske varit helt annorlunda. Ibland gör det snabbt när en annons skall upp, en del av oss är mindre nogräknade när det kommer till språkbruk och uppfattning om vilken information som är relevant, och i vilket skede. Det kan dessutom vara lätt att missa en 0:a vid milangivelse till exempel.

Summa sumarum skulle jag för egen del antagligen avstå utifrån någon form av princip att hålla mig på den säkra sidan. Jag kan ha helt fel, och skulle jag lägger ett bud skulle jag som sagt hamna runt halva nypriset.

Vad är Cykeln värd??
Hej igen och tusen tack för input. Jag blev just lite (möjligen oskäligt) misstänksam. Det var nämligen så att förra sommaren var jag för sen på bollen på en likadan cykel. Samma modell, färg, årtal och storlek. Den cykeln fanns också i Göteborg. När jag då det begav sig i PM med säljaren fick veta att den var såld frågade jag av ren nyfikenhet vad den gick för och fick till svar att han sålt den till en kompis för 15500. Även den cykeln frågade jag om i denna tråd och en skärmdump av den annonsen finns några sidor längre bak. När jag idag tittade på bilden upptäckte jag att flaskhållarna till synes är identiska med de på cykeln som jag på söndag ska åka och titta på. Möjligen är det jag som är fel ute, men nog är det lite märkligt ändå? Jag har iallafall för säkerhets skull bett säljaren om en bild på kvittot för att se om namnet som står där är detsamma som i annonsen från förra året. Om så vore fallet innebär det att denne säljare försöker kränga samma cykel ett år senare till ett högre pris än vad han själv köpte den för, något som jag tycker vore ohederligt. Jag vill dock påpeka att jag inte anklagar någon ännu då jag kan ha fått det hela om bakfoten. Ni kanske funderar varför jag är så ihärdig och det är för att jag har fastnat för just den här modellen i den färgen. Jag blev rekommenderad en Ultimate efter min bikefit tidigare denna månad och de går som bekant inte att få tag i nya för tillfället. Samtidigt växer de inte på träd i storlek XL på begagnatmarknaden heller till rimliga priser.

Är jag en idiot som fortfarande överväger cykeln?

Vad är Cykeln värd??
Här är annonserna i fråga:

Bilagor

• canyon_ultimate.jpg
    canyon_ultimate.jpg
    357.6 KB · Besök: 190
Vad är Cykeln värd??
Hej igen och tusen tack för input. Jag blev just lite (möjligen oskäligt) misstänksam. Det var nämligen så att förra sommaren var jag för sen på bollen på en likadan cykel. Samma modell, färg, årtal och storlek. Den cykeln fanns också i Göteborg. När jag då det begav sig i PM med säljaren fick veta att den var såld frågade jag av ren nyfikenhet vad den gick för och fick till svar att han sålt den till en kompis för 15500. Även den cykeln frågade jag om i denna tråd och en skärmdump av den annonsen finns några sidor längre bak. När jag idag tittade på bilden upptäckte jag att flaskhållarna till synes är identiska med de på cykeln som jag på söndag ska åka och titta på. Möjligen är det jag som är fel ute, men nog är det lite märkligt ändå? Jag har iallafall för säkerhets skull bett säljaren om en bild på kvittot för att se om namnet som står där är detsamma som i annonsen från förra året. Om så vore fallet innebär det att denne säljare försöker kränga samma cykel ett år senare till ett högre pris än vad han själv köpte den för, något som jag tycker vore ohederligt. Jag vill dock påpeka att jag inte anklagar någon ännu då jag kan ha fått det hela om bakfoten. Ni kanske funderar varför jag är så ihärdig och det är för att jag har fastnat för just den här modellen i den färgen. Jag blev rekommenderad en Ultimate efter min bikefit tidigare denna månad och de går som bekant inte att få tag i nya för tillfället. Samtidigt växer de inte på träd i storlek XL på begagnatmarknaden heller till rimliga priser.

Varför är det ohederligt att sälja något till ett högre pris än vad man köpte den för?

Vad är Cykeln värd??
Ohederligt är det väl knappast. Däremot har jag full förståelse för att det kan innebära att du som köpare känner dig, om inte lurad, så som att du genomfört en dålig affär (jag skulle tvivelsutan själv kunna känna så). Det är ingen kul känsla, hur irrationell den än må vara.

Kan du måhända se det som att du innehar information som innebär att du kan pruta ner priset ett par tusenlappar? Kanske är det rentutav så säljaren har resonerat vi prissättningen?

Vad är Cykeln värd??
Ja, något i den stilen. Som du är inne på så gillade jag inte känslan jag fick men medger samtidigt att jag inte kan argumentera för varför det skulle vara fel att sälja något till ett högre pris än vad man köpt det för. Jag väntar på bifogad bild av kvitto hursomhelst, något som säljaren skulle skicka. Jag återkommer med svar hur det än blir, det är det minsta jag kan göra efter alla svar jag fått.

Vad är Cykeln värd??
Ja, något i den stilen. Som du är inne på så gillade jag inte känslan jag fick men medger samtidigt att jag inte kan argumentera för varför det skulle vara fel att sälja något till ett högre pris än vad man köpt det för. Jag väntar på bifogad bild av kvitto hursomhelst, något som säljaren skulle skicka. Jag återkommer med svar hur det än blir, det är det minsta jag kan göra efter alla svar jag fått.
Det är bara du som vet hur du känner inför att göra affär med säljaren under rådande omständigheter. Och huruvida den känslan trumfar känslan inför hojen och/eller förnuftet.

Vad är Cykeln värd??

Nu har du ju funderat i över ett år, och ultimate ska bli ersatt. Den sälja helt enkelt ut!
Fråga din bikefitter vilka mått som ska stämma, inte vilken cykel du ska köpa. Fälgbromsade gamla räsrar kryllar det ju av på en höst.

Vad är Cykeln värd??
Jag som säljare brukar tröttna på köpare som överfunderar och ställer frågor med krav på nya bilder konstant. Då blir det att man vägrar pruta av ren trötthet och säljer hellre lite billigare än planerat till någon som kan göra en smidig affär. Antingen får man en bra känsla av säljaren och kan lita på denna eller så får köpa lite grisen i säcken får och leva med det.

De som skapar för mycket bekymmer brukar oftast också inte leda till affär då det troligen är för dyrt eller något annat som får dem att tveka.

Min filosofi är att om man kan komma hem till säljaren och klämma på prylarna så vet man rätt snabbt om man kan lita på det man köper. Funkar inte det ta ett kort FaceTime samtal och lös problemet men att skriva av sig på forumet som ovan gör att jag som säljare skulle tröttna snabbt..

Sålt en mtb och en cykelvagn via happy och blocket iår och man fick snabbt sålla bort en del köpare som bara skapade en oändlig lista med nya frågor och krav. Båda gick till happyköpare då blocket folket drev en till vansinne..

av samma anledning har jag en hög med barnkläder, skor, kläder jag ej använder osv som bara samlar damm för jobbet att sälja dem är för mycket. Finns det någon här som vill sälja det åt mej för 30% av säljpriset så får ni gärna hojta till!

Vad är Cykeln värd??
Jag som säljare brukar tröttna på köpare som överfunderar och ställer frågor med krav på nya bilder konstant. Då blir det att man vägrar pruta av ren trötthet och säljer hellre lite billigare än planerat till någon som kan göra en smidig affär. Antingen får man en bra känsla av säljaren och kan lita på denna eller så får köpa lite grisen i säcken får och leva med det.

De som skapar för mycket bekymmer brukar oftast också inte leda till affär då det troligen är för dyrt eller något annat som får dem att tveka.

Min filosofi är att om man kan komma hem till säljaren och klämma på prylarna så vet man rätt snabbt om man kan lita på det man köper. Funkar inte det ta ett kort FaceTime samtal och lös problemet men att skriva av sig på forumet som ovan gör att jag som säljare skulle tröttna snabbt..

Sålt en mtb och en cykelvagn via happy och blocket iår och man fick snabbt sålla bort en del köpare som bara skapade en oändlig lista med nya frågor och krav. Båda gick till happyköpare då blocket folket drev en till vansinne..

av samma anledning har jag en hög med barnkläder, skor, kläder jag ej använder osv som bara samlar damm för jobbet att sälja dem är för mycket. Finns det någon här som vill sälja det åt mej för 30% av säljpriset så får ni gärna hojta till!
Känner lite likadant. Det känns jobbigt att sälja saker. Men barnkläder, använda skor och liknande kan du ju enkelt skänka bort. Mitt tips blir att hitta en mindre organisation (jag skänker till en kyrkoallians som själv åker över med prylarna) så slipper man fundera på hur mycket VD tjänar.

Vad är Cykeln värd??

Jag kör grejer på tippen eller ger bort av samma orsak. Orkar inte med struliga köpare - man skall kanske börja debitera 800 sek/h oaktat om de köper eller inte i slutändan så slipper man ambivalenta strulköpare?

Vad är Cykeln värd??
Låter som att du inte ska ge dig in på bostadsmarknaden. Men om du är där sedan några år tillbaka så köper jag gärna ditt hus, dvs till ett lägre pris än vad du gav?

Vad är Cykeln värd??
De som tycker det är "jobbigt" att sälja har ofta också orealistiska uppfattningar om värdet / prisnivån.
Sen håller jag med om att blocketköpare får man ofta sålla friskt bland.
Skriver man en detaljerad annons med många och bra bilder (ta gärna några extra) så är det bara hänvisa till "allt står i annonsen" och bilder kan man enkelt maila / messa i en klump så får dem bilda sig en uppfattning. I den fortsatta dialogen därefter får man rätt snabbt en känsla för om det är någon man orkar med :)

På 16 år på happy har jag varit med om en enda strulig köpare. Han köpte en snudd på splitterny gaffel och efter ett halvår tyckte han jag skulle ta tillbaka den för han ansåg det var fel på den enligt hans förväntningar (den fungerade precis som den skulle).

Vad är Cykeln värd??
De som tycker det är "jobbigt" att sälja har ofta också orealistiska uppfattningar om värdet / prisnivån.
Sen håller jag med om att blocketköpare får man ofta sålla friskt bland.
Skriver man en detaljerad annons med många och bra bilder (ta gärna några extra) så är det bara hänvisa till "allt står i annonsen" och bilder kan man enkelt maila / messa i en klump så får dem bilda sig en uppfattning. I den fortsatta dialogen därefter får man rätt snabbt en känsla för om det är någon man orkar med :)

På 16 år på happy har jag varit med om en enda strulig köpare. Han köpte en snudd på splitterny gaffel och efter ett halvår tyckte han jag skulle ta tillbaka den för han ansåg det var fel på den enligt hans förväntningar (den fungerade precis som den skulle).

Håller med. Jag har aldrig haft problem med att sälja saker på happy, förutom flera personer som frågade om mycket lägre pris på en hjulpar. Men där var det klart efter ett eller två PM att dom bara ville pruta, inte köpa.

Har haft problem med billiga barnsaker på Blocket, men där är problemet att många "köpare" inte dyker upp.

EDIT: mesta barnkläder och skor skänker vi bort.

Vad är Cykeln värd??
Det kan finnas andra skäl till att man tycker det är jobbigt att sälja saker än att man har en ”orealistisk uppfattning om värdet” (=en snål j-vel?). Just saying.

Vad är Cykeln värd??

Visst finns det krångliga köpare, däcksparkare och personer som söker brevvänner och inte det här för tillfället vill sälja.

Jag är dock övertygad om att ju bättre annonsen är, desto färre av dessa får man på halsen.

Själv var jag tidigare många gånger frågvis av den enkla anledningen att annonsen var undermålig. Nu avstår jag istället helt sonika den typen av annonser/säljare.

Vad är Cykeln värd??
Jag har nog låg toleransnivå. Sålde 16tummaren på öppet köp för är de skulle prova storleken dagen efter. Efter två dagar var det fortfarande öppet tycker de men de kunde varken bestämma sig eller komma tillbaka med hojen. De hörde tack och lov inte av sig efter det. Hoppas flickan blev nöjd till sist.

Vad är Cykeln värd??
Ja, många annonser är skit. Står inte storlek och annan relevant information så är det inte lönt är krångla med dem.

Edit men jag har blivit väldigt negativ till både sälja och köpa begnat så skit samma.

Barngrejor måste ändå gå vidare så där får man bita ihop.

Vad är Cykeln värd??
Jag har nog låg toleransnivå. Sålde 16tummaren på öppet köp för är de skulle prova storleken dagen efter. Efter två dagar var det fortfarande öppet tycker de men de kunde varken bestämma sig eller komma tillbaka med hojen. De hörde tack och lov inte av sig efter det. Hoppas flickan blev nöjd till sist.

Öppet begagnad köp låter problematiskt. Det skulle jag aldrig göra.

Köpte en gång tillbaka ett icke-Boost hjulpar, minus handpenning, av en köpare som jag hade diskuterat flera gånger med om han hade Boost på cykeln eller inte.

Vad är Cykeln värd??
Öppet begagnad köp låter problematiskt. Det skulle jag aldrig göra.

Köpte en gång tillbaka ett icke-Boost hjulpar, minus handpenning, av en köpare som jag hade diskuterat flera gånger med om han hade Boost på cykeln eller inte.
Nej, jag var negativ men tänkte att om jag har 100% av pengarna så kan inget gå fel.
Att de skulle höra av sig längre fram föll mig aldrig in...
Man ska inte döma andra efter sig själv.

Vad är Cykeln värd??
Hej, jag tänkte bara återkoppla hur det gick med Canyon-affären. Jag köpte den för 16250 SEK och båda parter blev nöjda med affären, det blev väldigt lyckat.

Ett förtydligande angående min bikefit: Det var inte så att jag inledde med att fråga bikefittern vilken cykel jag skulle köpa. Baserat på bikefit:en, min rörlighet och målsättning med cyklingen rekommenderade han ett mått på styrröret hos en framtida cykel. Efter det nämnde jag att jag sneglat på en Canyon Ultimate CF SL vars styrrör i storlek XL råkade stämma bra överens med det rekommenderade måttet. Jag frågade då om den skulle passa mig varpå han svarade ja.

Hursomhelst, tack till säljaren och alla som bemödat sig att svara.

Vad är Cykeln värd??
Svårt att avgöra vad du menar med fiskörd?
Hur långt har den rullat?
Är något underhållet eller utbytt på senare tid?

Är den i toppskick och välservad kanske man kan nosa på 4K

Är den oservad och mestadels originaldelar snarare runt 2K.

Vad är Cykeln värd??
Svårt att avgöra vad du menar med fiskörd?
Hur långt har den rullat?
Är något underhållet eller utbytt på senare tid?

Är den i toppskick och välservad kanske man kan nosa på 4K

Är den oservad och mestadels originaldelar snarare runt 2K.
Skulle tro att den max gått 10 mil och då mest på asfalt och grus hemmavid med kidsen.
Servad årligen av mig. Inga originaldelar utbytta mot annat.

Tack för input.

Vad är Cykeln värd??
Custom Diverge '18

Lätt & grym Gravel-Hojj som funkar för bikepacking / touring / gravelgrinding / competition. Helt underbar till det mesta.
Tjock transparant skyddsplast sitter på relevanta delar, downtube, fronten, där väskor gör kontakt.

Ram: Specialized Diverge 2018 Carbon (Storlek 54, passar 170-180)
Gaffel: Specialized Diverge 2018 Carbon
Hjul: DT Swiss 1501 Spline XM Bombproof
Däck: Specialized Pathfinder Pro 38' configured Tubeless.
Seatpost: CG-R Carbon Seatpost (Kan fås med standard-stolpen om man inte tycker om CG-R looken)
Crankset: Sram RED 50 Klinga, absolute black oval 34T innerring
PowerMeter: Carbon Crank-Based Quarq DZero
Kasett: Shimano 105 11-34
Bromsar Fram & Bak: SRAM RED
Växlar: Sram RED ETAP
Styre & Styrstam: Specialized Standard
Pedaler: Shimano PD-A530

Vikt: Utan pedaler 8.4KG (Med feta graveldäck).

Cykeln har plats för både stänkskärmar och pakethållare. Har själv cyklat 1400km med en Tailfin, och cykeln betedde sig underbart.
Cykeln har genomgått storservice där allt plockades ner av proffsbutik (Musette i Malmö), alla lager kontrollerades, bromsbelägg byttes, etc. Allt i fullt fungerande skick, slitdelar ej slitna.

Vid snabb affär:
Apidura Ramväska (som passar perfekt, men inte min nya psykel).
Garmin Edge 1000 för endast 1500:-

Tankar om prissättning, kan 30-35K va rimligt?

Bilagor

• Diverge_Polish.jpg
    Diverge_Polish.jpg
    962 KB · Besök: 67
Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Custom Diverge '18

Lätt & grym Gravel-Hojj som funkar för bikepacking / touring / gravelgrinding / competition. Helt underbar till det mesta.
Tjock transparant skyddsplast sitter på relevanta delar, downtube, fronten, där väskor gör kontakt.

Ram: Specialized Diverge 2018 Carbon (Storlek 54, passar 170-180)
Gaffel: Specialized Diverge 2018 Carbon
Hjul: DT Swiss 1501 Spline XM Bombproof
Däck: Specialized Pathfinder Pro 38' configured Tubeless.
Seatpost: CG-R Carbon Seatpost (Kan fås med standard-stolpen om man inte tycker om CG-R looken)
Crankset: Sram RED 50 Klinga, absolute black oval 34T innerring
PowerMeter: Carbon Crank-Based Quarq DZero
Kasett: Shimano 105 11-34
Bromsar Fram & Bak: SRAM RED
Växlar: Sram RED ETAP
Styre & Styrstam: Specialized Standard
Pedaler: Shimano PD-A530

Vikt: Utan pedaler 8.4KG (Med feta graveldäck).

Cykeln har plats för både stänkskärmar och pakethållare. Har själv cyklat 1400km med en Tailfin, och cykeln betedde sig underbart.
Cykeln har genomgått storservice där allt plockades ner av proffsbutik (Musette i Malmö), alla lager kontrollerades, bromsbelägg byttes, etc. Allt i fullt fungerande skick, slitdelar ej slitna.

Vid snabb affär:
Apidura Ramväska (som passar perfekt, men inte min nya psykel).
Garmin Edge 1000 för endast 1500:-

Tankar om prissättning, kan 30-35K va rimligt?

En sprillans ny av 2021 modell kostar 34.995 spänn ? 23-25k är väl rimligt för din, enligt mig.

Tillbaka
Topp