Prototypisk
Medlem
Vad är det för cykel jag behöver egentligen?
Vill köpa mig en racer men med möjlighet att snirkla sig in på diverse grus- och traktorvägar. Vi snackar inte boule-sizeat grus utan härligt packad variant där även bilar kör somewhat dagligen. Sitter i sadeln vanligtvis 2 timmar men vill att det ska vara komfortabelt även vid 6-7 timmar. Aluminium eller kolfiber? You tell me. Jag har hyfsad kondis så vikten spelar kanske mindre roll men komforten är viktigt då jag inte vill få ont i händer, rygg eller röv.
Är det däck-storleken som avgör om jag kommer få punka eller är det ren och skär komfort som de olika storlekarna erbjuder. Jag är SM-sämst på att byta slang och meka ute i terrängen (även hemma) så fördelaktigt är om min setup håller för ovanstående terräng. Kanske räcker med en komfortracer à la Synapse eller Endurace eller behöver man steppa upp och snegla på Domane 2020 eller Aspèro som tar fetare sulor. Eller kan en CX-maskin funka?
Asfalt/grus-ratio i dagsläget är typ 70/30.
Har alltid gillat Synapse-modellen men så tänker jag ibland: "Kommer jag få instant punka om jag ens sneglar på en grusväg?"
Tack vänner!
Är det däck-storleken som avgör om jag kommer få punka eller är det ren och skär komfort som de olika storlekarna erbjuder. Jag är SM-sämst på att byta slang och meka ute i terrängen (även hemma) så fördelaktigt är om min setup håller för ovanstående terräng. Kanske räcker med en komfortracer à la Synapse eller Endurace eller behöver man steppa upp och snegla på Domane 2020 eller Aspèro som tar fetare sulor. Eller kan en CX-maskin funka?
Asfalt/grus-ratio i dagsläget är typ 70/30.
Har alltid gillat Synapse-modellen men så tänker jag ibland: "Kommer jag få instant punka om jag ens sneglar på en grusväg?"
Tack vänner!