Vad är det för cykel jag behöver egentligen?

Vill köpa mig en racer men med möjlighet att snirkla sig in på diverse grus- och traktorvägar. Vi snackar inte boule-sizeat grus utan härligt packad variant där även bilar kör somewhat dagligen. Sitter i sadeln vanligtvis 2 timmar men vill att det ska vara komfortabelt även vid 6-7 timmar. Aluminium eller kolfiber? You tell me. Jag har hyfsad kondis så vikten spelar kanske mindre roll men komforten är viktigt då jag inte vill få ont i händer, rygg eller röv.

Är det däck-storleken som avgör om jag kommer få punka eller är det ren och skär komfort som de olika storlekarna erbjuder. Jag är SM-sämst på att byta slang och meka ute i terrängen (även hemma) så fördelaktigt är om min setup håller för ovanstående terräng. Kanske räcker med en komfortracer à la Synapse eller Endurace eller behöver man steppa upp och snegla på Domane 2020 eller Aspèro som tar fetare sulor. Eller kan en CX-maskin funka?

Asfalt/grus-ratio i dagsläget är typ 70/30.

Har alltid gillat Synapse-modellen men så tänker jag ibland: "Kommer jag få instant punka om jag ens sneglar på en grusväg?"

Tack vänner!

Sällan nåt som sticker hål på däcket ute på grus, utan det handlar mest om att undvika att man bottnar med fälgen och klämmer slangen. Har en del grus här där jag bor och tycker jag kommer runt helt OK med slanglösa 28mm på biltrafikerade grusvägar, men runt 32 till 35 hade ju varit finare. Cyklar därför på grus mest bara om jag måste för att komma till asfalt.

Som du beskriver det tänker jag en CX/gravel med breda slicks eller med med lättare mönster.

Det går så klart att cykla grus även med 25 mm men fetare däck = bättre komfort.
Finns typ en miljon "gravelhojar" som passar in på vad du beskriver.
Kolla in:

Har själv haft en Synapse men tyckte inte den var nåt vidare på grusväg faktiskt.
En CX funkar alldeles utmärkt men ska du ändå köpa nytt så köp en hoj som är designad för ändamålet. En CX är designad för att gå på max i en timme. En modern gravel har bättre långfärds / vägegenskaper.

Punkan beror ju på några faktorer, det finns ju däck som är bättre eller sämre skyddade, dels i slitbanan men även i väggarna om man kör på steniga partier där risken är stor att skadan kommer där istället. Sen är fetare däck en del av ekvationen, ett bredare däck kan ha lägre tryck och lägre tryck är minskad punkarisk. Så det är väl inte det bredare däcket i sig som är mindre punkteringsbenäget.

Punkan beror ju på några faktorer, det finns ju däck som är bättre eller sämre skyddade, dels i slitbanan men även i väggarna om man kör på steniga partier där risken är stor att skadan kommer där istället. Sen är fetare däck en del av ekvationen, ett bredare däck kan ha lägre tryck och lägre tryck är minskad punkarisk. Så det är väl inte det bredare däcket i sig som är mindre punkteringsbenäget.
har en gammal HT som jag satt feta slicks på som jag pumpat så hårt jag kunnat för att den ska kunna uppföra sig på asfalt utan att vara för slö. Har funkat ok men är ju inte direkt någon raket. På grusvägarna upplever jag den som ok även där. Gaffeln är medeltida så den skulle nog lik gärna kunna vara stel (därav tänket att satsa på komfort/gravel).

Det är väl egentligen nya Diverge som skall rekommenderas i alla trådar nu eller? ;)

Edit: smiley

Senast ändrad:
Det är väl egentligen nya Diverge som skall rekommenderas i alla trådar nu eller?

Kanske inte om man skall sitta i sadeln 6-7 timmar. Då är nog bockstyre att föredra.

Vanliga Diverge (dvs inte Evo) är typ den enda Specialized som får en att vilja öppna plånboken. Den nya tar väl upp till 47mm.
+
Fanns det nån budget att förhålla sig till?
Nä, så då borde en sån här bli bra.

Satsa på en gravel. Gärna en som tar däck uppåt 40mm (men de kanske de flesta gör?).

Man ger inte upp mycket med lite fetare däck, kör själv med 32mm gp5000 på min cx men hade gärna haft 35mm.

Senast ändrad:
Satsa på en gravel. Gärna en som tar däck uppåt 40mm (men de kanske de flesta gör?).
Att ha plats för 40mm däck verkar vara en del av det som skiljer gravel från CX
https://happyride.se/forum/threads/val-mellan-tre-specifika-gravelcyklar.3681509/#post-3741112

Man ger inte upp mycket med lite fetare däck, kör själv med 32mm gp5000 på min cx men hade gärna haft 35mm.
Om du vill fortsätta med contidäck kanske deras Terra Speed kan vara ett alternativ?
De finns i 35mm och har fått väldigt bra resultat i de tester jag har läst, ett av dem har jag skrivit om här
https://happyride.se/forum/threads/koephjaelp-hjul-foer-700x32c.3680898/#post-3726227
38,86 € här: https://www.bike24.com/p2359831.html?q=terra speed

Fanna det nån budget att förhålla sig till?
någonstans mellan 25-35, allt över det blir lite jobbigt (men man kan kanske lirka lite). Tänker 105-grupp och hydrauliska bromsar som ett måste. Sen bryr jag mig inte om det är fjolårets modell eller whatever. Just nu så ser en Domane SL 5 ut som en god kandidat. Cervelo Aspero känns också nice men får sämre grupp till liknande pris (kan för lite om SRAM Apex för att uttala mig huruvida den är ok eller inte).

Fairlight Secan. Du borde kunna klämma in ett extra hjulpar med landsvägsdäck i budgeten.

Byggde mig en cykel på en KinesisUK RTD-ram som tar upp till 34 mm däck. Kör med 30 mm Schwalbe ProOne slanglöst vilket går alldeles utmärkt i djupa södern, på skånska grusvägar som nog motsvarar TS spec - även om absoluta merparten går på asfalt med just den cykeln.

En CX funkar alldeles utmärkt men ska du ändå köpa nytt så köp en hoj som är designad för ändamålet. En CX är designad för att gå på max i en timme. En modern gravel har bättre långfärds / vägegenskaper.

Tidigare har det på Happy konstaterats att skillnaden mellan vad olika märken definierar som CX resp gravel kan vara så stora att en tillverkare kallar det CX och en annan gravel. Dessutom har flera tillverkare samma ram, men olika spec när de kallar det CX resp gravel. Ett exempel är Scott som åtminstone fram till i år hade samma ram, men olika klinga fram och olika lack. Så fokusera istället på att hitta en ram som passar dig och därefter rätt spec. Du kan bortse från om den kommer att kallas CX eller gravel.

Jag har för övrigt 2 st CX som jag har cyklat med väsentligt längre än en timme. Dubbelklinga på båda, vilket jag tycker ger ett bredare användningsområde.

Tidigare har det på Happy konstaterats att skillnaden mellan vad olika märken definierar som CX resp gravel kan vara så stora att en tillverkare kallar det CX och en annan gravel. Dessutom har flera tillverkare samma ram, men olika spec när de kallar det CX resp gravel. Ett exempel är Scott som åtminstone fram till i år hade samma ram, men olika klinga fram och olika lack. Så fokusera istället på att hitta en ram som passar dig och därefter rätt spec. Du kan bortse från om den kommer att kallas CX eller gravel.

Jag har för övrigt 2 st CX som jag har cyklat med väsentligt längre än en timme. Dubbelklinga på båda, vilket jag tycker ger ett bredare användningsområde.

Jag har kört vättern två gånger på en CX som är bekvämare än min racer. Så det där med designad för en timme skulle jag ta med en stor nypa salt.

Jag har kört vättern två gånger på en CX som är bekvämare än min racer. Så det där med designad för en timme skulle jag ta med en stor nypa salt.

Det beror väl på vad det är för CX / Racer?
En CX i sin renaste form är ett tävlingsredskap för en viss typ av cykling. T.ex skiljer sig stack, hjulbas, vevlagerhöjd osv. mot en traditionell racer. En gravel har längre hjulbas, flackare gaffelvinkel osv. men sjävklart flyter saker och ting ihop i synnerhet då gravel är en relativt ny kategori och bara beroende på om du har en lvg eller mtb bakgrund brukar preferenserna både för typ av underlag man cyklar och geometei skilja sig markant.
Så visst vi kan säga så här, skit i vad det kallas och köp den med din favvogeometri men det tror jag inte hjälper TS. :)
Det går att cykla Vättern bekväm på.en hardtail också liksom.

Gällande rammaterial beror det som vanligt på budget men på en gravel som ska gå på en del stökigare underlag hade jag velat ha breda däck och då blir ju däcken den främsta komforthöjaren / stötdämpningen i alla fall. Så hellre en aluram och riktigt fina hjul till än en kolram me sämre hjul.
Sen återigen personligen har jag hellre en aluram när jag bombar runt bland sprängsten som flyger upp än en kolram eller kolhjul som reagerar avsevärt sämre på vasa stenar som sprätter :)
Jag hade svårt att slappna av när jag körde lösare grus med min Synapse med kolfiberhjul.

Tillbaka
Topp