Vad är det som gäller?

Matthew

Medlem
Vad är det som gäller?
Hej hej.

Var i Gesunda igår å körde downhill och det slutade med ett brutet nyckelben.
Chefen ringde idag å kollade hur länge jag ska vara borta å så sa han att jag måste lägga av med downhillen och sälja hojjen :S Kan väl förstå att det inte är så kul att ha någon som är sjukskriven men EN gång.. Har dom rätt att göra så? Så antingen jobbet eller downhillen. Senast jag bröt något var när jag typ 7 år.. Skulle vara tacksam att veta vad som gäller.

Vad är det som gäller?
det va det dummaste jag hört.
kolla i dina annställningsavtal om det står att chefen kan göra så. tror inte det gör det!

Vad är det som gäller?
Du kan inte bli uppsagd för att du cyklar på fritiden. Om du däremot skadar dig ofta och inte kan jobba under långa perioder kan jag tänka mig att det hamnar i ett annat läge eftersom man då kan ifrågasätta hur du kan sköta ditt arbete...

En enstaka skada är inte grund för uppsägning som jag ser det, inte heller kan du få sparken pga. en fritidssysselsättning eftersom det inte är en saklig grund för uppsägning. Det finns ju inget som säger att du inte kan sköta ditt arbete för att du är cyklist. :P

Vad är det som gäller?
Nej dom har inte rätt att göra så.

Är du kollektivanställd och inte har några karriärplaner, är det enkelt. Då är det bara vitsord om man slura dom kan krångla med.

Men allt är inte svart eller vitt.

Har du individuell lön och/eller är uppe i karriären med planer på beordran får man tänkta till både en och två gånger.
Alltså var ödmjuk vid alla kontakter med chefen, kräv inte, säg inte att du har rätt.

Man kan bli förbigången vid tjänstetillsättningar eller få mindre lönepåslag än kollegor, arbetsgivare är luriga (tillsammans medd ev fack. Dom behöver inte säga vad det beror på eller kan hitta på (ljuga) ihop andra orsaker, typ ej social eller samarbetssvårigheter.

Kom ihåg, var ödmjuk.

Vad är det som gäller?
Som alla andra skriver, nej det är inte lagligt. Intressant inställning dock, antar att nästa steget är att kräva at alla anställda börja motionera regelbundet, äta sunt, går på regelbunda hälsokontroller, inte skotta snö på vintern (risk för ryggskott) etc etc, allt för att förebygga ev. frånvaro från jobbet.

Vad jobbar du med föresten?

Phil

Vad är det som gäller?
Motion är farligt.. varje år dör smågrabbar på fotbollsplanen numera. Eller p.g.a. at de lyssnat på mp3-låtar. Det är logiskt förstås!
Du får väl skylla på ngn. krogrunda nästa gång, eller trängsel på läktaren!

Vad är det som gäller?
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Motion är farligt.. varje år dör smågrabbar
> på fotbollsplanen numera. Eller p.g.a. at de
> lyssnat på mp3-låtar. Det är logiskt
> förstås!
> Du får väl skylla på ngn. krogrunda nästa
> gång, eller trängsel på läktaren!

Eller att du ramlade av barstolen i baren på golfklubben... rumsrent eller hur?

Vad är det som gäller?
På morsans jobb ljög de bort all gammal kompetens, till förmån för unga fotbollsspelare..
Sen gick chefen och körde ihjäl sig själv på skoter efter en nobel fyllehelg, näste man på tur dog p.g.a. för "god" mat..
Det finns en slags poetisk rättvisa ändå. ;-)

Var rädd om dig själv, det räcker långt. Och det är roligast så länge kroppen vill vara med.

Vad är det som gäller?
Det bästa måste ju vara att han sänker din lön så att du inte har råd att Cykla. Eller ännu bättre sänker den så mycket att du inte har råd att ha ett eget boende. Då kan du ju bo i en skrubb på jobbet, och naturligtvis så låser chefen in dig på kvällar och helger. Och det lilla du tjänar går till hyran för skrubben. Om du även behöver äta så får du jobba extra.

Vad är det som gäller?
Matthew skrev:

> Chefen ringde idag å kollade hur länge jag ska
> vara borta å så sa han att jag måste lägga av
> med downhillen och sälja hojjen :S

Förutsatt att han inte skämtade så verkar det vara dags att uppdatera resumén och börja se sig omkring efter ett nytt jobb. Du vill inte jobba med ett sådant pucko.

/s-o

Vad är det som gäller?
Häller med där, vill du verkligen jobba för en sån idiot? Fråga också han vilken typ av sjukdom som är ok? Det måste väl hända att folk är sjuka på ditt jobb eller? Du som tränar har säker en högre snitt närvaro än dom som sitter i säkerhet i soffan med cigg o chips..

Vad är det som gäller?
bengt skrev:
> Nej dom har inte rätt att göra så.
>
> Är du kollektivanställd och inte har några
> karriärplaner, är det enkelt. Då är det bara
> vitsord ... osv

Fast jag håller helt med övriga om att chefen i det här fallet inte är just.

För övrigt är ju en av de vanligaste orsaken till sjukdom pga skador, korpfotboll resp handboll.

Vad är det som gäller?
säg åt din chef att precis allt kan hända och du inte har. tex. kan du halka i duschen, fråga om han anser att du ska sluta duscha oxå?!

chefen ska ägna ohyggligt lite tid åt vad den enskilde anställde gör på sin fritid IMHO.

Vad är det som gäller?
Chefen kan ju tycka vad han vill. Men skulle du märka av represalier pga ditt fritidsintresse bör ta kontakt med facket. Det skulle inte skada att ventilera detta med facket redan nu utan att gå vidare med det, mest för att förbereda dem lite ifall att.

Vad är det som gäller?
s-o skrev:
> Matthew skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Chefen ringde idag å kollade hur länge jag
> ska
> > vara borta å så sa han att jag måste lägga
> av
> > med downhillen och sälja hojjen :S
>
> Förutsatt att han inte skämtade så verkar det
> vara dags att uppdatera resumén och börja se sig
> omkring efter ett nytt jobb. Du vill inte jobba
> med ett sådant pucko.
>
> /s-o

Tänkte också på om gubben skämtade. När man var ung och sommarjobbade så fick man höra sådana "skämt" jämnt.

Vad är det som gäller?
Vilket skitsnack. Man har ju hört om NHL-coacher som vill hindra sina stjärnor från att åka på skidsemester, men det här?

Löjligt. Oavsett om du är med i facket eller ej Matte så får han inte säga sådär. Maila Dalarnas Tidningar vettja ;)

/Jonas

Vad är det som gäller?
Det är ju flera försäkringsbolag som räknar downhill som en högrisksport de inte täcker. Så det är väl inte så konstigt att en arbetsgivare tänker likadant även om det är olagligt.

Tillbaka
Topp