vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam?

+1, särskilt på generna
Klart, har man både bra gener och tränar hårdare samt mer disciplinerat än de flesta andra blir man stark. Mitt intryck av Jonas är att han tränar exceptionellt hårt ofta med fint tempo. Får inte riktigt intryck av att han gör särskilt många lugna pass (som så ofta rekommenderas av självutnämnda "experter") men jag är inte helt hundra.

Klart, har man både bra gener och tränar hårdare samt mer disciplinerat än de flesta andra blir man stark. Mitt intryck av Jonas är att han tränar exceptionellt hårt ofta med fint tempo. Får inte riktigt intryck av att han gör särskilt många lugna pass (som så ofta rekommenderas av självutnämnda "experter") men jag är inte helt hundra.
Stämmer nog. Läste en intervju att han, mot det normalt rekommenderade, körde väldigt mycket mellanmjölkscykling

Vet inte vem denne Jonas är men antar att han inte är heltidsproffs? Känns som de jag känner till som är duktiga utan att va proffs kör väldigt mycket halvhårt och sällan lugnt.

Stämmer nog. Läste en intervju att han, mot det normalt rekommenderade, körde väldigt mycket mellanmjölkscykling
Beror nog på hur man definierar "mellanmjölk" (mitt intryck är att han ofta tränar hårdare än så) men har han sagt så i en intervju så får vi lita på det. Men det blir luddigt här när jag går på mina intryck av hur han tränar ? ska se om jag hittar någon artikel.

Lite halvklurigt att jämföra just Jonas med andra också, han bör kanske snarare räknas till världselit om man tar hänsyn till ålder och vissa sträckor/discipliner/nisch han riktar in sig på. I synnerhet när han matar på med sin tempohoj i tex 20 mil, där är det nog inte många som rår på honom. Kanske inte är jättevanligt att man kör skiten ur sig i 20 mil med tempohoj dock som han roar sig med ibland.

För att citera en artikel:
"
Lördag den 10 juli på Volvos testbana 6,2 km i Hällered gjorde Jonas Bohr ett officiellt världsrekordförsök World Ultra Cycling Association Outdoor Track på distanserna 100 km 100 miles (16 mil) samt 200 km.

Och som han gjorde det, Jonas slog alla 3 rekorden med god marginal och cyklade 100 km på 2.14 och 44,7 kmh slog också tiden för 100 miles samt 200 km på 4.37 med 43,3 kmh i snittfart. Det är hela 7 minuter under tidigare världsrekord alla åldrar! Jonas fyller 55 i år så verkligen en spektakulär prestation i en av världens hårdaste sporter inte minst med tanke på att han började cykla i 43 års åldern för 11-12 år sedan.
"

Senast ändrad:
Går ju att spana in hans strava https://www.strava.com/athletes/2013499, 10h/veckan men ligger några veckor på träningsläger utomlands, totalt330h i år. Tycker han ligger mycket i zon2 och några tröskelpass. Han kör inte så mycket V02max och har därför inte så hög peak power och skulle säkert inte vinna någon spurt i landsvägstävling, däremot tempo är han nog bra på.

Går ju att spana in hans strava https://www.strava.com/athletes/2013499, 10h/veckan men ligger några veckor på träningsläger utomlands, totalt330h i år. Tycker han ligger mycket i zon2 och några tröskelpass. Han kör inte så mycket V02max och har därför inte så hög peak power och skulle säkert inte vinna någon spurt i landsvägstävling, däremot tempo är han nog bra på.
Tackar, jag ska kolla in. ? Då har jag totalt missuppfattat hur han tränar (bra med forum som detta). Han är väl regerande SM mästare i sin ålderskategori på landsväg också (linjelopp) men mycket möjligt Jonas körde sönder dem i en långspurt, går att läsa här. :cool:

F-n vad han kör *LoL*, en liten trevlig solo "Afternoon ride" från i torsdags, snitt 43,9 km/h med 84% i intensitet, 27 grader varmt.
1660564025976.png

Senast ändrad:
läste, men han vann väl tempo SM H50 , i linjeloppet H50 kraschade han? eller läser jag helt fel...
Trodde han kom tvåa i tempo (SM) typ dagen efter ett stenhårt rekordförsök i Vätternrundan (med team Serneke) + lite alkohol men kan ha läst fel/missförstått. En del text att plöja igenom, linjeloppet vann han (Edit: cykeln samt Johan själv oskadda efter kraschen, upp på hojen igen, cyklar ifatt klungan för att senare vinna hela racet, lätt som en plätt).

Senast ändrad:
Han är ju inte jättelångt ifrån Strassers rekordnotering på 100 km för cyklister oberoende av ålder. Sen tappar han en del på andra halvan.
Sträcka     Strasser     Bohr
100 km      2:12:14     2:14:49
100 miles   3:32:58     3:41:06
200 km      4:25:28     4:37:42
Länkar:
https://ultracycling.com/archive/christoph-strasser-24-hour-road-attempt-july-16-17-2021/
https://ultracycling.com/archive/jonas-bohr-200-km-attempt-july-10-2021/
Ja, Strassers nästan omänskligt starka 24 timmars bedrift kom ju konstigt nog väldigt nära och tog kanske bort lite uppmärksamhet från Jonas fantastiska prestation. ? ?

Jonas hade väl lite oflyt med vädret också, det regnade en del. Ser iofs ut som Strasser hade regnigt också. Tror Jonas ska göra ett nytt rekordförsök i år, denna gång 100 K men inte riktigt fattat exakt när och var.

Senast ändrad:
Ja, Strassers omänskliga 24 timmars bedrift kom ju konstigt nog väldigt nära och tog kanske bort lite uppmärksamhet från Jonas fantastiska prestation. ? ?

Jonas hade väl lite oflyt med vädret också, det regnade en del. Tror han ska göra ett nytt rekordförsök i år, denna gång 100 K men inte riktigt fattat exakt när och var.
Ja, vädret i videon såg ju inte jättekul ut. Vet att Strasser hade en del regn under sitt 24-timmarsrekord. Minns dock inte om det regnade från start eller inte.

Senast ändrad:
Bra självförtroende av Strasser ändå att efter 12 timmar och 53 mil känna att det kommer gå om inget allvarligt inträffar!

Tycker ändå att det är en väldigt intressant fråga som tråden tar upp, vad är en bra snitthastighet. Följdfrågan blir då hur snabbt kan jag cykla givet mina egna förutsättningar, Jonas Bohr och Strasser blir enormt motiverande. Men ibland blir man lite matt av att titta på proffs/halvproffs för att man vet att man inte har samma förutsättningar. Jag försöker hitta förebilder som har samma förutsättningar som en själv (familj, hus, ett liv helt enkelt)

Jonas får väl trösta sig med att han är 16 år äldre än Strasser och försöka sätta 100 K rekordet i år istället. ? ? :cool:

Jonas har 8 sidor med KOMs/CRs på Strava, nice. ?

Sen är ju rimligen rekorden på de kortare ucma-distanserna lite av karaktären "bästa resultat bland de som försökt" snarare än representativa för vad som skulle kunna uppnås om alla de som har kapacitet skulle försöka. Bara det att Strasser satte 100 km-rekordet som inledning på ett 24-timmarsförsök säger ju att det garanterat inte var någon maxning. Och på en så "kort" sträcka finns det garanterat de som skulle kunna cykla fortare än Strasser.

Tycker ändå att det är en väldigt intressant fråga som tråden tar upp, vad är en bra snitthastighet. Följdfrågan blir då hur snabbt kan jag cykla givet mina egna förutsättningar, Jonas Bohr och Strasser blir enormt motiverande. Men ibland blir man lite matt av att titta på proffs/halvproffs för att man vet att man inte har samma förutsättningar. Jag försöker hitta förebilder som har samma förutsättningar som en själv (familj, hus, ett liv helt enkelt)
Jag har ingen tempohoj men har helt nyligen upptäckt hur kul det är att cykla med tempopinnar (senaste dryga månaden). Sedan att jag ligger minst 10 km/h i snitt bakom Bohr och company är en helt annan sak. ? ?

Dels är det roande när det går lite snabbare (med ungefär samma ansträngning) men upplever det också generellt bekvämare att cykla med tempopinnar, får inga problem med domningar tex och ställningen blir lite mer vilande men med ett stort undantag. Märkt att nacken kan ta rejält med stryk när man cyklar föör långt. ? Planen är en bikefit inom ca 1-2 månader.

Senast ändrad:
Jag har ingen tempohoj men har helt nyligen upptäckt hur kul det är att cykla med tempopinnar (senaste dryga månaden). Sedan att jag ligger minst 10 km/h i snitt bakom Bohr och company är en helt annan sak. ? ?

Dels är det roande när det går lite snabbare (med ungefär samma ansträngning) men upplever det också generellt bekvämare att cykla med tempopinnar, får inga problem med domningar tex och ställningen blir lite mer vilande men med ett stort undantag. Märkt att nacken kan ta rejält med stryk när man cyklar föör långt. ? Planen är en bikefit inom ca 1-2 månader.
kul, får se om du blir bättre efter det.

Nu har jag inga tempopinnar, men jag försöker titta framåt 1 sek och sedan i 10 sekunder tittar jag ner i asfalten. Känns som det går snabbare och man blir inte lika trött i nacken.

Jag känner inte till de här stålgubbarna över 50 så bra (googlade nu) men regerande SM (H55) mästaren Roger Claesson, 57 eller 58 år (dvs äldre än Bohr) verkar löjligt stark han också, kom tex fyra på tempo VM för veteraner förra året efter massvis med strul. Tror självaste Bohr har det kämpigt mot Roger kortare distanser men gissningsvis vassare på längre. Bohr nämnde Claesson själv efter SM i tempo: "58 års ålder kör banan på 3 mil på drygt 39 minuter och bara några sekunder sämre tid än snabbaste tid på hela dagen oavsett klass från H 30 och uppåt".
Möjligen ställer båda två upp på veteran VM i år och då får vi se vem som slår vem? :cool: Stålgubbarnas kamp, bra det här att gubbar kan när man själv gått över 50. ?

Senast ändrad:
Men ibland blir man lite matt av att titta på proffs/halvproffs för att man vet att man inte har samma förutsättningar. Jag försöker hitta förebilder som har samma förutsättningar som en själv (familj, hus, ett liv helt enkelt)
Om du skummar hans blogg lär du se att han har ett vanligt liv, med familj, hus, sommarstuga etc.

Finns nog många som lägger mer tid på dataspel etc än vad JB lägger på cykling.

Om du skummar hans blogg lär du se att han har ett vanligt liv, med familj, hus, sommarstuga etc.

Finns nog många som lägger mer tid på dataspel etc än vad JB lägger på cykling.
Jo, men han kanske inte har småbarn, men vad vet jag. Men har inte han ett bolag som verkar inriktat på kosttillskott till cyklister. Men visst 10h/vecka är väl inte jättemycket och går nog att klämma in periodvis.

Jo, men han kanske inte har småbarn, men vad vet jag. Men har inte han ett bolag som verkar inriktat på kosttillskott till cyklister. Men visst 10h/vecka är väl inte jättemycket och går nog att klämma in periodvis.

Verkar cyklat 232 rides i år enligt Strava så det är ju en del även om han inte alltid cyklar så långt, i dag är det dag nummer 227. Synd att man inte kan se hans snitthastighet för året, gissar på 40 km/h. ?

Hmmm, verkar som att han ibland ställer upp i Ängby CCs öppna söndagsträningar (om man känner för att bli förnedrad)

Senast ändrad:
Tror det är någonstans i Värnamo trakten någon gång i augusti

jonasbohr

FTS? Positivt covidtest var inte det jag ville ha 3 veckor innan världsrekordförsök i cykel på 100 km landsväg. Bara hålla tummarna att det blir väldigt snabbt o lindrigt?Kajsa blev sjuk på Mallorcasemestern förra veckan och är fortfarande positiv men trodde jag skulle klara mig (har bara känt av första gången mars 2020). Mår bra men lätt förkylningskänning. Yin o Yang märkligt spelade 9 hål golf på Svartinge nu i em i solen (ensam) och gjorde testet hemma sen. 3 birdies och bästa spel på säkert 15 år tror jag. Tänk vad lite Covid kan ställa till med?

jonasbohr

FTS? Positivt covidtest var inte det jag ville ha 3 veckor innan världsrekordförsök i cykel på 100 km landsväg. Bara hålla tummarna att det blir väldigt snabbt o lindrigt?Kajsa blev sjuk på Mallorcasemestern förra veckan och är fortfarande positiv men trodde jag skulle klara mig (har bara känt av första gången mars 2020). Mår bra men lätt förkylningskänning. Yin o Yang märkligt spelade 9 hål golf på Svartinge nu i em i solen (ensam) och gjorde testet hemma sen. 3 birdies och bästa spel på säkert 15 år tror jag. Tänk vad lite Covid kan ställa till med?
Attans, han skulle ha tagit C......r

Värnamo-Skillingaryd, ca 2,5 mil och 75 höjdmeter. Kollade in sträckan härom veckan när jag var i trakten och det är ganska rakt med bra beläggning och lite trafik. Rondell i varje ände.
Sprang på en kollega när jag var i Värnamo härom dagen som tydligen var den som tipsat JB om sträckan. Finns en till men den går längs sjön Vidöstern och där kan det blåsa rätt bra. Skillingaryd-Värnamo är väl gamla E4 och kantad av skog och nästan helt i lä.
Höjdskillnaden jag skrev ovan är om man kör fram och tillbaka. Sträckans profil Skillingaryd-Värnamo-Skillingaryd:
1CC503BC-C315-41E6-A25A-DA9CA2A1132E.jpeg

När jag höll på med löpning i 30-årsåldern sprang jag milen som bäst på lite drygt 36 minuter. Ska man kalla sig elit ska man springa under 30 minuter. Bland vanliga motionärer var det däremot en rätt respektabel tid. Kroppen höll inte för löpning till slut så jag gick över till cykling och släppte all ambition om att vara så snabb som möjligt, så jag cyklar bara roliga trivselpass, ingen strukturerad träning alls, och kör ungefär 4 timmar i veckan i snitt skulle jag tro. Nu som 45-åring skulle jag tro att jag har en FTP runt 220 - 240 watt och väger 68 kg. Jag var snabbare för ett par år sedan. Nått åldern då det är svårt att bli snabbare, men enkelt att bli långsammare.

Bland motionärer märker jag att jag är långsammare än många på platten, och snabbare än många uppför. Jag har lite svårt att hålla vikten och går lite upp och ner, så när jag är i bra form handlar det oftast om att jag är lite mindre fet än vanligt än att jag har markant bättre kondis än innan, så skillnaden för mig märks mest uppför.

På en tremilsbana när det går rätt bra och är hyfsat vindstilla med en gammeldags landsvägscykel skulle jag säga att jag hamnar på runt 33 km/h i snitt. Men jag kan inte minnas att jag nånsin legat och plågat mig i tre mil i sträck.

Träningen jag gör nu är inte ens i närheten så hård som den var när jag höll på med löpning. Då minns jag att jag kunde ha ångest inför träningspass för hur djävulskt jobbigt och hur illa jag skulle må under passet. Jag var inte den som spydde under passen som vissa av mina träningskompisar, men känslan att jag var på väg fanns där. Nu när jag cyklar för skojs skull tar jag (nästan) aldrig i så jag mår dåligt. Ändå har jag en wattmätare på en av mina cyklar, helt menlöst om man tränar som jag, men jag fick den billigt och blev hetsad av en kompis... Tack vare den har jag viss koll på vilken slags FTP jag har, men jag har inte gjort nåt FTP-test någon gång, för det verkar jobbigt.

Sen måste man inse att det är otroligt mycket gener med i spelet. Har man inte vunnit i genlotteriet kan man inte bli elit oavsett hur mycket man tränar. Det finns alltid nån som tränar mindre än man själv gör men ändå är snabbare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp