När jag höll på med löpning i 30-årsåldern sprang jag milen som bäst på lite drygt 36 minuter. Ska man kalla sig elit ska man springa under 30 minuter. Bland vanliga motionärer var det däremot en rätt respektabel tid. Kroppen höll inte för löpning till slut så jag gick över till cykling och släppte all ambition om att vara så snabb som möjligt, så jag cyklar bara roliga trivselpass, ingen strukturerad träning alls, och kör ungefär 4 timmar i veckan i snitt skulle jag tro. Nu som 45-åring skulle jag tro att jag har en FTP runt 220 - 240 watt och väger 68 kg. Jag var snabbare för ett par år sedan. Nått åldern då det är svårt att bli snabbare, men enkelt att bli långsammare.
Bland motionärer märker jag att jag är långsammare än många på platten, och snabbare än många uppför. Jag har lite svårt att hålla vikten och går lite upp och ner, så när jag är i bra form handlar det oftast om att jag är lite mindre fet än vanligt än att jag har markant bättre kondis än innan, så skillnaden för mig märks mest uppför.
På en tremilsbana när det går rätt bra och är hyfsat vindstilla med en gammeldags landsvägscykel skulle jag säga att jag hamnar på runt 33 km/h i snitt. Men jag kan inte minnas att jag nånsin legat och plågat mig i tre mil i sträck.
Träningen jag gör nu är inte ens i närheten så hård som den var när jag höll på med löpning. Då minns jag att jag kunde ha ångest inför träningspass för hur djävulskt jobbigt och hur illa jag skulle må under passet. Jag var inte den som spydde under passen som vissa av mina träningskompisar, men känslan att jag var på väg fanns där. Nu när jag cyklar för skojs skull tar jag (nästan) aldrig i så jag mår dåligt. Ändå har jag en wattmätare på en av mina cyklar, helt menlöst om man tränar som jag, men jag fick den billigt och blev hetsad av en kompis... Tack vare den har jag viss koll på vilken slags FTP jag har, men jag har inte gjort nåt FTP-test någon gång, för det verkar jobbigt.
Sen måste man inse att det är otroligt mycket gener med i spelet. Har man inte vunnit i genlotteriet kan man inte bli elit oavsett hur mycket man tränar. Det finns alltid nån som tränar mindre än man själv gör men ändå är snabbare.