Vad är en ok hastighet att sträva efter för landsväg.

Jag är kvar och tyckte 30km/h +_ 2 lät som en bra målsättning det kommande året, sen har jag inte så mycket att lägga till. Jag är inte korkad så jag har redan listat ut mycket av det övriga sakerna. Tack för engagemanget. Sen kan jag bara tillägga att jag är förvånad över hur kul det är att nöta landsväg, tänkte mest ha det som komplement nu när jag tycker det är för blött på stigar, men om känslan håller i sig så kommer det ta mer av min tid.

Jag tycker nog mängden backar har stor betydelse. Runt mig är det fullt av knölar så ska man ligga på 70 % får man ta det vackert.
Ja men det är det jag vill, ta det lugnt med puls men ändå ha lite fart. Kör jag Stig mtb så blir det altid att jag träffar nästan max puls och att jag ligger på VO2max träning enligt garmin, för mig blir det för trist att inte satsa uppför med. Lvg, ger en annan känsla som är mer meditativ och mina pass där kräver inte lika mycket återhämntning. Men sen gillar jag mål och att försöka förbättra mig själv, därav önskan av benchmark värde från erfarna motions cyklister.

Ja men det är det jag vill, ta det lugnt med puls men ändå ha lite fart. Kör jag Stig mtb så blir det altid att jag träffar nästan max puls och att jag ligger på VO2max träning enligt garmin, för mig blir det för trist att inte satsa uppför med. Lvg, ger en annan känsla som är mer meditativ och mina pass där kräver inte lika mycket återhämntning. Men sen gillar jag mål och att försöka förbättra mig själv, därav önskan av benchmark värde från erfarna motions cyklister.
Gå med i någon förening / grupp och börja gruppcykla så märker du snart hur du ligger till. Åtminstone när du blivit så pass bra att du kan gå med i en "snabbgrupp" där man öser på lite mer så att man pushas (det är först då man märker). Beror på en hel massa faktorer hur man lyckas "hävda sig" och vilken typ av cykling det är frågan om. Man kan vara bra på en viss typ av cykling men suga på en annan. Jag tex är ganska intervall-svag (läs: klen samt lågpulsad) men en seg hyfsat konditionsstark jäkel (åtminstone rent generellt) och kan mata på länge inom intervallet ca 75-90% av min ftp, är fysikt mer åt det lättare hållet vs tyngre.

Distans
Intervaller
Spurter
Lagtempo
Kupering
Vindar för dagen
Gruppcykling eller solocykling (en helt enormt stor skillnad, nästan som två olika sporter). Tunga starka cyklister har generellt enklare att hävda sig i gruppcykling vs solocykling om det inte är väldigt korta distanser man solocyklar (typ tempo under timmen vilket så klart passar dem bra också). Ju längre man cyklar eller ju hårdare kupering desto bättre för de lättare cyklisterna.
Stor skillnad också på att bara "mata på" i en stabil puls jämfört med de periodiska intervall-liknande spikarna som det blir när du lägger dig längst fram i en snabbgrupp, just mtb cyklister är dock ofta råstarka och klarar ofta av detta.

Senast ändrad:

Jag brukar vara rätt ok i form under säsong. Då väljer jag gärna rundor och sällskap efter vilken träning jag är ute efter. 70% är då Zon 2 (av 5). Dvs under syratröskeln och vi pratar distans. Då snittar jag 28-30 km/h om jag inte kör de backigaste rundorna och håller på minst ett par timmar. På hemmarundorna hamnar jag på till 26-28 pga knölarna där jag då slår av ordentligt.

Jag är kvar och tyckte 30km/h +_ 2 lät som en bra målsättning det kommande året, sen har jag inte så mycket att lägga till. Jag är inte korkad så jag har redan listat ut mycket av det övriga sakerna. Tack för engagemanget. Sen kan jag bara tillägga att jag är förvånad över hur kul det är att nöta landsväg, tänkte mest ha det som komplement nu när jag tycker det är för blött på stigar, men om känslan håller i sig så kommer det ta mer av min tid.
Se upp, snart har du även en cx/gravel i stallet (i.o.m att det snart blir för halt på landsvägen)
?

Z2 är trevligt för då ser man omgivningen ordentligt

Tillbaka
Topp