Vad är era tankar om Specialized Sequoia?

Jag hade en Zefal Raider Front lowrider på min förra hoj (Specialized Sirrus Elite), men den matchade inte med skruvhålen på Sequoians gaffel (kanske för att den inte var anpassad till hoj med skivbromsar?). Som tur är hade jag en äldre modell från en annan cykel, som passade. Nätt och jämnt över stänkskärmen, men ändå. Tyvärr minns jag inte märket, men jag minns att den köptes på Cykling på Frejgatan i Stockholm för minst tio år sedan. Inget vidare tips rent inköpsmässigt kanske, men ett exempel på hur det kan se ut när det funkar.

Bilagor

• 20170802_19-47-04.jpg
    20170802_19-47-04.jpg
    482.8 KB · Besök: 91
Hej, konstig request kanske men jag söker en Specialized seqouia styrstam i den ljust mintgröna färgen, längd är skit samma. Har en Seqouia Elite men min kom med mattsvart styrstam och sen jag sett den med färgmatchad styrstam så slår min OCD i botten, måste ha!

Någon som kan tänka sig byte mot min svarta styrstam(med eller utan pengar emellan) eller bara sälja rätt av?

s-l1600.jpg

Desperat.....

MVH

Senast ändrad:
Några här som har runt 2" däck på hojen? I så fall vilka. Funderar på att köpa ett par Specialized Renegade däck på 1.95" nämligen.

CW sa:
Några här som har runt 2" däck på hojen? I så fall vilka. Funderar på att köpa ett par Specialized Renegade däck på 1.95" nämligen.

Jag körde A Dugast tubdäck 700x48, de mätte 50mm på de fälgar jag körde, fick till och med plats med Specialized plug and play skärmar då. Så tror du kan vara lugn.

Jag har wtb riddler 700x45 på xr391.
Däcken mäter exakt 45mm.

20181015_140356.jpg

20181015_140059.jpg

Ca. 7-8 mm kvar på varje sida.

Använt Riddler och tyckte väl inte att de var så imponerande ärligt talat. Har ett par Race King 2.0 på väg nu i posten iaf.

Ni får säga till om nån särskild bild önskas. De jag har visar inte så mycket på utrymmet mellan däck och ram, men jag kan rapportera att typiska stänkskärmar inte kommer att få plats. För mig gör det dock inget.

XC-däck likt RaceKing 2.0 på 700c-hjul är max. Vill man ha bredare däck så är 650b vägen att gå. Sedan så är ju MTB-däck på såna här hojar kanske mer för oss som kör mer singletrack och brötigare grusvägar. Skulle jag köra en tour på 90% asfalt så skulle jag sätta på Sawtooth-däcken från Specialized. Slätare däck hursom.

Bilagor

• IMG_20181028_155551-01.jpeg
    IMG_20181028_155551-01.jpeg
    241.7 KB · Besök: 122
Tackar :-)

har du nån bild på hur det ser ut nere vid kedjestagen?

Senast redigerad av en moderator:
Funkar helt klart. Svårt att få en bra vinkel med kameran men det är inte lika tajt som det ser ut på bilden.

Jag testar Schwalbe G-One bite 622x50 på min, ska bli kul att se hur dom funkar.

062.jpg

059.jpg

058.jpg

Snyggt Stewe.

Hur rullar dom däcken jämfört med dom som kommer original?
Betydligt mer mönster på dem än på t.ex. G-One Allround.

Har du ägt cykeln ett tag och hunnit känna in den ännu och bildat dig en ordentlig uppfattning?

Dela gärna med dig om dina tankar.
Har läst att den är tung och upplevs lite seg men har väldigt bra komfort, bakänden lite mer än fronten dock.

Hur är den kring kedjestagen med dem däcken?
Finns det plats för skärmar bak med de där 50mm däcken?
Gaffeln ser ut att ta ännu mer samt även skärmar.

Senast ändrad:
mäter de verkligen 50mm? Körde Specialized Renegade 1,95" på min Sequoia ja hade som mätte 50mm och de var rätt tight.

Däcken är precis monterade på ett par Archfälgar (26mm inv.) och då mäter däcket ca:48mm på bredaste stället. Kan tänkas att dom töjer sig efter ett tag. Det finns gott om plats nere vid kedjestagen, jag ska testa och montera en bakskärm, kanske får det plats...(återkommer med bild)
Fram får det plats mycket mer, jag har ett thunderburt 2,1 som jag ska prova med, men det går nog inte.

Jag har haft cykeln ett tag och jag kan hålla med om att jag kan uppleva den som lite seg och tung ibland.
Inte riktigt som en cx, det är nog mera åt touringhållet. En hoj för packväskor och långa resor.

Min första stålhoj och ramen känns mera stum än vad jag hade hoppats på.
Men jag väljer den ofta framför min andra cross (Jamis Renegade) så nått bra är det ju...
Den är skön att rulla fram på, känns som en stridsvagn väl man fått upp farten.
Gaffeln är stel och lite stötigt tycker jag, därav försöken att få på större däckvolym.

För mig funkar den fint som en allt-i-allo hoj, pendling och grusvägs/stig cykling.

Senast redigerad av en moderator:
Gick ut nu och slängde på en skärm bak, det går men det är tajt...
det behövdes en hel del justerande får att få det att gå fritt, finns nog inte mycket plats för lera och smuts.
Jag har inte kört en meter på däcken så jag kan inte uttala mig om dom ännu.

Däcket bak mäter exakt 49mm på bredaste stället nu.

005.jpg

007.jpg

008.jpg

010.jpg

Provade med ett Thunder Burt 2.1 fram, det mäter 57mm på bredaste. Det går fritt men lite för tight för min smak. Minsta sten eller skräp i däcket så repar det nog gaffeln. Får kanske leta efter ett däck med rundare profil

20190323_084319.jpg

Tillbaka
Topp