vad är ETA???

vad är ETA???
Det är inte värt om du ska ha en billig dämpare. Dvs om du har tittat på en Marzocchi MX Comp och en MX Comp ETA så är prisskillnaden såpass stor att det inte känns vettigt. Jag har ETA på min Z1 Freeride(eftersom den endast fanns att köpa med det), men använder den ytterst sällan. Med den aktiverad så minskar slaglängden från 130 till ca 100-110mm, det underlättar extremt branta klättringar men det är inget man som nybörjare utövar ändå så. Fördelen med ETA mot andra typer av gaffel-låsning/sänkning är att gaffeln fortfarande fjädrar lite i det låsta läget.

Köp utan ETA, det fungerar bra i 99% av fallen! Lägg mellanskillnaden på ett par bra däck istället, t.ex. Conti Vertical 2.3. :-)

/Leo

vad är ETA???
Tycker nog att ETAn är användbar i jobbiga backar. Har man dessutom riserstyre som gör cykeln mindre optimerad i uppförsbacken är ETA motiverad.

vad är ETA???
ETA är väl endå en välkänd "terrorist" (om man kan kalla nått för det) organisation... känns som om det är en dum förkortning att använda.

vad är ETA???
För att vara helt tydlig så är det en baskisk(region i Spanien och Frankrike) separatist, terrorist organisation, som har utfört en hel del illdåd med massor av lidanade.

ETA verkar för ett fritt Baskien.

Att Marzoochi då använder den förkortningen tycker jag är oerhört klumpigt.

vad är ETA???
Apropå korkade/utmanande fökortningar så vill jag minnas att det var en stor cykeltillverkare som kallade någon teknisk lösning för något ganska magtarkt. Någon som vet vad jag menar?

vad är ETA???
Så farligt är det väl ändå inte... jag menar.. alla singlespeeds brukar ju förkortas SS och ingen lobbygrupp i USA har protesterat än.

vad är ETA???
Superape:

Scott körde med "EPO" kolfiberstag, Kona fick döpa om sina "SEX" cyklar (suspension experience) i USA, många kör (som jag sa tidigare) med SS = single speed osv.

Ganska oförargliga cykelnamn, vill man göra världen till en lite bättre plats att leva i är det bättre att skicka in nån hundralapp till jordbävningsområdet i Iran.

Post Edited (03-12-27 19:39)

vad är ETA???
Eftersom de första inläggen redan besvarar frågan så bra så kan ju tråden få fortsätta spåra ur ;)

Marzocchi Z2 Light (OEM-version?) hette väl Atom Bomb i USA, medan de stingsliga europeerna förmodades bli störda av det då fransoserna provsprängde i Mururoa-atollen samtidigt som de nya modellerna lanserades och här fick den det tamare namnet.

EPO är jätteroligt. Självironi inom cykelbranschen!

vad är ETA???
TommyE wrote:

> Så farligt är det väl ändå inte... jag menar.. alla
> singlespeeds brukar ju förkortas SS och ingen lobbygrupp i USA
> har protesterat än.

Bra att ha alternativa betydelser så man inte tabubelägger vissa bokstavskombinationer.

Tycker ändå lite synd om Borlänge SimSällskap - BSS.

Tillbaka
Topp