Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
#91Vad äter eller dricker ni som cyklar långa rundor?
Och efter hur många mil börjar ni känna att de dags att få i er nåt?
Skulle gärna vilja ha tips på vad man kan ha med sej på turerna,tack.
-1Jävligt gött att bonka så brukar göra det emellanåt.
Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten (nu överdriver jag lite så klart :).
För egen del är ju vitsen någonstans att bli starkare också när jag cyklar - kör man flera timmar utan att tillföra energi så bryter man ned kroppen. Visst det går att genomföra men du lär ju knappast få en positiv träningseffekt annat än mentalt att "du orkar" nöta dig igenom trots att du kör på låga energinivåer.
Jag fattar att det finns olika skolor där och man vill stimulera kroppens förbränning av de egna reserverna osv. men för de allra flesta som inte har ett specifikt träningsmål så lär det ju vara vettigare att äta lite under längre pass och bygga upp kroppen snarare än att bryta ned den.
De flesta har väl glykogen lagrat för 1,5-2 timmar distansträning. Om man har ätit ordentligt innan man ger sig ut, så borde det räcka för ytterligare 1-1,5 timme. Då behöver man inte småäta under tiden man kör. Därför kör jag bara vatten och tror inte det är mer nedbrytande än någon annan träning. På fastande mage kör jag inte mycket mer än en timme.Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten (nu överdriver jag lite så klart :).
För egen del är ju vitsen någonstans att bli starkare också när jag cyklar - kör man flera timmar utan att tillföra energi så bryter man ned kroppen. Visst det går att genomföra men du lär ju knappast få en positiv träningseffekt annat än mentalt att "du orkar" nöta dig igenom trots att du kör på låga energinivåer.
Jag fattar att det finns olika skolor där och man vill stimulera kroppens förbränning av de egna reserverna osv. men för de allra flesta som inte har ett specifikt träningsmål så lär det ju vara vettigare att äta lite under längre pass och bygga upp kroppen snarare än att bryta ned den.
Jag har funderat lite på det där.. Tycker jag hört rätt olika. En del har mentalitet som just du beskriver, andra säger att man ska träna på att äta kolhydrater under träning osv. Jag vet inte riktigt vad jag tror, har lutat mer åt att det är bra att träna på att äta eftersom det inte är så lätt beroende på intensitet. Sen att bryta ner kroppen, det gör väl all träning i viss mån? Sen byggs den upp under vila, har jag alltid trott.
Jag har funderat lite på det där.. Tycker jag hört rätt olika. En del har mentalitet som just du beskriver, andra säger att man ska träna på att äta kolhydrater under träning osv. Jag vet inte riktigt vad jag tror, har lutat mer åt att det är bra att träna på att äta eftersom det inte är så lätt beroende på intensitet. Sen att bryta ner kroppen, det gör väl all träning i viss mån? Sen byggs den upp under vila, har jag alltid trott.
Frågeställningen var ju kring långa rundor. I min tolkning kan en lång runda köras som ett träningspass, d.v.s. med ett syfte att förbättra sig på något sätt. Typiskt är det väl någon form av intensitet vilket gör att man kommer att vara tvungen att tillföra energi för att undvika bonk (och frekvent bonkande är väl knappast något som rekommenderas!?). Det skulle dock kunna vara ett pass för att, som du nämner, försöka stimulera fettförbränning och då typiskt ett inte alltför hårt pass.Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten (nu överdriver jag lite så klart :).
De flesta har väl glykogen lagrat för 1,5-2 timmar distansträning. Om man har ätit ordentligt innan man ger sig ut, så borde det räcka för ytterligare 1-1,5 timme. Då behöver man inte småäta under tiden man kör. Därför kör jag bara vatten och tror inte det är mer nedbrytande än någon annan träning. På fastande mage kör jag inte mycket mer än en timme.
Det beror ju såklart på hur och varför du cyklar som du gör. Tränar du inför längre lopp så är det såklart smart att träna på att äta, om inte annat för att veta vad du själv (både mage och smaklökar) klarar av att peta i dig. Är det längre tävlingar/motionslopp så är det ju bara dumt att inte käka regelbundet från start.
Är man å andra sidan ute och solskenscyklar kanske ett fikastopp räcker mer tillräckligt.
Jo men du kan inte bygga utan byggstenar. För att bygga muskler behövs byggstenar i form av protein och ett kaloriöverskott.
Bränner du 1000 kalorier och får i dig 100 av en banan har du tömt energiförrådet och kroppen börjar bränna fett och protein istället för kolhydrater. I synnerher vid hård körning töms sockerdepåerna först och sen börjar du bränna protein dvs. muskler.
Efteråt har du tomma depåer, ett underskott och en förhöjd förbränning som fortsätter elda upp dina reserver = varken byggstenar för att bygga eller kaloriöverskott.
Allt förenklat så klart. :)
Äter man innan och efter, så är det sällan ett problem. Börjar man lukta aceton, så får man fundera på att fylla på energi under passet i fortsättningen.Jo men du kan inte bygga utan byggstenar. För att bygga muskler behövs byggstenar i form av protein och ett kaloriöverskott.
Bränner du 1000 kalorier och får i dig 100 av en banan har du tömt energiförrådet och kroppen börjar bränna fett och protein istället för kolhydrater. I synnerher vid hård körning töms sockerdepåerna först och sen börjar du bränna protein dvs. muskler.
Efteråt har du tomma depåer, ett underskott och en förhöjd förbränning som fortsätter elda upp dina reserver = varken byggstenar för att bygga eller kaloriöverskott.
Allt förenklat så klart. :)
Äter man innan och efter, så är det sällan ett problem. Börjar man lukta aceton, så får man fundera på att fylla på energi under passet i fortsättningen.
Precis, men det var ju du som invände med 'Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten'. Nu verkar du ändå fatta. :)Nu tänker du nog på amoniak. Men för egen del så kör jag ett intervallpass på 60 minuter på trainern så luktar det duktigt med amoniak om jag inte fyllt på ordentligt rätt nära inpå passet. Däremot 2 timmar på låg intensitet är inget problem på bara vatten och kanske en banan. Men det är min poäng, allt beror på egna förutsättningar, syfte, mål och intesitet. Så man kan inte bara säga under 2 timmar behövs bara vatten :)
Precis, men det var ju du som invände med 'Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten'. Nu verkar du ändå fatta. :)
Trailmix?Trailmix och bärs. Stark förespråkare för det sistnämnda. Återhämtning och moral i en och samma dryck. Inte för mycket bara ;)
Nötblanding ?Trailmix?
?Nötblanding ?
Nu är jag ju inte cykeltränad som ni, men för mig det är väldigt stor skillnad på kvällen och dagen efter om jag tar inte lite extra under gång.
Eftersom jag är trött på allt jag har på mina mackor så skulle jag vilja veta hur ett par riktigt goda mackor ser ut ? :)Bananer så klart och egenblandad sportdryck. Vill jag lyxa till det tar jag med mig ett par riktigt, riktigt goda mackor.
Eftersom jag är trött på allt jag har på mina mackor så skulle jag vilja veta hur ett par riktigt goda mackor ser ut ? :)
Eftersom jag är trött på allt jag har på mina mackor så skulle jag vilja veta hur ett par riktigt goda mackor ser ut ? :)