Vad blir det för böter?

Vad blir det för böter?
En sak är väl klar iaf: ge fan i att bygga en massa utan tillstånd på stigarna där. Om det inte syns så tydligt att det är cyklister ute där kommer det nog inte vara nåt problem.

Vad blir det för böter?
Folk som inte har koll på cyklar ser det slitage enduro/cross-hojarna gör där de har kört. Sen kollar de på cyklar med grova däck och tror de gör samma skada. Eller rent av att det är cyklar som gjort så det ser ut som efter Novemberkåsan i skogen. Att en cykel som rullar (och inte tvärnitar etc) gör ungefär samma åverkan som en vandrare verkar mindre känt.

Vad blir det för böter?
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag ser inget egenvärde i att det prövas. Jag
> är mer intresserad av cykla i skogen än att
> klantiga formuleringar avgörs i domstol. Jag
> hoppas därför att ingen kommer åka fast för
> brott mot föreskrifterna. I praktiken tror jag
> att så länge ingen går till polisen och anger
> sig själv kommer det att vara fritt fram. Om
> någon anger sig själv så får man invänta en
> långt utdragen process.

Shit, jag såg fram emot att få vara Gandhi.

Vad blir det för böter?
PeZeta skrev:
> Problemet just nu är väl snarare:
>
> Fel info i tidn => privatpoliser i spåret =>
> konflikter => cyklisterna blir ett "problem" =>
> ökad risk för ett reellt stopp för cykling i
> Hellas = inte bra
>
>
> Någon slags opinionsbildning/PR-insats måste nog
> till om vi ska få cykla i fred ute i Hellas,
> lagligt eller inte.

Detta inbillar jag mig är mycket viktigt. Det är ju läge att lägga sig till med en riktigt ödmjuk attityd när man cyklar i Hellas.

//Erik

Vad blir det för böter?
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Men om man råkar köra av stigen för att man
> kör för fort i tex en kurva då?

Då blir det böter! Jag ser framför mig hur det kommer sitta folk på pass i "cykeltorn" och spana efter cyklister som kanske cyklar lite bredvid stigen eller en bit på ett elljusspår

Vad blir det för böter?
Kneecap skrev:

Tror inte det är ett problem. Saken är den, att de vill ha kontroll över stigbildningen i området. Det är inget konstigt när det är ett naturreservat. Det som däremot skulle kunna vara ett bekymmer är att i v f vissa beslutsfattare om jag fattat rätt menade anlagda vägar och anlagda stigar. Men med dagens formulering tror jag det kommer att funka, särskilt om kommunen ställer upp och är rätt sida om HNS. I det fallet kan man t o m tänka sig att det blir en dialog om underhåll av surhål, spångning etc, för att minimera den synliga inverkan av att en massa folk hojar i Hellas.

Vad blir det för böter?
"spångning etc" Yay! Lagombra, sparka igång motorsågen! ;)

Eftersom etablissemanget är ont och består av fotbollsspelare kommer texten ändras och cykling förbjudas, antagligen.

Vad blir det för böter?
Per skrev:
>
> Saken är den, att
> de vill ha kontroll över stigbildningen i
> området.

Jaså, det är någon som sagt? Det är inget som framkommit tidigare.

Vad blir det för böter?
hakanf skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena!
> >
> > Men om man råkar köra av stigen för att man
> > kör för fort i tex en kurva då?
>
> Då blir det böter! Jag ser framför mig hur det
> kommer sitta folk på pass i "cykeltorn" och spana
> efter cyklister som kanske cyklar lite bredvid
> stigen eller en bit på ett elljusspår

Viktigt att det byggs spänger över elljusspåren så att vi inte råkar komma in på de. De som kör av spången som ligger på 6-7m höjd får självklart dagsböter och en veckas cykelförbud.

Vad blir det för böter?
hakanf skrev:

> Då blir det böter! Jag ser framför mig hur det
> kommer sitta folk på pass i "cykeltorn" och spana
> efter cyklister som kanske cyklar lite bredvid
> stigen eller en bit på ett elljusspår

Pricis, man skulle kunna smäcka upp sådana där älgjaktstorn lite här och där och kanske även involvera ngn sysslolös jägare som vill agera vakt.. Kan bli tuff intervallträning mellan kulsalvorna.

Vad blir det för böter?
Journalist-fan, kan de aldrig bara återge utan vinklingar? Skicka länk till denna tråd till journalist-uslingen och be honom förklara sig lite, eller korrigera i ngn kommande artikel.
Risken för låtsas-poliser och folk som ska vara rediga är ju stor nu. Rätt vad det är så får man en Kånken genom ekrarna och sen nerklubbad med en ståltermos som den brottsling man är.

Vad blir det för böter?
Kneecap skrev:
> Tjena!
>

Offentlig stegling i Forum Nacka :)

Vad blir det för böter?
TBone skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Saken är den, att
> > de vill ha kontroll över stigbildningen i
> > området.
>
> Jaså, det är någon som sagt? Det är inget som
> framkommit tidigare.

Nja, mina hemmaskogar är runt Uppsala, så jag är inte helt insatt och kan ha fel. Men i allmänhet brukar det höra till att man vill ha kontroll över stigbildningen i naturreservat, att det inte ska bildas stigar spontant hur som helst. Det handlar ju ytterst om att reservera natur. När det har bildats reservat i Uppsala har man i ett fall uttryckligen förbjudit cykling utanför stigar i ett annat har man förbjudit både gång och cykling utanför stig i ett visst område. I Lunsen gäller förbud utanför markerade leder inom ett visst område. Lederna består av synnerligen teknisk stig.

Förbud mot stigbildning vore ett problem i ett stiglöst område. Men Hellas har ju hur mkt stigar som helst så jag har svårt att se att det skulle bli något problem. När det gäller gränsdragningen, vad som är stig, brukar orienteringskartor vara förträffliga förutsatt att de är någorlunda nya.

Tillbaka
Topp