Vad blir det för böter?

Bullen

Ny medlem
Vad blir det för böter?
då jag bor i Nacka så bläddrade jag i en av lokalblaskorna idag. Det står att cyklisterna torskade fallet Hellas. Eftersom Nackareservatet (kolla http://infobanken.nacka.se/www/park_natur/natur/naturreservat/bilder/nackareservatet_karta_stor.jpg för att se vilket område det verkar handla om) verkar få full naturreservatstatus så hade överklaganden nobbats och cyklister bannlysts 100%, inga undantag vad jag förstod.

Min fråga till er: är det någon som vet vad det teoretiskt sett blir för böter/straff om man mot förmodan skulle bli infångad ?

Vad blir det för böter?
Jag har hört att cykel-poliserna i Hellas gillar lack,läder, latex och glidmedel! Sen om det är ett straff är upp till betraktaren!

Skämt åsido har JAG hört rykten om 600:- och någon som sa nåt om brott mot terränglagen! Rätt mig gärna ty jag är också nyfiken!

Vad blir det för böter?
Bullen skrev:
------------------------------------------------
> verkar få full naturreservatstatus så hade
> överklaganden nobbats och cyklister bannlysts
> 100%, inga undantag vad jag förstod.

Då står det fel i tidningen.

Vad blir det för böter?
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Bullen skrev:
> ------------------------------------------------
> > verkar få full naturreservatstatus så hade
> > överklaganden nobbats och cyklister bannlysts
> > 100%, inga undantag vad jag förstod.
>
> Då står det fel i tidningen.

Så, vad gäller? Inget beslut än eller vad?

Vad blir det för böter?
Det blir inga böter utan ni kommer att straffas med slak av skogsvaktaren.

I Halmstad finns (så vitt jag vet) inga naturreservat med cykelförbud. Jag kollade det med Länsstyrelsen härom året eftersom det alltid är en j*vla massa gnäll på hundägarna runt omkring.

Vad blir det för böter?
jag tolkar det hela som att, i klarspråk, regeringen låter cyklister inte överklaga mera = kommun kan göra vad fan de vill (följandes lagen då).

Är det terränglagen dom tänker hänvisa till???? jag hittar bara massa paragrafer där i som syftar på motordrivna fordon...

Vad blir det för böter?
Nej, men vadå^? Har inte hängt med så bra, men man får väl cykla på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår, trots att det är n-reservat?

Syftet med naturreservat är väl främst att hindra vidare exploatering eller annan inverkan inom området som kan störa naturlivet?`

Vad blir det för böter?
jag sysslar med forskning till vardags och är rätt van att gräva efter den exakta sanningen, men hur man definierar en anlagd stig...det verkar vara något man får leta efter i de gamla texterna för att finna...

Vad blir det för böter?
Bullen skrev:
> iof hopplöst att se bra vad som står, men här
> är dagens tidning
> http://www.mitti.se/erez/nacka_tisdag.html , sidan
> 6 är artikeln på.

mitti.JPG ht=642

Vad blir det för böter?
Sen anser jag att stigarna vi cyklar på faktiskt är anlagda, men som Johnny sa står det anlagd väg och stig, vilket betyder att man kan fortsätta som vanligt. Min tolkning iaf.

Vad blir det för böter?
jo, jag hoppas att man tolkar det vi cyklar på (dom flesta? iaf) som anlagd stig, men jag är lite sugen på att få se en definition av begreppet. Om någon hittar det, hojta till, jag är nyfiken.

Vad blir det för böter?
Som jag ser det behöver man inte ens tolka det som anlagd stig utan bara stig (som kan vara upptrampad men inte utmärkt), och jag cyklar bara på stigar, inte utanför, för det anser jag vara nästan omöjligt med mina kunskaper.

Vad blir det för böter?
Som vanligt är artikeln slarvigt formulerad.

Följande gäller:

Ingen vet i dag hur skrivningen i föreskrifterna ska tolkas. Det är först när någon åtalats för brott mot föreskrifterna och domen överklagats och avgjorts av Högsta domstolen som vi med säkerhet vet vad föreskrifterna innebär.

Det är inte fråga om brott mot terrängkörningslagen, den gäller bara motorfordon. Brott mot reservatsföreskrifterna kallas miljöbrott och ger böter eller fängelse. Det är gissningsvis fråga om dagsböter så därför är det svårt att säga hur mycket det skulle kosta.

Det är jag, Christer Söderäng (Kvisten) och den cyklande juristen marlowe som huvudsakligen utformat överklagandet till regeringen som Mitt i Nacka refererar till. Marlowe som har koll på läget är helt säker på att ingen kan fällas för brott mot föreskriften därför att den är så slarvigt formulerad.

Så vad gäller?

HNS (Hellas- och Nackaskogarnas Stigcyklister) inställning är att cykling i området är okej så länge man håller sig på stig. Vi tror att det är den tolkning som HD skulle göra om det skulle gå så långt.

Jag ser inget egenvärde i att det prövas. Jag är mer intresserad av cykla i skogen än att klantiga formuleringar avgörs i domstol. Jag hoppas därför att ingen kommer åka fast för brott mot föreskrifterna. I praktiken tror jag att så länge ingen går till polisen och anger sig själv kommer det att vara fritt fram. Om någon anger sig själv så får man invänta en långt utdragen process.

HNS har kontakt med Stockholms stad som är ägare av marken i både Nackareservatet i Nacka och Nackareservatet i Stockholm. Stockholms stad (Stadsbyggnadskontoret och Miljökontoret) har inga planer på att försöka kasta ut cyklisterna ur skogen utan vill att cyklingen ska finnas kvar men utan att förstöra de natur- och kulturvärden som finns i området.

HNS kommer att utforma en kommentar till regeringens utfall av överklagandet, samt en noggrannare redogörelse för vad som gäller i dag. Vi kommer att informera här på HappyMTB när detta är klart. Vår tanke är att utforma en PDF i A4-storlek som man kan skriva ut och ha med sig i fickan som försvar om man blir anfallen av någon som förvirrats av Mitt i Nackas artiklar.

Det här blir en liten förhandsinformation. Mer information kommer att komma från HNS, som just nu ser mycket ljust på framtiden i Nackareservatet.

/Oskar Williamsson, ordförande i HNS

EDIT: ska kanske nämna vem man är som uttalar sig också...

Senast redigerad av en moderator:
Vad blir det för böter?
För din skull, Mårten:

C. Ordningsföreskrifter med stöd av 7 kap. 30§ miljöbalken.

Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att

C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår,

Vad blir det för böter?
Ja, lite lustigt att blaskan målar upp det som totalförbud när förordningstexten klart och tydligt talar om att det är OK att cykla på stigar, så länge man håller sig borta från elljuspåren.

Vad blir det för böter?
ang terränglagen.. jag fixk 1200 för 8 år sedan.. e väl dubbla minst nuförtiden...

fråga mig inte varför ja fickk böterna... ibland e man lite dum =)

Vad blir det för böter?
Rippa skrev:
> Ja, lite lustigt att blaskan målar upp det som
> totalförbud när förordningstexten klart och
> tydligt talar om att det är OK att cykla på
> stigar, så länge man håller sig borta från
> elljuspåren.

Så man kna alltså börja spekulera i att det plötsligt tillkommer enorma pengar för att belysa nackareservatets alla stigar? ;)

Vad blir det för böter?
Det verkar ju helt sjukt. Var fan ska vi cykla någonstans? Enbart på landsvägar, genom stan o.d. eller?

"Cyklisterna kommer snabbt och tyst. Gångare blir uppskrämda och ibland sker det incidenter."
Jaha, gångare blir skrämda av plötsligt uppdykande joggare, folk med "lekfulla" hundar och alla möjliga sorters människor. Ska vi förbjuda dem också? Jag blir så trött på det här förbannade landet...

Senast redigerad av en moderator:
Vad blir det för böter?
Ta kommunens uttalanden med en rejäl nypa salt. De är säkert lika felciterade som cyklisterna. Jag tror vi kommer få till något bra därute när saker och ting börjar sätta sig.

Vad blir det för böter?
Pjuu, det blir aldrig som man tänkt sig.
Försökte vara tydlig när "Mitt i " ringde, men journalisten väljer naturligtvis att göra sin vinkling så att den blir så säljande som möjligt. Det jag ville få fram var att de formuleringar som finns i föreskrifterna är otydliga och att det kommer att bli svårt att veta vad som verkligen gäller fram tills dess att kommunen sätter ner foten och på ett bättre sätt definierar vad de menar. Om kommunen skulle börja bedriva aktiv tillsyn (Vilket jag tror aldrig kommer att ske) gentemot cyklisterna kommer saken att ställa sig på sin spets.

Som Oskar säger så ser det just nu ljusare ut än på länge vad gäller cyklingen i Hellas. Det genom den kontakt HNS fått med Stockholms stads miljöförvaltning och markägaren. Diskusioner pågår angående förändringar av ordningstadgan i Stockholms stad som skulle vara positivt för MTB cyklingen inom Stockholms kommun. Om detta går i lås så är det min förhoppning att det i förlängningen även kan påverka cyklingen i den del av Nackareservatet som ligger i Nacka kommun.

Vill du hjälpa till med arbetet så stötta HNS

/Christer Södereng

Vad blir det för böter?
Det är väl å andra sidan de två ställen man kan undvara, elljusspår och ute i terrängen - eller?

Flera av de ledamöter i kommunfullmäktige och tjänstemän som jag pratat med tror att det finns något som de kallar cross-cyklister och som ska cykla ute i fria terrängen och att det är dom som ska stoppas.

Har försökt förklara....

Vad blir det för böter?
oxr skrev:

> C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg
> och stig, dock ej elljusspår,

Med den formuleringen är det väl snarare så att cyklisterna vann, undantaget de cyklister som vill cykla på elljusspår.

Problemet kommer väl bli att dom ni möter i skogen har läst att det är förbjudet att cykla och att många av dom kommer leka polis.

Vad blir det för böter?
Exakt. Tror att det kunde vara idé att dela ut lappar/affischera ute i Hellas ngn helg? Om HNS planerar ngt sånt ställer jag gärna upp o hjälper till.

A4 PDF i fickan som nämnts också rätt tror jag.

Vad blir det för böter?
Oavsett hur lagen egentligen ska tolkas lär det bli en del försök till tillrättavisningar från sura gubbar som ska leka privatpoliser. Ökad risk för konflikt då, vilket är trist. Jag kör förstås på som vanligt till dess att en riktig polispatrull stoppar mig på stigen, vilket känns som en försumbar risk. Vad skulle bötesbeloppet ligga på? Lär väl inte bli den största utgiftsposten i cyklandet direkt.

Vad blir det för böter?
Problemet just nu är väl snarare:

Fel info i tidn => privatpoliser i spåret => konflikter => cyklisterna blir ett "problem" => ökad risk för ett reellt stopp för cykling i Hellas = inte bra

Någon slags opinionsbildning/PR-insats måste nog till om vi ska få cykla i fred ute i Hellas, lagligt eller inte.

Vad blir det för böter?
Kan dom inte göra något åt alla jävla lösspringande hundar istället för att hacka på cyklister som uppenbarligen redan lyder lagar och paragrafer genom att cykla på stig & anlagd väg ? :-(

Vad blir det för böter?
Lilla Stereon på sjön skrev:
> Kan dom inte göra något åt alla jävla
> lösspringande hundar

Eller så skulle man kunna vara lite mer accepterande istället för att ropa på att "dom" ska ta någon i örat.

Vad blir det för böter?
Risken är att rättshaverister ringer polisen om de ser någon hoja i skogen.

Själva formuleringen är svår att tolka på något annat sätt än att den innebär att det är tillåtet att hoja på stig så länge det inte är el-ljusspår. Däremot skulle man faktiskt kunna fällas om man hojar utanför stig, något som jag inte uppfattar som ett problem. Normalt hojar man bara på stig eftersom man riskerar att få bråte i ekrar och växlar vid sidan stigen. Att avstå från att hoja i den fria naturen i ett naturreservat är svårt att se som ens en nämnvärd uppoffring.

På ett vidare plan kan dock konstatera att det hade varit bättre om kommunfullmäktige hade varit med er hela vägen.

Tillbaka
Topp