Som vanligt är artikeln slarvigt formulerad.
Följande gäller:
Ingen vet i dag hur skrivningen i föreskrifterna ska tolkas. Det är först när någon åtalats för brott mot föreskrifterna och domen överklagats och avgjorts av Högsta domstolen som vi med säkerhet vet vad föreskrifterna innebär.
Det är inte fråga om brott mot terrängkörningslagen, den gäller bara motorfordon. Brott mot reservatsföreskrifterna kallas miljöbrott och ger böter eller fängelse. Det är gissningsvis fråga om dagsböter så därför är det svårt att säga hur mycket det skulle kosta.
Det är jag, Christer Söderäng (Kvisten) och den cyklande juristen marlowe som huvudsakligen utformat överklagandet till regeringen som Mitt i Nacka refererar till. Marlowe som har koll på läget är helt säker på att ingen kan fällas för brott mot föreskriften därför att den är så slarvigt formulerad.
Så vad gäller?
HNS (Hellas- och Nackaskogarnas Stigcyklister) inställning är att cykling i området är okej så länge man håller sig på stig. Vi tror att det är den tolkning som HD skulle göra om det skulle gå så långt.
Jag ser inget egenvärde i att det prövas. Jag är mer intresserad av cykla i skogen än att klantiga formuleringar avgörs i domstol. Jag hoppas därför att ingen kommer åka fast för brott mot föreskrifterna. I praktiken tror jag att så länge ingen går till polisen och anger sig själv kommer det att vara fritt fram. Om någon anger sig själv så får man invänta en långt utdragen process.
HNS har kontakt med Stockholms stad som är ägare av marken i både Nackareservatet i Nacka och Nackareservatet i Stockholm. Stockholms stad (Stadsbyggnadskontoret och Miljökontoret) har inga planer på att försöka kasta ut cyklisterna ur skogen utan vill att cyklingen ska finnas kvar men utan att förstöra de natur- och kulturvärden som finns i området.
HNS kommer att utforma en kommentar till regeringens utfall av överklagandet, samt en noggrannare redogörelse för vad som gäller i dag. Vi kommer att informera här på HappyMTB när detta är klart. Vår tanke är att utforma en PDF i A4-storlek som man kan skriva ut och ha med sig i fickan som försvar om man blir anfallen av någon som förvirrats av Mitt i Nackas artiklar.
Det här blir en liten förhandsinformation. Mer information kommer att komma från HNS, som just nu ser mycket ljust på framtiden i Nackareservatet.
/Oskar Williamsson, ordförande i HNS
EDIT: ska kanske nämna vem man är som uttalar sig också...