Vad cyklar ni med för väska?

Leffe

Aktiv medlem
Har fn en McKinley discover 20320 som jag cyklar mtb, pendlar, fiskar och lägger träningsgrejer i.
Den börjar bli lite sliten efter snart 10 års användning och jag vill byta ut den.

Vet inte hur stor den är men gissar på 20-30liter.
Jag får plats med det här:
-Jobbkläder, skor, handduk och en matlåda eller
-En Bjj gi och en tröja eller två eller
-Shorts t-shirts, boxnings och mma-handksar, benskydden får sitta utanpå.

Jag har också en Crux AK70, som rymmer 70+7 liter, när jag är på vandring. Den har varit otroligt funktionell, bekväm och enkel. Så jag kan tänka mig nåt liknande i mindre storlek dock är deras minsta väska på 37L. Det är iofs bra när man ska handla och träna annat än cykling men jag kan tänka mig att den är för stor på en MTB-tur. Men som sagt deras enkelhet tilltalar mig då jag stör mig ganska mycket på remmar och annat bös som sitter på min nuvarande väska.

Så släng gärna upp en bild på era allt-i-allo-mtb-väskor eller några förslag! :)

Jag är på jakt efter en bra budväska med lite stoppning och minst två fack. Tänker att använda den som jobbväska som jag inte cyklar med.

Den måste rymma en 17" PC och en MacBook air samt laddare till båda, en liten extern hårddisk och motsvarande ungefär en ringpärm med papper och annat löst.

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är på jakt efter en bra budväska med lite
> stoppning och minst två fack. Tänker att
> använda den som jobbväska som jag inte cyklar
> med.
>
> Den måste rymma en 17" PC och en MacBook air samt
> laddare till båda, en liten extern hårddisk och
> motsvarande ungefär en ringpärm med papper och
> annat löst.

Ey jag kan väl få några svar innan du kapar tråden??? :)

Deuter Trans Alpine 30. Grym, fast kanske för mycket klutter utanpå för dig.

20121016970.jpg

leffo skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är på jakt efter en bra budväska med
> lite
> > stoppning och minst två fack. Tänker att
> > använda den som jobbväska som jag inte cyklar
> > med.
> >
> > Den måste rymma en 17" PC och en MacBook air
> samt
> > laddare till båda, en liten extern hårddisk
> och
> > motsvarande ungefär en ringpärm med papper
> och
> > annat löst.
>
> Ey jag kan väl få några svar innan du kapar
> tråden??? :)

Det är väl upp till de som läser och svarar! ;-)

My bad, skulle naturligtvis ha startat en egen tråd.

Exped Torrent 40
Absolut den bästa allround/pendlarryggan jag haft, o då har jag avverkat några stycken.

+ Helt vattentät
+ Skön på ryggen
+ Rymmer massor
+ Komprimerbar, om man t ex bara har en xtra tröja med sig, blir den liten
+ Massor med möjligheter att fästa xtra utrustning utanpå
+ Lättpackad
+ Finns i 30, 40, 50 liter. Har själv 40.

- Bara ett stort fack
- Ingen ficka på avbärarbältet

Kanske inte ser så märkvärdig ut, men den funkar!

http://www.exped.com/exped/web/expe...F6CD1C616BDB3371C125784800237B42?opendocument

Bilagor

• Torrent.jpg
    Torrent.jpg
    16.7 KB · Besök: 50
mn skrev:
> Hur svårt kan det vara att köpa en ryggsäck?

App ap ap ... Ryggsäckar är viktiga saker!

(Gillar exped)

telistobbe skrev:
> Exped Torrent 40
> Absolut den bästa allround/pendlarryggan jag
> haft, o då har jag avverkat några stycken.
>
> + Helt vattentät
> + Skön på ryggen
> + Rymmer massor
> + Komprimerbar, om man t ex bara har en xtra
> tröja med sig, blir den liten
> + Massor med möjligheter att fästa xtra
> utrustning utanpå
> + Lättpackad
> + Finns i 30, 40, 50 liter. Har själv 40.
>
> - Bara ett stort fack
> - Ingen ficka på avbärarbältet
>
> Kanske inte ser så märkvärdig ut, men den
> funkar!
>
> http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.
> nsf/0/F6CD1C616BDB3371C125784800237B42?opendocumen
> t

Den verkar vara väldigt bra. Ett stort plus att man kan ta bort midjebältet för det är en av grejerna jag stör mig på med min nuvarande väska. Ett minus är dock att den inte går att komprimera i sidorna.

Exped väskan ser bra ut.

Annars såg jag såg att Klättermusens Ratatosk tillverkas igen.
Har haft min så länge jag kan minnas och den funkar fortfarande bra.

//j

Har använt ganska många ryggsäckar och några budväskor genom åren. Min favorit senaste åren är min Osprey talon 33. Lätt men rymmer mycket vid behov. Kör i princip varje dag med laptop i ryggan. Budväska funkar inte för min rygg vid daglig användning. Vid mindre packning tycker jag min Lundhags T24 är väldigt bekväm

Själv älskar jag väskor med rejält antal PALs remmar på utsidan som man kan fästa saker i. Bilden visar min Maxpedition Pygmy Falcon, men sedan bilden togs så har den fått sig ännu mer remmar.

300887_2373673514762_2038887753_n.jpg

Osprey är ju lätta och bekväma men tyvärr är deras spännen klena. Har knäckt några och skall byta ut dm mot schyssta fixlock vid tillfälle. Lite nyfiken på några av Deuters säckar -nästa säck blir nog en sådan. Tycker om klättermusen men på tok för tunga

Har en 26liters Black Diamond klättersäck som jag är väldigt nöjd med.
Lätt, runt kilot
Smal
Inte så mycket bös
Sparsamt med fack
Gjord för att bära
Gul

Är lite av en väsk fetishist och kan även rekommendera Osprey, Klättermusen och Arcteryx.
Kul med ryggor, känns som man aldrig kan få för många:)

En liten undran bara, kan vi alla komma överens om att budväskor är skit och att ryggsäckar är det som gäller. Enda argumentet för budväskor är att man kan komma åt innehållet i dom utan att ta av sig dom. MEN: Det finns gott om ryggsäckar med sidoöppning som gör att det argumentet faller bort! Ok!?!

oxr skrev:
> Tycker budväskor är bättre. Vikten hamnar
> längre ner jämfört med ryggsäck.

Det finns gott om ryggsäckar med låg tyngdpunkt (vilket är bra när man cyklar). Men jag håller med om att många ryggor inte lämpar sig för cykling.

Jag får rejta Deutern lite bättre. Har köpt den som pendlarrygga och sen har den fått agera skötväska, vara med på promenader, utflykter, mathandling, badturer.
Löpning funkar inte så bra, den vill gärna hoppa i sidled.

+ cykelpassform
+ sitter jättestadigt
+ hyfsat smarta fack = löst bottenfack, diverse smått, vettiga flask & hjälmhållare)
+ tål galet mycket last - har storhandlat massa gånger och tryckt i 30kg matvaror i den (ungefärligt vägt på badrumsvågen) och det går ändå fint att cykla och den går inte sönder
+ ventilerar skapligt
+ känns faktiskt helt OK även för stigcykling trots sin storlek
+ klarar vätskeblåsa
+ inbyggt regnskydd

- lite tung
- kan kännas lite skum när man går, troligen pga cykelpassform
- kan bli lite för mycket av det goda med remmar och band som fastnar och fladdrar

Den är inte på något sätt "kort" men jag är nästan 2m och kommer köpa den långa varianten (ett L efter namnet) nästa gång. Andra ryggkor jag testat är Vaudes Bike Alpin Air 20+5 som kändes lite mer "stöddig" i tyg och dragkedjor men definitivt var kortare, för kort för migs samt Salomon XA20 som är väldigt bra men känns lite klen och är rätt liten - för liten för extra skor t.ex. Före Deutern körde jag som pendlarrygga en McKinley vandringsmodell som var större och allmänt bra som rygga men man blev supersvettig och dessutom gav den mig ryggont efter 30 min på cykeln då den var lite för "rak" i ryggen om du förstår vad jag menar.

Lutar åt en Lowepro Photo Sport 200 just nu.

Har testat att packa den och får ner kameran(6D), jobbdatorn(13"), 1.5 liters vattenblåsa, skjortan, extra tröja, nycklar och allt annat bös.

Den sitter bra på ryggen när man går eller springer, således borde sitta bra när man cyklar.

Använder just nu en Northface Pre-Hab Backpack.
http://se.thenorthface.com/tnf-se-e...daypacks-urban-bags-1/pre-hab-backpack-3.html

Den rymmer allt jag nämner ovanför och lite mera. Gillar dock inte att kameran inte är så lättillgänglig som på Lowepro.

Jag använder en http://www.chromebagsstore.com/bags/messenger-bags/citizen-buckle-bag---medium.html

Den har inte två fack, men jag kan intyga att Chromes grejer håller. Jag har använt min varje dag i 1,5 år och jag brukar lasta i absurt stora och tunga saker i den utan problem. Den är helt vattentät (jag har haft ut en liter mjölk i den och inte märkt detta fören 20 minuter senare. Den är enkel att tvätta ur och allmänt praktisk. Jag fördrar den typen av väska framför ryggsäck om jag ska cykla, men det kan vara för att jag inte har testat en tillräckligt bra ryggsäck. Jag har pendlat 8 mil tur/retur med denna och det har varit ok.

Nackdelen är ofrivilliga hipsterpoäng.

http://www.chromebagsstore.com/bags/messenger-bags/lieutenant-rolltop-messenger-bag.html har två fack. Jag tycker däremot du ska tänka över om du verkligen vill ha två fack. Det skulle göra att mycket av smidigheten med en sådan väska går förlorad eftersom du nu inte längre kan forcera ner helt orimligt stora saker i väskan.

Hah, felpostat! Däremot kan jag säga att om du vill ha en GI och en handduk samt ev lite mer prylar bör du antingen ha en lättviktsgi, en större väska eller vara en jävel på att packa.

Jag kör också med en Osprey Talon 33 och tycker den fungerar bra!
Mycket mångsidig ryggsäck. Sväljer allt från >10 kg mat, till kendo- eller aikido-GI och handduk =)

Enda negativa är att den inte är helt vattentät, men det brukar jag lösa med att ha kläderna i en påse när det är risk för regn.

Provat lite olika varianter; 3 olika ryggor (för meckigt att få i och ur grejer, för hög tyngdpunkt), en Chrome messenger (för tung i sig själv samt för stor och klumpig) men det har alltid slutat med att jag hängt på mig min gamla Timbuk2 igen. Tror den har varit med i snart 10 år som vardagsväska samt även på ett antal resor. Inte den bästa att bära tungt i eller knalla omkring med men för att cykla har jag inte hittat ngn bättre kompromiss.

Därtill kvalar den ju tillsammans med silvertejpen, kackerlackorna och Bullens pilsnerkorv in på listan över saker som kommer överleva den stora kärnvapenkatastrofen.

telistobbe skrev:
> Exped Torrent 40
> Absolut den bästa allround/pendlarryggan jag
> haft, o då har jag avverkat några stycken.
>

Vad menar du med "avverkat"? Om du menar att de slitits ut eller gått sönder så skulle inte jag kalla den det bästa man haft.

Imho så är en bra ryggsäck en säck man inte sliter ut, man tröttnar möjligen på den. :)

Till cykling har jag en lundhags T10 som jag inte lyckats slita ut än. För vandring en haglöfs victor, och två granite gear. Till jobbpendling har jag en gammal mountain hardwear som pallar att vara fulllastad varje dag, år efter år i 6-7 år nu, ser ut som ny.

Senast ändrad:
Angående budväskor brukar Bailey Works Super Pro ha extremt nöjda ägare (har aldrig testad npgon dock). Under the weather och Cocotte har lite mer boxy design, har fickor och stoppning i ryggen.

Ingen som nämnt Vaudes ryggor än. Jag har en Vaude splash air 20+5 som jag tycker är himla skön. Rymmer det jag behöver ha med mig i. Till jobbet kan jag ha med ombyte och matlåda samt en macbook air (13"). Sen är det rätt fullt. På skogsturer kan man klämma in nåt camelbak-liknande i därför avsedd ficka och den duger till lättare mathandling. Inne på 3e året utan några slitageproblem. Brasklappen är att det är den enda ryggsäck jag ägt som är gjord för cykling. Kånken och liknande är min referens...

Splash_Air-20-5-backview.jpg

Själv kör jag oftast med Bagaboo Jumbo Backpack när jag behöver mycket packutrymme, eller min Chrome Citizen till vardagsbruk, då den brukar klara det mesta jag behöver den till. Jag har en även Chrome berlin på 52 liter jag brukar använda när jag cyklar till posten med mina paket.
messenger-backpack-jumbo-open.jpg

Olika beroende på behov. En reklamaxelväska som funkar rätt bra. Hängt med några år, men funderar ibland på en timbuk2 istället. Andra alternativet är en vattentät alpkit som funkar väldigt bra, särskilt med tanke på priset.

Sen har jag en slaktad ryggsäck där bara bakstycket kvarstår. På detta kan jag spänna fast vad jag behöver köra hem, som förra helgen en nätt låda på ca 50x70x25cm plus en kasse verktyg och småplock. Lösningen fungerar inte fullt så bra som jag vill, får väl se hur jag kan utveckla den...

ol__ skrev:
> Sen har jag en slaktad ryggsäck där bara
> bakstycket kvarstår. På detta kan jag spänna
> fast vad jag behöver köra hem, som förra helgen
> en nätt låda på ca 50x70x25cm plus en kasse
> verktyg och småplock. Lösningen fungerar inte
> fullt så bra som jag vill, får väl se hur jag
> kan utveckla den...

Låter lite som denna:
http://www.chromebagsstore.com/pro-series/sherman---pro.html

Ingen nyhet men jag tycker den här funkar. Förberedd för vätskesystem.
Jag har den även i skogen. Vattentät och finns i flera strl.
Jag har en medium.

main-1.png

Vaude alpin bike 30+5 funkar för fjällturer och pendling till jobbet i stårstaden.

Men det skönaste av allt är pakethållar väskor.

Hämtade ut min Yalta i fredags och var tvungen att testa direkt efter jobbet.
IMG_3162.jpg

Och idag passade jag på att handla det som saknades till kvällen.
Funkade riktigt bra.
IMG_3128.jpg

Tillbaka
Topp