Vad fattas på den Svenska marknaden?

OlleA

Ny medlem
Hej!

Det är så att jag funderar på att starta ett importföretag där största delen av grejerna kommer att tas från USA. Men innan jag drar igång något vill jag veta vad som efterfrågas här i landet. Därför ställer jag frågan här om vad ni skulle vilja ha in för märken på marknaden eller vad som skulle kunna förbättras. Det gäller främst lite dryare grejer, ramar prioriteras i nuläget högst. Men även gafflar och annat roligt kan vara något som jag kommer att ta in. Men då gäller det främst att sträva efter lägre priser istället för ovanliga märken.

Tanken med företaget är att de ska bli en nätbutik som kommer att ha ett hyfsat stort lager, med relativt låga priser ligger i fokus. Det här är än så läge bara i idé fasen men förhoppningsvis ska det kunna bli verklighet. Skriv vad ni tycker! Finns det utrymme för ett sånt här företag till?

Senast redigerad av en moderator:
häggs och Tarmin går väl iofs så bra att folk tar ut lön på heltid. Det tror jag inte NAF gör ännu. Däremot så tror jag inte att de har så stora marginaler att man kan klämma in en firma till på att bara ta marknadsandelar från dem.

Med fokus på ett annat segment än NAF tror jag det skulle gå utmärkt. NAF tar mest hem extra fina/exklusiva prylar.

OlleA skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Det är så att jag funderar på att starta ett
> importföretag där största delen av grejerna
> kommer att tas från USA.

Intressant. Själv hade jag nog gjort annorlunda och importerat från Taiwan.

Du menar som vissa av tyska företagen ungefär?
Där borde ju finnas mycket intressant, dock borde ju kraven på att kunna den asiatiska marknaden vara rätt stora.
Fast igentligen har jag igen aning. :D

Okej, balandade åsikter...

Jag själv är iaf intresserad av att ta in Iron Horse och möjligen Azonic. Grejen är ju den att tar man in t.ex Iron horse så blir de ju i sig lite exklisivt, eftersom inte många andra har det märket här. Då blir det ju att man tar marknadsandelar av de andra, hur man än gör.

Markus F skrev:
> OlleA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> >
> > Det är så att jag funderar på att starta ett
> > importföretag där största delen av grejerna
> > kommer att tas från USA.
>
> Intressant. Själv hade jag nog gjort annorlunda
> och importerat från Taiwan.

Jag har faktiskt inte tänkt så långt...men det är möjligt att det kan vara ett bra alternativ.

Ja, antingen köper man USA-tillverkat och betalar för hantverk. Men det känns som om det segmentet av marknaden är ganska täckt.
Eller så gör man som massor av amerikanska/tyska/brittiska/italienska/franska företag och lägger en beställning i Kina och Taiwan och sätter sitt eget märke på produkten. Vore man verkligt kreativ och hade ork så satte men väl igång produktion i Tjeckien, Polen eller Slovenien, men då måste man själv kunna jättemycket. Det slipper man i Taiwan.

Markus F skrev:
> Ja, antingen köper man USA-tillverkat och betalar
> för hantverk. Men det känns som om det segmentet
> av marknaden är ganska täckt.
> Eller så gör man som massor av
> amerikanska/tyska/brittiska/italienska/franska
> företag och lägger en beställning i Kina och
> Taiwan och sätter sitt eget märke på produkten.
> Vore man verkligt kreativ och hade ork så satte
> men väl igång produktion i Tjeckien, Polen eller
> Slovenien, men då måste man själv kunna
> jättemycket. Det slipper man i Taiwan.

Anledningen till att jag i första hand tänkte på USA är att jag har lite kontakter där och tyckte det verkade lättast med kommunikationen. Men det är möjligt att ur ett vinstperspektiv är det bättre att använda sig av import från u-länderna.

Hela den här tråden påminner mej om den där klassiska tråden på Velo för tusen år sedan:
"Min Kona Stinky(som jag ska köpa när jag konfirmeras)"..

Dessutom har jag aldrig trott på att fråga folk vad dom vill ha. Den som frågar sina kunder vad dom vill ha har avhänt sig initiativet. Det är mycket bättre att ge folk vad dom inte visste att dom kunde få, och det gäller både inom showbusiness och retail. Sälj unika produkter istället.
Fråga inte.
Köp bra prylar och berätta för hela världen att dom är bäst. Men fråga aldig kunderna om vad som är bäst, för den du frågar kommer bara att tala om det vanligaste som dom vill ha ett bättre pris på.
Ska du sälja ska dina egna produkter vara bäst. Det som alla redan vill ha kan dom köpa billigare någon annanstans. Din enda chans är i såna fall att vara biligast av dom billiga, och det går aldrig.

Jag tror att det skulle finnas plats för ytterligare märken i Sverige. De du nämner skulle säkert kunna funka, men du skulle inte sälja några stora kvaniteter. Tvärtom, och då förblir det som det är nu, återförsäljarna måste kräva alldeles för höga priser på hojar som vi konsumenter ser är retfullt mycket billigare i USA. Jag kommer inte att köpa någon, och inte många andra heller, men några som bestämt sig och gått med på vad du och tillverkarna sagt är så bra med dina hojar kommer att kunna tänka sig att köpa av dig och några av dem gör det.

Pre-edit: Markus F hann före och sa typ samma grej men lite annat och lite mer.

Markus F: Håller med dig om de. På de sättet om man är duktig kan man lansera nya roliga märken i Sverige med framgång istället för att ta hem något som folk vet finns och hur det är.

OlleA skrev:

> Anledningen till att jag i första hand tänkte
> på USA är att jag har lite kontakter där och
> tyckte det verkade lättast med kommunikationen.
> Men det är möjligt att ur ett vinstperspektiv
> är det bättre att använda sig av import från
> u-länderna.

1. Dom förstår engelska i Taiwan. Tror du att Specialized och Trek pratar mandarin med sina leverantörer?
2. Det är tveksamt om Taiwan är att betrakta som U-land.
Enligt CIA så barnadödligheten på 1000 födslar 6,29 jämfört med USA´s 6,43. Och medellivslängden är 77,67 år jämfört med USA´s 75,02. I och för sig så är läskunskapen 96,1 jämfört med USA´s 99%, men det känns som om det gapet snart är upphävt med tanke på att medianålern i Taiwan är 34,6 jämfört med USA´s 36,5.
Källa:https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html

Och förresten: Du nämner vinstperspektiv. Snälla, vad finns det annars för anledning att göra business? Hela meningen med att sälja prylar är att tjäna pengar, annars kan man inte fortsätta. Du ska sälja bra prylar och göra dig en hacka på affären, så leta upp dom bra prylarna och sälj dom. Fråga inte, och förväxla inte saker i en fin katalog med verkligheten.

Markus F skrev:
> OlleA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> >
> > Det är så att jag funderar på att starta ett
> > importföretag där största delen av grejerna
> > kommer att tas från USA.
>
> Intressant. Själv hade jag nog gjort annorlunda
> och importerat från Taiwan.

Precis. Bli den första svenska ful-tysken. Jag köper hellre en ful-svensk som jag kan klämma och provcykla på än en tysk som man dessutom behöver betala extra frakt för.

Om du ändå vill lyssna på oss här på happy kan du ju satsa på att ta in sånt som går bra här. En trail-FS, stålram med track ends, FR/trail-HT osv... (det som blir på modet, helt enkelt. Fingertoppar) Allt naturligtvis straight from Kinas exilregering.

Låt inte faktum att jag är här hindrar dig att ta in bra grejer som Iron Horse, men kolla noga på var kunderna kan annars köper dem och hur mycket grejerna kostar.

Min uppfattning var att de märken som brukar reas ut med bästa priser vid säsongens slut i USA och övrig Europa är de som är minst intressant att investera i eftersom vi i Sverige kommer alltid att ha högre moms och lägre lageromsättning än i t.ex. Tyskland och UK.

"The surest way to end up with a million dollars in the bicycle industry is to start with two million dollars."

Tillbaks till din fråga: Vad fattas på den Svenska marknaden?

Lägre moms på cyklar och komponenter. 12% borde vara standard, precis som för livsmedelsaffärer, hotell, campingverksamhet och transport i skidliftar.

Ett tillverkare/distributör som är lika bra på att tillfredsställa butikens behov som Skeppshult, men som har Dr. Spoke's tekniska färdigheter och intresse för prestanda.

En butik som är lika bra som Denver Spoke, River City Bicycles eller någon annan cykelMecca i USA.

En inomhus Velodrom där unga (och inte så unga) killar/tjejer kan drömma och träna för att vara nästa Bäckstedt/Berglund. Det borde vara Prio 1 med SCF.

Tillräckligt många som fattar att två-hjuliga leksaker som man få när man köper en diskmaskin är livsfarliga.

Cykelvagnar på alla SJ tåg.

Effektiva, framgångsrika organisationer som motsvarar följande som finns i USA:
http://www.imba.com/
http://www.railtrails.org/index.html
http://www.adventurecycling.org/

(Cykelfrämjandet verkar har det sistnämda som lite av en ledstjärna, och det tycker jag om, så jag stödjer dem. Ni borde gör det också.)

Låsbara, insynskyddade cykelskåp att hyra i anslutning till tågstationer, T-Bana och andra centrala knutpunkter. Ekonomiskt incitement för arbetsgivarna att ordna sådana skåp eller motsvarande säkert cykelrum till sina anställda.

En Statsminister som cyklar regelbundet med sin familj på riktiga trailhojar på Roslagsleden/Blå leden, och som deltar i Happyrides.

Daner skrev:
> Tillbaks till din fråga: Vad fattas på den
> Svenska marknaden?
>
> Lägre moms på cyklar och komponenter. 12% borde
> vara standard, precis som för livsmedelsaffärer,
> hotell, campingverksamhet och transport i
> skidliftar.
>
> Ett tillverkare/distributör som är lika bra på
> att tillfredsställa butikens behov som
> Skeppshult, men som har Dr. Spoke's tekniska
> färdigheter och intresse för prestanda.
>
> En butik som är lika bra som Denver Spoke, River
> City Bicycles eller någon annan cykelMecca i
> USA.
>
> En inomhus Velodrom där unga (och inte så unga)
> killar/tjejer kan drömma och träna för att vara
> nästa Bäckstedt/Berglund. Det borde vara Prio 1
> med SCF.
>
> Tillräckligt många som fattar att två-hjuliga
> leksaker som man få när man köper en diskmaskin
> är livsfarliga.
>
> Cykelvagnar på alla SJ tåg.
>
> Effektiva, framgångsrika organisationer som
> motsvarar följande som finns i USA:
> http://www.imba.com/
> http://www.railtrails.org/index.html
> http://www.adventurecycling.org/
>
> (Cykelfrämjandet verkar har det sistnämda som
> lite av en ledstjärna, och det tycker jag om, så
> jag stödjer dem. Ni borde gör det också.)
>
> Låsbara, insynskyddade cykelskåp att hyra i
> anslutning till tågstationer, T-Bana och andra
> centrala knutpunkter. Ekonomiskt incitement för
> arbetsgivarna att ordna sådana skåp eller
> motsvarande säkert cykelrum till sina
> anställda.
>
> En Statsminister som cyklar regelbundet med sin
> familj på riktiga trailhojar på
> Roslagsleden/Blå leden, och som deltar i
> Happyrides.

Äsch, du vet hur det går när presidenter och stadsministrar ska hoja. Blodvite och så. Inge bra.

Annars håller jag med dig fullständigt. Jag tycker också det är väldigt roligt att cykelfrämjandet har blivit HK. Det skulle jag inte trott för ett år sen, lika lite som att jag nu ikväll skulle upptäcka att jag har begynnande ölmage.

Jaja, var inte mycket positiva åsikter på min idé här... Så det är bara att skrota den gamla idén och lägga ner eller helt enkelt starta ett eget ful-märke?

OlleA skrev:
> Jaja, var inte mycket positiva åsikter på min
> idé här... Så det är bara att skrota den gamla
> idén och lägga ner eller helt enkelt starta ett
> eget ful-märke?

Ja, du verkar ju brinna för idén så den blir säkert lyckad. :)

Markus idiotförklarar de flesta så det är inget att ta illa upp av. Sen kan det ju ligga en del i vad han säger då och då...

OlleA skrev:
>
> ...

> Men då gäller det främst att sträva
> efter lägre priser istället för ovanliga
> märken.
>
> Tanken med företaget är att de ska bli en
> nätbutik som kommer att ha ett hyfsat stort
> lager, med relativt låga priser ligger i fokus.

Med mitt inlägg menade jag alls inte att din idé var dålig. Tvärtom ville jag bara berätta vad jag tycker att cykelSverige har problem med. När jag läser ditt inledande inlägg igen så finns där ju svaret på kalaset. Priserna i Sverige är det som skadar mest. Att jag kan handla för 2000:- och betala frakt för 400 spänn på grejor från Tyskland och samtidigt spara över tusen kronor på att göra det innebär såklart döden för svenska handlare. Vi blir fler och fler som väljer näthandel, även om vi hellre går till butik där vi får kontakt med säljarna. Kanske kan det finnas en öppning i det första stycket jag citerar, men vända på det och göra ovanliga grejor, som annars är svårtillgängliga, möjliga för oss att köpa? Det kan ju gå genom att förhandla noga med stora kvantiteter som mål och binda dig till ett fåtal tillverkare, så att de får den exponering i Sverige som de behöver.

När jag diskuterade frakt och pris på en Slingshot Farmboy med Scott på Slingshotbikes så var han direkt beredd att ge mig rabatt bara för att han menade att han behövde synas mer i Europa eller Skandinavien eller vad han nu menade med "your neck of the woods".

Jag hoppas verkligen att du vill genomföra ditt projekt. För för oss konsumenter skadar det inte med fler aktörer. Ska dessutom bli spännande att se vad du väljer att satsa på.

För att svara på din fråga i rubriken som jag glömde bort i mitt förra inlägg, sorry, så vill och hoppas jag på att det blir ännu hetare med 29-tummare de närmsta åren. En avdelning i din nätshop med bara 29"-specifika tillbehör och delar hade varit hedersvärt.

För övrigt hade det varit schysst med en nätshop som ger en möjlighet att prova kläder och skydd, men det kanske är för mycket begärt? Kanske du kan ha full returrätt som H&M postorder men ett erbjudande om att man delar på frakten vid ett eventuellt byte pga fel storlek. Eller nåt. Jag vet inte. Men det hade varit fint med ett stort utbud bra prissatta kläder och skydd, som på något sätt är lättare att välja storlek på.

Kompletta cyklar borde också vara möjliga att sälja med ditt koncept. Noggrannt utvalda och justerade efter vad folk dittills ansett varit styrkor men framför allt svagheter med dem.

Lycka till! :)

Lekeberg skrev:

> För övrigt hade det varit schysst med en
> nätshop som ger en möjlighet att prova kläder
> och skydd, men det kanske är för mycket begärt?
> Kanske du kan ha full returrätt som H&M postorder
> men ett erbjudande om att man delar på frakten
> vid ett eventuellt byte pga fel storlek. Eller
> nåt. Jag vet inte. Men det hade varit fint med
> ett stort utbud bra prissatta kläder och skydd,
> som på något sätt är lättare att välja
> storlek på.

Om jag inte är helt felinformerad så har du väl redan den möjligheten på alla postorderköp genom distansköplagen? Har för mig du har 14 dagar på dig att testa produkten...

nån som orkar plöjja? http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...BASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=2005:59&RUB=&ORG=

Det betyder inte att alla ärenden hanteras på ett lika smidigt sätt som t.ex. med H&M eller La Redoute. För detta krävs både vilja, resurser och kompetens.

bjorre skrev:
------------------------------------
> Om jag inte är helt felinformerad så har du väl redan den möjligheten på alla postorderköp genom
> distansköplagen? Har för mig du har 14 dagar på dig att testa produkten...

Jag är inte informerad alls. Vet bara att om man handlar på postoreder och vill byta pga fel storlek så får man som kund själv stå för frakten. Båda vägar. Inget orimligt i det, men jag tror att det hade varit en bra affärsidé att göra det lättare för kunderna att känna sig bekväma med att handla på OlleA:s nätshop, t.ex. genom att han erbjuder sig att betala hälften av frakten för att byta plaggen. Kunden betalar för att skicka tillbaka plagget han/hon vill byta, och Olle betalar frakten för nyutskicket. Trevlig symbios som kanske kan göra att man som kund inte är rädd för att beställa fel. :)

HELA TRÅDEN ÄR EN "T-O-M-T-E"

KÖPA ÖVERPRISSATTA KONAS ÄR BLHA BLHA
FULTYSK ÄR GREJEN

rikard skrev:
> 14dagars returrät gäller oanvänd vara.

Konsumentverket säger följande om ångerrätt (vid distansköp):

"Om du köpt en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den."

Vilket kan tolkas lite annorlunda? Iaf har jag hävdat detta och fått saker bytta efter jag brutit förpackningen. Men visst, det har knorrats från butikens sida....

Vi saknar demo dagar!!! Ungefär som de man kan se i utländska tidningar, exemelvis "Nu kommer Brand-X till himlabacken och då kommer man att få provköra alla deras modeller..". Att få provköra olika modeller i dess rätta miljö hade ivarjefall fått mig att vilja byta cykel oftare och kanske då hittat bättre modeller och storlekar...

//Anders

Jag har funderat hela dagen. Jag kan inte komma på något realistiskt som jag saknar på svenska marknaden. Det är så lätt att gå till andra marknader.

Så jag tror på Titex.

Men har du för mycket stålars över så kan du få ta in ett stealthnav så att jag får klämma lite på det.

TiTeX skrev:
> "Vad fattas på den Svenska marknaden?"
>
> Köpare?

Klockrent!

Men det går dagligen ut rätt många paket från CyCo, har glömt siffran men den är hög...

Tillbaka
Topp