Vad för fett i styrlagret?

Riktigt tjockt fett brukar vara bra till sådant - exempelvis CRC multi grease (kullagerfett) eller liknande. Det brukar säljas i "tandkrämstuber" och går på ca 20-50 kr.

Prep M har jag aldrig hört talas om, men är det riktigt tjockt så är det bara att köra. Annars rekommenderas att du går till macken/öb/byggvaruhuset och köper dig en tub med universalfett.

Själv använder jag kullagerfett till allt jag monterar, eller slänger på lite i efterhand när saker börjat knaka. Funkar hur bra som helst.

Och för att klargöra: Det är inte lagrena i sig du ska fetta in, de är förmodligen bra smorda redan, det är anliggningsytorna mot ramen :).

Senast redigerad av en moderator:
Valhalla skrev:
-------------------------------------------------------
> Och för att klargöra: Det är inte lagrena i sig
> du ska fetta in, de är förmodligen bra smorda
> redan, det är anliggningsytorna mot ramen :).

Är det maskinlager skall de inte smörjas. Är det kullager skall de smörjas

Det där med kullagerfett låter ju bra. Jag ska ta och införskaffa sådant. Vad jag förstår så är det bra att fetta in för att hålla vatten borta ifån lagena.

Så här säger FSA;

"Is it necessary to grease my sealed cartridge bearings?

The bearings themselves don’t require grease for smooth operation. We still recommend using a light weight grease when assembling sealed cartridge bearings, not as a lubricant, but as a waterproofing agent as an extra layer of protection. "

När jag kollar på mitt mya lager så är det ju ganska så stora utrymmen där det kan tränga in vatten, dvs underifrån på både under och överdelen. Det är ett FSA Orbit XL2 som skall monteras.

//Anders

35:- på Micro
63045.jpg

AndersS skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag kollar på mitt mya lager så är det ju
> ganska så stora utrymmen där det kan tränga in
> vatten, dvs underifrån på både under och
> överdelen. Det är ett FSA Orbit XL2 som skall
> monteras.
>
>
> //Anders

Kolla här-> http://happymtb.org/forum/read.php/1/431540, jag tror inte det är meningen att du ska fetta in maskinlagren utan lägga lite fett i lagersålarna.

Tillbaka
Topp